خودرو سواری بنزینی بهتر است یا دیزلی؟ مقایسه عملکرد موتور بنزینی با دیزلی

از دست ندهید

در میان تمامی انواع خودرو بنزینی، گازسوز، الکتریکی و هیبریدی تولید شده توسط کمپانی‌های خودروسازی بزرگ در جهان، خودرو سواری دیزلی جایگاه ویژه‌ای دارند.

بیت ران – در ایران خودرو سواری دیزلی بسیار ناشناخته است، به‌طوری‌که بیشتر مردم به دلیل عدم شناخت کافی از این خودرو، به محض اینکه حرف از سوخت دیزلی به میان می‌آید، بلافاصله به یاد اتوبوس‌های قدیمی یا کامیون‌های دودزا می‌افتند. این در حالی است که تقریبا تمامی خودروسازان بزرگ جهان در مراکز تحقیقاتی خود بر روی خودرو سواری دیزلی تحقیق و پژوهش انجام می‌دهند. سواری‌های دیزلی در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان تجربه موفقی داشته‌اند.

آمریکا بیش از نیم‌میلیون خودرو سواری دیزلی را در دوران تحریم اوپک تولید کرد و به فروش رساند. امروزه محققان خودرو سازان بزرگ جهان از جمله بنز بی‌ام‌و، به کمک کامپیوتر آلایندگی سواری‌های دیزلی را که مهمترین عیب این خودرو‌ها در گذشته بود، به حداقل میزان ممکن رسانده‌اند؛ در عوض آن، هزینه سالانه نگهداری سواری دیزلی در جهان را کاهش داده و طول عمر آن را افزایش داده‌اند. این روزها که بحث تولید خودرو دیزلی در ایران مطرح شده است، برخی کارشناسان که نسبت به پیشرفت‌های سواری‌های دیزلی اطلاعی ندارند، بلافاصله موضع منفی می‌گیرند. آن‌ها بدون ارائه استدلال منطقی و عملی خودروسازان داخلی را از ورود به تولید این نوع خودروها منع کرده‌اند.

در این مطلب با مزایای خودروهای دیزلی آشنا شده و همچنین به صنعت تولید خودرو دیزلی در جهان و مقایسه آن با خودرو بنزینی می‌پردازیم. اگرچه صنعت خودورسازی جهان این روزها سرگرم تولید خودروهای برقی و هیبریدی است، اما تولید سواری دیزلی را رها نکرده و تولید این خودرو همچنان در دستور کار خودروسازان بزرگ قرار دارد.

مقایسه خودروهای دیزلی و بنزینی

خودرو سواری بنزینی بهتر است یا دیزلی؟

از جمله دلایل مخالفت با تولید خودروهای دیزلی این باشد که پیشرانه‌های دیزلی در گذشته، پر سروصدا و آلاینده بودند؛ اما درحال‌حاضر به لطف تکنولوژی پیشرفته تولید اوضاع تغییر کرده است. اکثر این پیشرانه‌ها شاهد پیشرفت قابل توجهی بوده‌اند. هرچند هنوز هم در برخی از تولیدات سواری‌های دیزلی، پیشرانه‌ها در دور موتور بالا و به‌ویژه در هوای سرد، دچار لرزش و صدا هستند. با این وجود اکثر تولیدات دیزلی که در شرکت های خودرو ساز بزرگ جهان تولید می شوند، موتورهای دیزلی عملکرد نرمی دارند که در بسیاری از موارد صدا، لرزش و آلایندگی به‌مراتب از برخی تولیدات بنزینی هم کمتر است. تولیدات اکثر خودروهای دیزلی امروزی مجهز به مواد عایق صدا در اطراف پیشرانه هستند که مانع عبور صدای پیشرانه به داخل کابین و محیط می شود. به‌همین‌دلیل حتی اگر پیشرانه‌ای، صدا و لرزشی جزیی داشته باشد، سرنشینان خودرو متوجه آن نخواهند شد.

اصلی‌ترین تفاوت در عملکرد دو پیشرانه دیزلی و بنزینی در این است که پیشرانه های دیزلی، در دور موتورهای پایین‌تر عمل می‌کند؛ چرا که گشتاور تولیدی توسط این پیشرانه در دور موتورهای پایین در دسترس است. میزان قدرت تولیدی پیشرانه‌های دیزلی نسبت به پیشرانه‌های بنزینی، معمولا کمتر اما در عوض، گشتاور تولید شده در پیشرانه دیزلی بیشتر است.

برای تولید قدرت حداکثری در پیشرانه‌های بنزینی، معمولا باید دور موتور را بالاتر برد. البته درحال‌حاضر اکثر خودروسازان از پیشرانه‌های توربو استفاده می کنند تا در دور موتورهای پایین‌تر به قدرت بیشتری دسترسی داشته باشند. تولید قدرت و گشتاور زیاد در دور موتورهای پایین باعث می‌شود پیشرانه‌های دیزلی گزینه مناسبی برای استفاده در خودروهای سنگین و سواری به حساب آید. البته پیشرانه‌های دیزلی مدرن، اکنون تحت همه شرایط، عملکرد مناسب و استانداردی را ایفا می کنند. به همین دلیل می توانند حتی از پیشرانه‌های بنزینی نیز عملکرد بهتری داشته باشند.

مقایسه سواری بنزینی و دیزلی

در نقطه نظر خودروسازان جهانی، خودرو بنزینی و دیزلی هر دو دارای مزایا و معایبی هستند که به هنگام خرید انتخاب را برای خریدار دشوار می‌کند. مراکز تحقیقاتی خودروسازان بزرگ جهان به لطف تکنولوژی‌های پیشرفته تولید موتور، معایب خودرو بنزینی و دیزلی را به حداقل رسانده‌اند.

در سال‌های اخیر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، دستگاه‌های زیست‌محیطی که بیشتر طرح حمایت از محیط زیست را مطرح می‌کنند، بدون اطلاع از پیشرفت‌های تولید سواری دیزلی از منتقدان اصلی خودروهای دیزلی بوده‌اند. به همین دلیل کشورهایی که با توجه به مزیت سواری دیزلی در پی تولید این نوع از خودرو هستند، باید از موانع مدعیان حمایت از محیط زیست رد شوند و یا هزینه ای را بابت جلب رضایت آنان پرداخت کنند. می‌توان گفت که این مسئله تقریبا در بیشتر کشورهای جهان صدق می‌کند.

مقایسه عملکرد موتور بنزینی و دیزلی

به طور کلی، پیشرانه‌های دیزلی، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از پیشرانه‌های بنزینی هستند. زیرا میزان مصرف سوخت این پیشرانه‌ها نسبت به پیشرانه‌های بنزینی بسیار کمتر است. با انجام یک محاسبه به این نتیجه رسیده اند که در صورت خرید یک خودرو دیزلی در طول یک سال قادر خواهید بود تا ۲۵۰ یورو بیشتر از خودروهای بنزینی پول پس‌انداز کنید. همین امر در مورد یک خودروی هاچ‌بک نظیر فورد فوکوس و یا فولکس واگن گلف موجب می‌شود تا بتوانید بیش از ۵۰۰ یورو پس انداز کنید. در صورت انتخاب یک خودروی شاسی بلند SUV با موتور دیزلی می‌توانید در حدود ۹۰۰ یورو بیشتر از ماشین دارای موتور بنزینی، پس‌انداز داشته باشید.

با توجه به مباحث بالا، در صورتی که سالانه بیش از ۱۶ هزار کیلومتر در سال رانندگی کنید، بهتر است از خودروهای دیزلی استفاده کنید. اما اگر کمتر از این مقدار در سال رانندگی می‌کنید، هزینه‌های ثابت و جاری این پیشرانه‌ها یکدیگر را خنثی می‌کنند و از نظر مالی، تفاوت خاصی بین آن‌ها دیده نمی‌شود. در ایران چون هزینه استفاده از خودرو روزانه و ماهانه محاسبه می‌شود معمولا مالکان خودروها توجهی به هزینه بلند مدت و سالانه استفاده از خودرو نمی‌کنند.

قیمت خودرو دیزلی

خرید یک خودروی خانواده نسخه دیزلی به‌طور متوسط، به‌دلیل مزایایی که دارد، در حدود ۱۵۰۰ یورو گران‌تر از نسخه بنزینی است. در زمان فروش نیز قیمت نسخه دیزلی در حدود ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو بیشتر از نسخه بنزینی خواهد بود.

سرمایه گذاری خودرو سازان بزرگ روی خودرو دیزلی

شرکت‌های خودروسازی بزرگ جهان سالیان متمادی است که سرمایه قابل‌توجهی را بر روی پیشرانه‌های دیزلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اکثر متخصصان و کارشناسان اعتقاد دارند تعویض تکنولوژی این پیشرانه‌ها نسبت به پیشرانه‌های بنزینی، پرهزینه‌تر است. وجود قطعاتی همچون پمپ سوخت و سیستم تزریق سوخت، باعث می‌شود تا هزینه تولید پیشرانه‌های دیزلی بالاتر برود و در برخی شرایط عملکرد بهتری داشته باشند، طول عمر آن ها افزایش یابد و هزینه سالانه را کاهش دهد. همین امر باعث شده تا شرکت‌های خودروسازی بزرگ جهان در پی دستیابی به فناوری‌های نوین تولید خودروهای دیزلی باشند.

بیشتر بخوانیم:

حذف سهمیه سوخت تاکسی های فاقد پروانه از اول اسفند

افزایش مصرف گاز LPG به عنوان سوخت خودروها

تکذیب افزایش قیمت وانت فوتون بنزینی و دیزلی توسط ایران خودرو ؛ بهمن

منبع: ایران جیپ




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط