موتور وانکل مزدا RX-7 ؛ تاریخچه یک خودرو اسپرت خاص

از دست ندهید

نسل‌های مختلف مزدا RX-7 همیشه محبوب دوستداران خودروهای اسپرت قرارداشتند. یکی از نکات متمایز این خودرو استفاده از پیشرانه‌های روتاری یا وانکل است.

بیت ران – حسین ریحانی:‌ یکی از نکات ویژه مزدا RX-7 استفاده از پیشرانه‌های روتاری یا وانکل در این خودرو است.

در ادامه به معرفی نسل های مزدا RX-7 خواهیم پرداخت که از موتور وانکل استفاده می‌کنند.

زمانی که صحبت از موتورهای روتاری (وانکل) می‌شود ناخودآگاه نام مزدا و به ویژه مدل RX-7 به ذهن خطور می‌کند.

خودروهای کمی وجود دارند که تاریخچه و پیشینه‌ آن‌ها به اندازه مزدا RX-7 با موتورهای وانکل گره خورده باشد.

مزدا اولین مدل RX-7 را در سال ۱۹۷۸ به بازار معرفی کرد و تولید آن تا سال ۲۰۰۲ ادامه پیدا کرد.

مزدا RX-7 را باید اولین خودرویی دانست که پیشرانه‌های روتاری را به شکلی گسترده، کاربردی و پرطرفدار وارد صنعت خودرو کرد.

در طول سه نسل تولید مزدا RX-7، این خودروساز ژاپنی موفق به فروش ۸۱۱ هزار و ۶۳۴ دستگاه از این خودرو شد.

این آمار فروش بیشتر از فروش هر خودروی دیگری با موتور روتاری بود.

فاکتورهای مختلفی در موفقیت مزدا RX-7 دخیل بودند که از بین آنها باید به وزن کم، طراحی و عملکرد عالی اشاره کرد.

امسال موتورهای روتاری ۱۰۰ ساله می‌شوند و به همین مناسبت نگاهی به نسل‌های مختلف مزدا RX-7 خواهیم داشت.

مزدا RX-7 FB مدل ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۵موتور وانکل مزدا RX-7

اولین نسل مزدا‌ RX-7 در سال ۱۹۸۷ در ژاپن معرفی شد.

این خودرو کمی بیش از یک تن وزن داشت و از یک موتور ۱۱۴۶ سی سی با کد ۱۲A استفاده می‌کرد.

موتور وانکل مزدا RX-7 با دو قدرت ۹۹ و ۱۳۳ اسب بخاری به بازار عرضه شد.

مزدا سعی کرده بود در این خودرو تا جای ممکن موتور را به سمت عقب کاپوت بکشد.

به همین خاطر نسل اول RX-7 تقسیم وزن خیلی خوبی داشت.

از سویی دیفرانسیل عقب بودن خودرو نیز به پایداری هر چه بهتر آن کمک شایانی می کرد.

در بازار ژاپن نسخه توربو این خودرو با موتور ۱۵۸ اسب بخاری نیز عرضه می‌شد.

در بازار آمریکا این مدل از مزدا با موتور انژکتوری ۱۳۰۸ سی سی از سری ۱۳B نیز عرضه شد.

نسل اول مزدا RX-7 با فروش ۴۷۰ هزار دستگاه موفق‌ترین نسل این خودرو محسوب می‌شود.

مزدا RX-7 FC مدل ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲موتور وانکل مزدا RX-7

مزدا در طراحی دومین نسل RX-7 از محصولات پورشه الهام گرفته بود.

از موارد جدید این خودرو باید به توربوشارژر و سیستم تعلیق دینامیک DTSS اشاره کرد.

مزدا در آن زمان متوجه شد که به دلیل جریان خاص اگزوز در موتورهای روتاری، استفاده از توربوشارژر در این موتورها بسیار کارآمد است و می‌تواند گشتاور موتور در دورهای میانی را به خوبی افزایش دهد.

مزدا RX-7 FC از یک موتور ۱.۳ لیتری سری ۱۳B استفاده می کرد که مدل تنفس طبیعی آن در بازار اروپا می‌توانست ۱۴۸ اسب بخار قدرت تولید کند.

نسخه توربوشارژر که توربوی تویین اسکرول استفاده می‌کرد می‌توانست ۱۷۷ اسب بخار قدرت تولید کند و در سال‌های آخر قدرت آن به ۱۹۷ اسب بخار رسید.

موتور وانکل مزدا RX-7

مدل قوی مزدا RX-7 نسل دوم می‌توانست به شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۶ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

مزدا RX-7 FC تنها نسل این خودرو است که به صورت کانورتیبل نیز تولید شد.

مزدا در کل ۲۷۰ هزار دستگاه از نسل دوم RX-7 را به فروش رساند.

مزدا RX-7 FD مدل ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲موتور وانکل مزدا RX-7

نسل سوم و آخر مزدا RX-7 در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد و یک خودروی اسپرت تمام عیار بود.

این خودرو از توربوشارژر جدیدی از نوع سکوئنشیال استفاده می‌کرد که قدرت موتور ۱۳B را به ۲۳۶ اسب بخار افزایش داده بود.

مزدا سواران، نسل سوم RX-7 را سریع‌ترین مدل این خودرو و دارای بهترین هندلینگ در بین مدل‌های RX-7 می‌دانند.

شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو ۵.۳ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت بود.

مزدا RX-7 نسل سوم فقط ۱۳۰۰ کیلوگرم وزن داشت و می‌توانست با خودروهای اسپرت بسیار گران‌تر از خود رقابت کند.

متاسفانه در سال ۱۹۹۶ مزدا فروش RX-7 در بازار اروپا را متوقف کرد.

دلیل اصلی توقف فروش در اروپا استانداردهای آلایندگی جدید در این قاره بود.

موتور وانکل مزدا RX-7

با این وجود این خودرو در بازارهای دیگر با قدرت عرضه می‌شد.

در سال‌های آخر تولید، قدرت موتور وانکل مزدا RX-7 نیز به ۲۸۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد.

مزدا سرانجام پس از فروش بیش از ۶۸ هزار دستگاه RX-7 پرونده این خودرو را بست و در سال ۲۰۰۳ مدل دیگری به نام RX-8 را معرفی کرد.

آینده RX-7

با اینکه مزدا بیشتر از هر خودروساز دیگری از موتورهای روتاری استفاده کرده است، ولی در حال حاضر این خودروساز دیگر خودرویی با این نوع موتور را تولید نمی‌کند.

با این وجود مزدا به تازگی از پروژه جدید خود پرده برداری کرده است.

در این پروژه از یک موتور روتاری کوچک به عنوان ژنراتور افزایش دهنده برد در مزدا MX-30 الکتریکی استفاده خواهد شد.

این خودرو از سال ۲۰۲۱ به بازار خواهد آمد.

بیشتر بخوانید:

هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید

داستان نامگذاری شرکت مزدا و پایه گذار آن که عاشق ایران بود

خودرو سواری بنزینی بهتر است یا دیزلی؟ مقایسه عملکرد موتور بنزینی با دیزلی

منبع: carscoops




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط