برای اولین بار پیشرانه ۹/۷ لیتری با ۱،۰۰۰ اسببخار در دنیا معرفی شد.
بیت ران – تعداد خودروهای تقویتشده و پیشرانههای قدرتمند در استرالیا فراتر از انتظار است.
مدل خورجینی ۱۲ سیلندر مبتنی بر پیشرانه هشت سیلندر LS جنرال موتورز که توسط Race Cast Engineering و با استفاده از ECU شرکت Haltech ساخته شده است، یکی از شاهکارهای جدید این منطقه به شمار میرود.
شرکت تیونینگ خودرو Race Cast Engineering، تجربه زیادی در استفاده از پیشرانههای خورجینی هشت سیلندر LS دارد.
این شرکت همچنین استفاده از فناوریهای چاپ سهبعدی ماسه ای (۳D sand printing) برای تبدیل آنها به پیشرانههای V12 را در کارنامه دارد.
با استفاده از یک پیشرانهی ۶/۵ لیتری و اضافه شدن چهار سیلندر جدید، حجم موتور به ۹/۷ لیتر افزایش پیدا میکند.
پیشرانه جدید از بلوک تمام آلومینیومی و همچنین سرسیلندر سفارشی، منیفولد اختصاصی، میللنگ و میلبادامک سفارشی بهره میبرد.
نکتهی جالب اینکه بسیاری از اجزای بالا و پایین پیشرانه از جمله پیستونها، رینگها و شاتونها همچنان بدون تغییر باقی ماندهاند و توسط جنرال موتورز تولید میشوند.
پیشرانه یادشده در حالت تنفس طبیعی و با بهرهگیری از ECU شرکت Haltech، میتواند ۷۰۰ اسببخار قدرت تولید کند.
با این حال چهار توربوشارژر Garrett GT3582R نیز را روی موتور نصب شده است تا کمبود قدرت وجود نداشته باشد.
ویژگی خاص پیشرانه
درحالیکه این توربوشارژرها در مقایسه با برخی مدلهای موجود در بازار بسیار کوچکتر هستند، هرکدام تنها با گازهای خروجی ۳ سیلندر کار میکنند و تقریبا ۲/۵ لیتر حجم جابجایی دارند تا ابزاری مناسب برای تیونینگ خودرو باشند.
پیشرانه ۹/۷ لیتری و چهار توروبوشارژ، هنوز باید مراحل مختلفی را برای گام گذاشتن روی دینامومتر بگذارند.
این پیشرانه ها هماکنون روی پایه موتور قرار دارد اما کاملا کاربردی است.
انتظار میرود که وقتی این پیشرانه آزمایش شود، قدرتی بیش از ۱،۰۰۰ اسببخار و فشاری حدود هفت psi داشته باشد.
شرکت Haltech از طرفداران خود در یوتیوب خواسته است که درباره خودرویی که باید به این پیشرانه قدرتمند مجهز شود، اظهارنظر کنند.
بهنظر شما چه خودرویی میتواند شایستگی حضور این پیشرانه را در زیر کاپوت خود داشته باشد؟
بیشتر بخوانید:
تیونینگ خودرو و روش های آن / بخش دوم؛ نصب توربوشارژر
مشکلات پیشرانه فرمول یک در خودروهای جاده ای
زمان تعویض صفحه کلاچ و علائم خرابی آن