موتور پراید با قدرت ‍۱۸۰ اسب بخار

از دست ندهید

موتور پراید که پس از ارتقا در خودرو تیبا استفاده شده و حالا با توربو روی خودرو شاهین است می تواند تا چه اندازه بهتر شود؟

بیت ران – امین آزاد : حمید کلهر کارشناس تقویت موتور ، در مصاحبه با بیت ران درباره پتانسیل موتور پراید می‌گوید سایپا بدون تغییر در تعداد سوپاپ تنها از توربو استفاده کرده است.

برخی کارشناسان امیدوار بودند این خودرو با موتوری مناسب وارد بازار شود.

سایپا با اینکه می توانست بدون دردسر موتور تیبا را ۱۶ سوپاپه کند و قدرت ۱۰۸ اسب بخار را از آن بگیرد با توربو کردن این خودرو آن هم با توربو چینی برای اولین بار طی ده های اخیر در صنعت خودرو جهان، قصد دارد خودرویی با موتور هشت سوپاپ توربو را وارد بازار کند.

شرکت های خودروسازی برای افزایش بازده تنفسی ابتدا موتور هشت سوپاپ را شانزده سوپاپ می کنند و پس از آن توربو روی خودرو نصب می کنند اما سایپا بر خلاف روند منطقی در مهندسی مکانیک عمل کرده است.

موتور تیبا تقویت شده موتور پراید است و تکنولوژی قدیمی هشت سوپاپ دارد و قدرت پایینی تولید می‌کند.

ولی سایپا به جای اینکه موتور را اصلاح و ۱۶ سوپاپ کند، راه ساده‌تر را انتخاب کردند.

آنها روی این موتور، توربو چینی گذاشتند.

حالا موتور پراید دو بار تقویت شده است و قدرتی در حدود ۱۰۸ اسب بخار دارد.

قدرتی که برای موتوری با این حجم و با استفاده از توربو، پایین است.

موتورهای امروزی با این حجم موتور و با توربو، ۵۰ اسب بخار قدرت بیشتری تولید می کنند.

بیشتر بخوانید:

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

گازسوز کردن خودروها چه تاثیری بر بازدهی خودروهای بنزین سوز دارد؟

کوییک آر ـ R چگونه خودرویی است؟/ خصوصیات و مشخصات فنی

خودروهای جایگزین پراید اعلام شدند ؛ تا چه زمانی تولید پراید ادامه دارد؟




11 دیدگاه

  1. لطفا تیترو اصلاح کنین پراید ۱۸۰ اسب ببینه سکنه میکنه اولا دوما ۱۸۰ اسب ای اف با توربو نمیده…. پس تو ایران تخیلی بیش نی… و تیتر گمراه کنندس بزنین تو تخیلات ۱۸۰ اسب داده تو دنیای واقعی…. که دروغه

    • نه تخیلی نیست این رقم. ایران خودرو هم از ظرفیت هایef7 درست استفاده نمیکنه. یه مثال خیلی معمولی kia sportage ace هست که موتور ۱۵۰۰سی سی داره ولی۲۱۰ اسب قدرت میده .یا مثلا kia ceratoکه با موتور۱۶۰۰سی سی ۲۰۰اسب قدرت میده.

    • داداش میگما ما داخل ایران پراید ۸ سوپاپ توربو داریم داره بیشتر از ۳۰۰ اسب قدرت میده ها
      مطمانی ازین حرفت

    • ببین داشم برو سرچ کن موتور پراید bpt اون موقع بیا بگو پراید ۱۸۰ تا ببینه سکته میکنه
      چیزی نمیدونی نظر نده همین پراید کل واشر و شاتونای ایرانی رو میخوابونه

  2. دلیلش این بود که موتور برای شاهین نداشتند و مجبور شدند با کمترین تغییرات از موتور موجودشون استفاده کنند و برنامه برای ۱۶ سوپاپه شدن هم دارند! این من نمیدونم من نمیدونم های اقای آزاد یه کم خنده داره چون بعید میدونم ایشون هم واقعا ندونه

  3. شرطش استفاده از توربوی خوبو وی وی تی آی درسته و درمونه اینا توربو انداختن بییت اسب بیشتر نتونستن بگیرن بنظر من با این اختلاف های کم قدرت اصلان دردسر توربو نمیرزه چون واقعان قطعه خیلی حساسیه دورهای وحشتناک بالا کار میکنه با کیفیت مه اینا می‌گذارند نمیرژه با این هزینه های تعمیر

  4. با سلام خدمت کلیه دوستان.با کمال احترام احساس می کنم این گزارش خیلی دقیق و کارشناسی نیست،در این که صنعت خودرو عقب هست شکی نیست ولی باید واقعیت الان صنعت خودرو کشور مثل مشکلات طراحی موتور در کشور و قدرت تولید قطعات با تکنولوژی بالاتر توسط قطعه سازان که به طور مثال دیدیم چه مشکلاتی برای موتورخوش طراحی ef7 ایجاد کرد و زمان بر بودن توجه کرد (میشه به همون نتیجه سایپا رسید که سریع ترین راه همون توربو کردن موتور تیبا هست برای وارد کردن سریعتر شاهین به بازار، تا زمانی که موتور به روزی طراحی میشودبرای تعویض کردن)حالا دوستان توی گزارش میگن میشه ۱۸۰ اسب بگیرین که بی راه هم حرف نمیزنن ،ولی شما قراره یه خودرو با حداقل استهلاک با توجه به کیفیت قطعات و کیفیت سوخت روی گیرباکس و سایر مجموعه انتقال قدرت که تقریبا مثل پراید هستن رو ارائه بدین پس سایپا مجبوره قدرت رو زیاد بالا نبره اصلا فکر کردین گیرباکس تیبا یا همون پراید توانایی تحمل گشتاور بالارو داره دوستمون میگه ۱۸۰قدرت ،با این قدرت نزدیک ۳۰۰نیوتون متر گشتاور ایجاد میشه ،این گشتاور رو میخواد با سرپلس پراید انتقال بده،پس قدرت بالاتر احتیاج به تغییرات بیشتری توی موتور حتی خود خودرو داره که این هزینه روی موتور تیبا با بیس تکنولوژی پایین که باید بازنشسته بشه یعنی هدر دادن زمان و منابع یعنی همون ضرب المثل آفتابه خرج لحیم کردن. به طور کلی منظورم این است سایپا سعی کرده یه بالانس بین قدرت موتور و استهلاک قطعات که شاید مهمترین دلیل باشد و هزینه برای طراحی مجدد قطعات و زمان ایجاد کنه که منطقی هم هست هر چند جا داشت حداقل ۱۰ اسب دیگه از موتور میگرفت تا کمی منطقی تر باشه .از دوستان میخوام با توجه به واقعیت های خودروسازی کشور به قضیه نگاه کنند نه تخیلی .مثلا میشه گفت ۱۸۰اسب بخار هم به درد نمیخوره چون تیم فرمول ۱ لوتوس با موتور ۱۶۰۰سی سی بالای ۱۰۰۰ اسب بخار میگیره .ببخشید زیاد شد به واقع بعضی تحلیل ها مثل افکار نوجوانی میمونه که هنوز خودرو نداره ولی توی ذهنش خیال بافی میکنه ماشین بگیرم پنومات کنم ،سیستم صوتی بندازم ، موتور عوض کنم … البته قصد توهین به هیچ کس رو ندارم و صرفا نظرم روگفتم ممنون از تیم بیت ران برای متفاوت عمل کردن نسبت به بقیه سایت های خودرویی

  5. به نظر من هم اگر ۱۶سوپاپ میکرد بهتر بود.با توجه به بی کیفیتی سوخت و نبود بنزین مناسب و قیمت بالا میگم وگرنه توربو خیلی هم خوبه.

  6. سلام سایپا خیلی هم خوبه و خوب کاری کرده و موتور را تقویت کند هیچ اشکالی ندارد و قدیمی هم باشد خیلی هم خوبه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط