موتور و گیربکس کراس اوور سایپا / وانت جدید سایپا / تست ایمنی شاهین

از دست ندهید

کراس اوور سایپا در بهار سال ۱۴۰۰ رونمایی و عرضه خواهد شد. اما این موتور با چه گیربکس و مشخصات فنی تولید خواهد شد؟

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: درحاشیه نشست خبری قائم مقام سایپا، مهندس مهدی رادمنش مدیر بخش تحقیق و توسعه محصولات سایپا در گفت وگو اختصاصی با بیت ران درباره محصولات سایپا توضیح داد.

کراس اوور سایپا

برای اینکه وابسته نباشیم در شاهین از موتور تیبا استفاده کردیم

چرا موتور قوی تری برای شاهین در نظر نگرفته اید؟

ما با توجه به استطاعت خودمان نگاه کردیم. سایپا بنیه های ضعیف تری نسبت به ایران خودرو دارد.

نمی توانستیم صبر کنیم تا یک موتور تهیه شود و نمی توانستیم مستقیما به خارج وابسته شویم. بخاطر همین از موتور تیبا استفاده کردیم.

و اگر وابستگی هم باشد الان به صورت غیر مستقیم است.

مدل S، نسخه پایه شاهین است و در آینده نسخه هایی با امکانات بیشتر و موتورهای قوی تری به بازار عرضه می شود.

سایپا روی موتورهای جدید کار می کند

الان سایپا روی موتور ۱۶ سوپاپ و ۱۶ سوپاپ توربو نیز در حال کار کردن است، این موتورها روی کدام خودرو عرضه می شوند؟

فعلا چون قطعیت ندارد، نمی توانیم آن را رسانه ای کنیم.

مدیر بخش تحقیق و توسعه محصولات سایپا :کراس اوور سایپا در بهار سال ۱۴۰۰ رونمایی و عرضه خواهد شد

طراحی این موتورها در چه مرحله ای قرار دارد؟

در شرکت مگاموتور روی چند گزینه در حال کار کردن هستند و زمانی که به بلوغ برسد آن را رسانه ای می کنیم.

برنامه سایپا در مورد این موتورها برای کدام خودروها است؟

برای خودروهای امسال قطعا نخواهد بود و در سال آینده است.

موتور جدید سایپا روی کراس اوور این شرکت

یعنی برای خودرو کراس اوور سایپا در نظر گرفته اید؟

می تواند برای این خودرو باشد.

با چه گیربکسی، اتوماتیک یا دستی ارائه می شود؟

با گیربکس های اتوماتیک است. چون موتور ۱۵۰۰ سی سی ۸ سوپاپ توربو با گیربکس اتوماتیک ضعیف است، این موتور برای اتوماتیک پیشنهاد نمی شود.

نسخه های قوی تری از این موتور با گیربکس اتوماتیک ارائه می شود.

گیربکس اتوماتیک چینی در سایپا

شرکت سایپا در حال حاضر گیربکس اتوماتیک ندارد، برنامه شما برای گیربکس اتوماتیک چگونه است؟

گیربکس اتوماتیک کلا در کشور تولید نمی شود و حتی ایران خودرو هم ندارد و همه با شرکای خارجی ساخته می شود.

اما برنامه هایی در وزارت صنعت هست که گیربکس اتوماتیک را بومی کنند.

فعلا شرکت هایی هستند که تجربه کار با آن ها را داریم و با همان ها کار می کنیم.

این شرکت DAE چین است؟

بگذارید وقتی نهایی شد اعلام می شود، اما این شرکت نیست.

به هر حال با شرایط موجود این شرکت چینی است؟

شرایط بین المللی ما را به سمت چین سوق می دهد.

اما در چین منابع قوی وجود دارد که تحت لیسانس شرکت های بزرگ کار می کنند.

قطعا سراغ شرکت های بی کیفیت نمی رویم و خودروهای چینی الان تمام گیربکس هایشان چینی است.

تولید چند نسخه از کراس اوور سایپا

در مورد جزئیات کراس اوور جدید توضیح می دهید؟

کار طراحی و مهندسی این خودرو تمام شده و چند نسخه نیز از آن ساخته شده است.

الان نیز در مرحله ساخت قالب و انجام مراحل تولید انبوه است.

این خودرو قرار بود بهمن سال ۹۸ رونمایی شود، اما به علت کرونا مشکل پیدا کرد.

و اگر مشکل خاص دیگری اتفاق نیفتد در بهار ۱۴۰۰ رونمایی و عرضه می شود.

موتور شاهین روی نسخه دستی کراس اوور سایپا

با چه موتور و گیربکسی ارائه می شود؟

با همان موتور شاهین در نسخه دنده دستی ارایه می شود و در نسخه اتوماتیک نیز به فکر یک موتور قوی تر هستیم.

کراس اوور سایپا

شرایط تست شاهین

در مورد ایمنی شاهین گفتید که سه ستاره ایمنی دریافت کرده است، مدارکی برای آن وجود دارد؟ یا طبق گفته ها این تست به صورت شبیه سازی بوده است؟

بله این خودرو سه ستاره است و تمام تست های آن در اروپا انجام شده است.

شبیه سازی امکان ندارد و موسسه استاندارد از ما مدرک معتبر برای تست هایمان می خواهد.

با موتور توربو جدید یا موتور برلیانس تست شده است؟

با موتور جدید توربو تست یورو انکپ انجام شده و مدارک آن موجود است.

برای پاس کردن تست یورو طراحی خودرو باید قابلیت داشته باشد و  از متریال های جدید استفاده شده باشد.

ما با فولادسازان در حال همکاری هستیم که بتوانند ورق های استحکام بالای مد نظر ما را تامین کنند.

برای تولیدات فعلی این ورق ها تامین شده است و در آینده نیز اگر آن ورق ها نباشد چون استاندارد های ایران پایین تر از یورو انکپ هست می تواند استاندارد هارا پاس کند.

چرا مدارک این تست تا الان منتشر نشده است؟

طبیعتا دوستان روابط عمومی باید منتشر کنند و قرار است در آینده یک نشست خبری برای خودرو شاهین برگزار شود و در آنجا احتمالا منتشر می شود.

وانت جدید سایپا در کلاسی بین پراید و نیسان زامیاد

در مورد وانت جدید سایپا توضیح می دهید؟

هدف تنوع دادن به محصولات تجاری است، الان یک وانت جدید مطرح شده است و ما روی طرحی آن کار می کنیم.

هدف طراحی خودرو با ظرفیت باری و اتاق بار بیشتر است و فعلا در فاز مطالعاتی قرار دارد.

این خودرو کلاسی بین پراید ۱۵۱ و نیسان زامیاد دارد.

و ارتباطی بین این وانت و پراید ۱۵۱ نیست.

بیشتر بخوانید:

ساینا اس در دعوتنامه ساینا معمولی شد + قیمت

قیمت کوییک برای تحویل خرداد ماه مشتریان را شوکه کرد

سایپا شاهین ؛ همه چیز در مورد موتور، مشخصات فنی و تست شاهین

زمان عرضه شبه شاسی بلند و سدان ایران خودرو




4 دیدگاه

  1. واقعا حرفاش خنده داره برید سرخودتونو شیره بمالید مردم همه میدونن تحریم ها برای شما بهونست فقط

  2. این چه شیوه ی خبر رسانی این مسوول استاست که هر چی ازش سوال می کنین با شک و نمیدونم پاسخ می دهد. اگر از بنده هم که در سایپا هیچ مسوولیت ندار سوال می کردین بهتر این اطلاعات داشتم و پاسخ بهتری می دادم

  3. خدایی اطلاعات مصاحبه کننده از کارشناسش بیشتر بود… بعدم من موندم چرا هی دروغ میگن!!! د اخه تو پیچشم نمیتونی تولید کنی مثل ادم بگو از چینه دیگه چرا پافشاری میکنی بگی تولید داخله!!! خوده کوییکم نمونه ناقص برلیانس هاچ بکاس… اون طرح به موفقیت نرسیده بود سایپا خرید… من نمیدونم چه اسراری دارین خودتوتو گول بزنین … نه پلتفرم دارین نه ای سی یو نه موتور فقط از ماشین سازی گلیگیرو شیشو یاد گرفتین…

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط