در پی حمله روسیه به اوکراین تحریم صنعت خودرو روسیه شروع شده است اما چه خودروسازنی از روسیه رفتهاند؟
بیت ران – شرکت خودروسازی ژاپنی میتسوبیشی اعلام کرد که تولید و فروش خودرو در روسیه را به دلیل تحریم صنعت خودرو روسیه متوقف میکند.
این شرکت گفته است احتمالا تولید و فروش خودروهای خود را در روسیه به حالت تعلیق درمیآورد زیرا تحریمهای اقتصادی اعمال شده علیه روسیه ممکن است باعث اختلال در زنجیره تامین شود.
ژاپن در اعمال تحریمهای اضافی علیه روسیه، از جمله مسدود کردن داراییهای رهبران این کشور و سه موسسه مالی به ایالاتمتحده و سایر متحدانش پیوسته است.
شرکت میتسوبیشی صاحب ۱۴۱ نمایندگی در روسیه است.
ب ام و
خودروساز آلمانی بیامو اعلام کرد که صادرات خودرو به روسیه را متوقف کرده است.
سخنگوی شرکت بیامو در بیانیهای اعلام کرد: تولیدات خود در روسیه را متوقف کردهایم و همچنین صادرات به بازار این کشور را به دلیل شرایط ژئوپلیتیک فعلی نخواهیم داشت.
فورد
شرکت آمریکایی فورد هم در بیانیهای در وبسایت خود اعلام کرد که در پی حمله روسیه به اوکراین، این شرکت خودروسازی فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق در آورده است.
کارشناسان پیش بینی می کنند این روند به سرعت توسط سایر خودروسازها نیز تداوم یافته و روسیه توسط تمامی خودروسازان جهان به استثنای برخی شرکای سیاسی خود مانند چین با تحریم مواجه شود.
شرکت ولوو سوید هم مانند ب ام و سیاست مشابهی را پیگیری کرده است.
تویوتا
غول خودروسازی جهان تویوتا با اشاره به «اختلالات ایجاد شده در زنجیرۀ تامین در پی حمله روسیه به اوکراین و تحریمهای بینالمللی» از تعلیق تولید خودرو در روسیه «تا اطلاع ثانوی» خبر داد.
کارخانه تویوتا در سن پترزبورگ در سال گذشته ۸۰ هزار خودرو تولید کرد که عمدتاً برای بازار محلی بودند. در این کارخانه حدود ۲۶۰۰ نفر نیز مشغول به کار هستند.
مشاوران صنعت خودرو در پیشبینی مشترکی اعلام کردند که حمله روسیه به اوکراین یک خطر مهم برای بهبود فروش جهانی خودروهای سبک در سال جاری خواهد بود.
نتایج بررسیها نشان میدهد که پیشبینی برای فروش جهانی خودروهای سبک تا ۸۵.۸ میلیون دستگاه کاهش یابد زیرا افزایش قیمتهای نفت و آلومینیوم میتواند خریداران را از هزینهکردن برای خودروها و کامیونهای جدید منصرف کند.
صنعت خودرو همچنان با کمبود جهانی تراشه مقابله میکند و این عاملی برای کاهش تولید بوده است، اگرچه قیمتهای بالای خودرو تا حدی این تاثیر را جبران کرده است. جف شوستر، رئیس بخش پیشبینی شرکت تحلیل الامسی گفت: عرضه و قیمت خودروها در سراسر جهان بر اساس شدت و مدت درگیری در اوکراین تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت.
بزرگترین خطری که صنعت خودرو روسیه را تهدید می کند قطع همکاری رنو با لادا است. این قطع همکاری می تواند لادا را از نظر فنی تحت فشار قرار دهد و روند توسعه این برند را دچار اختلال شدید کند.
هوندا
از دیگر شرکت هایی که فعالیت در روسیه را تعلیق کرده است هوندا ژاپن است.
شرکت هوندا موتور اعلام کرد که صادرات خودرو و موتورسیکلت به روسیه را به حالت تعلیق درآورده است و این نشان میدهد که خودروسازان ژاپنی بیشتری به موج جهانی شرکتهایی که تجارت با روسیه را پس از حمله به اوکراین متوقف میکنند، ملحق خواهند شد.
به گفته روزنامه نیکی، شرکت مزدا موتور نیز قصد دارد صادرات قطعات خودرو به روسیه را متوقف کند اما سخنگوی مزدا از اظهار نظر اجتناب کرد. شرکت تویوتا موتور در روسیه به روال عادی خود ادامه میدهد، اگر چه اختلالاتی در ارسال به این کشور ایجاد شده است.
خودروها و قطعات خودرو بیش از نیمی از صادرات ژاپن به روسیه در سال ۲۰۲۰ را تشکیل دادهاند.
توقف تولید خودروهای اروپایی، و ژاپنی احتمالا خبر خوبی برای خودروسازان چینی است و احتمالا بازار خودرو روسیه هم مانند بازار خودرو ایران خواهد شد.
بیشتر بخوانید: