شیرین عسل خودرو اروپایی تولید می‌کند / رویای خودروسازی برندهای مواد غذایی

از دست ندهید

گروه صنایع غذایی شیرین عسل پس از ورود به عرصه تولید پنیر، شیر پاکتی و روغن حیوانی در سال ۱۳۹۵، حالا قصد خودروساز شدن دارد. روز قبل رسماً اعلام شد که شیرین عسل مجوز خودروسازی را دریافت کرد.اما مگر ورود زر ماکارون به صنعت خودرو چقدر موفقیت‌آمیز بود که حالا برندهای دیگر صنعت مواد غذایی هم در تکاپوی خودروسازشدن هستند؟

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – صابر پرنیان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی رسماً خودروساز شدن شیرین عسل را تأیید کرد.

او در خبری که منتشر شد گفت: این خودرو، یک خودرو روز اروپایی است. مجوز آن هم برای بخش خصوصی گروه صنعتی «شیرین عسل» صادر شد.

شیرین عسل از سال ۱۳۷۱ در شهر تبریز به تولید بیسکوئیت، شکلات، کیک و… مشغول است. اما در طول ۲۴ ساعت قبل خبر خودروساز شدن این گروه صنایع غذایی در محافل خودرویی داغ شد.

شیرین عسل قرار است پس از خودروساز شدن در ۱۸ ماه ابتدایی، محصول خود را به‌صورت قطعات منفصله (Completely Knocked Down) یا CKD تولید کند. اما پس از آن، خودرو شیرین عسل تولید داخل خواهد شد.

این برند صنایع غذایی بنا به بیان صابر پرنیان ۱۵ هزار میلیارد تومان برای خودروساز شدن سرمایه‌گذاری کرد. در شرکت خودروسازی این برند قرار است انواع خودروهای سواری بنزینی، گازسوز، دیزلی و انواع کامیون‌های کشنده تولید شود.

در حال حاضر بیش از ۴۰۰ واحد قطعه‌سازی خودرو در آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند. صابر پرنیان باور دارد که با خودروساز شدن شیرین عسل، سالانه ۲۱۰ هزار دستگاه خودرو توسط این برند تولید خواهد شد.

از زر ماکارون تا شیرین عسل

ماه‌ها از انتشار خبر خودروساز شدن زر ماکارون گذشت. سال قبل بسیاری از خبرگزاری‌ها اعلام کردند که زر ماکارون یک زمین یک زمین ۴۴۰ هکتاری در اتوبان کرج خریداری کرد و فرایند خودروسازی را استارت زد.

اما با گذشت تقریباً یک سال از انتشار این خبر، هنوز نه محصول زر ماکارون مشخص است و نه دیگر خبری از احداث کارخانه خودروسازی این برند را شنیدیم.

اگر ریشه‌ای به بحث خودروساز شدن زر ماکارون نگاه کنیم، باید گفت که گروه صنعتی زر، تولیدکننده میل‌لنگ خودرو در ایران است. اما به صرف قطعه‌سازی نمی‌توان خط تولید یک یا چند خودرو را در زمینی ۴۴۰ هکتاری (۴/۴۰۰/۰۰۰ متر مربع) احداث کرد. اگر اینطور بود باید صنایع تولیدی کروز هم به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده قطعات خودرو در کشور، خودرو تولیدی خود را به بازار معرفی می‌کرد.

برای مقایسه لازم است بدانیم که کارخانه رویایی ۴۴۰ هکتاری زر ماکارون ۲۰ هکتار (۲۰۰/۰۰۰ متر مربع) از مساحت کل گروه صنعتی ایران خودرو بیشتر خواهد بود. اما در وبسایت رسمی زر ماکارون، حتی یک خبر هم در ارتباط با خودروساز شدن این برند وجود ندارد.

جالب اینجاست که چنین خبرهایی معمولاً با فاصله چند ماه از انتشار خبر استیضاح (درخواست توضیح) وزیر صمت منتشر می‌شوند.

حال خبر خودروساز شدن شیرین عسل هم در شرایطی منتشر شد که فاطمی امین چند قدم بیشتر با چهارمین استیضاح خود فاصله ندارد.

ورود برندهای بزرگ صنعتی به تولید خودرو فرصت است یا تهدید؟

خودروساز شدن برندهایی مانند زر ماکارون یا شیرین عسل موافقان و مخالفانی دارد. از دیدگاه موافقان، برندهای صنایع غذایی شناخت درستی از بازار و رقابت دارند.

شناخت مویرگی بازار به عقیده موافقان باعث خواهد شد تا خودرویی مناسب وضعیت فعلی جامعه از سوی برندهای صنایع غذایی تولید شود.

از سویی دیگر تولیدکنندگان غذا با سلامت مردم سر و کار دارند. به همین دلیل موافقان بر این باورند که خودرو تولیدی توسط برندهایی مانند زر ماکارون یا شیرین عسل ایمن خواهد بود.

قطعاً ورود برندهای مطرح در صنعت ایران، به بهبود شرایط بازار خودرو کمک می‌کند. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که ورود به هر شاخه‌ای توان و تخصص لازم را می‌طلبد.

صرفاً داشتن بنیه مالی نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت یک برند صنعتی در خودروسازی باشد. کما اینکه بسیاری از خودروسازان و مونتاژکاران فعلی بازار خودرو هم با وجود داشتن افراد متخصص، هنوز به موفقیت لازم دست پیدا نکردند.

اگر می‌شنویم که Apple خودروساز خواهد شد باید بدانیم که این برند آمریکایی تولید خودرو را به کمک تویوتا و شرکای کره‌ای انجام می‌دهد. چنانچه می‌بینیم خودرو SONY به مراحل نهایی تولید رسید، باید درک کنیم که اینکار با همکاری هوندا انجام شد.

وگرنه سالها پیش Barilla (برند صنایع غذایی ایتالیایی) خودرو یی برای رقابت با فیات می‌ساخت. یا حالا شاهد رونمایی خودرو جدید هولدینگ Mondelez (مالک برندهای Oreo ،Toblerone ،Milka و…) در بازار آمریکا شمالی بودیم. چرا که هم توان مالی لازم را در اختیار دارند، هم بازار را مویرگی می‌شناسند و هم به سلامت و امنیت مردم اهمیت می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

قیمت هوندا کلیک به ۲۷۰ میلیون تومان رسید / موتورسیکلت گران و کمیاب شد

اسکای‌ول ET5 فیس لیفت با پیمایش ۶۲۰ کیلومتری به ترکیه رسید

موتور ME16 سایپا و تفاوت‌های آن با TU5 پلاس ایران خودرو

اسکای ول ET5 شاسی بلند برقی کرمان موتور با ۱ ستاره ایمنی

شاهین پلاس با موتور ۱۶ سوپاپ معرفی شد / بررسی فنی شاهین پلاس




11 دیدگاه

  1. خداقوت امیدوارم دستها بیشتر شا و این ولوشویی ک عاملش ایران خودرو و اون آقازاده های موذی هستن جم شن بهتره

  2. این مقایسه صحیح نبود از نظر من
    اولا در ایران خودروسازها دولتی و نیمه دولتی هستند و تصمیمات سیاسی در انها نقش اساسی دارند و مدیران دولتی قدرت ریسک چندانی نیز ندارند
    ولی شرکت خصوصی اگر واقعا از مدیران کارآمد استفاده کند و ابتدا به سود کم و کیفیت مناسب راضی باشد میتواند جا پای شرکت های بزرگ خودروسازی گذاشته و سهمی از بازار را در دست بگیرد.

  3. با عرض پوزش این استدلال که چون شرکت های صنایع غذایی با سلامت خریداران کار دارند پس خودروهایشان ایمن است یک استدلال ناقص و بی پایه و اساس هست که از هر طرف قابل نقد و نقض هست! گر چه به شخصه با خودرو ساز شدن هر دو شرکت موافقم.

  4. باسلام من صاحب شیرین عسل کاملا میشناسم آقای یونس ژائله واقعا مردی اقتصاد دان واز همه لحاظ عالی است واقعا خودرو تولید می‌کند
    یکی از آرزوهای این مرد بزرگ تولید کلیه محصولات با برند شیرین عسل است
    حیف من داخل شرکت ایشان کار می‌کردم
    متاسفانه به پست یکی از مدیرهای نالایق یکی از شعبه ها بودو بیرون آمدم
    ولی خودش کاش ریس جمهور مملکت میشد

    • سلام..من هم مدیر یکی از واحدهای این مجموعه معظم بودم که توسط یک مدیر بالادستی بسیار منفور؛ از مجموعه جدا شدم… کاملا بر تبحر ژاعله باهات هم نظرم ولی باند و باند بازی ترک ها ؛به نظرم در نهایت ایشون رو در سراشیبی قرار میده…در انتخاب مدیران رده یک؛ فقط بر یک عمل دوندگی و دریوزگی نگاه میکنه و نه بر هوش و ذکاوت و اصالت خانوادگی…واین به نظرم با کمی کهولت سن ایشون و خستگی مایه سقوطش خواهد شد.

  5. اگر قرار بر واردات خودرو می باشد سرمایه گذاری برای تولید داخل اشتغال و رضایت مردم را بیشتر خواهد داشت و از یکه تازی دو شرکت موجود هم می کاهد ولی تجربه نشان داده این دو افعی خودرو داخلی در دقایق آخر با روش هایی که بلد هستند این اخبار را به شایعه تبدیل می کنند در خودرو سازی مشکل اساسی بازی های سیاسی و رانت هست که حتی وزیر و رییس جمهور های مختلف زورشون به آنان نمی رسد اگر منجی در رابطه با خودرو باشد فقط اجازه خاص و محدود به راه اندازی اولیه کارخانه تولید خودرو به صانیع نظامی هست که اکنون تولید خودروهای خاص را داشته
    مثالی بزنم چندی قبل یک تبلیغات وسیع برای راه اندازی تاکسی اینترنتی راه افتاد با وعده بیمه رانندگان ولی یکباره خفه شد و هیچ رسانه ای هم پیگیری نکرد چرا چی شد بازی چه بود و چه شد

    • من با ورود رز و عسل به خودرو سازی موافقم چون مدیران بازاری و با بازار رقابت آشنا هستن امیدوارم با ورود به صنعت خودرو سازی همان گونه که کیفیت صنایع غذای براشون مهم بود ایمنی ماشینها هم مهم بشه.

  6. سلام احترام
    واقعا شیرین عسل در عرصه مواد غذایی فوق العاده هستن
    و به جرات میشه گفت بهترین هستن از همه لحاظ
    قیمت (واقعا مراعات حال مردم)،کیفیت(رقابت با برندهای دنیا) ،تنوع عالی
    و با توجه به تجربه موفق مواد غذایی شرکت
    امکان موفق شدنشون در زمینه خودرو صدرصد هست

  7. چندی پیش در یک تیتر خبری خواندم که اقای ژائله مالک شرکت شیرین عسل از کمبود نیروی کار در ایران گله کردند و نظر به ورود نیروی کار انسانی جهت کار در کارخانجاتی که هزینه های چند میلیاردی برای تاسیس انها صرف شده است دارند. در جواب و انتقاد به این قضیه باید عرض کنم اقای ژائله اصلا هیچ اطلاعی از امورات داخلی و استخدامی و جذب و تحولات در این خصوص در شعبات این شرکت مخصوصا شعبه ۲ شبستر ندارند طوری که اقای حجت نظافت خواه مدیر منابع انسانی شعبه شبستر هیچ اعتقادی به شایسته سالاری در سمت های شغلی نداشته و بیشتر به پارت بازی و اخذ رشوه در این خصوص اقدام میکنند و متاسفانه فساد به این شرکت هم سرایت کرده است.
    علاوه بر این امار اخراجی ها، تعلیقات و تعدیل غیر موجه کارگران بی نوا و ایجاد گروه فراماسونری توسط مدیر نالایق منابع انسانی (نظافت خواه) در سال های اخیر در شعبه شبستر نمونه دیگر از فساد در این شرکت است.
    من بعد از دوسال کار کارگری در این شرکت به خاطر اعتراض به این فساد و مطالبه حقم، به مدت ۳ ماه و در وضعیت بحرانی و مشکلات مالی فراوان از اقساط وام گرفته تا شهریه دانشگاه و بدهی و هزینه خانواده و… از کارم تعلیق شدم و در هر بار مراجعه برای کار مرا مجبور به تصویه حساب میکردند.
    متاسفانه همه مسؤولان و مدیر این شرکت نه صلاحیت علمی دارند و نه صلاحیت تجربی.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مدیران خودرو فراخوان داد؛ احتیاط چری نزدیک می‌‌شود

پس از بیش از یک هفته پیگیری مستمر و مجدانه بیت ران و برخی رسانه‌ها، سرانجام شرکت مدیران خودرو...

پست‌های مرتبط