بیت ران – مرسدس بنز E کلاس یکی از شاهکارهای شرکت مرسدس بنز در تاریخ این شرکت است. خودرویی که یکی از دیپلماتیک ترین خودروهای جهان محسوب می شود.
در ادامه نسل های مرسدس بنز E کلاس را بررسی میکنیم.
W120/121
هرچند بنزهای کلاس متوسط از سالهای قبل از جنگ جهانی دوم تولید میشدند، اما اولین نسل رسمی از مدلهای E کلاس، سری W120 است که در سال ۱۹۵۳ به بازار معرفی شد. این سری در خارج از ایران به Ponton معروف است و البته در ایران بیشتر به عنوان بنز ۱۸۰ شناخته میشود. موتور اصلی این خانواده از بنز، نمونههای ۱.۸ لیتری بنزینی و دیزل بود و نام ۱۸۰ هم از همین جا آمده است.
W110
این مدل سال ۱۹۶۱ جانشین نسل قبلی شد و به دلیل شکل طراحی ویژه دم مانند بخش عقب، از سوی بنز با نام Fintail نامیده شد. البته در ایران بیشتر با نام بنز ۱۹۰ خوانده میشود. در ابتدا با موتورهای ۱.۹ لیتری بنزین و دیزل عرضه شد، اما در ۱۹۶۵ سری جدید موتورهای دو لیتری بنز روی مدل های ۲۰۰ آن نصب شد. ضمن آنکه موتور شش سیلندر ۲۳۰ نیز برای نخستین بار روی E کلاس، در این نسل نصب میشد.
W114/115
این نسل برای بسیاری از ایرانیها آشناترین سری E کلاس است. در سال ۱۹۶۸ به بازار معرفی شد و در طراحی آن تغییرات عمده ای روی داده بود. ضمن آنکه شاسی کاملا جدیدی داشت که در S کلاسهای نسل بعدی هم مورد استفاده قرار گرفت. تنوع بدنه و موتور زیادی داشت که از موتورهای دو لیتری آغاز میشد و تا موتورهای ۲.۸ لیتری میرسید. همچنین برای نخستین بار موتور دیزل پنج سیلندر نیز روی این سری نصب میشد.
W123
این سری از بنز با فروش بیش از شش میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه، رکورد دار فروش در خانواده بنز است. این سری در سال ۱۹۷۵ به بازار عرضه شد و طراحیاش به کلی با نسل قبلی خود تفاوت داشت و به S کلاس های هم دورهاش شبیه بود. موتورهایش از دو لیتر بنزینی و دیزلی تا ۲.۸ لیتر بنزینی و سه لیتر دیزلی را شامل میشد. که بخشی از این موتورها از نسل قبلی آمده بودند. قویترین موتور این نسل ۱۸۲ اسب بخار قدرت داشت.
W124
بنز E کلاس، آشنای دهه ۹۰ برای ایرانیها. با تغییراتی کامل در طراحی نسبت به نسل قبلی، در ۱۹۸۵ به بازار آمد. طیف موتورهایش بسیار کامل بود. ضمن آنکه برای اولین بار موتورهای V8 هم روی آن نصب میشد. در ایران اما بیشتر با مدلهای ۲۳۰ شناخته میشود. قویترین موتور این خودرو ۴۴۴ اسب بخار قدرت داشت. این مدل به دلیل دوام بالا، هنوز هم در کشور آلمان به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار میگیرد.
W210
در ایران کمتر از بقیه نسلها دیده شده است، چراکه در دوران عرضه این خودرو، در سال ۱۹۹۵، واردات خودرو به کشور متوقف شده بود. در این مدل طرح چراغهای جلو بطور کامل تغییر کرد و برای اولینبار، موتورهای V6 نیز در کنار موتورهای شش سیلندر خطی روی این خودرو نصب شد. قویترین موتور این خودرو محصول AMG بود و ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت.
W211
به نظر بسیاری از علاقهمندان مرسدس بنز، این نسل از E کلاس یکی از زیباترین خودروهای دو دهه اخیر این شرکت است. در این نسل که از سال ۲۰۰۳ به بازار آمد، از موتورهای ۱.۸ لیتری تا ۶.۲ لیتری استفاده شده بود که در نمونههای E63 قدرت موتور به ۵۰۷ اسببخار میرسید. این نسل از E کلاس از سوی پلیس راه کشور مورد استفاده قرار میگیرد. ضمن آنکه مدتی نیز در ایران خودرو دیزل مونتاژ میشد.
W212
این نسل E کلاس، در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد. طراحیاش هر چند زیبا است، اما بعضی از علاقهمندان بنز آن را قابل قبول نمیدانند. اما هر چه هست با طولی برابر با ۴.۷ متر، خودرویی کاملا لوکس و با موتورهای قدرتمند که تا ۵۵۰ اسب بخار هم میرسد، خودروی کاملا سریعی است. تنوع مدلهای آن هم شامل سدان، استیشن، کوچه و کانورتیبل میشود.
W213
این مدل در سال ۲۰۱۶ با کد W213 به بازار آمد. این خودرو دارای ابعاد ۴۹۲۳ میلیمتر، عرض آن ۱۸۵۲ و ارتفاع آن نیز ۱۴۶۸ میلیمتر است. همچنین فاصله محوری نیز معادل ۲۹۳۹ میلیمتر است. از نظر ظاهری خیلی شبیه به برادران کوچک و بزرگ خود است که از این رو مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته است. در حال حاضر نسخه پایه E کلاس یعنی E200 از یه موتور با کد دقیق ۱۹۹۱ سی سی چهار سیلندر است و میتواند حداکثر ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند.
E200 خودروی خیلی تند و تیزی نیست و از این رو شتاب صفر تا صد آن در ۷.۷ ثانیه و حداکثر سرعت آن معادل ۲۴۰ کیلومتر در ساعت است. نیروی موتور هم بجای گیربکس هفت دنده نسل قبل از یک گیربکس ۹ دنده جدید که قدرت را به چرخهای عقب انتقال میدهد، جایگزین شده است. در زمینه امکانات و تکنولوژی نیز مرسدس بنز کلاس E را باید از خودروهای سرآمد کلاس خود دانست.
مرسدس بنز E کلاس جدید آنقدر دوربین و سنسور دارد که امکان رانندگی نیمه خودکار به راننده میدهد. همچنین سامانههایی نظیر ترمز اضطراری خودکار و سیستم کمکی فرمان تا حد بسیار زیادی از بروز حادثه جلوگیری میکنند. این خودرو مجهز به چراغهای هوشمند از نوع LED است. سیستمهایی نظیر Pre-safe نیز در صورتی که وقوع تصادف را غیر قابل پیشگیری تشخیص دهند تدابیر لازم را برای حداکثر حفاظت از جان سرنشینان انجام میدهند.
بیشتر بخوانید:
بنز ۱۹۰ چهل ساله شد؛ خودرویی برای خروج بنز از انحصار ثروتمندان
لیموزینهای تاریخی در ایران؛ از زیر پای قجرها تا موزه خودرو در تهران
مرسدس بنز استاد شجریان / همراه مشخصات فنی و تاریخچه
مرسدس بنز تشریفات در آزادی + مشخصات و قیمت
داستان تولد سمند؛ فرصت خرید شرکت لوتوس از دست رفت / همراهی قالبسازی فیات
ماجرای تیونینگ دنا توسط کوروش منصوری
منبع: اتومبیل
مطلب خیلی ساده و آموزنده بود. من عاشق دبیلیو ۲۱۱ هستم. شاهکاره این مدل.