تست و بررسی پژو ۲۰۰۸ تولیدی در ایران

تست و بررسی پژو ۲۰۰۸ تولیدی در ایران

پژو ۲۰۰۸ قرار بود در ایران با قیمت زیر ۹۰ میلیون تومان عرضه شود. با این قیمت چنین خودرویی با امکانات در نظر گرفته شده می توانست موفق باشد. اما با افزایش قیمت، این خودرو از اهدافی که داشت فاصله گرفت. با بالا رفتن نرخ ارز و در نهایت به دلیل تحریم های جدید آمریکا و قطع همکاری پژو با ایران خودرو، این خودرو به اهداف دیگرش هم دست پیدا نکرد. گذشته از این موارد پژو ۲۰۰۸ که برای بازار ایران تغییراتی نسبت به مدل های مشابه خود در نقاط دیگر جهان داشته است، چگونه خودرویی است؟ برای یافتن پاسخ، به بررسی این خودرو در طول یک تست هزار و دویست کیلومتری پرداختیم.

بیت ران – امین آزاد: پژو ۲۰۰۸ تولیدی در ایران خودرو، قرار بود با داخلی سازی ۵۰ درصدی، تولیدش آغاز شود. با این حال برای آنکه زودتر به دست مصرف کنندگان برسد، با تولید داخل ۲۰ درصدی آغاز شد. خودرویی که ما تست کردیم در حدود ۳۰ درصدش ساخت داخل شده بود.

پژو و ایران خودرو برای آنکه بتوانند در برابر رقبای چینی و البته شرکت رقیب فرانسوی، رنو، حرفی در بازار داشته باشند، قوی ترین موتور را روی پژو ۲۰۰۸ تولیدی در ایران گذاشتند. این موتور با حجم ۱۶۰۰ سی سی ۱۶۳ اسب بخار قدرت دارد.

موتور THP165 یکی از موفق ترین موتورهای چند سال اخیر در صنعت خودرو است. موتوری که با همکاری بی ام و طراحی شده و  توانسته است عنوان موتور سال جهان را کسب کند. این موتور می تواند در ۱۴۰۰ دور در دقیقه بیشترین گشتاور خود را که ۲۴۰ نیوتن متر است، در اختیار قرار دهد.

ضعف ها و قوت ها

این بدان معنی است که بیشترین گشتاور با حداقل دور در اختیار راننده است. گیربکس تیپ ترونیک شش سرعته که ساخت شرکت آیسین ژاپن  است، نیز هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد. اما این تمام ماجرا نیست. با اینکه پژو می گوید موتور را بر اساس شرایط ایران سازگار کرده است، قدرت زیاد در حجم کم، در کنار فشار بالای داخل موتور، می توانند در آب و هوای ایران با استفاده از بنزین بی کیفیت و روغن موتور نامناسب دردسر ساز شود.

در زمینه هندلینگ می توان به خودرو نمره قابل قبولی داد. البته پژو ۲۰۰۸ کمی از نظر پایداری در پیچ ها نسبت به سیتروئن سی سه که خواهر این خودرو محسوب می شود، ضعیف تر عمل می کند.

در بحث ارگونومی هم شاید کمی عادت کردن به سیستم پشت آمپر این خودرو سخت باشد. درست است که این ترکیب که پژو آن را آی کاکپیت می نامد، زیبا بنظر می رسد اما چندان کاربردی نیست.

خودرو از نظر ابعاد و اندازه برای یک کراس اوور در کلاس این خودرو مناسب است. البته فراموش نکنید این خودرو روی پلت فرم پژو ۲۰۸ توسعه یافته و نمی توان از آن انتظار اندازه بسیار بزرگی را داشت.

در زمینه آپشن پژو ۲۰۰۸ نسبت به رقبای خود در بازار ایران، ضعیف و کم آپشن است. حتی مونروف نسخه بازار اروپا و گریپ کنترل این خودرو در نسخه ایران برای ارزان سازی حذف شده است. به یاد داشته باشید این خودرو در ابتدا قرار بود زیر ۹۰ میلیون تومان باشد، اما شرایط بازار ایران همه چیز را تغییر داد.

از پژو ۲۰۰۸ باید حتی در حد دیگر کراس اوورهای بازار انتظار آف رود داشت. البته شاید اگر گریپ کنترل این خودرو حذف نمی شد، می توانستیم از این خودرو انتظار یک خودرو برای آفرود سبک را داشته باشیم.

فیلم در آپارات

اگر می خواهید بیشتر درباره  پژو ۲۰۰۸ تولید ایران بدانید، می توانید فیلم تست آن را در زیر تماشا کنید.

 

 

1 نظر

  • علی ضیائی ۱۳۹۸/۰۲/۲۵ ۲۲:۱۲

    بررسی ویدئویی بسیار خوب و عالی … فقط حیف بابت افزایش قیمت غیر منطقی این خودرو … !

اضافه کردن نظر

ما به حریم شخصی‌ شما احترام می‌گذاریم، ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند