اولین تست فنی پژو ۴۰۵ با موتور XUM ؛ کم مصرف تر اما پر قدرت تر

اولین تست فنی پژو ۴۰۵ با موتور XUM  ؛ کم مصرف تر اما پر قدرت تر

در اولین تست فنی پژو ۴۰۵ با موتور جدید xum دیدیم این خودرو هم کم مصرف تر شده هم پر قدرت تر.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی: برای بالابردن توان و گشتاور یک پیشرانه، افزایش حجم موتور آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌ حل ممکن است. اما در این میان باید به چند نکته مهم نیز توجه کرد؛ خنک‌کاری بهتر، آب‌بندی صحیح‌تر و البته آلایندگی کمتر.

طبیعتاً طراحی چنین پیشرانه‌ای، قیمت نهایی آن را هم افزایش خواهد داد. اما تصور کنید که تولید چنین موتوری نه تنها گران‌تر تمام نمی‌شود، بلکه در حدود یک لیتر هم کمتر از موتور قبلی سوخت مصرف می‌کند. شاید باور چنین موردی برای بسیاری غیرممکن باشد، اما این دقیقاً همان اتفاقی است که برای موتور ۱.۸لیتری پژو ۴۰۵ افتاد.

از XU7 تا XUM

این روزها بیشتر از آنکه طراحی و جاداربودن یک خودرو در خرید آن تأثیرگذار باشد، هزینه سوخت ملاک اصلی انتخاب مشتریان است. از همین رو، پژو ۴۰۵ هم برای عقب‌نماندن از قافله‌ای که خودروهای چینی بی‌کیفیت اما کم‌مصرف آن را هدایت می‌کنند، نیازمند دگرگونی کاملی در بخش موتور بود. در اولین گام، حجم موتور XU7 از ۱۷۶۱سی‌سی به ۱۹۰۵سی‌سی افزایش یافت. این افزایش حجم، تغییر در کورس پیستون (میزان بالا و پایین‌رفتن پیستون از نقطه مرگ بالا تا نقطه مرگ پایین) را می‌طلبید که همین کار باعث افزایش گشتاور شد.

گام بعدی تغییر در ورودی و خروجی موتور و پروفیل میل بادامک بود، تا به این وسیله راندمان کلی موتور افزایش یابد. برای آب‌بندی بهتر این موتور هم تمامی واشرها به کلی تعویض و سوپاپ‌ها مجدداً تنظیم شدند. در آخر هم کاتالیست اگزوز از زیر پای راننده به انتهای منیفولد منتقل شد، تا بدین وسیله گواهی استاندارد یورو۴ به راحتی دریافت شود.

 

*رنو داستر تست و بررسی شد/ آیا داستر ارزش خرید دارد؟

*رنو مگان تست و بررسی شد ؛ آیا این خودرو ارزش خرید دارد

*میتسوبیشی اوتلندر توسط بیت ران تست و بررسی شد ؛ آفرودِ مناسب شهر

 

اما مهمترین دلیلی که باعث شد تا طراحی و ساخت موتور XUM هزینه بیشتری نداشته باشد، استفاده از قطعات خام موتور XU7 بود. یعنی هیچ مواد اضافه یا تازه‌ای برای ساخت این موتور جدید به کار نرفته است و حتی قطعاتی مانند میل‌لنگ و شاتون، از ماشین‌کاری قطعه خام موتور قبلی ساخته شده‌اند.

البته مشکلات کیفی موتور XU7 به کلی برطرف شده و آزمایشات متعددی برای کارآمدی سیستم خنک‌کننده موتور انجام شده است. تمامی این تغییرات و به‌روز‌رسانی‌ها موجب شده تا توان موتور XUM، حدود شش اسب‌بخار نسبت به موتور XU7 افزایش پیدا کند و گشتاور نهایی هم با ۴ واحد افزایش به ۱۵۵ نیوتن‌متر برسد.

آزمون رانندگی

تست فنی پژو ۴۰۵ با موتور جدید XUM با چهار سرنشین و ابزار و وسایل عکاسی آغاز شد. به دلیل اینکه اتومبیل مورد آزمون ما پیش‌تر از پیشرانه دوگانه‌سوز بهره‌مند بود، کپسول‌های گازطبیعی هم که تقریباً ۱۵۰ کیلوگرم وزن داشت در درون صندوق‌بار قرار گرفته بود. البته وزن اضافی این تجهیزات، نقش اساب و وسایل سفر را در طول آزمون ایفا کرد تا دقیق‌تر در تست کوهستانی، توان این موتور را در شرایط یک سفر بسنجیم.

در اولین برخورد صدای بیشتر موتور XUM در مقایسه با XU7 جلب توجه می‌کند که تنها دلیل آن، تغییر در ورودی‌ها و خروجی‌های موتور است. البته در مدل‌های تولید انبوه، با استفاده از عایق زیر درب موتور به هیچ عنوان صدایی در داخل اتاق شنیده نمی‌شود. اما مطمئناً این صدا  یکی از مهمترین راه‌های تشخیص موتورهای XUM و XU7 خواهد بود.

به دلیل اینکه ۴۰۵ مورد آزمون ما از لحاظ تزئینات داخلی هیچ تفاوتی با نمونه‌های قدیمی‌تر‌ خود نداشت، در طول تست تمامی تمرکزمان را به عملکرد موتور معطوف کردیم. در حالی که نیم نگاهی هم به نشان‌دهنده نسبتاً خالی بنزین داشتیم! با وجود وزن اضافی اداوات درون صندوق و سه سرنشین دیگر، شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر در پنج ثانیه ثبت شد.

شاید اگر نسبت دنده یک کمی بیشتر بود، مدت زمان صرف شده برای رسیدن به این شتاب هم پایین‌تر بود. چرا که اتومبیل در دنده یک عملاً به سرعتی بیش از ۴۵ کیلومتر نمی‌رسد و برای رسیدن به سرعت ۵۰ کیلومتر باید به اجبار دنده را عوض کرد.

جدول مقایسه فنی

تست فنی پژو 405 با موتور جدید

تست شتاب

شتاب‌گیری را در دنده دو ادامه می‌دهم و در سرعت ۸۵ کیلومتر در حالی که موتور اصطلاحاً کات‌آف می‌کند، ‌به دنده ۳ می‌روم. کرنومتر در مدت ۱۳.۸ثانیه بهترین شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر را پس از پنج‌بار انجام این آزمون ثبت می‌کند، اما باز هم به سرعت‌گیری ادامه می‌دهم.

دنده ۳ در دور ۶۱۰۰ سرعت ۱۲۵کیلومتر را نشان می‌دهد، اما ترافیک عبوری سایر اتومبیل‌ها در اتوبان همت مانع از این شد تا در دنده چهار زمانی‌ که عقربه دور موتور از ۵۵۰۰ می‌گذشت، به سرعتی بیشتر از ۱۵۵کیلومتر در ساعت برسم. اما هنوز می‌توان شتاب میانی ۸۰ تا ۱۲۰کیلومتر را آزمود که در مدت ۹.۳ثانیه بهترین نتیجه برایش ثبت شد.

البته باید اشاره کرد که این اتومبیل پیش‌تر در کشور اسپانیا مراحل تست و آزمایش خود را گذرانده و شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر آن در ۱۱.۱ ثانیه به ثبت رسیده بود. نکته‌ای که در این میان وجود دارد، عقربه نشان‌دهنده دور موتور است که در دور ۶۲۰۰ محدوده قرمز آن شروع شده، اما عملاً نمی‌توانید بیشتر از ۶۱۰۰ دور در دقیقه به موتور فشار بیاورید! به همین دلیل در شتاب‌گیری‌ها باید مراقب افزایش بی‌رویه دور موتور باشید.

تست کوهستانی

در طول مدت شتاب‌گیری در تست فنی پژو ۴۰۵ با موتور جدید ، گشتاور ۱۵۵نیوتن‌متری به خوبی تفاوت‌های این موتور را در مقایسه با نمونه قبلی به نمایش گذاشت. اما برای تست بهتر این گشتاور، اتومبیل را به جاده‌ای کوهشتانی بردیم تا در سربالایی‌ها کشش این موتور را بهتر بسنجیم. در طول یک سفر جاده‌ای، گشتاور مناسب موتور باعث می‌شود تا کمتر برای سبقت‌گیری‌ها از دنده معکوس استفاده کنید.

به لطف ۱۵۰کیلوگرم بار اضافه درون صندوق عقب و سه سرنشین دیگر، یک شبیه‌سازی کامل سفر جاده‌ای را انجام دادیم! شاید گشتاور ۱۵۵نیوتن‌متری موتور XUM در مقایسه با گشتاور ۲۱۵نیوتن‌متری موتور EF7 توربو حس خوشایند فرورفتن درون صندلی را نداشته باشد، اما بهتر از موتور XU7 می‌تواند از پس سبقت‌گیری‌ها برآید. ارتقاء گشتاور موتور XUM نسبت به XU7 زیاد نیست، اما به اندازه‌ای هست که خصوصاً در هنگام عبور از سربالایی‌ها، وجود قدرتی اضافه را حس کنید.

بهترین عملکرد این گشتاور خوب را زمانی تجربه کردیم که اتومبیل در دنده دو زمانی که عقربه دور موتور بر روی عدد هزار قرار داشت، بدون هیچ صدای اضافه از یک شیب ۳۰درجه بالا رفت. ضمن اینکه به لطف سیستم خنک‌کننده عالی موتور عقربه دمای آب حتی به حد وسط هم نرسید و همواره موتور را در دمای ایده‌آل نگه‌ داشت.

البته پیشنهاد می‌کنیم برای لذت هرچه بیشتر از رانندگی، از تایرهای مناسب و با چسبندگی مناسب استفاده کنید. چرا که در طول آزمون، تایرهای ۱۸۵ وطنی این ۴۰۵، حتی در سرعت‌های پایین‌ هم چسبندگی لازم را نداشت.

XUM موتوری است که می‌تواند با وجود ۱۴۴سی‌سی افزایش حجم، در حدود یک لیتر سوخت کمتری مصرف کند.

5 نظرات

  • پویان شریفی ۱۳۹۸/۰۴/۰۸ ۱۵:۵۷

    سلام، خودرو ۴۰۵ با موتور xum به تولید انبوه رسیده یا نه؟! ایرانخودرو قصد تولید این خودرو با این موتور را دارد؟

    • ناشناس ۱۳۹۸/۰۴/۰۸ ۱۹:۰۰

      چند ساله روی پژو پارس elx نصب میشه

  • ناشناس ۱۳۹۸/۰۴/۱۷ ۰۲:۱۶

    آخه ۱۹۰۰ سی سی و فقط ۱۰۶ اسب بخار!!!!

  • علیرضا دارایی ۱۳۹۸/۰۵/۱۲ ۱۰:۱۷

    متاسفانه این موتور ۸ سوپاپ بوده و به همین دلیل بازدهی کمی دارد و در واقع این موتور همان موتور پژو ۲۰۰۰ قدیمی است که انژکتور شده ، حال علت اصرار ایران خودرو به ۸ سوپاپ بودن آن معلوم نیست در حالی که سرسیلندر ۱۶ سوپاپ پارس elx قابل نصب روی این موتور می باشد ……………این موتور قرار بود از سال ۹۱ روی سمند و ۴۰۵ هم استفاده بشه و باتوجه به اینکه الان در تحریم به سر می بریم مطمئنا این موتور با نمونه سال ۹۱ که در نمایشگاه تهران رونمایی شد و پیستون های آن توسط آلمان سَبُک سازی شده بود کاملا از نظر کیفیت تفاوت دارد و حتی ممکن است ۱۰۰ اسب بخار هم نباشد و با این اوضاع دوباره نیاز است که خود صاحب ماشین دست به کار شود و با پیستون هایی با مارک بهتر و سرسیلندر ۱۶ سوپاپ ماشین خود را به روز کند که این کار هم با قیمت این روز های قطعات فقط برای عشق ماشین ها می صرفد

  • ناشناس ۱۳۹۸/۰۶/۱۳ ۲۳:۳۱

    سلام. این تست مربوط به چه زمانی هست؟
    آیا ایرانخودرو برنامه‌ای برای عرضه‌ی این خودرو داره؟

اضافه کردن نظر

ما به حریم شخصی‌ شما احترام می‌گذاریم، ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند