تارا وی ۱ پلاس بخریم یا دنا توربو شش دنده؟ / قبل از خرید حتما بخوانید

از دست ندهید

تارا وی ۱ پلاس بهتر است یا دنا پلاس توربو شش دنده؟ شاید برنده این مقایسه روی کاغذ دنا پلاس باشد اما آیا در واقعیت هم همین‌طور است؟ در ادامه گزارش به بررسی موشکافانه دو خودرو می‌پردازیم.

تارا وی ۱ پلاس

 

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: تارا وی ۱ پلاس از پیشرانه ۱.۶L تنفس طبیعی TU5 پلاس (EC5) که در تارا معمولی هم وجود دارد، استفاده می‌کند. این موتور قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون‌متر گشتاور است. وزن خودرو نیز ۱۱۶۰ کیلوگرم است. گیربکس خودرو از نوع شش سرعته دنده‌ای است. دنا پلاس توربو نیز به پیشرانه EF7 توربو شارژ به قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتون‌متر مجهز است. وزن این خودرو هم ۱۲۷۵ کیلوگرم است و از گیربکس شش سرعته دستی بهره می‌برد.

تا اینجای کار به نظر می رسد که دنا پلاس توربو حداقل از لحاظ توان و کشش تارا وی ۱ پلاس را شکست می دهد. اما واقعیت چیست؟

معجزه کلاچ هیدرولیک!

تارا وی ۱ پلاس

 

هر چند پیشرانه تارا وی ۱ پلاس ضعیف‌تر از دنا توربو است اما کلاچ هیدرولیک و رابط کابلی گیربکس این خودرو باعث انتقال بهتر قدرت پیشرانه می‌شود. سیستم کلاچ هیدرولیک باعث نرم شدن پدال، درگیری بیشتر و بهتر دیسک و صفحه کلاچ و در نهایت انتقال قدرت بهتر و تعویض دنده لذت بخش‌تر می‌شود. در واقع بخشی از توان کمتر تارا همین جا جبران می‌شود. هرچند دنا پلاس توربو همچنان در دورهای بالا کشش بیشتری دارد اما شتاب تارا هم حالا راضی کننده است.

 

در نتیجه شما در تارا توانی کمتر از دنا توربو دارید اما مصرف سوخت‌تان کمتر است و رانندگی لذت بخش‌تری هم دارید. شتاب تارا وی ۱ پلاس واقعا بهتر از نسخه‌های قبلی است و اینجا اهمیت سیستم انتقال قدرت مشخص می‌شود.

شرمندگی در گرما!

همان‌طور که از نظرتان گذشت، پیشرانه توربوشارژ ۱۵۰ اسب بخاری دنا پلاس توربو می‌تواند ۳۷ اسب بخار قدرت و ۷۱ نیوتون‌متر گشتاور بیشتری نسبت به تارا وی ۱ پلاس تولید کند. این اختلاف توان بسیار قابل توجه است اما همیشه در دسترس راننده نیست!

واقعیت این است که بسیاری از نقاط کشور ما گرم‌سیر هستند. پیشرانه توربو دنا هم به شدت به گرمای هوا و کیفیت سوخت حساس است. بدون تعارف باید گفت که دنا پلاس توربو در فصل‌های گرم و به خصوص در ترافیک، توانی مشابه دنا تنفس طبیعی و شاید کمتر دارد!

اما تارا وی ۱ پلاس از پیشرانه تنفس طبیعی TUP پلاس استفاده می‌کند که حداقل تمام توان پیشرانه همیشه در دسترس راننده است.

راندمان بهتر با سیستم خنک‌کاری جدید

اگر به داخل جلو پنجره دنا نگاه کنید دو عدد پروانه فن بزرگ می‌بینید که خودشان سد راه ورود هوا به موتور هستند! بعد از فن‌ها، رادیاتور قرار دارد و پس از آن هم با فاصله کمی کاتالیزور اگزوز را داریم.

این چیدمان در تارا متفاوت است. رادیاتور در ابتدای مجموعه خنک‌کاری و با فاصله کمی از جلو پنجره قرار گرفته و مستقیما هوای بیرون را دریافت می‌کند. فن‌ها در پشت رادیاتور قرار دارند و پس از آن یک لایه آلومینیومی جهت حفاظت رادیاتور از گرمای کاتالیزور قرار گرفته است.

واقعیت این است که سیستم خنک کاری تارا جدیدتر و خیلی بهتر از دنا است و همین نکته در فصول گرم کمک شایانی به خودرو می‌کند. اما اگر دنا پلاس توربو را حتی در سرما هم کمی تحت فشار بگذارید، به علت همین سیستم خنک کاری قدیمی و ضعیف با افت توان مواجه می‌شوید. البته عملکرد نسخه دنده‌ای دنا پلاس از نسخه اتومات آن بهتر است اما باز هم مشکلات افت توان در گرما و فشار را دارد.

در مجموع باید گفت شما با دنا پلاس توربو در مواردی شتاب بسیار خوبی را تجربه می‌کنید اما با رسیدن به فصل گرما، ورود به مناطق گرم سیر یا تحت فشار قرار دادن خودرو، بالافاصله با افت شدید توان مواجه می‌شوید و توی ذوق شما می‌خورد. آن خودروی پر شتاب خیلی زود به خودرویی حتی ضعیف‌تر از نسخه تنفس طبیعی خود تبدیل می‌شود.

گرما و ترافیک دو عاملی است که احتمال قرار گرفتن خودرو در شرایط آن بسیار زیاد است. پس در یک کلام تارا وی ۱ پلاس برای ترافیک، گرما و مناطق گرم‌سیری گزینه بهتری است.

هندلینگ و سواری

شاید یک دنا پلاس در هوای خنک و یک اتوبان خلوت تارا وی ۱ پلاس را جا بگذارد اما این قضیه احتمالا تا رسیدن به اولین پیچ شدید ادامه می‌یابد. یعنی جایی که مالک دنا باید روی ترمز بزند اما راننده تارا با اطمینان وارد پیچ می‌شود!

 

تارا از پلت فرم به روز IKP1 استفاده می‌کند که در مقابل پلت فرم قدیمی پژو ۴۰۵ که دنا روی آن قرار دارد، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. هندلینگ و پایداری تارا به وضوح از دنا پلاس بهتر است و این نکته غیر قابل انکار است. سواری تارا نیز به علت استفاده از پلت فرم خوب و همچنین تعلیق عقب جدیدتر تیر پیچشی در مقابل تعلیق قدیمی میل پیچشی در دنا نرم‌تر و بی‌صدا تر است.

تارا وی ۱ پلاس

هر چند قیمت دنا پلاس توبو شش دنده دستی حدود  ۱۳۵ میلیون تومان گران‌تر از تارا وی ۱ پلاس است اما کیفیت سواری و هندلینگ تارا حداقل یک کلاس بالاتر از دنا پلاس است!

تارا اولین خودرو ایرانی بود که به کنترل پایداری مجهز شد اما بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه جدید کلیه محصولات خودروسازان داخلی به کنترل پایداری مجهز خواهند شد.

طراحی و فضا سازی

شاید تنها برتری دنا پلاس توربو به تارا وی ۱ پلاس همین طراحی ظاهری و داخی‌اش باشد. دنا پلاس در ظاهر و داخل طراحی بهتری از تارا دارد و این نکته هم غیر قابل انکار است.

اما هر چه قدر فضای داخلی دنا پلاس زیبا است، غیر کاربردی هم هست! شیب بی‌حساب و کتاب داشبورد باعث می‌شود تا پاهای سرنشینان جلو بین داشبورد و رودری‌ها گیر کند. برای خلاصی نسبی از این وضع مجبور هستید که صندلی‌های جلو را بیش از حد معمول به عقب ببرید و بخشی از فضای پای سرنشینان عقب را فدا کنید.

تارا وی ۱ پلاس

در مقابل تارا وی ۱ پلاس فضای داخلی ساده اما خوب و کاربردی دارد که برای چهار سرنشین کافی است.

امکانات رفاهی و ایمنی

تارا وی ۱ پلاس و دنا پلاس توربو به امکانات نسبتا” مناسبی مجهزند. صندلی‌های برقی جلو، ایموبلایزر، مانیتور، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، کنترل پایداری و کشش، سنسور نور و باران  و… از جمله امکانات مشترک دو خودرو هستند. دنا پلاس به سانروف هم مجهز است.

البته در  تارا وی ۱ پلاس علاوه بر گیربکس ۶ سرعته دستی، دوربین دید عقب، شیشه‌های دودی عقب، گرافیک جدید برای چراغ‌های عقب، کنسول وسط، انتقال محل دکمه‌های بالابر شیشه‌ها از وسط به روی درب‌ها، رو دری‌های جدید، زیر آرنجی سرنشینان عقب، سنسور نور و باران، چراغ خوش‌آمدگویی و آنتن کوسه‌ای را خواهیم دید که در تارا دنده‌ای معمولی وجود ندارد.

تارا وی ۱ پلاس

اما این تیپ همچنان بدون سانروف، دکمه استارت، سامانه ورود بدون کلید، رینگ‌های آلومینیومی و آیینه‌های برقی تولید و به فروش می رسد. این امکانات در نسخه V3 تارا دنده‌ای وجود دارند.

جمع بندی

در مجموع باید گفت که دنا پلاس در شرایط مطلوب، شتاب بهتری از تارا وی ۱ پلاس دارد و از لحاظ ظاهری و داخلی نیز زیبا‌ تر از آن است. در مقابل تارا دردسرهای توربو را ندارد و توان آن همیشه در دسترس راننده است. تارا سواری و هندلینگ بهتری دارد و فضای داخی آن هم خیلی کاربردی‌تر از دنا است.

به نظر می‌رسد که تارا وی ۱ پلاس برای خرید گزینه بهتری نسبت به دنا پلاس توربو است. در حال حاضر قیمت تارا وی ۱ پلاس در بازار حدود ۸۰۰ میلیون و دنا پلاس توربو شش دنده دستی هم قیمتی معادل ۹۳۵ میلیون تومان دارد.

 

بیشتر بخوانید:

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟




2 دیدگاه

  1. ««سواری تارا نیز به علت استفاده از پلت فرم خوب و همچنین تعلیق عقب جدیدتر تیر پیچشی در مقابل تعلیق قدیمی میل پیچشی در دنا نرم‌تر و بی‌صدا تر است»»

    تفاوت تیر پیچشی با میل پیچشی چیه؟ مگه تیر همون میل یا میله نیستش!؟

  2. سلام چرا کوییک های موتور جدید و کنترل پایداری رو تست نمی‌کنید ؟!! عجیبه از مجموعه دقیق و به روز شما!

    الان جدیدترین چیزی که در دسترس همه باشه به خاطر ارزانیش همین موتور جدید و کنترل پایداری کوییکه! خیلی هیجان انگیزه که!
    بررسی کنید ببینم ارزش خرید داره واقعاً مثل تارا کنترل پایداری خوب عمل میکنه؟!

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط