فونیکس آریزو ۸ احتمالاً تا اواخر امسال از سوی مدیران خودرو وارد بازار خودرو کشورمان خواهد شد. آریزو ۸ قرار است با موتور دو لیتری توربو به عنوان قویترین سدان مدیران خودرو در نمایندگیهای این برند بهفروش برسد.
بیتران – محمد فتحاللهی – سدان ها در سالهای اخیر در حال از رها کردن جایگاه خود در بازار اروپا و آمریکای شمالی هستند. اما این خودرو ها همچنان در میان چینیها محبوبیت بسیاری دارند.
از همین رو، چری (فونیکس) حاضر شد تا آریزو ۸ را به میدانی بفرستد که تویوتا کرولا، هوندا سیویک و فولکسواگن Lavida پرچمدار آن هستند. چری برنامه دارد تا این سدان ۴/۷ متری را با نام فونیکس آریزو ۸ به ایران ارسال کند.
نام و ابعاد آریزو ۸ نشان میدهد که جایگاه این خودرو، بالاتر از سدانهای کوچکتر چری یعنی Arrizo 5 Plus و Arrizo 5 Pro است. فونیکس آریزو ۸ اکنون در ایران است و بنا و به بیان مدیران خودرو، مراحل نهایی تست برای عرضه به بازار را پشت سر میگذارد.
پیش از هر چیز باید بدانیم که آریزو ۸ اکنون در بازار خودرو چین در جایگاه بیست و هفتمین سدان کامپکت پرفروش قرار دارد. پس بهتر است بهجای تعریف و تمجیدها، واقعیتها را درباره این خودرو جدید مدیران خودرو بیشتر بدانیم.
آمار فروش فونیکس آریزو ۸ در بازار چین
آریزو ۸ در هشتم آوریل (اردیبهشت سال قبل) سال ۲۰۲۲ به بازار خودرو چین معرفی شد. اما فروش رسمی این خودرو از ماه اکتبر (مهر/آبان سال قبل) در بازار خودرو چین شروع شد.
در آن ماه چری موفق شد ۴۵۱۶ دستگاه آریزو ۸ را به دست مشتریان چینی برساند. این رقم در نوامبر (آذر/دی سال قبل) ۲۰۲۲ به ۵۹۳۷ دستگاه رسید. یعنی ۳۱.۴% افزایش فروش تنها در یک ماه.
فروش فونیکس آریزو ۸ در دسامبر ۲۰۲۲ رکورد زد و چری ۸۴۸۸ دستگاه از این سدان کامپکت را به چینیها فروخت. این آمار نشان داد که آریزو ۸ یکبار دیگر رشد فروش را تجربه کرد که اینبار ۴۲.۹% بود.
اما با شروع سال ۲۰۲۳ اوضاع برای این محصول چری بهخوبی پیش نرفت. آریزو ۸ در ژانویه امسال (دی/بهمن سال قبل) با کاهش ۶۲.۲ درصدی فروش، تنها ۳۲۰۳ مشتری در بازار چین داشت.
روند فروش این خودرو در فوریه امسال (بهمن/اسفند سال قبل) بدتر هم شد و در مقایسه با ماه قبل، ۴۲.۷% از فروش این خودرو کم شد. بهطوری که در آن ماه فقط ۱۸۳۳ دستگاه از این خودرو به مشتریان چینی تحویل شد. این بدترین آمار فروش آریزو ۸ در طول ۶ ماه قبل بود.
آخرین آمار فروش این خودرو مربوط به ماه مارس (اسفند ۱۴۰۱/فروردین ۱۴۰۲) است. آریزو ۸ در ماه قبل بالاخره پس از دو ماه رشد فروش را تجربه کرد و تعداد خودروهای تحویلی به ۳۱۰۹ دستگاه رسید. این رقم یعنی ۱۱۳.۲% رشد فروش در طول یک ماه.
پر فروشترین سدان کامپکت چین
در میان میان بهتر است پرفروشترین سدان کامپت چین را هم بشناسیم. این خودرو نیسان Sylphy (سانی) نام دارد که فقط در ماه قبل، ۲۱/۷۹۶ دستگاه از آن را چینیها خریدند. این رقم نزدیک به ۱۹ هزار دستگاه بیشتر و ۶۰۱% بالاتر از فروش آریزو ۸ است.
در نتیجه چینیها در بازار داخلی خود به دنبال خودروهای باکیفیتتر هستند. جالب است بدانیم که نیسان Sylphy تقریباً ۱۲ هزار یوان از آریزو ۸ گرانتر است. یعنی ۲۱/۷۹۶ چینی فقط در ماه قبل حاضر شدند ۸۹/۸۸۰/۰۰۰ تومان بیشتر هزینه کنند، اما آریزو ۸ را نخرند!
مشخصات فنی فونیکس آریزو ۸
آریزو ۸ با یک مشخصات فنی در بازار خودرو چین بهفروش میرسد. این سدان ۱۴۲۸ کیلوگرمی (۱۴۷۱ کیلوگرم در مدلهای فول) دارای قوای محرکه چهار سیلندر چری با کد SQRF4J16C است.
این موتور ۱.۶ لیتری (۱۵۹۸ سیسی) توربو، ۱۹۷ پیاس (۱۹۴ اسب بخار) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید میکند. اما جالب این است که یکی از رسانههای چینی قدرت واقعی این موتور را ۱۸۳ اسب بخار اندازهگیری کرد. گشتاور خروجی آن نیز ۲۹۰ نیوتنمتر است که در بین دورهای ۲ تا ۴ هزار در دسترس راننده قرار دارد.
شتاب صفر تا صد کیلومتر آریزو ۸ با موتور ۱.۶ لیتری توربو ۶.۵ ثانیه اعلام شد. این سدان کامپکت میتواند با چنین موتوری تا ۲۰۵ کیلومتر در ساعت به شتابگیری ادامه دهد.
نیرو و گشتاور موتور آریزو ۸ با موتور ۱.۶ لیتری توربو توسط گیربکس ۷ سرعته DCT تر به چرخهای جلو منتقل میشود. تعلیق جلو از نوع مکفرسون و تعلیق عقب هم با بازوهای مستقل وظیفه تعادل این سدان را برعهده دارند.
طول، عرض و ارتفاع این خودرو برابر با ۴۷۸۰×۱۸۴۳×۱۴۶۹ میلیمتر است. فاصله بین دو محور آریزو ۸ هم ۲۷۹۰ میلیمتر اعلام شد.
اما این خودرو احتمالاً با موتور قویتری که در زیر درب موتور تیگو ۸ پرو دیدیم هم به بازار ایران میآید. این موتور که با کد SQRF4J20 معرفی شد، ۲ لیتر (۱۹۹۸ سیسی) حجم دارد و مجهز به توربوشارژ است.
قدرت خروجی این موتور ۲۵۴ پیاس (۲۵۰ اسببخار) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه است. آریزو ۸ در این نسخه گشتاور ۳۹۰ نیوتنمتری دارد که در بین دورهای ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ میتوان از آن بهره برد. شتاب این مدل ۶ ثانیه است.
گیربکس این مدل هم ۷ سرعته DCT تر است که نیرو را به محور جلو منتقل میکند. احتمال حضور آریزو ۸ با موتور ۲ لیتری توربو در بازار خودرو ایران قویتر است.
امکانات رفاهی فونیکس آریزو ۸
هنوز لیست آپشنها و امکانات رفاهی این سدان چری برای بازار ایران مشخص نیست. اما بد نیست پیش از ورود این خودرو به کشورمان، آپشنهای آن را در بازار چین بررسی کنیم.
فونیکس آریزو ۸ در مدلهای پایه با رینگهای ۱۶ اینچی و تایرهای ۲۰۵/۶۰ به دست مشتری میرسند. این در حالی است که نسخههای فول این سدان مجهز به رینگهای ۱۸ اینچی و تایرهای ۲۲۵/۴۵ هستند.
تمامی مدلهای این خودرو تایر زاپاس دارند که در درون محفظه بار آن قرار میگیرد. در بخش امکانات پایه ایمنی، آریزو ۸ به ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانههای کنترل کشش و پایداری، سامانه مانیتورینگ فشار باد تایرها و هشدار نبستن کمربندی ایمنی برخوردار هستند.
ایربگهای راننده، سرنشین و جانبی در تمامی مدلهای استاندارد هستند. اما ایربگهای پردهای را میتوان فقط در مدل فول این خودرو دید. چری ایربگ زانو را هم برای راننده در این خودرو تدارک دید که البته فقط مخصوص نسخههای فول و گران قیمت است.
دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، هشدار هستگی راننده، هشدار بازشدن دربها و سنسورهای پارک جلو در نسخههای فول وجود دارند. اما همه مدلهای ارزان و گران با سنسورهای عقب استاندارد به بازار میآیند. مدلهای پایه هم مجهز به دوربین دید عقب و کروز کنترل معمولی هستند.
همه مدلهای فونیکس آریزو ۸ با سیستمهای ورود بدون کلید، استارت/استاپ، ترمز پارک برقی و کنترل حرکت خودرو در سربالاییها بهفروش میرسند. اما اصل ماجرا در تفاوتهای سامانههای رانندگی هوشمند است.
سامانههای رانندگی هوشمند
مدلهای فول این خودرو سیستم هشدار نقاط کور را دارند. در نسخههای رده متوسط امکاناتی چون رادار خطی و هشدار خروج از خط هم مشاهده میشود. اما مدلهای پایه و ارزان هیچکدام از این امکانات را ندارند.
تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار تصادف از جلو، هشدار تصادف از عقب (فقط در نسخه فول) و ترمزهای اکتیو هم جزئی از آپشنهای ایمنی این خودرو بشمار میروند.
فونیکس آریزو ۸ سطح دوم رانندگی خودکار را به راننده ارائه میدهد و در نسخههای فول شاهد دوربین ثبت وقایع داخل و خارج خودرو هم هستیم.
نکته مثبت درباره این خودرو آن است که تمامی مدلهای ارزان و گران با سقف پانورامیک بازشونده و درب صندوق عقب برقی به دست مشتری میرسند.
تنظیم دستی زاویه فرمان و دستهدنده الکترونیکی هم در همه مدلها وجود دارد. اما فقط نسخههای گران این خودرو شیفتر پشت فرمان دارند.
مدلهای پایه با نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی بهفروش میرسند. اما نسخههای فول نمایشگر لمسی ۱۰.۳ اینچی دارند. شارژ وایرلس تلفن همراه هم مخصوص نمونههای گران قیمت است.
مدلهای میان رده از لحاظ قیمت دارای گرمکن صندلیهای جلو هستند. نمونههای فول اما سردکن صندلیهای جلو را هم ارائه میکنند.
نمایشگر کلاستر خودرو هم در مدلهای پایه ۱۰.۲۵ اینچی و در نمونههای فول ۱۰.۳ اینچی است. نسخههای فول آریزو ۸ gesture Control (تنظیمات منو با اشاره انگشت)، دوربین تشخیص چهره و سیستم صوتی SONY با هشت اسپیکر را نیز دارند.
چراغهای جلو و عقب LED، نورپردازی داخلی، آیینههای جانبی برقی گرمکندار، سنسور باران (در مدلهای فول)، ایرکاندیشن اتوماتیک دو نقطهای (در مدلهای فول)، خروجی تهویه عقب (در مدلهای فول)، فیلترهای PM2.5، یونیزه و پخشکننده رایحه مخصوص هم در نسخههای فول این خودرو مشاهده میشوند.
چینیها درباره آریزو ۸ چه میگویند؟
با گذشت بیش از شش ماه از شروع فروش این سدان چری در بازار چین، اکنون میتوان نظرات خریداران را در وبسایتهای گوناگون چینی مشاهده کرد.
برخی از خریداران چینی این خودرو، قدرت موتور ۱.۶ توربو را برای آریزو ۸ کافی نمیدانند. از طرفی دیگر دید راننده از ستون A کم است و در سرعتهای بالا، صدای باد در این بخش را بسیار زیاد توصیف کردند.
اما مشکلات زیادی درباره این خودرو توسط چینیها اعلام شد. بسیاری از مشتریان آریزو ۸ عنوان کردند زمانی خودرو در P قرار دارند، گاهی اوقات خودرو حرکت میکند. نکته دیگر این است که گاهاً در زمان خاموش بودن ایرکاندیشن هنوز هوای بیرون به داخل هدایت میشود.
بسیاری از خریداران هم وجود دارند که ظاهر زیبا، متریال نرم در درون کابین، فضای داخلی بسیار جادار، مصرف سوخت کم و امکانات کامل در نسخههای گران را دلایل خود برای خرید این خودرو اعلام کردند.
قیمت فونیکس آریزو ۸ در بازار خودرو چین
نسخه پایه این سدان چینی را میتوان با ۱۰۸/۹۰۰ یوان خریداری کرد. این رقم براساس نرخ تبدیل معادل ۸۱۵/۶۶۱/۰۰۰ تومان است.
فولترین مدل آریزو ۸ هم در بازار چین در نمایندگیهای چری به قیمت ۱۳۲/۹۰۰ یوان توسط چینیها قابل خرید است. یعنی ۹۹۵/۴۲۱/۰۰۰ تومان.
بنابر شایعات، مدیران خودرو در طول دو تا سه ماه آینده آریزو ۸ را در بازار خودرو ایران عرضه خواهدکرد. البته رقمی که برای خرید این خودرو اعلام شد نیز حدود ۲ میلیارد تومان است.
فونیکس آریزو ۸ در مجموع خودرویی قابل قبول از برند چری است و قطعاً در زمان فروش آن توسط مدیران خودرو در بازار موفق خواهد بود. البته این موفقیت در سایه نبود برندهای معتبر جهانی بدست میآید.
چرا که مشتری ایرانی بدون شک با وجود برندهای جهانی به سراغ چینیها نخواهد رفت. این اتفاق در بازار خودرو ترکیه نیز رخ داد و ترکها با وجود برندهای مطرح، تمایلی برای خرید خودرو های چینی ندارند. اما انتخاب ما از روی اجبار است.
بیشتر بخوانید:
قیمت هوندا کلیک به ۲۷۰ میلیون تومان رسید / موتورسیکلت گران و کمیاب شد
اسکایول ET5 فیس لیفت با پیمایش ۶۲۰ کیلومتری به ترکیه رسید
موتور ME16 سایپا و تفاوتهای آن با TU5 پلاس ایران خودرو
اسکای ول ET5 شاسی بلند برقی کرمان موتور با ۱ ستاره ایمنی
شاهین پلاس با موتور ۱۶ سوپاپ معرفی شد / بررسی فنی شاهین پلاس