25.1 C
Tehran
سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹

نسل های مرسدس بنز E کلاس

از دست ندهید

برنامه وزارت صنعت برای ایجاد شرایط مناسب‌تر برای متقاضیان خرید خودرو

وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه پاسخ به تقاضای زیاد خرید خودرو و برقراری توازن بهتر میان تقاضا...

چهارمین هفته افزایش قیمت خودرو بعد از تغییر نرخ بنزین/ تیبا ارزان شد

شاهد چهارمین هفته افزایش قیمت خودرو بعد از تغییر نرخ بنزین هستیم در این بین تنها یک مدل خودرو...

ون لوکس تویوتا گرنویا ؛ هتل پنج ستاره با پیشرانه دیزلی توربو

مینی‌ ون لوکس تویوتا گرنویا برای بازار استرالیا رونمایی شد که جایگزین ون قدیمی تاراگو در این کشور می‌شود...

W120/121

هرچند بنزهای کلاس متوسط از سال های قبل از جنگ جهانی دوم تولید می شدند، اما اولین نسل رسمی از مدل های E کلاس، سری W120 است که در سال 1953 به بازار معرفی شد. این سری در خارج از ایران به Ponton معروف است و البته در ایران بیشتر به عنوان بنز 180 شناخته می شود. موتور اصلی این خانواده از بنز، نمونه های 1.8 لیتری بنزینی و دیزل بود و نام 180 هم از همین جا آمده است.

W110

این مدل سال 1961 جانشین نسل قبلی شد و به دلیل شکل طراحی ویژه دم مانند بخش عقب، از سوی بنز با نام Fintail نامیده شد. البته در ایران بیشتر با نام بنز 190 خوانده می شود. در ابتدا با موتورهای 1.9 لیتری بنزین و دیزل عرضه شد، اما در 1965 سری جدید موتورهای دو لیتری بنز روی مدل های 200 آن نصب شد. ضمن آنکه موتور شش سیلندر 230 نیز برای نخستین بار روی E کلاس، در این نسل نصب می شد.

W114/115

این نسل برای بسیاری از ایرانی ها آشناترین سری E کلاس است. در سال 1968 به بازار معرفی شد و در طراحی آن تغییرات عمده ای روی داده بود. ضمن آنکه شاسی کاملا جدیدی داشت که در S کلاس های نسل بعدی هم مورد استفاده قرار گرفت. تنوع بدنه و موتور زیادی داشت که از موتورهای دو لیتری آغاز می شد و تا موتورهای 2.8 لیتری می رسید. همچنین برای نخستین بار موتور دیزل پنج سیلندر نیز روی این سری نصب می شد.

W123

این سری از بنز با فروش بیش از شش میلیون و 700 هزار دستگاه، رکورد دار فروش در خانواده بنز است. این سری در سال 1975 به بازار عرضه شد و طراحی اش به کلی با نسل قبلی خود تفاوت داشت و به S کلاس های هم دوره اش شبیه بود. موتورهایش از دو لیتر بنزینی و دیزلی تا ۲.۸ لیتر بنزینی و سه لیتر دیزلی را شامل می شد. که بخشی از این موتورها از نسل قبلی آمده بودند. قویترین موتور این نسل 182 اسب بخار قدرت داشت.

W124

بنز E کلاس، آشنای دهه 90 برای ایرانی ها. با تغییراتی کامل در طراحی نسبت به نسل قبلی، در 1985 به بازار آمد. طیف موتورهایش بسیار کامل بود. ضمن آنکه برای اولین بار موتورهای V8 هم روی آن نصب می شد. در ایران اما بیشتر با مدل های 230 شناخته می شود. قویترین موتور این خودرو 444 اسب بخار قدرت داشت. این مدل به دلیل دوام بالا، هنوز هم در کشور آلمان به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گیرد.

W210

در ایران کمتر از بقیه نسل ها دیده شده است، چراکه در دوران عرضه این خودرو، در سال 1995، واردات خودرو به کشور متوقف شده بود. در این مدل طرح چراغ های جلو بطور کامل تغییر کرد و برای اولین بار، موتورهای V6 نیز در کنار موتورهای شش سیلندر خطی روی این خودرو نصب شد.  قوی ترین موتور این خودرو محصول AMG بود و 400 اسب بخار قدرت داشت.

W211

به نظر بسیاری از علاقه مندان مرسدس بنز، این نسل از E کلاس یکی از زیباترین خودرو های دو دهه اخیر این شرکت است. در این نسل که از سال 2003 به بازار آمد، از موتورهای 1.8 لیتری تا 6.2 لیتری استفاده شده بود که در نمونه های E63 قدرت موتور به 507 اسب بخار می رسید. این نسل از E کلاس از سوی پلیس راه کشور مورد استفاده قرار می گیرد. ضمن آنکه مدتی نیز در ایران خودرو دیزل مونتاژ می شد.

W212

این نسل E کلاس، در سال 2009 به بازار عرضه شد. طراحی اش هر چند زیبا است اما بعضی از علاقه مندان بنز آن را قابل قبول نمی دانند. اما هر چه هست با طولی برابر با 4.7 متر، خودرویی کاملا لوکس و با موتورهای قدرتمند که تا 550 اسب بخار هم می رسد، خودروی کاملا سریعی است. تنوع مدل های آن هم شامل سدان، استیشن، کوچه و کانورتیبل می شود.

W213

این مدل در سال 2016 با کد W213 به بازار آمد. این خودرو دارای ابعاد 4923 میلیمتر، عرض آن 1852 و ارتفاع آن نیز 1468 میلیمتر است. همچنین فاصله محوری نیز معادل 2939 میلیمتر است. از نظر ظاهری خیلی شبیه به برادران کوچک و بزرگ خود است که از این رو مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته است. در حال حاضر نسخه پایه E کلاس یعنی E200 از یه موتور با کد دقیق 1991 سی سی چهار سیلندر است و می تواند حداکثر 181 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. E200 خودروی خیلی تند و تیزی نیست و از این رو شتاب صفر تا صد آن در 7.7 ثانیه و حداکثر سرعت آن معادل 240 کیلومتر در ساعت است. نیروی موتور هم بجای گیربکس هفت دنده نسل قبل از یک گیربکس ۹ دنده جدید که قدرت را به چرخ های عقب انتقال می دهد، جایگزین شده است. در زمینه امکانات و تکنولوژی نیز مرسدس بنز کلاس E را باید از خودروهای سرآمد کلاس خود دانست. مرسدس بنز E کلاس جدید آنقدر دوربین و سنسور دارد که امکان رانندگی نیمه خودکار به راننده می‌دهد. همچنین سامانه‌هایی نظیر ترمز اضطراری خودکار و سیستم کمکی فرمان تا حد بسیار زیادی از بروز حادثه جلوگیری می‌کنند. این خودرو مجهز به چراغ‌های هوشمند از نوع LED است. سیستم‌هایی نظیر Pre-safe نیز در صورتی که وقوع تصادف را غیر قابل پیش‌گیری تشخیص دهند تدابیر لازم را برای حداکثر حفاظت از جان سرنشینان انجام می‌دهند. دیگر امکانات این خودرو شامل سقف پانوراما، گرمکن و سرد کن صندلی‌های جلو، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه HUD، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم رادار بین خطوط، سیستم پارک خودکار، صندلی‌های برقی جلو، قابلیت انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، دوربین دید عقب و سنسورهای جلو و عقب است.  ]]>

1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

شرکت بازرسی و استاندارد ایران اعلام کرد:

کیفیت سمند ارتقا یافته است + جزئیات

بنابر اعلام شرکت خودروسازی ایران خودرو ارتقای کیفیت سمند از سوی شرکت بازرسی و استاندارد ایران تایید شده است. بیت...

ارزشمندترین خودروساز جهان شد

با بالا رفتن ارزش سهام تسلا موتورز در بورس و پیشی گرفتن آن از تویوتا، تسلا به عنوان ارزشمندترین خودروساز در جهان معرفی شد. بیت...

برترین خبرنگاران خودرویی ایران در سال ۹۸ +...

امین آزاد مهندس مکانیک، سردبیر سایت بیت ران و نیز مستند ساز صنعتی به ویژه در حوزه خودرو به عنوان برترین خودرونویس و خبرنگار...

آیرودینامیک ترین خودروی لوکس در جهان را بشناسید

آیرودینامیک ترین خودروی لوکس در جهان متعلق به لوسید موتورز است. در ادامه با این خودرو آشنا شوید. بیت ران - در اوایل ماه ژوئن،...

داستان رولزرویس و هایده / خودرویی که قرار بود...

داستان رولزرویس و هایده را از زبان تیمور ریشار استاد خودروهای کلاسیک ایران ببینید. بیت ران -  تیمور ریشار را ماشین‌بازها، صندوقچه گنج خودروهای کلاسیک...

پست‌های مرتبط