فراخوان هیوندای و کیا / هفده ایالت آمریکا، کره‌ای‌ها را ناامن می‌دانند

از دست ندهید

هفده ایالت آمریکا خواستار فراخوان هیوندای و کیا پس از افزایش سرقت‌های چالشی تیکتک شدند. در پی این اتفاق، دادستان‌های کل ۱۷ ایالت خواهان فراخوان میلیون‌ها خودروی گروه کیا هیوندای از دولت فدرال هستند.

هیوندایی کیا
فراخوان هیوندای و کیا / آرم گروه کیا و هیوندای

بیت ران – رضانوروزی: هیوندای و کیا در دهه گذشته‌ برخی از خودروهایی که فروخته‌اند، فاقد ایموبلایزر موتور هستند. ایموبلایزر تجهیزی است که مانع روشن شدن موتور بدون سوییچ می‌شود و در اکثر خودروها به صورت استاندارد وجود دارد.

ویدئوهایی که در رسانه‌های اجتماعی از جمله تیک‌تاک منتشر می‌شوند، نشان می‌دهند که چگونه سارقین می‌توانند مدل‌های کیا و هیوندای را تنها با استفاده از یک پیچ گوشتی و یک کابل وسب روشن کنند.

به نقل از دادستانی کل کالیفرنیا، در سال ۲۰۲۲در لس آنجلس، دزدی خودروهای هیوندای و کیا حدود ۸۵ درصد افزایش یافت و ۲۰ درصد از کل سرقت‌های خودرو در این شهر را تشکیل داد.

این دزدی‌های الهام‌گرفته از رسانه‌های اجتماعی اغلب به تراژدی ختم شده‌اند. اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها، خودروهای سرقتی را عامل ۱۴ تصادف و هشت مرگ و میر گزارش‌شده، می‌داند.

به نقل از یک کمیسر پلیس شهر بوفالو در نیویورک، در ماه اکتبر، تصادف اتومبیلی که منجر به کشته‌شدن‌چهار نوجوان شد، احتمالاً به چالش تیک‌تاک مربوط است. در این حادثه، یک خودروی سرقتی کیا با سرعت زیاد تصادف کرد و در مجموع ۶ نوجوان کشته‌شدند.

هیوندای آی بیست
فراخوان هیوندای / hyundai i20
نظر دادستان‌ها

راب بونتا، دادستان کل کالیفرنیا، در بیانیه‌ای گفت: «نکته اصلی این است که شکست هیوندای و کیا در نصب ویژگی‌های ایمنی استاندارد بر روی بسیاری از خودروهای خود، مالکان خودرو و مردم را در معرض خطر قرار داده‌است. این خودروسازان به‌جای پذیرش مسئولیت با اقدامات اصلاحی مناسب، تصمیم گرفته‌اند این خطر را به مصرف‌کنندگان و جوامع ما منتقل کنند.»

بونتا و سایر دادستان های کل نامه ای به اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) ارسال کردند و خواستار فراخوانی سراسری شدند. این نامه همچنین توسط دادستان های کل آریزونا، کلرادو، کانکتیکات، ایلینوی، ماساچوست، مریلند، میشیگان، مینه سوتا، نیوجرسی، نیومکزیکو، نیویورک، اورگان، پنسیلوانیا، رود آیلند، ورمونت، واشنگتن و ناحیه کلمبیا امضا شد.

اقدامات هیوندای و کیا

کیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که روی این موضوع متمرکز است و ما به اقدامات خود برای رسیدگی به نگرانی‌هایی که این دادستان‌های کل مطرح کرده‌اند، ادامه می‌دهیم.

این خودروساز می گوید که بیش از ۱۶۵۰۰۰ مشتری این نرم افزار را نصب کرده‌اند و با بیش از ۲ میلیون مالک در مورد آن تماس گرفته‌است. همچنین کیا مدعی است که این خودروها با استانداردهای ایمنی فدرال مطابقت دارند. بنابراین فراخوانی ضروری نیست.

همچنین هیوندای نیز اعلام کرد که خودروهایش با الزامات ضد سرقت فدرال مطابقت دارند. این شرکت می‌گوید که ارتقای نرم‌افزاری را برای جلوگیری از سرقت‌ها دو ماه زودتر از موعد مقرر انجام داده‌است.

اما به این سوال که چند وسیله نقلیه آن را دریافت کرده‌اند، پاسخی نداده است. در بیانیه شرکت ذکر شد: «ما با NHTSA در مورد اقدامات متعددمان برای کمک به مشتریان خود در ارتباط هستیم»

این نامه فشار مضاعفی به خودروسازان کره‌ای خواهدداشت. زیرا قبلا نیز چندین شهر از جمله سنت لوئیس، کلیولند، میلواکی، سن دیگو، سیاتل و کلمبوس، اوهایو، قبلاً از این خودروسازان شکایت کرده‌اند.

در ماه سپتامبر، مؤسسه داده‌های خسارت بزرگراه (یکی از واحدهای مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه)، مطالعه‌ای بر روی خودروهایی که دارای بیمه هستند، در آمریکا انجام داد.

نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد که نرخ سرقت خودروهای هیوندای و کیا بدون ایموبلایزر ۲.۱۸ در هر ۱۰۰۰ فقره است. در حالی که این نرخ در سایر محصولات ۱.۲۱ است.

کیا و هیوندای در ماه فوریه اعلام کردند که به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را برای خودروهایی که برای روشن کردن خودرو نیاز به کلید در سوئیچ استارت دارند، ارائه خواهند کرد.

این تغییر همچنین نرم افزار هشدار سرقت خودروها را به روز می‌کند تا زمان زنگ هشدار را از ۳۰ ثانیه به ۱ دقیقه افزایش دهد. حدود ۳.۸ میلیون خودروی هیوندای و ۴.۵ میلیون خودروی کیا واجد شرایط به‌روزرسانی نرم‌افزاری هستند.

بیشتر بخوانید:
فیلم تست تصادف ری را ایران خودرو در اسپانیا + موتور ری را چه بود؟
کادیلا از تندر۹۰ بهتر است؟ بررسی تغییرات این خودرو از زبان مدیر پروژه کادیلا
شیرین عسل خودرو اروپایی تولید می‌کند / رویای خودروسازی برندهای مواد غذایی
فونیکس آریزو ۸ با موتور تیگو ۸ پرو به بازار می‌آید / بررسی تخصصی
 تست دنا جوانان با موتور EFP
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
سمند سورن پلاس تست شد؛ شتاب خوب و دیگر هیچ
رازهای پژو پارس با موتور جدید؛ تست پرشیا زیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی 



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط