10.4 C
Tehran
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹

اولین تست فنی پژو 405 با موتور XUM ؛ کم مصرف تر اما پر قدرت تر

از دست ندهید

نوه پورشه، رئیس فولکس واگن، مدیر قرن، مستعفی

فردیناند کارل پیِچ، یکی از نجیب زادگان خانواده و نوه پورشه، در 17 آوریل 1937 در شهر وین اتریش...

ناگفته‌های مدیرعامل سابق سایپا از صنعت خودرو

محمدرضا سروش مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا گفته است بنده با سه ماه حضور در سایپا مسئول وضعیت خودروسازی...

بی ام و iX3 اولین شاسی بلند برقی باواریایی

شرکت بی ام و iX3 را به عنوان اولین شاسی بلند برقی خود رونمایی کرد. بیت ران - بی‌ام‌و از...

در اولین تست فنی پژو 405 با موتور جدید xum دیدیم این خودرو هم کم مصرف تر شده هم پر قدرت تر.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی: برای بالابردن توان و گشتاور یک پیشرانه، افزایش حجم موتور آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌ حل ممکن است. اما در این میان باید به چند نکته مهم نیز توجه کرد؛ خنک‌کاری بهتر، آب‌بندی صحیح‌تر و البته آلایندگی کمتر.

طبیعتاً طراحی چنین پیشرانه‌ای، قیمت نهایی آن را هم افزایش خواهد داد.

اما تصور کنید که تولید چنین موتوری نه تنها گران‌تر تمام نمی‌شود، بلکه در حدود یک لیتر هم کمتر از موتور قبلی سوخت مصرف می‌کند.

شاید باور چنین موردی برای بسیاری غیرممکن باشد، اما این دقیقاً همان اتفاقی است که برای موتور 1.8لیتری پژو 405 افتاد.

از XU7 تا XUM

این روزها بیشتر از آنکه طراحی و جاداربودن یک خودرو در خرید آن تأثیرگذار باشد، هزینه سوخت ملاک اصلی انتخاب مشتریان است.

از همین رو، پژو 405 هم برای عقب‌نماندن از قافله‌ای که خودروهای چینی بی‌کیفیت اما کم‌مصرف آن را هدایت می‌کنند، نیازمند دگرگونی کاملی در بخش موتور بود.

در اولین گام، حجم موتور XU7 از 1761سی‌سی به 1905سی‌سی افزایش یافت.

این افزایش حجم، تغییر در کورس پیستون (میزان بالا و پایین‌رفتن پیستون از نقطه مرگ بالا تا نقطه مرگ پایین) را می‌طلبید که همین کار باعث افزایش گشتاور شد.

گام بعدی تغییر در ورودی و خروجی موتور و پروفیل میل بادامک بود، تا به این وسیله راندمان کلی موتور افزایش یابد.

برای آب‌بندی بهتر این موتور هم تمامی واشرها به کلی تعویض و سوپاپ‌ها مجدداً تنظیم شدند.

در آخر هم کاتالیست اگزوز از زیر پای راننده به انتهای منیفولد منتقل شد، تا بدین وسیله گواهی استاندارد یورو4 به راحتی دریافت شود.

 

*رنو داستر تست و بررسی شد/ آیا داستر ارزش خرید دارد؟

*رنو مگان تست و بررسی شد ؛ آیا این خودرو ارزش خرید دارد

*میتسوبیشی اوتلندر توسط بیت ران تست و بررسی شد ؛ آفرودِ مناسب شهر

 

اما مهمترین دلیلی که باعث شد تا طراحی و ساخت موتور XUM هزینه بیشتری نداشته باشد، استفاده از قطعات خام موتور XU7 بود.

یعنی هیچ مواد اضافه یا تازه‌ای برای ساخت این موتور جدید به کار نرفته است و حتی قطعاتی مانند میل‌لنگ و شاتون، از ماشین‌کاری قطعه خام موتور قبلی ساخته شده‌اند.

البته مشکلات کیفی موتور XU7 به کلی برطرف شده و آزمایشات متعددی برای کارآمدی سیستم خنک‌کننده موتور انجام شده است.

تمامی این تغییرات و به‌روز‌رسانی‌ها موجب شده تا توان موتور XUM، حدود شش اسب‌بخار نسبت به موتور XU7 افزایش پیدا کند و گشتاور نهایی هم با 4 واحد افزایش به 155 نیوتن‌متر برسد.

آزمون رانندگی

تست فنی پژو 405 با موتور جدید XUM با چهار سرنشین و ابزار و وسایل عکاسی آغاز شد.

به دلیل اینکه اتومبیل مورد آزمون ما پیش‌تر از پیشرانه دوگانه‌سوز بهره‌مند بود، کپسول‌های گازطبیعی هم که تقریباً 150 کیلوگرم وزن داشت در درون صندوق‌بار قرار گرفته بود.

البته وزن اضافی این تجهیزات، نقش اساب و وسایل سفر را در طول آزمون ایفا کرد تا دقیق‌تر در تست کوهستانی، توان این موتور را در شرایط یک سفر بسنجیم.

در اولین برخورد صدای بیشتر موتور XUM در مقایسه با XU7 جلب توجه می‌کند که تنها دلیل آن، تغییر در ورودی‌ها و خروجی‌های موتور است.

البته در مدل‌های تولید انبوه، با استفاده از عایق زیر درب موتور به هیچ عنوان صدایی در داخل اتاق شنیده نمی‌شود.

اما مطمئناً این صدا  یکی از مهمترین راه‌های تشخیص موتورهای XUM و XU7 خواهد بود.

به دلیل اینکه 405 مورد آزمون ما از لحاظ تزئینات داخلی هیچ تفاوتی با نمونه‌های قدیمی‌تر‌ خود نداشت، در طول تست تمامی تمرکزمان را به عملکرد موتور معطوف کردیم.

در حالی که نیم نگاهی هم به نشان‌دهنده نسبتاً خالی بنزین داشتیم!

با وجود وزن اضافی اداوات درون صندوق و سه سرنشین دیگر، شتاب صفر تا 50 کیلومتر در پنج ثانیه ثبت شد.

شاید اگر نسبت دنده یک کمی بیشتر بود، مدت زمان صرف شده برای رسیدن به این شتاب هم پایین‌تر بود.

چرا که اتومبیل در دنده یک عملاً به سرعتی بیش از 45 کیلومتر نمی‌رسد و برای رسیدن به سرعت 50 کیلومتر باید به اجبار دنده را عوض کرد.

جدول مقایسه فنی

تست فنی پژو 405 با موتور جدید

تست شتاب

شتاب‌گیری را در دنده دو ادامه می‌دهم و در سرعت 85 کیلومتر در حالی که موتور اصطلاحاً کات‌آف می‌کند، ‌به دنده 3 می‌روم.

کرنومتر در مدت ۱۳.۸ثانیه بهترین شتاب صفر تا 100کیلومتر را پس از پنج‌بار انجام این آزمون ثبت می‌کند، اما باز هم به سرعت‌گیری ادامه می‌دهم.

دنده 3 در دور 6100 سرعت 125کیلومتر را نشان می‌دهد، اما ترافیک عبوری سایر اتومبیل‌ها در اتوبان همت مانع از این شد تا در دنده چهار زمانی‌ که عقربه دور موتور از 5500 می‌گذشت، به سرعتی بیشتر از 155کیلومتر در ساعت برسم.

اما هنوز می‌توان شتاب میانی 80 تا 120کیلومتر را آزمود که در مدت ۹.۳ثانیه بهترین نتیجه برایش ثبت شد.

البته باید اشاره کرد که این اتومبیل پیش‌تر در کشور اسپانیا مراحل تست و آزمایش خود را گذرانده و شتاب صفر تا 100کیلومتر آن در ۱۱.۱ ثانیه به ثبت رسیده بود.

نکته‌ای که در این میان وجود دارد، عقربه نشان‌دهنده دور موتور است که در دور 6200 محدوده قرمز آن شروع شده، اما عملاً نمی‌توانید بیشتر از 6100 دور در دقیقه به موتور فشار بیاورید! به همین دلیل در شتاب‌گیری‌ها باید مراقب افزایش بی‌رویه دور موتور باشید.

تست کوهستانی

در طول مدت شتاب‌گیری در تست فنی پژو 405 با موتور جدید، گشتاور 155نیوتن‌متری به خوبی تفاوت‌های این موتور را در مقایسه با نمونه قبلی به نمایش گذاشت.

اما برای تست بهتر این گشتاور، اتومبیل را به جاده‌ای کوهشتانی بردیم تا در سربالایی‌ها کشش این موتور را بهتر بسنجیم.

در طول یک سفر جاده‌ای، گشتاور مناسب موتور باعث می‌شود تا کمتر برای سبقت‌گیری‌ها از دنده معکوس استفاده کنید.

به لطف 150کیلوگرم بار اضافه درون صندوق عقب و سه سرنشین دیگر، یک شبیه‌سازی کامل سفر جاده‌ای را انجام دادیم!

شاید گشتاور 155نیوتن‌متری موتور XUM در مقایسه با گشتاور 215نیوتن‌متری موتور EF7 توربو حس خوشایند فرورفتن درون صندلی را نداشته باشد، اما بهتر از موتور XU7 می‌تواند از پس سبقت‌گیری‌ها برآید.

ارتقاء گشتاور موتور XUM نسبت به XU7 زیاد نیست، اما به اندازه‌ای هست که خصوصاً در هنگام عبور از سربالایی‌ها، وجود قدرتی اضافه را حس کنید.

بهترین عملکرد این گشتاور خوب را زمانی تجربه کردیم که اتومبیل در دنده دو زمانی که عقربه دور موتور بر روی عدد هزار قرار داشت، بدون هیچ صدای اضافه از یک شیب 30درجه بالا رفت.

ضمن اینکه به لطف سیستم خنک‌کننده عالی موتور عقربه دمای آب حتی به حد وسط هم نرسید و همواره موتور را در دمای ایده‌آل نگه‌ داشت.

البته پیشنهاد می‌کنیم برای لذت هرچه بیشتر از رانندگی، از تایرهای مناسب و با چسبندگی مناسب استفاده کنید.

چرا که در طول آزمون، تایرهای 185 وطنی این 405، حتی در سرعت‌های پایین‌ هم چسبندگی لازم را نداشت.

XUM موتوری است که می‌تواند با وجود 144سی‌سی افزایش حجم، در حدود یک لیتر سوخت کمتری مصرف کند.

بیشتر بخوانید:

تست و بررسی سمند سورن توربو شارژ

سایپا ساینا بررسی شد؛ آیا ارزش خرید دارد؟

چری آریزو ۵ توربو تست و بررسی شد ؛ مزایا و معایب

22 دیدگاه

  1. سلام، خودرو 405 با موتور xum به تولید انبوه رسیده یا نه؟! ایرانخودرو قصد تولید این خودرو با این موتور را دارد؟

  2. متاسفانه این موتور ۸ سوپاپ بوده و به همین دلیل بازدهی کمی دارد و در واقع این موتور همان موتور پژو ۲۰۰۰ قدیمی است که انژکتور شده ، حال علت اصرار ایران خودرو به ۸ سوپاپ بودن آن معلوم نیست در حالی که سرسیلندر ۱۶ سوپاپ پارس elx قابل نصب روی این موتور می باشد ……………این موتور قرار بود از سال ۹۱ روی سمند و 405 هم استفاده بشه و باتوجه به اینکه الان در تحریم به سر می بریم مطمئنا این موتور با نمونه سال ۹۱ که در نمایشگاه تهران رونمایی شد و پیستون های آن توسط آلمان سَبُک سازی شده بود کاملا از نظر کیفیت تفاوت دارد و حتی ممکن است ۱۰۰ اسب بخار هم نباشد و با این اوضاع دوباره نیاز است که خود صاحب ماشین دست به کار شود و با پیستون هایی با مارک بهتر و سرسیلندر ۱۶ سوپاپ ماشین خود را به روز کند که این کار هم با قیمت این روز های قطعات فقط برای عشق ماشین ها می صرفد

  3. سلام. این تست مربوط به چه زمانی هست؟
    آیا ایرانخودرو برنامه‌ای برای عرضه‌ی این خودرو داره؟

    • با سلام عرض ادب موتور xum که درواقعیت موتور xu9 قرار بود سرسیلندر زانتیا ۱۸۰۰ یا پارس elx ۱۶سوپاپ نصب بشه که همون mi16 پژو ۴۰۵ با دیفرانسیل جلو بشه با ۱۵۰ اسب بخار که نشد به دلیل بعضی مشکلات ایرانخودرو و اینم عرض کنم موتور xum هیچ تفاوتی با موتور xu9 نداره پیستوناش هم مال xu9 رینگاشم هیچ تفاوتی نداره فقط میل سوپاپ فرق میکنه که لیفت سوپاپو یک یا دو میل بیشتر کردن که خوب سوپاپ کج کنه اینم عرض کنم هرگاه ریخته گری یا خام فورج قطعه همون جنس باشه هیچ فرقی نمیکنه پیستون آلمینیومه و تمام هیچ فرقی نداره اینا همش حرفن میگن موتور xum همون موتور xu9 پژوست که انژکتوری شده و با کیفیت پایین و اسب بخار کم لامصب پژو 2000 هنوز کاربرات قدرتش از این موتور بیشتر بود ۱۰۸ اسب خب پژو 2000 خودش که انژکتوری میشد که دیگه یه چیز دیگه عالی میشد از اینم بهتر جواب میداد حدود ۶_۸ اسب فرق میکرد از این موتور مزخرف ایرانخودرو هم خوب میشد

  4. سلام آخه خودرو ایرانی و این حرفها !!!
    آخه تولید کننده ایرانی و کیفیت !!!
    بس کنید دیگه. ایرانی اگه مجبور نباشه به محصولات داخلی و از جمله ایران خودرو و سایپا تف هم نمی ندازه. خجالت هم خوب چیزی یک شبه قیمت خودرو را چهار برابر میکنید که هیچ کیفیتش را هم چهار برابر پایین میآید. بد بخت ایرانی بیچاره ایرانی 😢😢😢😢

  5. من خودم اخرین تعمیر اساسی رو که انجام دادم تو سال ۸۸ بردم میل لنگ و شاتون و پیستون و سرسیلندر پژو۲۰۰۰ انداختم رو سمند ۸۳ .هم شتابش رفت بالا به خاطر کورس پیستون هم مصرفش اومد پایین تر چون انژکتور همون مقدار پیشفرض ۱۸۰۰ رو تزریق میکنه ولی در عمل شما ۲۰۰ سی سی هوای بیشتر وارد پیستون میکنی با این کار .شتابش فوق العاده شد فقط مشکل محدودیت گیربکس بود که اونم کرانویل و پینیونش رو با نمونه دنده درشت تر عوض کروم که اصطلاحا ۹۹-۱۹ که تعداد دنده های روی دیفرانسیل هستش .عوض کردم برا خودش موشکی شد
    لامصب…تازه دیگه مشکل تسمه تایم هم حل شد چون دیگه خبری از کج کردن سوپاپ نیست .تسمه پاره شد فقط یه تسمه جدید بنداز .تمام قطعاتشم تو ارزونیا از استوکی گرفتم همش فرانسوی .۱۰ ساله موتور داره کار میکنه آخ نگفته .

  6. سلام، یکی بگه فرق موتور xum با xu7 فقط تو میل سوپاپ هست یا اینکه کورس پیستون و کف پیستون هم فرق داره؟؟
    من اگه یه میل سوپاپ xumبندازم برا سمند ۱۸۰۰ بهتر میشه، جواب میده یا نه؟

    • نه فرقش توی پیستون و شاتون و میل لنگش هم هست، اره بندازی بهتره میشه اما اگر ببری پیش کسی که بلد هست برات تنظیمش کنه و بعدش ریمپ کنی تاثیرش خیلی بیشتر میشه

    • سلام داداش جان، شما گیربکس و میل سوپاپ شمع کجی۲۰۰۰ ببند، عالی میشه،بعدش برو سراغ نیم موتور پایین،اگه تبدیل به xu7 کنی مصرفت میاد پایین و موتورت دوهزار حساب میشه،من تازه انداختم،به شدت راه میره ماشین، با چند زانتیا تست زدم همه اتوبوسی خوردن.

  7. سلام، یکی بگه فرق موتور xum با xu7 فقط تو میل سوپاپ هست یا اینکه کورس پیستون و کف پیستون هم فرق داره؟؟
    من اگه یه میل سوپاپ xumبندازم برا سمند ۱۸۰۰ بهتر میشه، جواب میده یا نه؟

  8. تیپ دو ما، 0 تا 100 رو تو 14.1 ثانیه میزنه، توجه کنید 1300 سی سی و تولید 84. اون وقت بعد این همه سال این ابو … رو آوردن؟ یک تیپ 5 هم داریم که تولید 90، اون 10.8 ثانیه صفر تا صد رو میره. توجه کنید که پژوه معروف به آشغال ساز (به جز موارد محدود موتور خوب مثل EP6) این همه تعریف تمجید نداره که.

  9. سلام من از ۹۴ یه xum elx دارم تا الان ۱۱۰هزار راه رفته کاپوتش بالا نرفته.فقط صداش یکم زیاده ولی کشش اولیه حتی از l4بهتره.در کل جوندار و خوبه

  10. منظور از طراحی موتور جدید چیه؟ این‌که‌موتور پژو ۲۰۰۰ قدیمب هست فقط به جای کاربراتور انژکتوریه

  11. مردم ما تو کف چه موتور و چه ماشینایی هستن، همه میگن مجبوریم سوار شیم… همینه که 20 ساله همین ماشینارو سوار میشیم هر چی بشه حقمونه..

  12. همین که دور موتور رو 6100 کات کردن یعنی ایمنی طراحی اش رو پایین آوردن. یعنی عمر قطعات پایینه.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

ایران خودرو 28 هزار دستگاه تعهد معوق فعلی دارد

تحویل ایران خودرو منتظر اعلام قیمت سازمان حسابرسی

۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه از 28 هزار دستگاه خودرو که تعهد معوق فعلی است برای تحویل ایران خودرو...

مزدا ۳ مدل ۲۰۲۱ با نخستین موتور کاربردی با...

مزدا ۳ مدل ۲۰۲۱ عرضه شد؛ در ادامه علاوه بر ویزگی های ظاهاری با فناوری انقلابی موتور این خودرو آشنا شوید. بیت ران - با...
مزایا و معایب خانواده موتورهای جدید ایران خودرو؛

موتورهای سه سیلندر ایران خودرو را بشناسید

مشخصات موتورهای سه سیلندر ایران خودرو که قرار است در آینده روی تمامی محصولات این شرکت نصب شود منتشر شد. بیت ران - امیرحسین اسماعیل...
احتکار برای افزایش قیمت یا کمبود قطعه؟

کاهش فروش خودرو با وجود افزایش تولید

کاهش فروش خودرو از سوی سه خودروساز بزرگ کشور در شرایطی اتفاق می افتد که ایران خودرو و سایپا از رکورد تولید با وجود...
چند ماه ماه زمان لازم است تا خودروهای وارداتی، وارد بازار شوند‌؟

شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان...

با توجه به بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار دستگاه درسال آینده محتمل است. اما چند ماه زمان...

پست‌های مرتبط