کوییک اس صفر بخریم یا پژو ۲۰۶ کارکرده؟/ بررسی فنی و قیمت

از دست ندهید

کوییک اس صفر بهتر است یا پژو ۲۰۶ کارکرده؟ هر دو خودرو در رنج قیمتی ۴۰۰ میلیون تومان قابل خرید هستند اما کدام یک بهتر است؟

کوییک اس صفر

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: کوییک اس صفر و پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۳۹۸ با کارکرد حدود ۷۰ هزار کیلومتر در رنج قیمتی ۴۰۰ میلیون تومان قابل خرید هستند. مشخصات فنی هر دو خودرو تقریبا شبیه به هم است اما یکی صفر است و گارانتی دارد و دیگری چند سالی از عمرش گذشته و دیگر گارانتی هم ندارد. هر چند پژو ۲۰۶ از لحاظ کلاس بالاتر از کوییک است اما از لحاظ عملکرد فنی و هزینه‌های نگهداری چطور است؟

 

کوییک اس صفر با پیشرانه ۱.۵L کد M15 هشت سوپاپ (ارتقا یافته پراید) قادر به تولید ۸۷ اسب بخار قدرت است و وزنی معادل ۱۰۶۵ کیلوگرم دارد. در مقابل پژو ۲۰۶ تیپ دو با پیشرانه هشت سوپاپ ۱.۴L با کد TU3 را داریم که قادر به تولید ۷۵ اسب بخار قدرت است و وزنش هم ۱۰۲۵ کیلوگرم است. هر دو خودرو از گیربکس پنج سرعته دستی استفاده می‌کنند. آپشن‌های کوییک اس بیشتر از پژو ۲۰۶ است.

 تا اینجای کار و روی کاغذ کوییک اس صفر برنده رقابت است. اما در عمل چگونه است؟

کُندتر از قبل با دریچه گاز برقی!

کوییک اس صفر

کوییک اس صفر از پیشرانه هشت سوپاپ M15 با قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتون‌متر استفاده می‌کند. اما برای پاس کردن استاندارد یورو پنج، دریچه گاز خودرو برقی شده و کالیبراسیون خودرو هم تغییر کرده است.

 

با رسیدن به اولین سر بالایی، شتاب کوییک اس صفر به شدت کاهش می‌یابد و هر چه تلاش می‌کنیم به سرعت ۸۰ کیلومتر هم نمی‌رسیم! برقی شدن دریچه گاز و محدود کردن توان برای پاس کردن استانداردهای آلایندگی، کوییک اس را از کوییک قدیمی با دریچه گاز سیمی هم کندتر کرده است.

شما با این خودرو در سربالایی‌ها اسیر می‌شوید و کافی است در وسط یک سر بالایی پا را از روی پدال گاز بردارید و دوباره آن را فشار دهید. آن جاست که باید به سمت حاشیه امن مسیر برانید تا باعث ترافیک و راهبندان نشوید.

در مجموع شتاب‌گیری کوییک اس در سربالایی‌ها واقعا کند اما کمی بهتر از ساینا اس است! به‌طور کلی باید گفت قدرت ۸۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۲۸ نیوتون متری این پیشرانه ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ قدیمی، به هیچ وجه جوابگوی وزن ۱۰۶۵ کیلوگرمی خودرو نیست.

در مقابل پژو ۲۰۶ تیپ دو با پیشرانه TU3 هشت سوپاپ و توانی معادل ۷۵ اسب بخار و گشتاوری برابر ۱۱۸ نیوتون‌‍متر قرار دارد. این خودرو هم شتاب بالایی ندارد. اما با وجود توان کمتر پیشرانه، به واسطه سیستم بهتر انتقال قدرت و مهندسی دقیق، کشش بهتری دارد. البته این خودرو هم در سربالایی کُند است اما حداقل مانند کوییک قالتان نمی‌گذارد! همچنین کیفیت دیسک و صفحه کلاچ پژو ۲۰۶ چه در نمونه فابریکی کارخانه و چه نمونه های افترمارکت، بهتر از کوییک است.

از طرف دیگر شتاب گیری پژو ۲۰۶ تیپ دو در شهر روان‌تر از کوییک است مخصوصا” در نسخه‌هایی که دارای دریچه گاز سیمی هستند.

ترمزگیری

وضعیت ترمزهای دیسکی +ABS+EBD در جلو و کاسه‌ای در عقب کوییک اس صفر از شتاب‌گیری آن هم بدترند! ترمز‌های خودرو حتی وقتی داغ هم نیستند عملکرد بسیار ضعیفی دارند و گاهی اوقات فقط در صورت فشار دادن کامل پدال و در زمان طولانی خودرو را نگه می‌دارند.

این مشکل می‌تواند به کیفیت پایین لنت‌ها هم مربوط باشد.

اما با وجود ترمزهای کاسه‌ای در عقب پژو ۲۰۶ تیپ دو، این خودرو ترمزگیری خیلی بهتری از کوییک دارد. توان ترمزگیری پژو ۲۰۶ جوابگوی وزن و توان خودرو است و عملکرد مطمئنی دارد.

سواری و هندلینگ

شاید تنها نقاط قوت کوییک اس صفر در مقابل پژو ۲۰۶ سواری نرم‌تر و هندلینگ بهتر این خودرو است. همان طور که احتمالا می‌دانید پژو ۲۰۶ در پیچ‌ها تعادل خوبی ندارد. البته بر خلاف تصور عموم این خودرو در پیچ‌ها تعادل قسمت جلو را از دست می‌دهد و مشکل چندانی در قسمت عقب وجود ندارد. سواری پژو ۲۰۶ نیز خشک و اسپرت است و تعلیق پر سر و صدایی هم دارد.

در مقابل کوییک اس صفر مانند سایر محصولات توسعه یافته روی پلت فرم X200 سایپا، سواری نرم، تعلیق کم صدا و هندلینگ خوبی دارد. شاید این صفات از ریو به این خودرو منتقل شدند چرا که پلت فرم X200 ترکیبی از پلت فرم ریو و پراید است.

در مجموع می‌توان گفت کیفیت سواری کوییک اس صفر در کشور پر دست انداز ما بهتر از پژو ۲۰۶ است.

طراحی ظاهری و کابین

شاید باید هماهنگی در طراحی پژو ۲۰۶ و ماندگار بودن و از چشم نیفتادنش را یک معجزه طراحی دانست! چرا که کمتر خودرویی در دنیا در رده اقتصادی، چنین طراحی هماهنگ و زیبایی دارد. طراحی کوییک اس صفر هر چند جدیدتر است و سعی شده با استفاده از المان‌های تهاجمی در قسمت جلو، خشن به نظر برسد اما حاصل کار طرحی ناهماهنگ است.

کوییک اس نسبت به کوییک معمولی فقط در نمای جلو دستخوش کمی تغییر شد. طرح سپر جلوی خودرو تغییر یافت و شبیه سپر جلوی هوندا سیویک تایپ R با بیش از ۳۰۰ اسب بخار قدرت است!

کوییک اس صفر

همچنین نمای کناری و عقبی این خودرو با طراحی منحنی، هیچ همخوانی با نمای تهاجمی و تیز جلوی خودرو ندارند. نبود همخوانی بین ظاهر و عملکرد خودرو باعث نا امیدی بیشتر مالک هنگام سواری گرفتن‌از خودرو می‌شود.

طراحی کابین پژو ۲۰۶ نیز کاملا با بیرون آن هماهنگ است و طراحی اسپرتی دارد که هنوز هم زیبا است. فرمان کوچک اسپرت و پنل خاص کنترل مدیا پشت فرمان هنوز هم جذاب هستند.

در مقابل کابین کوییک اس صفر طراحی خیلی ساده و قدیمی دارد که اضافه کردن فرمان D کات یا تریم های نقره‌ای بی‌کیفیت هم کمکی به آن نمی‌کند.

کوییک اس صفر

امکانات رفاهی و ایمنی

کوییک اس صفر دارای امکاناتی چون تهویه مطبوع دیجیتال، دی لایت، اتو لایت، سیستم پایش فشار باد تایرها، نشان‌گر تعویض دنده و پخش بلوتوث‌دار است. در مقابل پژو ۲۰۶ تیپ دو تنها دارای سنسور عقب و پخش بلوتوث‌دار است. از این جهت برتری مطلق با کوییک است. در بحث ایمنی هم هر دو خودرو دارای دو ایربگ جلو و ترمز دیسکی ABS+EBD در محور جلو هستند.

اما پژو ۲۰۶ در تست تصادف از روبرو یورو انکپ سال ۲۰۰۰ موفق شد چهار ستاره ایمنی برای سرنشینان و دو ستاره برای عابرین پیاده کسب کند. اما هیچ اطلاعاتی راجع به ایمنی تصادف کوییک اس وجود ندارد.

هزینه‌های نگهداری

درباره قطعات تزیینی بدنه باید در کمال تعجب گفت که چراغ‌ها و لوازم تزیینی کوییک اس صفر قیمتی بیشتر از پژو ۲۰۶ تیپ دو دارند. این لوازم نه تنها گرانند بلکه کمیاب هم هستند! اما لوازم یدکی پژو ۲۰۶ به علت تعداد بالای این خودرو و همچنین سال‌های زیاد حضورش در بازار منطقی‌تر و در دسترس‌تر است.

در بحث‌های فنی نیز کوییک اس صفر با وجود داشتن گارانتی آن قدر ایرادهای مونتاژی و فنی دارد که دردسرهایش به بدون گارانتی بودن یک پژو ۲۰۶ می‌بازد.

جمع‌بندی و قیمت

در حال حاضر قیمت یک کوییک اس در بازار حدود ۴۰۵ میلیون تومان است. از طرف دیگر یک پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۳۹۸ بدون رنگ و با کارکرد حدود ۶۰ هزار کیلومتر نیز همین قدر است.

در مجموع باید گفت پژو ۲۰۶ تیپ دو تقریبا” در تمامی آیتم‌ها خودرویی بهتر از کوییک اس است.

بیشتر بخوانید:

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟




6 دیدگاه

  1. فقط در یک کلمه می توان وضعیت خودرو سازی در ایران را توصیف کنیم … پس رفت پس رفت پس رفت .. پسرفت ..

  2. باتشکر از بررسی‌هاتون :
    من خودم تو این دو راهی بودم و کویبک رو انتخاب کردم
    تجربمو بگم که دوستان استفاده کنند؛
    خب مهم‌تر از همه ماشینی که زیر پای خودم باشه رو به ماشینی که چند دست شاید چرخیده ترجیح می‌دم
    و اینکه غیر از موارد گفته‌شده برام مهم بود که جادار تر از ۲۰۶‌هست کوییک
    من فقط زمانی سراغ ۲۰۶ می‌رم که تیپ ۵ باشه
    ایمنی ها در یه حده
    گرچه شاید تیپ۲ در مجموع امتیازاش بهتر باشه ولی ببینید چیا براتون مهمه
    به‌عنوان ماشین دوم هم صفر بودنش مهمه بنظرم

  3. من ۵سال ۲۰۶ تیپ ۲ داشتم داداشم چند ماهی هست کوئیک گرفته.خدایی چه از لحاظ شتاب جاداری نرمی آپشن کوئیک خیلی سرتره .قدرت ۲۰۶ تیپ ۲ باید با پراید ۱۱۱مقایسه بشه

  4. هر دو شرکت سایپا وایران خودرو آشغال تولید می کنند ولی بناچار ماشین های ایران خودرو به نسبت کمی بهتره من خودم تیبای صفر گرفتم تا الان یک سال نشده ۳تا سنسور وکمک فنر عوض کردم .

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط