در بین ماشین بازها آفرود و راندن در جاده های خارج از شهر لذت بسیاری دارد. برای این منظور باید یک آفرودر تمام عیار داشت تا گیر نیفتاد. در ادامه به بررسی دو آفرودر می پردازیم؛ سوزوکی جیمنی یا تویوتا لندکروزر ؛ کدام آفرودر بهتری هستند؟
بیت ران – نسل جدید سوزوکی جیمنی پساز ۲۰ سال در سال ۲۰۱۹ عرضه شد.
در ساخت این شاسیبلند کوچک برخلاف کراساوورهای امروزی، روی تواناییهای آفرود تمرکز شده است.
شاسی نردبانی بههمراه اکسلهای خشک، جیمنی را به خودرویی مناسب و اقتصادی برای آفرود تبدیل کرده است.
این خودرو سوزوکی از پیشرانه بنزینی تنفسطبیعی با حجم ۱/۵ لیتر و ۱۰۰ اسببخار قدرت بهره میبرد.
گشتاور ۱۳۰ نیوتنمتری جیمنی چندان زیاد نیست.
اما استفادهاز جعبهدنده سنگین کمکی افزونبر وزن کم خودرو، در عبوراز مسیرهای آفرود کمک میکند.
جعبهدنده پنجسرعته دستی بهصورت استاندارد و نمونه چهارسرعته خودکار بهصورت سفارشی عرضه میشود.
جیمنی قفل دیفرانسیل ندارد
سوزوکی جیمنی از قفل دیفرانسیل بهره نمیبرد، که نقطه ضعف این خودرو آفرود است.
اما بهجای آن، سامانه خودکار توزیع گشتاور در جیمنی با کمکگرفتناز نیروی ترمز، از هرزگردی چرخها در مواقع لازم جلوگیری میکند و موجب انتقال مؤثر گشتاور به اکسل میشود.
سوزوکی جیمنی یا تویوتا لندکروزر ؟
برای مشخصشدن تواناییهای جیمنی، این آفرودر کوچک با شاسیبلند توانمند تویوتا لندکروزر در عبوراز مسیر سنگی مقایسه شده است.
خودرو تویوتا مورد آزمایش، مدل کوتاه لندکروزر اتاق J150 است که در بازار بریتانیا با نام تجاری لندکروزر یوتیلیتی (Utility) سهدر و در بعضی بازارها ازجمله ایران با نام پرادو شناخته میشود.
تفاوت های جیمنی و یوتیلیتی در یک نگاه
سوزوکی جیمنی | تویوتا لندکروزر یوتیلیتی سهدر | |
---|---|---|
پیشرانه |
۱،۴۶۲ سیسی چهارسیلندر بنزینی | ۲،۷۵۵ سیسی چهارسیلندر دیزل |
قدرت موتور | ۱۰۰ اسببخار در ۶،۰۰۰ دوربردقیقه | ۱۷۷ اسببخار در ۳،۴۰۰ دوربردقیقه |
گشتاور موتور | ۱۲۸ نیوتنمتر در ۴،۰۰۰ دوربردقیقه | ۴۲۰ نیوتنمتر در ۱،۴۰۰ دوربردقیقه |
جعبهدنده | پنجسرعته دستی | ششسرعته دستی |
وزن خودرو | ۱،۱۳۵ کیلوگرم | ۲،۰۵۵ کیلوگرم |
صفر تا صد کیلومتربرساعت | ۱۳ ثانیه | ۱۲/۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۴۵ کیلومتربرساعت | ۱۷۴ کیلومتربرساعت |
قیمت در بازار بریتانیا | ۱۶ هزار پوند | ۳۴ هزار پوند |
مزیت کوچکی جیمنی
سوزوکی جیمنی را میتوان سبکترین آفرودر دنیا دانست.
این آفرودر با داشتن بدنه و شاسی مستقل، درعینحال راحتی و امکانات رفاهی قابل قبولی برای استفاده جادهای دارد.
جیمنی به عنوان یک کی-کار (نام اختصاصی خودروهای سنتی صنعت خودرو ژاپن) کمتر از ۳٫۶۴ متر طول دارد.
یکیاز مزایای کوچکبودن جیمنی در مسیرهای باریک نمایان میشود.
این کوچکی ابعاد باعث شده است که مانوردادن با جیمنی راحت باشد.
هرچند باید به این نکته اشاره کرد که سبکبودن جیمنی در عبوراز آب نکتهای منفی است.
افزونبرآن، ظرفیت یدککشی این خودروی آفرود تنها ۱،۳۰۰ کیلوگرم و معادل وزن خودش است.
از قوی های دنیای آفرود
از سوی دیگر، شاسیبلندهای لندکروزر تویوتا از قویترین آفرودرهای جهان هستند.
لندکروزر یوتیلیتی با بدنه و شاسی مستقل، اکسل زنده در عقب، جعبهدنده سنگین کمکی و قفل دیفرانسیل مرکزی حرفهایی برای گفتن دارد.
البته از قفل مجزا دیفرانسیل عقب و جلو در این خودرو خبری نیست.
این در حالی است که این آپشنها در مدلهای بالاتر تویوتا لندکروزر ارائه میشود.
نسخه استفادهشده مجهزبه جعبهدنده دستی است.
اما جعبهدنده خودکار نیز برای این محصول ارائه میشود که در بالارفتناز مسیرهای سنگی دقت و ظرفیت بیشتری را برای راننده فراهم میکند.
همچنین خودرو با این جعبه دنده خودکار برای رانندگیهای طولانی راحتتر است.
دماغه لندکروزر درمقایسهبا سوزوکی جیمنی درازتر است.
اما ارتفاع بیشتر این دماغه زاویه ورود را بهبود میبخشد.
زاویه شکست بهلطف فاصله محوری کم و زاویه خروجش نیز برای عبوراز موانع کاملا مناسب است.
گفتنی است ظرفیت یدککشی لندکروزر یوتیلیتی سهدر ۲/۵ تن و دوبرابر ظرفیت جیمنی است.
بهلطف قفل دیفرانسیل مرکزی، شاسیبلند تویوتا بهخوبی ازپس صخرههای سنگی برآمد و در طیکردن مسیر، مشکلی حاصل نشد.
گشتاور سوزوکی جیمنی در مقایسهبا لندکروزر یوتیلیتی سهدر بسیار کم است.
همچنین در دور موتور بالاتری گشتاور جیمنی به دست می آید.
درنتیجه، هنگام عبوراز موانع، نیاز به کلاچگرفتن برای راننده جیمنی بیشتر میشود.
البته وزن این مدل از سوزوکی تقریبا نصف تویوتا است.
همین سبک بودن موضوع کم بودن گشتاور را کمی جبران میکند.
بررسی کراس اوورهای بازار ایران:
تست آفرود پژو ۲۰۰۸
خودرو سهراب سپهری و ماجرای تصادف او
میتسوبیشی اوتلندر توسط بیت ران تست و بررسی شد ؛ آفرودِ مناسب شهر
عملکرد سامانه توزیع گشتاور جیمنی هنگام هرزگردی چرخها شایان تحسین است.
اما مشکل نبود قفل دیفرانسیل در عبوراز مسیرهای سختتر کاملا احساس میشود.
گاهی ادامهدادن مسیر با این شرایط غیرممکن میشود.
درواقع؛ هنگام صخرهنوردی با سوزوکی جیمنی باید در انتخاب مسیر دقت بیشتری خرج کرد تا خودرو بهدام نیفتد.
مسیری که برای تست انتخاب شد، تنها آفرودرهای واقعی ازجمله جیپ رانگلر ازپسش برمیآیند و هر شاسیبلندی مناسب عبوراز آن نیست.
نتیجهای که از این مقایسه میتوان گرفت این است که ارزانترین مدل تویوتا لندکروزر با قیمتی معادل دوبرابر جیمنی، تواناییهایش دوبرابر آفرودر کوچک سوزوکی نیست.
درواقع؛ سوزوکی جیمنی با قیمت مناسب، تواناییهایش درخورتوجه است.
بیشتر بخوانید:
فروش طوفانی سوزوکی جیمنی
تست گوزن ؛ تستی از جنس مانور پذیری
۱۰ آفرودر برتر جهان را بشناسیم؛ یک فهرست هیجان انگیز
قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن
منبع: زومیت