20 C
Tehran
یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰

موتور پراید با قدرت ‍۱۸۰ اسب بخار

از دست ندهید

ارزان ترین خودرو برقی در حال پیشی گرفتن از تسلا

ارزان ترین خودرو برقی جهان متعلق به یک شرکت چینی با افزایش چشمگیر آمار فروش در حال پیشی گرفتن...

رانندگان سرویس مدارس برای دریافت سهمیه سوخت اختصاصی چه کنند؟

به منظور ساماندهی وتخصیص سهمیه سوخت سرویس مدارس رانندگان سرویس مدارس موظف به نصب نرم افزار محاسبه پیمایش سوخت...

تصویب جزئیات لایحه طرح ترافیک سال 99

در جلسه ای که عصر روز یک شنبه 13 بهمن ماه سال جاری در شورای شهر تهران برگزار گردید...

موتور پراید که پس از ارتقا در خودرو تیبا استفاده شده و حالا با توربو روی خودرو شاهین است می تواند تا چه اندازه بهتر شود؟

بیت ران – امین آزاد : حمید کلهر کارشناس تقویت موتور ، در مصاحبه با بیت ران درباره پتانسیل موتور پراید می‌گوید سایپا بدون تغییر در تعداد سوپاپ تنها از توربو استفاده کرده است.

برخی کارشناسان امیدوار بودند این خودرو با موتوری مناسب وارد بازار شود.

سایپا با اینکه می توانست بدون دردسر موتور تیبا را ۱۶ سوپاپه کند و قدرت ۱۰۸ اسب بخار را از آن بگیرد با توربو کردن این خودرو آن هم با توربو چینی برای اولین بار طی ده های اخیر در صنعت خودرو جهان، قصد دارد خودرویی با موتور هشت سوپاپ توربو را وارد بازار کند.

شرکت های خودروسازی برای افزایش بازده تنفسی ابتدا موتور هشت سوپاپ را شانزده سوپاپ می کنند و پس از آن توربو روی خودرو نصب می کنند اما سایپا بر خلاف روند منطقی در مهندسی مکانیک عمل کرده است.

موتور تیبا تقویت شده موتور پراید است و تکنولوژی قدیمی هشت سوپاپ دارد و قدرت پایینی تولید می‌کند.

ولی سایپا به جای اینکه موتور را اصلاح و ۱۶ سوپاپ کند، راه ساده‌تر را انتخاب کردند.

آنها روی این موتور، توربو چینی گذاشتند.

حالا موتور پراید دو بار تقویت شده است و قدرتی در حدود ۱۰۸ اسب بخار دارد.

قدرتی که برای موتوری با این حجم و با استفاده از توربو، پایین است.

موتورهای امروزی با این حجم موتور و با توربو، ۵۰ اسب بخار قدرت بیشتری تولید می کنند.

بیشتر بخوانید:

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

گازسوز کردن خودروها چه تاثیری بر بازدهی خودروهای بنزین سوز دارد؟

کوییک آر ـ R چگونه خودرویی است؟/ خصوصیات و مشخصات فنی

خودروهای جایگزین پراید اعلام شدند ؛ تا چه زمانی تولید پراید ادامه دارد؟

8 دیدگاه

  1. لطفا تیترو اصلاح کنین پراید ۱۸۰ اسب ببینه سکنه میکنه اولا دوما ۱۸۰ اسب ای اف با توربو نمیده…. پس تو ایران تخیلی بیش نی… و تیتر گمراه کنندس بزنین تو تخیلات ۱۸۰ اسب داده تو دنیای واقعی…. که دروغه

    • نه تخیلی نیست این رقم. ایران خودرو هم از ظرفیت هایef7 درست استفاده نمیکنه. یه مثال خیلی معمولی kia sportage ace هست که موتور 1500سی سی داره ولی210 اسب قدرت میده .یا مثلا kia ceratoکه با موتور1600سی سی 200اسب قدرت میده.

  2. دلیلش این بود که موتور برای شاهین نداشتند و مجبور شدند با کمترین تغییرات از موتور موجودشون استفاده کنند و برنامه برای 16 سوپاپه شدن هم دارند! این من نمیدونم من نمیدونم های اقای آزاد یه کم خنده داره چون بعید میدونم ایشون هم واقعا ندونه

  3. شرطش استفاده از توربوی خوبو وی وی تی آی درسته و درمونه اینا توربو انداختن بییت اسب بیشتر نتونستن بگیرن بنظر من با این اختلاف های کم قدرت اصلان دردسر توربو نمیرزه چون واقعان قطعه خیلی حساسیه دورهای وحشتناک بالا کار میکنه با کیفیت مه اینا می‌گذارند نمیرژه با این هزینه های تعمیر

  4. با سلام خدمت کلیه دوستان.با کمال احترام احساس می کنم این گزارش خیلی دقیق و کارشناسی نیست،در این که صنعت خودرو عقب هست شکی نیست ولی باید واقعیت الان صنعت خودرو کشور مثل مشکلات طراحی موتور در کشور و قدرت تولید قطعات با تکنولوژی بالاتر توسط قطعه سازان که به طور مثال دیدیم چه مشکلاتی برای موتورخوش طراحی ef7 ایجاد کرد و زمان بر بودن توجه کرد (میشه به همون نتیجه سایپا رسید که سریع ترین راه همون توربو کردن موتور تیبا هست برای وارد کردن سریعتر شاهین به بازار، تا زمانی که موتور به روزی طراحی میشودبرای تعویض کردن)حالا دوستان توی گزارش میگن میشه 180 اسب بگیرین که بی راه هم حرف نمیزنن ،ولی شما قراره یه خودرو با حداقل استهلاک با توجه به کیفیت قطعات و کیفیت سوخت روی گیرباکس و سایر مجموعه انتقال قدرت که تقریبا مثل پراید هستن رو ارائه بدین پس سایپا مجبوره قدرت رو زیاد بالا نبره اصلا فکر کردین گیرباکس تیبا یا همون پراید توانایی تحمل گشتاور بالارو داره دوستمون میگه 180قدرت ،با این قدرت نزدیک 300نیوتون متر گشتاور ایجاد میشه ،این گشتاور رو میخواد با سرپلس پراید انتقال بده،پس قدرت بالاتر احتیاج به تغییرات بیشتری توی موتور حتی خود خودرو داره که این هزینه روی موتور تیبا با بیس تکنولوژی پایین که باید بازنشسته بشه یعنی هدر دادن زمان و منابع یعنی همون ضرب المثل آفتابه خرج لحیم کردن. به طور کلی منظورم این است سایپا سعی کرده یه بالانس بین قدرت موتور و استهلاک قطعات که شاید مهمترین دلیل باشد و هزینه برای طراحی مجدد قطعات و زمان ایجاد کنه که منطقی هم هست هر چند جا داشت حداقل 10 اسب دیگه از موتور میگرفت تا کمی منطقی تر باشه .از دوستان میخوام با توجه به واقعیت های خودروسازی کشور به قضیه نگاه کنند نه تخیلی .مثلا میشه گفت 180اسب بخار هم به درد نمیخوره چون تیم فرمول 1 لوتوس با موتور 1600سی سی بالای 1000 اسب بخار میگیره .ببخشید زیاد شد به واقع بعضی تحلیل ها مثل افکار نوجوانی میمونه که هنوز خودرو نداره ولی توی ذهنش خیال بافی میکنه ماشین بگیرم پنومات کنم ،سیستم صوتی بندازم ، موتور عوض کنم … البته قصد توهین به هیچ کس رو ندارم و صرفا نظرم روگفتم ممنون از تیم بیت ران برای متفاوت عمل کردن نسبت به بقیه سایت های خودرویی

  5. به نظر من هم اگر 16سوپاپ میکرد بهتر بود.با توجه به بی کیفیتی سوخت و نبود بنزین مناسب و قیمت بالا میگم وگرنه توربو خیلی هم خوبه.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

باارزش‌ترین نشان صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱

تویوتا برای سومین سال پیاپی باارزش‌ترین برند خودروسازی جهان شد. ارزش برند این شرکت در رده‌بندی سال ۲۰۲۱ موسسه...

تولید دوباره خودرو تندر ۹۰ با موتور ایرانی در...

ایران خودرو قصد دارد تولید تندر ۹۰ را با موتور EF7 آغاز کند. بیت ران - امین آزاد:  ایران خودرو در حال آزمایش خودرو تندر...
گفتگو اختصاصی بیت ران با سرطراح ب ام و

می خواهیم سلیقه طراحی خودرو را تغییر دهیم

در سال‌های اخیر طراحی های شرکت ب ام و عجیب شده است و بسیاری از هواداران این شرکت می‌گویند که طراحی‌های جدید را دوست...

همایش BMW کلاسیک برای نخستین بار در پیست آزادی...

همایش BMW کلاسیک برای نخستین بار در پیست آزادی برگزار شد. این همایش روز جمعه و در میان انبوه جمعیت مشتاقان و مالکان انواع...

تولید انبوه خودرو تارا اتوماتیک آغاز شد

تولید انبوه تارا اتوماتیک آغاز شد این خودرو از گیربکس اتوماتیک مشابهی با دنا اتوماتیک بهره می‌برد اما موتور آن با دنا متفاوت است. بیت...

پست‌های مرتبط