پارس فیس لیفت فقط برای پاس‌کردن استانداردها تولید شد؟

از دست ندهید

علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو در مصاحبه اختصاصی با بیت‌ران اعلام کرد پژو پارس فیس لیفت تولید نخواهد شد. او همچنین بیان کرد پژو پارس تا پایان سال جاری حتماً از خط تولید ایران خودرو کنار خواهد رفت. اما این صحبت علیمردان عظیمی چقدر به واقعیت نزدیک است؟

پژو پارس فیس لیفت

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: در روزهای گذشته تصویری از پژو پارس منتشر شد که بسیاری از علاقه‌مندان به این خودرو را شوکه کرد.

همه چیز از استانداردهای ۸۵ گانه شروع شد که حالا اجرایی شدن این استاندارد، اجباری است. از آنجایی که پارس نمی‌توانست با ظاهر قدیمی خود از پس این استانداردها برآید، چهره تازه‌ای برای این سدان خوش فروش ایران خودرو ترسیم شد.

اما نتیجه تولید آزمایشی پارس فیس لیفت چیزی نبود جز اضافه شدن چراغ‌های وانت آریسان و سپر جلویی که فقط در بخش مه‌شکن‌ها با آریسان متفاوت بود. تمامی زه‌های کناری و ضربه‌گیرهای روی سپرها حذف شد تا محصولی روبروی ما بایستد که با روزهای اوج پارس فاصله بسیاری دارد.

انتشار نخستین تصاویر از این محصول باعث شد بسیاری از علاقه‌مندان به پژو پارس نسبت به آینده این خودرو خوش‌بین نباشند. حال علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو می‌گوید که دیگر دوران این سدان قدیمی به پایان رسیده‌است.

عظیمی در گفتگویی اختصاصی در جریان رونمایی از سدان وارداتی چینی ایران خودرو به بیت‌ران گفت: «پژو پارس فیس لیفت صرفاً برای برخی از استانداردها تولید شد. اما این خودرو وارد بازار نخواهد شد و حتماً پارس تا آخر امسال از خط تولید ایران خودرو کنار خواهد رفت.» اما به نظر می‌رسد که کمی این صحبت مدیرعامل ایران خودرو با واقعیت جور در نمی‌آید.

آیا پژو پارس فیس لیفت تولید خواهد شد؟

پژو پارس فیس لیفت در سایت ایران خودرو خراسان

زمانی که نخستین تصاویر از پژو پارس فیس لیفت منتشر شد، بیشتر از یک پروژه آزمایشی به یک خودرو تجاری شباهت داشت. به نظر می‌رسد که تمام مراحل تولید قطعات جدید (سپر جلو + سپر عقب) کاملاً در ایران خودرو به مرحله تجاری‌سازی رسیدند.

این بدان معناست که چندین واحد داخلی برای ساخت پارس فیس لیفت و قطعات جدید آن وقت و سرمایه هزینه کردند. اما امروز عظیمی مدیرعامل ایران خودرو به بیت‌ران گفت این پروژه صرفاً جهت پاس کردن استانداردها است.

همه ما می‌دانیم که پارس با ظاهر قدیمی و اجرایی شدن استانداردهای جدید روی خط تولید دوام نمی‌آورد. از طرفی دیگر خوشحال می‌شویم که پارس فیس لیفت اگر هم قرار است به مرحله تجاری سازی برسد، چنین شمایلی نداشته باشد.

پس از این صحبت علیمردان عظیمی چند سوال بی پاسخ بوجود می‌آید. تصور کنیم این خودرو به عنوان پارس فیس لیفت توانست استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کند. آیا پس از پاس کردن این استانداردها با چنین ظاهری تولید نخواهد شد؟

آیا خودرویی که در تصاویر آن را به عنوان پارس فیس لیفت شناختیم، پس از پاس کردن استانداردها با ظاهر جدیدی تولید خواهد شد؟

سوال دیگر این است که آیا منظور از کنار رفتن پارس از خط تولید، پارس قدیمی بود یا کلاً محصولی با چنین ظاهری در ایران خودرو تولید نخواهد شد؟

چرا پژو پارس نمی‌تواند استانداردها را پاس کند؟

چراغ های قدیمی پژو پارس قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل کابین را نداشت. به همین دلیل نیز نمی‌توانست استانداردهای جدید مربوط به چراغ‌های جلو را پاس کند.

از طرفی سپرهای این خودرو نیز نمی‌توانست استانداردهای جدید مربوط به عابر پیاده را پاس کند. به همین دلیل ایران خودرو از سازمان استاندارد فرصت خواست تا تغییرات مد نظرش را بر روی چراغ و سپر ایجاد کند. لذا برای رفع این مشکل تصمیم گرفتند تا چراغ‌های جلوی پارس با چراغ های وانت آریسان که قابلیت تنظیم از داخل کابین را دارد تعویض شود.

در ادامه استاندار سازی سپر جلوی پارس فیس لیفت نیز با سپر آریسان جابجا شد. ایران خودرو تصمیم گرفت تا با کمی تغییر در سپر آریسان، مه شکن و دی لایت پارس را در آن جانمایی کند.

سپر عقب پژو پارس نیز کمی تغییر کرد و دیگر خبری از نوار مشکی رنگ (ضربه‌گیر) روی آن نیست. همچنین برای هماهنگی دیگر قسمت‌ها با سپر جلو و عقب، زه درب‌ها نیز حذف شد. اضافه شدن سنسور نور و باران برای پاس کردن استاندارهای جدید از جمله مواردی است که به احتمال زیاد در پارس فیس لیفت یا بهینه شاهد آن خواهیم بود.

پارس بهینه یا فیس لیفت اکنون در سایت ایران خودرو خراسان قرار دارد. قرار است روند آزمایش استانداردهای جدید به زودی بر روی این خودرو آغاز شود.

در نهایت باید صبر کرد و دید که صحبت امروز مدیرعامل ایران خودرو با بیت‌ران چقدر به دنیای واقعی نزدیک خواهد بود. آیا پارس فیس لیفت که صرفاً برای پاس کردن استانداردها تولید شد، حتی اگر استانداردها را پاس کند باز هم از خط تولید کنار خواهد رفت؟ یا باید منتظر ورود نمونه سدان وانت آریسان به بازار خودرو کشورمان باشیم.

بیشتر بخوانید:

واردات خودرو کارکرده به ضرر خودروسازان داخلی است؟

آیین‌نامه واردت خودروهای دست‌دوم هفته آینده به مجلس می‌رود

شاین مکس، سدان وارداتی ایران خودرو معرفی شد / همه چیز درباره SHINE MAX

آمار واردات خودرو منتشر شد / فقط ۲۸۰ دستگاه!

مرکز ملی رقابت مقابل دستور خودرویی رئیسی ایستاد




9 دیدگاه

  1. عذر بدتر از گناه!!!!اگر تولید نخواهد شد چرا سرمایه ووقت کمپانی رو هدر دادین!!!!دروغ در مدیریت نداشته تون شده مثل نقل ونبات ،درهرصورت وه تولید نشه وچه تولید بشه بااین افتضاح،باید پاسخگو باشین نه که جاخالی بدین باتوسل به مغلطه

  2. جونه مادرتان جمع کنین ابروواسه ایران نزاشتین.
    خودتون خجالت نمیکشین این اشغالاروباافتخارتولید میکنین.
    حیفه سرمایه ای که اینطوری طلف میشه واقعا متاسفم

  3. چندتا نکته ی طراحی می گم تا یاد بگیرید:
    از حدود ۱۴ سال پیش دیدگاه طراح ها نسبت به سپر خودرو عوض شد چندین تغییر رو در پیاده سازی شامل شد:
    ۱- سپر دیگه یه قطعه ی باریک برای حفاظت از جلو و عقب خودرو نبود بلکه در طراحی خودرو یکپارچه دیده شد.
    به عبارت دیگه اینطور نبود که ماشین رو طراحی کنند و سپر هم برای پر کردن جای خالی استفاده بشه.
    ۲- سپر نقش بیشتری در آیرودینامیک خودرو بازی می کنه و روی طراحیش بیشتر وقت گذاشتند.
    ۳- استاندارد های حفاظت از عابر پیاده سختگیرانه تر شد
    ۴-به خاطر این دو رویکرد بالا و البته ارزان سازی و سبک سازی سپر بخش بیشتری از بدنه ی خودرو رو به خودش اختصاص داد.
    سپر ها بزرگتر شدند.
    سپر ها از حالت خط باریک در اومدند و در جلو و عقب خودرو در بدنه امتداد پیدا کردند.
    طراحی های قدیمی ۲۰۶ و تیبا رو ببینید لبه ی فلزی کاپوت تا پایین سپر اومدن و به جز نا ایمنی برای عابر پیاده، با کوچکترین برخوردی درب موتور که فلزیه آسیب می بینه.
    حالا ۲۰۷ رو یا مزدا ۳ جدید رو با قدیم مقایسه کنید! سپر و جلو پنجره حتی تا توی کاپوت امتداد پیدا کرده. سپر عقب هم تا توی گلگیر های عقب امتداد پیدا کرده.
    یا حتی ایران خودرو ۱۲ سال پیش که رانا رو طراحی کرده این رویکرد درست رو پیش گرفت و سپر ها رو بزرگتر کرد و به داخل بدنه امتداد داد و یکی از بهترین فیس لیفت های ایران شد که به نسبت زمان خودش خیلی جلو بود. حالا همین رانا که طراحیش برای ۱۲ سال پیشه به دلیل رویکرد درست طراحی، مثل آب خوردن چند سال پیش استاندارد جدید برخورد با عابر پیاده رو هم پاس کرد ولی پژو پارس و ۲۰۶ نه! این از اون
    از حدود۵ سال پیش برای بنده به عنوان مصرف کننده مشخص بود که ۲۰۶ و پارس به پایان خودشون رسیدن چون اصول طراحیشون قدیمی شده و دیگه کارشون تمومه ولی اصرار مردم برای خرید این دو خودرو با وجود جایگزین داشتن خیلی برام عجیب بود. ۲۰۷ و رانا جایگزین های ۲۰۶ و خانواده دنا و سورن جایگزین های پارس بودند با کیفیت بالاتر! ملت دلال یک بار هم از خودشون نپرسیدن چرا پارس ارزون ترین محصول ایرانخودرو هست! یک بار هم شک نکردن شاید خب یه جای کار می لنگه!
    پراید ۱۲ سال پیش تنظیم الکتریکی چراغ جلو داشت ولی پارس نداشت!
    چه میشه کرد از بس مردم خوش سلیقه ای داریم اگر همین الان پیکان دوباره شروع به تولید بشه براش صف می کشن.

  4. سامی جون پرایدی که داری پیشرفته تر از پارس و ۲۰۶ در نظرش میگیری ۱۲ سال پیش چراغاشو تغییر دادن بعدشم بچه کجایی نمیفهمی مردم نون شب ندارن بخورن بعد درباره قیمت ارزانتر کارخونه سخنرانی میکنی

    • من پراید رو پیشرفته تر از پارس در نظر نگرفتم. فقط گفتم این ماشین قدیمی در سال های گذشته به درستی به روز نشده، چرا ۱۲ سال پیش که سایپا تنظیم برقی چراغ گذاشت روی پراید ، ایرانخودرو روی پارس نگذاشت؟ مردم نون شب که هیچی چلوکباب شب هم دارند که بخورند البته یک قشر خاص! همون ۶ میلیون نفری که برای ۲ هزار تا پژو پارس ثبت نام می کردند! صحبت ما هم در باره ی همین افراده. این افراد اگر نون شب ندارن بخورن چطور چند صد هزار خودروی داخلی و خارجی در پارکینگ های خودشون به صورت ۰ کیلومتر نگهداری می کنند؟

  5. خر بخرید از ایرانخودرو پارس نخرید. من قصد خرید پارس کردم ولی دیگه لا خرید.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط