گازسوز کردن خودروها چه تاثیری بر بازدهی خودروهای بنزین سوز دارد؟

از دست ندهید

یک کارشناس خودرو معتقد است گازسوز کردن خودروها موجی است که به دنبال گران شدن بنزین شکل گرفته و پیش بینی می شود همچون سال های قبل با عادی شدن نرخ بنزین و شاید مناسب شدن درآمد مردم، طی چند سال آینده فروکش کند.

بیت ران – فاطمه باجلانی: بهروز مشهدی در گفت و گو با بیت ران، با یادآوری حجم بالای تولید خودروهای گازسوز در دولت قبل، ادامه داد: در حال حاضر نیز به دلیل افزایش دوباره قیمت بنزین توجه مردم و مسوولین به سمت گازسوز کردن خودروها جلب شده که با عادی شدن قیمت بنزین و کارکرد راحت تر بنزین نسبت به گاز برای راننده ها، بازار CNG دوباره رونق خود را از دست خواهد داد.

فعلا نمی توان رعایت کامل استانداردها را قضاوت کرد

وی با اشاره به اینکه استفاده از CNG برای خودروهایی که در این جهت طراحی شده اند، آسیب زننده نخواهد بود، گفت: در مقابل بازدهی خودروهایی که بنزین سوز بوده و گاز سوز می شوند، پایین خواهد آمد و مشکلات و هزینه هایی را متوجه رانندگان می کنند.

این کارشناس خودرو، با بیان اینکه زیرساخت های گازسوز کردن خودروها از همان اولین سال های مطرح شدن این پروژه در کشور آماده شده است; افزود: در آن زمان سیلندرهای CNG و موتورهای مناسب این طرح نیز زیر نظر متخصصین خارجی تولید و طراحی های اصولی انجام شد. اما اینکه در حال حاضر نیز آن استانداردها به طور کامل رعایت شود را فعلا نمی توان قضاوت کرد.

تاثیر بر میزان تولید آلایندگی

وی با تاکید بر اینکه دانش این کار در کشور وجود دارد، در ادامه درباره کاهش یا افزایش آلاینده های خودروهای دوگانه سوز، اظهار کرد: اگر خودرو تنها گازسوز باشد آلاینده های کمتری خواهد داشت اما با دوگانه سوز کردن، موتور خودرو نمی تواند روی هر دو حالت ایده آل کار کند و آلاینده های آن افزایش می یابد.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه گازسوز کردن خودروها در یک برهه ای می تواند مفید باشد، افزود: چنانچه برنامه ریزی مناسبی در این بخش برای سال های آتی صورت بگیرد، گاز سوز کردن خودروها می تواند چاره ساز باشد. اما اگر مثل سال های پیش این اقبال از سوی مردم کم شده و مصرف بنزین تنها انتخاب مردم باشد، چیزی جز هزینه بیهوده نخواهد بود.

مشهدی یادآور شد: ضمن اینکه حمل سیلندرهای گاز خود باعث سنگین تر شدن خودروها و بالا رفتن مصرف سوخت می شود.

راه های رسیدن به بازار جهانی

وی با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی هر چند سال یکبار خودروهای تولید شده، کاملا از چرخه تولیدشان حذف شده و حتی در اسقاطی های آنها نیز دیده نمی شود، نظر برخی کارشناسان مبنی بر نگه داشتن “پراید” در بازار تولید را رد کرد و افزود: اگر بخواهیم خود را به بازارهای جهانی برسانیم باید به دنبال تولید خودروهای جدیدتر و کیفی تر آنهم با قیمت مناسب باشیم و باید این سیستم را همچون سایر کشورها در پیش بگیریم.

مشهدی با بیان اینکه پتانسیل بسیاری برای پبشرفت در صنعت خودروی کشورمان وجود دارد، ادامه داد: صنعت خودرو در زمان تحریم ها محل پیشرفت بسیاری دارد، البته برای این پیشرفت ناگزیر از به کارگیری دانش داخلی است.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه متاسفانه در بخش خودرو از دانش داخلی استفاده نمی شود، افزود: از آنجایی که وارد کردن خوردرو آسانتر از استفاده از دانش مهندسین داخلی است، بنابراین از پتانسیل ارزشمند داخلی استفاده نمی شود.

او با تاکید بر اینکه باید فرصت تجربه و کسب دانش به مهندسین داخلی داده شود، افزود: برای نزدیک شدن به صنعت خودروی جهان باید به دانش داخلی اعتماد و فرصت لازم برای تولید خالص ملی داده شود. کاری که متاسفانه در کشور ما بدلیل کوتاه بودن عمر مدیریت ها و ترجیح آنها به واردات برای سرعت در کار، انجام نمی شود.

 

بیشتر بخوانید:

روش گازسوز کردن خودرو / تفاوت LPG و CNG + معایب و مزایای آنها

پراید از گردونه تولید حذف نشود / آسیب به خودروها با دوگانه سوزکردن آنها

افزایش تقاضا برای خودروهای گاز سوز؛‌کارت سوخت گاز راه‌اندازی می‌شود

 




2 دیدگاه

  1. Lpj بهتر ازبزین و cng هستش من سالها استفاده میکنم خیلی راضی هستم چون lpjرو صادر میکنن و همرو میترسونن که نصب نکنید خطرناکه اگر محکمتر کنن بالنشو نشت اصولی کنن دیگر هیچی نمیشه الان ۶۰کیلو بالونش ۳۰۰ کیلومتر راه میره خودتون قضاوت کنین الان بنزین خوبه یا cng یاlpj

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط