تیونینگ خودرو و روش های آن / بخش اول: تنفس بهتر موتور

از دست ندهید

تیونینگ خودرو؛ چگونه می توانید خودرو خود را تقویت کنید و بهترین مسیر برای رسیدن به قدرت بیشتر با اصطحلاک کمتر چیست؟

بیت ران – مجتبی نبی زاده: همیشه بعد از مدتی، عملکرد خودرو برای شما تکراری می شود.

به این فکر می افتید که چگونه می توانید قدرت بیشتری از خودروی خود بگیرید .

برای همین ما می خواهیم در چند بخش، شما را به مسیر درست تیونینگ خودرو راهنمایی کنیم.

۱. استفاده از کیت مکش و رم ایر

رم ایر
کیت مکش
کیت مکش

ورودی هوای سرد، یک جایگزین برای سیستم مکش هوای معمولی است که  مکش هوا از خارج، عبور آن از فیلتر هوا و ورود به سیستم کنترل سوخت برای ترکیب شدن با بنزین در آن رخ می دهد.

در واقع کیت مکش به خودی خود هوای ورودی به موتور را خنک نمی کند.

بلکه این کیت نسبت به سیستم مکش معمولی (که به دلیل مکان آن در موتور هوای داغ تر به موتور وارد می کند) هوای خنک تری به موتور می فرستد که این عامل، باعث بهبود عملکرد موتور می‌شود.

کیت مکش به علت تغییر در جنس و مواد ورودی هوا و تغییر مکان فیلتر هوا باعث تنفس بهتر موتور می شود.

( تغییر در جنس ورودی هوا  ــ  ورودی‌های هوای استاندارد به دلیل استفاده از پلاستیک فشرده و ورقه فلزی گرما را به خود جذب می کند.

در مقابل کیت مکش از استیل های با کیفیت استفاده می کند که کمتر از پلاستیک و فلز گرما را جذب می کنند.)

عملکرد رم ایر نیز به همین گونه است.

رم ایر روی کاپوت قرار می گیرد و هوای بیرون را بهتر از کیت مکش به موتور می فرستد.

در مجموع می توان گفت که رم ایر عملکرد بهتری نسبت به کیت مکش خواهد داشت.

۲. استفاده از منبع اگزوز اسپرت و افزایش قطر اگزوز

تیونینگ خودرو اگزوز

تیونینگ خودرو اگزوز

این سیستم علاوه بر این که صدای بهتری تولید می کند، باعث می شود روند خروجی هوای داغ از موتور تسریع شود.

در نهایت این فرآیند سبب عملکرد بهتر خودرو می شود.

اگر به اصالت منبع اگزوزهای بیرون شک دارید، برای مثال می توانید از منبع اگزوز سورن توربو، برای سورن تنفس طبیعی سمند، ۴۰۵ و پارس استفاده کنید.

 

۳. هدرز

تیونینگ خودرو هدرز
هدرز

هدرز در واقع قطعه ای است که به جای منیفولد خروجی هوا قرار می گیرد و روند خروجی گاز های داغ از موتور را بهبود می بخشد.

عملکرد و اهمیت این قطعه به گونه ای است که عملکرد موتور را حدود ۱۰ درصد بهبود می بخشد.

با توجه به تصاویر می بینیم که در هدرز علاوه بر جنس مورد استفاده برای هر سیلندر، یک خروجی مجزا در نظر گرفته می شود.

در نتیجه نسبت به منیفولد چدنی، گازهای خروجی سریع تر و آسان تر خارج می شوند.

این عامل باعث بهبود توان و گشتاور موتور می شود، داخل موتور خنک تر می شود و مصرف سوخت هم تا ۱۰ درصد کاهش پیدا می کند.

هدرز انواع مختلفی دارد که عبارت اند از:

کرومی، فولادی، استیل و هدرزهای سرامیکی.

۴. ریمپ

تیونینگ خودرو ریمپ روی داینو
ریمپ روی داینو

بعد از این که این کارها را انجام دادید، نوبت بهینه سازی جداول سوخت و هوا است.

به این کار ریمپ کردن ای سی یو گفته می شود.

ریمپ و به طور کلی هر کار تقویتی باید در مراکز استاندارد و با دانش انجام گیرد.

با توجه به این که خودروی شما دچار تغییرات مکانیکی و سخت افزاری شده، بهتر است ریمپ روی داینو انجام پذیرد.

این تاکید برای آن است که برنامه ای سی یو خودروی شما با توجه به این تغییرات بهینه سازی شود.

در واقع ریمپ باعث می شود تا تغییرات مکانیکی انجام شده روی ماشین شما بیشترین بازدهی را داشته باشند.

از طرفی یک ریمپ اصولی باعث کاهش مصرف سوخت می شود.

در بخش های بعدی، با دیگر تغییرات تقویت اصولی و تیونینگ خودرو آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید:

تیونینگ ماشین‌های کنترلی

ریمپ ایسیو چیست؟ بامزایا و معایب آن آشنا شوید

راه کارهای کاهش مصرف سوخت خودرو را بشناسیم




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط