گام به گام با لندکروزر ؛ قد بلند تویوتا

از دست ندهید

در این گزارش با نسل های مختلف لندکروزر شاسی بلند تویوتا آشنا می شویم.

بیت ران – هر چند نخستین جرقه های تولید خودروی شاسی بلند در ژاپن به زمان جنگ حهانی دوم باز می گردد، اما شکست ژاپن در این جنگ روند این پروژه را متوقف کرد.

پس از پایان جنگ و در سال ۱۹۵۰، نخستین نمونه های شاسی بلند تویوتا تولید شدند که از سوی این شرکت تویوتا جیپ BJ نامیده می شدند.

اما نام پر افتخار لندکروزر از سال ۱۹۵۵ روی این خودروها گذاشته شد و به این ترتیب لندکروزر، قدیمی ترین نامِ در حال تولید در تویوتا است.

لندکروزر در ۹ ایستگاه

در بین مدل های مختلف لندکروزر، دو سری موسوم به ۹۰ و ۱۲۰، در بسیاری از بازارها از جمله ایران با نام پرادو شناخته شده تر هستند و به همین دلیل در این لیست جایی ندارند.

سری ۲۰

از سال ۱۹۵۵ روی خط تولید قرار گرفت و اولین مدلی است که نام لندکروزر را بر خود داشت.

هر چند همچنان شبیه جیپ های آمریکایی بود اما ظاهرش برای صادرات بهتر شده بود.

در ابتدا تنها به صورت روباز تولید شد.

اما در سال های بعد مدل های استیشن و چهار در آن نیز تولید شد.

تا سال ۱۹۶۰ روی خط تولید بود و به خارج از ژاپن هم صادر شد.

لندکروزر

سری ۴۰

این مدل احتمالا آشناترین سری از خانواده لندکروزر برای ایران ها است.

نخسیتن بار سال ۱۹۶۰ به بازار عرضه شد.

اما آنقدر خوب بود که تا ۱۹۸۴ روی خط تولید ماند.

در حالی که همزمان نسل های بعدی آن هم تولید می شدند.

شاسی این مدل با نسل قبلی تفاوتی نداشت اما ظاهرش به‌روز شده بود.

ضمن آنکه برای افزایش توانایی های آفرود، دنده سنگین هم داشت.

تاریخچه لندکروزر

سری ۵۰

در سال ۱۹۶۷ به بازار عرضه شد.

هر چند در طراحی ظاهری تغییرات زیادی کرده بود، اما از نظر فنی کاملا با سری ۴۰ یکسان بود.

این سری تنها به صورت چهار در استیشن واگن عرضه شد.

سری ۵۰ با طول شاسی بلندتر، هدف اصلی آن حضور در بازار آمریکا بود و تا سال ۱۹۸۰ تولید شد.

لندکروزر

سری ۶۰

در بین مدل های مختلف لندکروزر، مدل های استیشن چهار در بیشترین مشتری را داشت.

به همین دلیل تویوتا هم در سال ۱۹۸۰، سری ۶۰ را جایگزین سری ۵۵ کرد.

سری ۶۰ هم تنها به صورت چهار در استیشن تولید می شد.

در زمینه طراحی، پیشرفت بزرگی در طیف محصولات لندکروزر بود و امکانات مناسبی هم برای رانندگی شهری داشت و در نهایت تا ۱۹۹۰ تولید شد.

تویوتا لندکروزر

سری ۷۰

هر چند سری ۶۰ تا سال ۱۹۹۰ تولید شد، اما تویوتا برای جایگزینی مدل های سری ۴۰، در سال ۱۹۸۴ سری ۷۰ را عرضه کرد.

ظاهر سری ۷۰ باز هم یک بیابانگرد محکم بود و با ۱۳ موتور مختلف عرضه می شد.

ضمن آنکه بار دیگر مدل های دو در کروکی و مسقف آن هم تولید شد که برای علاقه مندان هیجان، ایده آل بود.

لندکروزر

سری ۸۰

این سری، جانشین سری ۶۰ شد.

به همین دلیل بیشتر اهداف راحتی را مد نظر داشت.

اما توانایی های خارج از جاده سری ۸۰ با سیستم چهار چرخ محرک دائم و البته موتورهای پر قدرت شش سیلندر بنزینی و دیزلی تضمین شده بود.

به‌طوری‌که باید یادآور شویم این مدل در رالی داکار سال ۱۹۹۶ توانست عناوین اول و دوم را به دست آورد.

سری ۸۰ تا سال ۱۹۹۷ در ژاپن و تا ۲۰۰۸ در ونزوئلا تولید می شد.

نسل های لندکروزر

سری ۱۰۰

در این سری که از سال ۱۹۹۸ عرضه شد، هر چند خودرو همچنان قابلیت های آفرود مناسبی داشت.

اما با تعلیق مستقل در جلو، بیشتر راحت بود تا بیابانگرد.

در حالی ‌که نسل قبلی اکسل جلوی یکپارچه داشت.

در این سری برای اولین بار موتور بنزینی V8 هم نصب شد که ۴.۷ لیتر حجم و ۲۲۸ اسب بخار قدرت داشت.

تاریخچه لندکروزر

سری ۲۰۰

جدیدترین نسل لندکروزر که از سال ۲۰۰۷ و پس از نزدیک به ۵ سال تحقیق و آزمایش به بازار عرضه شد.

سری ۲۰۰ با طول نزدیک به ۵ متر خودروی کاملا بزرگی است و با موتور ۵.۷ لیتری ۳۸۱ اسب بخاری، کاملا قدرتمند است.

هر چند امکانات زیادی دارد، اما هنوز هم برای رفتن به طبیعت آماده است، البته قیمتش برای این کار کمی بالا است.

تویوتا لندکروزر

بیشتر بخوانید:

کلاس بندی خودروها را بشناسیم

۱۰ آفرودر برتر جهان را بشناسیم؛ یک فهرست هیجان انگیز

لندکروزر سری ۷۰ به حیات خود ادامه می دهد؛ جان سخت تویوتا

تویوتا لندکروزر هیبریدی در راه است؛ عملکرد اقتصادی برای بزرگترین آفرودر ژاپنی

منبع: هفته نامه اتومبیل روزنامه ایران




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط