جیمنی ۵ درب در راه ایران / سوزوکی جیمنی راسا موتور خاورمیانه چه ویژگی‌هایی دارد؟

از دست ندهید

سوزوکی جیمنی ۵ درب با راسا موتور خاورمیانه به بازار خودرو کشورمان وارد خواهد شد. نسل چهارم این Mini SUV سوزوکی هم در نسخه سه درب و هم پنج درب با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی تولید می‌شوند که نسخه‌های وارداتی از همین قوای محرکه استفاده می‌کنند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – سوزوکی جیمنی ۵ درب مونتاژ کشور هندوستان است و احتمالاً راسا موتور خاورمیانه هم از همان مبداء نمونه‌های وارداتی به کشور را به دست متقاضیان می‌رساند.

جیمنی یکی از محصولات افسانه‌ای سوزوکی است که از دهه ۷۰ میلادی تاکنون روی خط تولید این برند حضور دارد. جیمنی در نسل‌های مختلف آنقدر خودرو محبوبی بود که سوزوکی اعلام کرد تاکنون نزدیک به سه میلیون دستگاه از آن را در چهار نسل مختلف در بازارهای بین‌المللی به فروش رسانده‌است.

جیمنی ۵ درب
سوزوکی جیمنی ۵ درب

نسل چهارم این Mini SUV با دیزاین ساده اما کاربردی خود، بسیاری از المان‌های نسل‌های گذشته این خودرو را در خود جای داده‌است. برای مثال، چراغ‌های گرد نسل چهارم، برگرفته از چراغ‌های گرد نسل اول جیمنی هستند.

دو خط افقی کناری درب موتور دقیقاً یادآور خطوط بکاررفته در درب موتور نسل دوم هستند و جلوپنجره نسل چهارم، عیناً برگرفته از گریل جلو نسل سوم است. حتی همانند سه نسل گذشته این خودرو، نسل چهارم جیمنی هم با تایر زاپاس که بر روی درب عقب قرار دارد به دست مشتریانش می‌رسد.

جیمنی ۵ درب
سوزوکی جیمنی ۵ درب

جیمنی از همان ابتدا به عنوان خودرویی روی خط تولید رفت که بتوانند مانند جیپ و لندروور به راحتی در مناطق خارج از جاده تردد داشته باشد. به همین دلیل، حتی نسل چهارم جیمنی هم از شاسی نردبانی بهره‌مند است تا در Offroadها بدرخشد.

جیمنی شاید ظاهر اغواگرایانه SUVهای امروزی را نداشته باشد، اما قطعاً در مسیرهای خارج از جاده‌ای بسیاری از آنها را به راحتی پشت‌سر می‌گذارد.

تفاوت‌های جیمنی پنج درب با نسخه سه درب

مهمترین تفاوت نمونه‌های پنج درب و سه درب سوزوکی جیمنی، در کاربردی‌تر شدن نسخه پنج درب است. نمونه پنج درب دارای همان ارتفاع و عرض نسخه سه درب است. اما سوزوکی طول کلی این نمونه را ۳۶۰ میلیمتر افزایش داد. از همین رو، طول این نسخه از جیمنی حالا به‌جای ۳۶۲۵ میلیمتر در نمونه سه درب به ۳۹۸۵ میلیمتر افزایش پیدا کرد.

در نتیجه همین افزایش طول، اکنون فضای بار نمونه پنج درب هم به ۲۱۱ لیتر رسید که در مقابل فضای ۱۲۶ لیتری نسخه سه درب قطعاً کاربردی‌تر است. اما به هیچ عنوان ایده‌آل نیست.

مهم این است که قابلیت‌های بسیار خوب خارج از جاده نسخه پنج درب به واسطه طول بیشتر تحت تأثیر قرار نگرفت. از همین رو براساس اعلام رسمی سوزوکی، زاویه ورود، خروج و شکست جیمنی ۵ درب به ترتیب برابر با ۳۶ درجه، ۴۷ درجه و ۲۴ درجه هستند. فاصله این مدل از سطح زمین هم به ۲۱۰ میلیمتر می‌رسد که با نمونه سه درب برابر است.

مشخصات فنی سوزوکی جیمنی ۵ درب

جیمنی ۵ درب

سوزوکی جیمنی ۵ درب و ۳ درب هر دو از یک قوای محرکه استفاده می‌کنند. موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی جیمنی سری K موتورهای سوزوکی است که با کد K15B شناخته می‌شود.

این موتور در ۶ هزار دور در دقیقه می‌تواند ۱۰۳ اسب بخار قدرت تولید کند. گشتاور خروجی این موتور نیز به رقم ۱۳۴ نیوتن متر می‌رسد که در ۴ هزار دور در دقیقه بهترین عملکرد خود را دارد.

جیمنی ۵ درب در دو نسخه GL و GLX در بازارهای مختلف به فروش می‌رسد. هنوز مشخص نیست که نسخه‌های وارداتی به ایران از کدام نوع هستند. اما باید بدانیم که نمونه‌های GL با گیربکس ۵ سرعته دستی و نسخه‌های GLX با جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک تولید می‌شوند.

جیمنی با تکنولوژی ALLGRIP PRO و انتقال نیرو به چهار چرخ می‌تواند خودرویی بسیار موفق در مسیرهای خارج از جاده باشد. این خودرو با استفاده از گیربکس low-range و حالت ۴L به راحتی در مسیرهای آفرودی حرکت می‌کند.

در حالت ۴H نیروی موتور به تمامی چهار چرخ جیمنی منتقل می‌شود و حالت ۲H بیشتر به درد خیابان‌ها و کوچه‌ها در شهرها می‌خورد. چراکه نیروی موتور فقط به دیفرانسیل عقب جیمنی منتقل می‌شود.

براساس اعلام سوزوکی، مصرف سوخت جیمنی پنج درب با گیربکس دستی، ۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر است. مصرف سوخت نمونه اتوماتیک جیمنی هم به ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد.

امکانات رفاهی سوزوکی جیمنی

جیمنی ۵ درب

تیپ GL این Mini SUV سوزوکی دارای رینگ‌های ۱۵ اینچی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، Apple Carplay و Android Auto، دوربین دید عقب به همراه سنسور پارک عقب، جلوپنجره مشکی با دکورهای کرومی، فرمان چند منظوره، ایربگ راننده و سرنشین کناری، ترمزهای ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری، سامانه انتقال نیرو به چهار چرخ AllGrip Pro 4WD و… است.

تیپ GLX این خودرو نیز علاوه بر دارابودن امکانات تیپ GL با چراغ‌های جلو LED، نمایشگر ۹ اینچی لمسی، کروز کنترل، ایرکاندیشن اتوماتیک، ۶ ایربگ، مه‌شکن‌های جلو، آیینه‌های جانبی برقی، فرمان چرمی و… به فروش می‌رسد.

سوزوکی جیمنی ۵ درب با گارانتی ۵ ساله یا ۲۰۰ هزار کیلومتری در بازار خودرو هندوستان به فروش می‌رسد. هنوز مشخص نیست که راسا موتور خاورمیانه کدام تیپ از این مینی SUV را در کشور عرضه خواهد کرد. اما باید گفت که هر دو تیپ GL و GLX را می‌توان با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک سفارش داد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

تارا وی ۱ پلاس بخریم یا دنا توربو شش دنده؟ / قبل از خرید حتما بخوانید

کوییک اس صفر بخریم یا پژو ۲۰۶ کارکرده؟/ بررسی فنی و قیمت

واردات خودروهای برقی آزاد شد/ تعرفه گمرکی چقدر است؟




3 دیدگاه

  1. اگه راسا موتور واقعا میخواو سود خوبی داشته باشه و فروش بالایی داشته باشه، قطعا بهترین گزینه واسه‌اش و البته بهترین برای مصرف کننده نسخه پنج درب اتوماتیک و دو دف هست، چون ماشین سه درب بر خلاف سلیقه مردم ما بسیار کوچک هست جوری که اندازه‌اش حتی از چینی‌های نصف و نیمه کراس آوری کرمانخودرو هم کوچکتر هست، اما نسخه پنج درب سوزوکی ماروکی هند با همون کارایی و ظاهر بزرگتر خیلی مطلوبتر بنظر میرسه و بدلیل علاقه زیاد مردم به آپشن دو مورد رو باید گفت؛ یک) نسخه سه درب فروش خوبی نخواهد داشت، دو) نسخه پنج درب وارداتی باید مدل GLX و دو دف باشه، چون همین مدل فولش هم آپشن خاص و متفاوتی نداره، دیگه چه برسه به نسخه لو آپشن!

  2. سلام
    دو مورد برای امکان رقابت با بقیه ی خودروها
    اولاً در نسخه پنج درب در ردیف دوم بقدر کافی جا برای سرنشین باشد و
    دوماً بقدر کافی قیمت منت

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط