در اولین تست فنی پژو 405 با موتور جدید xum دیدیم این خودرو هم کم مصرف تر شده هم پر قدرت تر.
بیت ران – محمد فتحاللهی: برای بالابردن توان و گشتاور یک پیشرانه، افزایش حجم موتور آسانترین و کمهزینهترین راه حل ممکن است. اما در این میان باید به چند نکته مهم نیز توجه کرد؛ خنککاری بهتر، آببندی صحیحتر و البته آلایندگی کمتر.
طبیعتاً طراحی چنین پیشرانهای، قیمت نهایی آن را هم افزایش خواهد داد.
اما تصور کنید که تولید چنین موتوری نه تنها گرانتر تمام نمیشود، بلکه در حدود یک لیتر هم کمتر از موتور قبلی سوخت مصرف میکند.
شاید باور چنین موردی برای بسیاری غیرممکن باشد، اما این دقیقاً همان اتفاقی است که برای موتور 1.8لیتری پژو 405 افتاد.
از XU7 تا XUM
این روزها بیشتر از آنکه طراحی و جاداربودن یک خودرو در خرید آن تأثیرگذار باشد، هزینه سوخت ملاک اصلی انتخاب مشتریان است.
از همین رو، پژو 405 هم برای عقبنماندن از قافلهای که خودروهای چینی بیکیفیت اما کممصرف آن را هدایت میکنند، نیازمند دگرگونی کاملی در بخش موتور بود.
در اولین گام، حجم موتور XU7 از 1761سیسی به 1905سیسی افزایش یافت.
این افزایش حجم، تغییر در کورس پیستون (میزان بالا و پایینرفتن پیستون از نقطه مرگ بالا تا نقطه مرگ پایین) را میطلبید که همین کار باعث افزایش گشتاور شد.
گام بعدی تغییر در ورودی و خروجی موتور و پروفیل میل بادامک بود، تا به این وسیله راندمان کلی موتور افزایش یابد.
برای آببندی بهتر این موتور هم تمامی واشرها به کلی تعویض و سوپاپها مجدداً تنظیم شدند.
در آخر هم کاتالیست اگزوز از زیر پای راننده به انتهای منیفولد منتقل شد، تا بدین وسیله گواهی استاندارد یورو4 به راحتی دریافت شود.
*رنو داستر تست و بررسی شد/ آیا داستر ارزش خرید دارد؟
*رنو مگان تست و بررسی شد ؛ آیا این خودرو ارزش خرید دارد
*میتسوبیشی اوتلندر توسط بیت ران تست و بررسی شد ؛ آفرودِ مناسب شهر
اما مهمترین دلیلی که باعث شد تا طراحی و ساخت موتور XUM هزینه بیشتری نداشته باشد، استفاده از قطعات خام موتور XU7 بود.
یعنی هیچ مواد اضافه یا تازهای برای ساخت این موتور جدید به کار نرفته است و حتی قطعاتی مانند میللنگ و شاتون، از ماشینکاری قطعه خام موتور قبلی ساخته شدهاند.
البته مشکلات کیفی موتور XU7 به کلی برطرف شده و آزمایشات متعددی برای کارآمدی سیستم خنککننده موتور انجام شده است.
تمامی این تغییرات و بهروزرسانیها موجب شده تا توان موتور XUM، حدود شش اسببخار نسبت به موتور XU7 افزایش پیدا کند و گشتاور نهایی هم با 4 واحد افزایش به 155 نیوتنمتر برسد.
آزمون رانندگی
تست فنی پژو 405 با موتور جدید XUM با چهار سرنشین و ابزار و وسایل عکاسی آغاز شد.
به دلیل اینکه اتومبیل مورد آزمون ما پیشتر از پیشرانه دوگانهسوز بهرهمند بود، کپسولهای گازطبیعی هم که تقریباً 150 کیلوگرم وزن داشت در درون صندوقبار قرار گرفته بود.
البته وزن اضافی این تجهیزات، نقش اساب و وسایل سفر را در طول آزمون ایفا کرد تا دقیقتر در تست کوهستانی، توان این موتور را در شرایط یک سفر بسنجیم.
در اولین برخورد صدای بیشتر موتور XUM در مقایسه با XU7 جلب توجه میکند که تنها دلیل آن، تغییر در ورودیها و خروجیهای موتور است.
البته در مدلهای تولید انبوه، با استفاده از عایق زیر درب موتور به هیچ عنوان صدایی در داخل اتاق شنیده نمیشود.
اما مطمئناً این صدا یکی از مهمترین راههای تشخیص موتورهای XUM و XU7 خواهد بود.
به دلیل اینکه 405 مورد آزمون ما از لحاظ تزئینات داخلی هیچ تفاوتی با نمونههای قدیمیتر خود نداشت، در طول تست تمامی تمرکزمان را به عملکرد موتور معطوف کردیم.
در حالی که نیم نگاهی هم به نشاندهنده نسبتاً خالی بنزین داشتیم!
با وجود وزن اضافی اداوات درون صندوق و سه سرنشین دیگر، شتاب صفر تا 50 کیلومتر در پنج ثانیه ثبت شد.
شاید اگر نسبت دنده یک کمی بیشتر بود، مدت زمان صرف شده برای رسیدن به این شتاب هم پایینتر بود.
چرا که اتومبیل در دنده یک عملاً به سرعتی بیش از 45 کیلومتر نمیرسد و برای رسیدن به سرعت 50 کیلومتر باید به اجبار دنده را عوض کرد.
جدول مقایسه فنی
تست شتاب
شتابگیری را در دنده دو ادامه میدهم و در سرعت 85 کیلومتر در حالی که موتور اصطلاحاً کاتآف میکند، به دنده 3 میروم.
کرنومتر در مدت ۱۳.۸ثانیه بهترین شتاب صفر تا 100کیلومتر را پس از پنجبار انجام این آزمون ثبت میکند، اما باز هم به سرعتگیری ادامه میدهم.
دنده 3 در دور 6100 سرعت 125کیلومتر را نشان میدهد، اما ترافیک عبوری سایر اتومبیلها در اتوبان همت مانع از این شد تا در دنده چهار زمانی که عقربه دور موتور از 5500 میگذشت، به سرعتی بیشتر از 155کیلومتر در ساعت برسم.
اما هنوز میتوان شتاب میانی 80 تا 120کیلومتر را آزمود که در مدت ۹.۳ثانیه بهترین نتیجه برایش ثبت شد.
البته باید اشاره کرد که این اتومبیل پیشتر در کشور اسپانیا مراحل تست و آزمایش خود را گذرانده و شتاب صفر تا 100کیلومتر آن در ۱۱.۱ ثانیه به ثبت رسیده بود.
نکتهای که در این میان وجود دارد، عقربه نشاندهنده دور موتور است که در دور 6200 محدوده قرمز آن شروع شده، اما عملاً نمیتوانید بیشتر از 6100 دور در دقیقه به موتور فشار بیاورید! به همین دلیل در شتابگیریها باید مراقب افزایش بیرویه دور موتور باشید.
تست کوهستانی
در طول مدت شتابگیری در تست فنی پژو 405 با موتور جدید، گشتاور 155نیوتنمتری به خوبی تفاوتهای این موتور را در مقایسه با نمونه قبلی به نمایش گذاشت.
اما برای تست بهتر این گشتاور، اتومبیل را به جادهای کوهشتانی بردیم تا در سربالاییها کشش این موتور را بهتر بسنجیم.
در طول یک سفر جادهای، گشتاور مناسب موتور باعث میشود تا کمتر برای سبقتگیریها از دنده معکوس استفاده کنید.
به لطف 150کیلوگرم بار اضافه درون صندوق عقب و سه سرنشین دیگر، یک شبیهسازی کامل سفر جادهای را انجام دادیم!
شاید گشتاور 155نیوتنمتری موتور XUM در مقایسه با گشتاور 215نیوتنمتری موتور EF7 توربو حس خوشایند فرورفتن درون صندلی را نداشته باشد، اما بهتر از موتور XU7 میتواند از پس سبقتگیریها برآید.
ارتقاء گشتاور موتور XUM نسبت به XU7 زیاد نیست، اما به اندازهای هست که خصوصاً در هنگام عبور از سربالاییها، وجود قدرتی اضافه را حس کنید.
بهترین عملکرد این گشتاور خوب را زمانی تجربه کردیم که اتومبیل در دنده دو زمانی که عقربه دور موتور بر روی عدد هزار قرار داشت، بدون هیچ صدای اضافه از یک شیب 30درجه بالا رفت.
ضمن اینکه به لطف سیستم خنککننده عالی موتور عقربه دمای آب حتی به حد وسط هم نرسید و همواره موتور را در دمای ایدهآل نگه داشت.
البته پیشنهاد میکنیم برای لذت هرچه بیشتر از رانندگی، از تایرهای مناسب و با چسبندگی مناسب استفاده کنید.
چرا که در طول آزمون، تایرهای 185 وطنی این 405، حتی در سرعتهای پایین هم چسبندگی لازم را نداشت.
XUM موتوری است که میتواند با وجود 144سیسی افزایش حجم، در حدود یک لیتر سوخت کمتری مصرف کند.
بیشتر بخوانید:
سلام، خودرو 405 با موتور xum به تولید انبوه رسیده یا نه؟! ایرانخودرو قصد تولید این خودرو با این موتور را دارد؟
چند ساله روی پژو پارس elx نصب میشه
واقعا نمیشد16سوپاپ بشه
اون وقت توان خودرو خیلی زیاد میشد و کنترولش هم سخت تر میشه
خیر نه تنها به تولید انبوه نرسیده بلکه تولیدش متوقف هم شد
آخه ۱۹۰۰ سی سی و فقط ۱۰۶ اسب بخار!!!!
متاسفانه این موتور ۸ سوپاپ بوده و به همین دلیل بازدهی کمی دارد و در واقع این موتور همان موتور پژو ۲۰۰۰ قدیمی است که انژکتور شده ، حال علت اصرار ایران خودرو به ۸ سوپاپ بودن آن معلوم نیست در حالی که سرسیلندر ۱۶ سوپاپ پارس elx قابل نصب روی این موتور می باشد ……………این موتور قرار بود از سال ۹۱ روی سمند و 405 هم استفاده بشه و باتوجه به اینکه الان در تحریم به سر می بریم مطمئنا این موتور با نمونه سال ۹۱ که در نمایشگاه تهران رونمایی شد و پیستون های آن توسط آلمان سَبُک سازی شده بود کاملا از نظر کیفیت تفاوت دارد و حتی ممکن است ۱۰۰ اسب بخار هم نباشد و با این اوضاع دوباره نیاز است که خود صاحب ماشین دست به کار شود و با پیستون هایی با مارک بهتر و سرسیلندر ۱۶ سوپاپ ماشین خود را به روز کند که این کار هم با قیمت این روز های قطعات فقط برای عشق ماشین ها می صرفد
سلام. این تست مربوط به چه زمانی هست؟
آیا ایرانخودرو برنامهای برای عرضهی این خودرو داره؟
با سلام عرض ادب موتور xum که درواقعیت موتور xu9 قرار بود سرسیلندر زانتیا ۱۸۰۰ یا پارس elx ۱۶سوپاپ نصب بشه که همون mi16 پژو ۴۰۵ با دیفرانسیل جلو بشه با ۱۵۰ اسب بخار که نشد به دلیل بعضی مشکلات ایرانخودرو و اینم عرض کنم موتور xum هیچ تفاوتی با موتور xu9 نداره پیستوناش هم مال xu9 رینگاشم هیچ تفاوتی نداره فقط میل سوپاپ فرق میکنه که لیفت سوپاپو یک یا دو میل بیشتر کردن که خوب سوپاپ کج کنه اینم عرض کنم هرگاه ریخته گری یا خام فورج قطعه همون جنس باشه هیچ فرقی نمیکنه پیستون آلمینیومه و تمام هیچ فرقی نداره اینا همش حرفن میگن موتور xum همون موتور xu9 پژوست که انژکتوری شده و با کیفیت پایین و اسب بخار کم لامصب پژو 2000 هنوز کاربرات قدرتش از این موتور بیشتر بود ۱۰۸ اسب خب پژو 2000 خودش که انژکتوری میشد که دیگه یه چیز دیگه عالی میشد از اینم بهتر جواب میداد حدود ۶_۸ اسب فرق میکرد از این موتور مزخرف ایرانخودرو هم خوب میشد
ایم پژو ها با داشبرد جدید همون موتور جدیدس فقط زه ایرادی داره سوپا هاش کمه 😭
سلام،آیا تا آخر امسال پژو با موتورxumتولید میشه؟
سلام آخه خودرو ایرانی و این حرفها !!!
آخه تولید کننده ایرانی و کیفیت !!!
بس کنید دیگه. ایرانی اگه مجبور نباشه به محصولات داخلی و از جمله ایران خودرو و سایپا تف هم نمی ندازه. خجالت هم خوب چیزی یک شبه قیمت خودرو را چهار برابر میکنید که هیچ کیفیتش را هم چهار برابر پایین میآید. بد بخت ایرانی بیچاره ایرانی 😢😢😢😢
سید بعد ۴سال ب نظرت ۴برابر بهتر نبود؟😂
دمت گرم. اصل حرفو گفتی وتمام
من خودم اخرین تعمیر اساسی رو که انجام دادم تو سال ۸۸ بردم میل لنگ و شاتون و پیستون و سرسیلندر پژو۲۰۰۰ انداختم رو سمند ۸۳ .هم شتابش رفت بالا به خاطر کورس پیستون هم مصرفش اومد پایین تر چون انژکتور همون مقدار پیشفرض ۱۸۰۰ رو تزریق میکنه ولی در عمل شما ۲۰۰ سی سی هوای بیشتر وارد پیستون میکنی با این کار .شتابش فوق العاده شد فقط مشکل محدودیت گیربکس بود که اونم کرانویل و پینیونش رو با نمونه دنده درشت تر عوض کروم که اصطلاحا ۹۹-۱۹ که تعداد دنده های روی دیفرانسیل هستش .عوض کردم برا خودش موشکی شد
لامصب…تازه دیگه مشکل تسمه تایم هم حل شد چون دیگه خبری از کج کردن سوپاپ نیست .تسمه پاره شد فقط یه تسمه جدید بنداز .تمام قطعاتشم تو ارزونیا از استوکی گرفتم همش فرانسوی .۱۰ ساله موتور داره کار میکنه آخ نگفته .
سلام، یکی بگه فرق موتور xum با xu7 فقط تو میل سوپاپ هست یا اینکه کورس پیستون و کف پیستون هم فرق داره؟؟
من اگه یه میل سوپاپ xumبندازم برا سمند ۱۸۰۰ بهتر میشه، جواب میده یا نه؟
نه فرقش توی پیستون و شاتون و میل لنگش هم هست، اره بندازی بهتره میشه اما اگر ببری پیش کسی که بلد هست برات تنظیمش کنه و بعدش ریمپ کنی تاثیرش خیلی بیشتر میشه
اره اقا پارسا ریمپش کنن بهتر میشه فقط ممکنه پیستونش از اگزوز شلیک شه بره کلا…
سلام داداش جان، شما گیربکس و میل سوپاپ شمع کجی۲۰۰۰ ببند، عالی میشه،بعدش برو سراغ نیم موتور پایین،اگه تبدیل به xu7 کنی مصرفت میاد پایین و موتورت دوهزار حساب میشه،من تازه انداختم،به شدت راه میره ماشین، با چند زانتیا تست زدم همه اتوبوسی خوردن.
سید بعد ۴سال ب نظرت ۴برابر بهتر نبود؟😂
سلام، یکی بگه فرق موتور xum با xu7 فقط تو میل سوپاپ هست یا اینکه کورس پیستون و کف پیستون هم فرق داره؟؟
من اگه یه میل سوپاپ xumبندازم برا سمند ۱۸۰۰ بهتر میشه، جواب میده یا نه؟
تیپ دو ما، 0 تا 100 رو تو 14.1 ثانیه میزنه، توجه کنید 1300 سی سی و تولید 84. اون وقت بعد این همه سال این ابو … رو آوردن؟ یک تیپ 5 هم داریم که تولید 90، اون 10.8 ثانیه صفر تا صد رو میره. توجه کنید که پژوه معروف به آشغال ساز (به جز موارد محدود موتور خوب مثل EP6) این همه تعریف تمجید نداره که.
سلام من از ۹۴ یه xum elx دارم تا الان ۱۱۰هزار راه رفته کاپوتش بالا نرفته.فقط صداش یکم زیاده ولی کشش اولیه حتی از l4بهتره.در کل جوندار و خوبه
سلام با گذاشتن منیفولد xumمیشه ماشین دوگانه کرد؟
منظور از طراحی موتور جدید چیه؟ اینکهموتور پژو ۲۰۰۰ قدیمب هست فقط به جای کاربراتور انژکتوریه
سلام نه داداش کلا با 2000, فرق میکنه تو اینترنت بزنی نگاه کنی میبینی همه چیزش فرق میکنه من داشتم الان تیوفایو دارم اصلا راضی نیستم xum خیلی جون دار بود عاشقش بودم
مردم ما تو کف چه موتور و چه ماشینایی هستن، همه میگن مجبوریم سوار شیم… همینه که 20 ساله همین ماشینارو سوار میشیم هر چی بشه حقمونه..
همین که دور موتور رو 6100 کات کردن یعنی ایمنی طراحی اش رو پایین آوردن. یعنی عمر قطعات پایینه.
بله سنسور میل بادامک اضافه شده که مدل سوخت پاشی از ترکیبی به ترتیبی تغییر کرده که باعث کاهش مصرف سوخت میشه.کاتالیزور جاش تغییر کرده که تعویض سنسور اکسیژن رو کمی سخت کرده حتما باس درب سوپاپباز بشه و به لطف ایسیو زیمنس و کمکردن دمای فنگیری از ۹۸درجه به ۹۰ درجه مشکلات واشر سرسیلندر کمتر شده.ولی متاسفانه جنس سرسیلندر و بلوک موتور کیفیت خوبی نداره و بعد مدتی کارکرد اصطلاحا کرمو میشه
عقب مانده و مسخره و فیلم بازی ، هر دو موتور اشغال هستن
سلام.من الان دو سال دارم خیلی از xumراضیم…کشش و شتابش عالیه
من ماشینم موتور سوزونده حالا میتونم از اون موتورا بزارم روش وقیمتش چنده وشماره گذاریمشکلی نداره
من سمندxu7دارم مدل۸۳فقط گیر بکس زانتیا و دسیک وصفحه زانتیا روش انداختم دنده ۱۶۰تابدون کاتاف دنده دو با دور متور۵۵۰۰بدون کاتاف۱۱۰ودنده۳با۱۶۰تا با همون دور و دنده ۴باهمون دور۲۰۰کیلومترمیرم البته دنده ۵رو جرأت نکردم امتحان گنم توی اون سرغت و دور بالا ولی در کل خیلی بهتر شده،با دور پایین هم بین ۲۵۰۰و۳۰۰با میانگین سرعت ۱۱۰تا۱۲۰تو جاده۶/۷لیتر میسوزنه
سلام داداش چه ضریبی از گیربکس زانتیا رو انداختی وفقط گیربکس رو تعویض کردی؟
درود عزیز.گیربکس زانتیا هزار و هشتصد انداختی؟
سلام اصلا همه خودرو های چینی بی کیفیت نیستند و خیلی هم خوبند
سلام،خیلیا میگن چرا 16 سوپاپ نمیکنن میدونی چرا الان قیمت سرسیلندر7 ال فور بیستو پنج تومنه یه بار واشر بزنی 25 میلیون به باد میره سرسیلندر 8 سوپاپ اروپایی درجه1) هشت تومنه ولی ای ال ایکس اصطحلاکش بالا میره خرجش میره بالا دوست داری 16 سوپاپ باشه سرسیلندر دریچه گاز منیفولد ایسیو با چندتا دیگه قطعه بکنش 16 سوپاپ ولی ارزش نداره همین 8 سوپاپ با اصطحلاک کمترش میتونی با یه هدرز کیت منیفولد دریچه گاز ریمپ از ال فور بهتر جواب بگیری سعی کنید واشر یکطرف مسی بندازید توصییه میشع به هر مکانیکی ندید واشر مسی ببندن یه مکانیک خبره میخواد خیالتون از واشر زدن راحت میشه، یه نصیحت تجربه دارانه هیچ وقت جنس اشغال نو نخرید، فرانسوی دست دوم شرف داره به اشغالای نو فرقشو با یکبار امتحان متوجه میشد
سلام بنده پژوپارس معمولی xu7 مدل ۹۸دارم.میخوام مثل ۱۶سوپاپ نرم کارکنه چه قطعاتی لازم داره
سلام من پژو پارس xum دارم ولی چرا روی شیشه نوشته حجم موتور ۱۷۶۱ cc