واردات خودرو کارکرده به ضرر خودروسازان داخلی است؟

از دست ندهید

واردات خودرو کارکرده به ضرر خودروسازان داخلی است؟ چرا خودروسازان داخلی احساس خطر می‌کنند؟ ماجرای نامه انجمن قطعه سازان به سران سه قوه چیست؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: موضوع واردات خودرو کارکرده باعث موضع گیری از سوی برخی از جمله انجمن صنایع همگن نیرو محرکه شد. این انجمن وظیفه تامین قطعات خودروهای داخلی را بر عهده دارد.

انجمن صنایع همگن نیرو محرکه در چهارم تیر ماه سال جاری در نامه‌ای خطاب به سران سه قوه گفت: ” واردات خودرو کارکرده جهت ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو آخرین الویت برای مدیریت بازار خودرو است.”

در این نامه از نحوه پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه و نحوه تامین خدمات و قطعات خودروهای کارکرده وارداتی نیز ابراز نگرانی شد.

لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده تصویب شد و در انتظار اجرا است. هر چند هنوز اطلاعات دقیقی از نحوه واردات، برندهای مجاز برای ورود، تامین قطعات و خدمات و عاملیت واردات در دسترس نیست.

البته طرح واردات خودروی کارکرده به گفته طراحان آن یک طرح همه شمول است. به این معنی که هر شخصیت حقیقی یا حقوقی با داشتن کارت بازرگانی می‌تواند خودرو وارد کند.

اما هراس تامین کنندگان قطعات خودروهای داخلی از چیست؟

اگر مشکل تامین ارز و قیمت گذاری دستوری حل شود ما هیچ مشکلی با واردات نداریم

اگر قیمت یک رنو ساندرو کارکرده مدل ۲۰۱۹ را هفت هزار دلار و قیمت ارز را ۵۰ هزار تومان فرض کنیم، این خودرو حتی با تعرفه ۱۰۰ درصدی هم به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان به دست مشتری می‌رسد. در این صورت آیا تارا مشتری خواهد داشت؟

واردات خودرو کارکرده

محمد رضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه در گفت و گوی اختصاصی با بیت ران پاسخ این سوال را چنین داد: “من به شما عرض می‌کنم، دولت همه چیز را آزاد کند و بعدا واردات خودرو کارکرده را هم آزاد کند. دولت قیمت ما را تعیین کرده، تولید ما را محدود کرده، ارز مواد اولیه ما را هم نمی‌دهد. آیا می‌شود اینگونه رقابت کرد؟”

وی تصریح کرد: ” اگر مشکل تامین ارز و قیمت گذاری دستوری حل شود ما هیچ مشکلی با واردات نداریم

مجوز ارزبری باید برای ما هم آزاد شود
خودرو
نجفی منش از زیان انباشه خودروسازان گفت

نجفی منش درباره تامین مشکلات تامین ارز به بیت ران گفت: “با واردات اینگونه، ما تولید داخلی را به خطر می‌اندازیم. در کشوری که ارز برای واردات مواد اولیه ندارد و از نهاده‌های دامی تا کاغذ و دارو مشکل تامین ارز دارند، آیا عاقلانه است که ارز به واردات کالایی که نیاز فوری مردم نیست تعلق بگیرد؟ اگر همین حالا به صنعت خودرو اجازه بدهند که با ارز آزاد هم مواد اولیه‌اش را وارد کند، هم واردات خودروی نو انجام بدهد نیاز مردم بر طرف می‌شود.”

وی تصریح کرد: “ما اجازه واردات با ارز آزاد خودمان را هم نداریم و ارز دولتی هم تامین نمی‌شود. پس چرا حالا مردم می‌توانند ارز خارج کنند و خودرو وارد کنند اما ما نمی‌توانیم؟ مادامی که خودروسازی به صورت دولتی و با قیمت گذاری دستوری اداره می‌شود و همچنین با عزل و نصب سریع مدیران، امکان برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت وجود ندارد. هر امتیازی که قرار است به واردات کالا داده شود اول باید به ساخت و تولید داده شود.”

بیشتر بخوانید:

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟




2 دیدگاه

  1. اگه واردات آزاد شد باید ارز خودرو ساز تامین شود و قیمت گذاری هم به خودرو ساز محول بشود و گرنه ضربه شدیدی به پیکره خودرو ساز ها وارد میشود

  2. آقای نجفی منش ایرانیان در ترکیه و کانادا و و گرجستان… بیش از ۸۵ میلیارد دلار خانه خریده اند. آیا دولت به آنها ارز داده است؟ خیر ایرانی ها با پس انداز دلاری خود یا اندوخته های حاصل از کار خود در خارج ماشین وارد می کنند مضافا این که ۲۰۰ درصد هم عوارض به دولت می دهند

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط