سمند سورن پلاس را با کدام موتور خودرو باید خرید؟

از دست ندهید

با توقف تولید پژو پارس، ایران خودرو سمند سورن پلاس را برای خریداران جایگزین کرده‌است. این محصول با دو موتور عرضه می‌شود یکی EF7 و دیگری XU7P. کدام مناسب خرید است؟

تولید پژو پارس پیش فروش
تولید پژو پارس ادامه دارد

بیت ران – امین آزاد: پس از توقف تولید پژو پارس، ایران خودرو گزینه خرید سمند سورن پلاس را پیش روی خریداران گذاشته است. جوجه اردک زشت ایران خودرو که البته مشکلات زیادی دارد، با دو موتور عرضه می‌شود یکی EF7 و دیگری XU7P.

موتورXU7P یک موتور قدیمی هشت سوپاپ است که البته حسن آن در بازار راحتی تعمیر آن است. در مقابل موتور EF7 موتور پیشرفته‌تری است، اما به‌دلیل همین پیشرفته بودن در ایران، سخت تعمیر می‌شود. از طرفی این موتور مشکلات برقی فراوانی دارد.

اما اگر مجبور باشیم یکی را بخریم کدام گزینه بهتر است؟

 

موتور XUP

موتور XU7P در اصل توسعه یافته موتور XU7 است. ایران خودرو ادعا می‌کند بزرگترین مشکل موتورXU7 که مربوط به گرمایش موتور است را در این نسخه حل کرده‌است. بزرگ‌ترین مشکل موتور XU7 در بازار واشر زدن پیاپی آن است.

در گذشته ایران خودرو موتور پژو ۴۰۵ یا همان XU7 را تغییر حجم و کمی توسعه داد و موتوری با نام ایکس یو ام با حجم نزدیک دو لیتر را روی پژو پارس گذاشت.

این موتور اما به‌دلیل استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی، دیگر اجازه تولید ندارد. به همین دلیل بار دیگر ایران خودرو دست به کار شد و با تغییر موتور XU7، این موتور را تبدیل به موتور XU7P کرد.

برخی قطعات این موتور از نسخه XUM و برخی از موتور EF7 آمده‌است.

تماشای ویدیوی “سمند سورن پلاس را با کدام موتور باید خرید؟” را در کانال آپارات بیت ران از دست ندهید:

 

موتور XU7P سورن پلاس نسبت به نمونه پیشین دارای میل بادامک، میل لنگ، پوسته یاتاقان، سرسیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، درِ سوپاپ، مجموعه کلاچ، ورودی هوا، شمع و تسمه‌های جدیدی است. همچنین منبع انبساط به مجموعه موتور این خودرو اضافه شده‌است.

ایران خودرو ادعا می‌کند خنک کاری در این موتور ارتقا پیدا کرده‌است و فن در بیشتر مواقع کار می‌کند.

از طرفی در زمانی‌که دمای آب موتور بالا رود، مغز هوشمند موتور وارد عمل شده، دور فن را بالا می‌برد و اگر راننده روی پدال گاز فشار دهد، دور موتور افزایش پیدا نمی‌کند. به این ترتیب عملا خودرو گاز نمی‌خورد تا دمای موتور کنترل شود.

با این وجود این موتور هشت سوپاپ است و یک موتور منسوخ محسوب می‌شود. قدرت موتور این خودرو حدود ۹۷ اسب بخار و گشتاور آن ۱۴۶ نیوتن‌متر است. این قدرت و گشتاور امروز برای یک موتور ۱.۷ لیتری فاجعه محسوب می‌شود.

 

بیشتر بدانید:

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

دنا جوانان با موتور EFP تست شد؛ قویترین خودرو ایرانی زیر فشار

بررسی معایب و مزایای موتور EFP ایران خودرو

موتور سه سیلندر جدید ایرانی ؛ تغییر در دقیقه نود

بررسی دنا جوانان اتومات در برابر دنا توربو دستی / نتیجه چه بود؟

پیشرانه EF7 بازنشست می‌شود / موتورهای جایگزین را بشناسید

موتور سه سیلندر GDI هم توان با موتور EFP ایران خودرو/ بازنشستگی موتورهای EF7

 

ضریب تراکم در این موتور به ۱۰.۵ رسیده‌، درحالی‌که در موتور XU7 دارای ضریب تراکم ۹.۲ است. این عامل سبب شده‌است تا این موتور گزینه بهتری برای گاز سوز شدن باشد. در حالت گاز سوز افت توان کمتر و میزان آسیب به موتور هم کاهش پیدا می‌کند.
نکته قوت این موتور در مقابل موتورEF7 هماهنگی بهتر موتور با گیربکس است که سبب می‌شود کشش خودرو به‌ویژه در دورهای بالا خوب باشد.

البته ایران خودرویی‌ها برای اینکه بتوانند استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی را در پژو پارس موتور جدید بگیرند، برخی ضرایب دنده را سبک‌تر گرفته‌اند. که این عامل سبب شده‌است موتور جدید در دنده‌ی یک و دو، عملکرد مطلوبی را در شیب‌های شدید نداشته باشد.

 

عجیب‌ترین نکته در این خودرو این است که این موتور با وجود اینکه قیمت کمتری نسبت به EF7 دارد۷ اما سورن پلاس مجهز به این موتور از نسخه مجهز به EF7 ارزان‌تر نیست.

یکی از مشکلات این موتور نداشتنِ مدیریت تنفس در مقابل EF7 است. این‌خودرو هشت سوپاپ، زمان‌بندی متغییر سوپاپ ندارد که البته سبب راحت تعمیری و هزینه کمتر آن می‌شود. ولی راندمانِ موتور و قدرت هم به‌همین دلیل پایین‌تر است.

 

موتور EF7

سورن پلاس با موتور EF7 اگر درست تولید شود، چند سرو گردن بالاتر از نسخه XU7P است. اما ایرادهای برقی خودرو به‌دلیل تامین کنندگان متعدد برای سامانه کنترل موتور که بیشتر چینی هستند۷ و سخت تعمیر بودن آن و هزینه تعمیر بیشتر، سبب شده‌است، موتورXU7P در برابر این موتور شانس داشته باشد.

موتور EF7 دارای ضریب تراکم بهتر، سیستم کارآمدتر در مدیریرت دمای موتور، خنک کن روغن، سیستم زمان‌بندی متغییر سوپاپ و  ۱۶ سوپاپ نسبت به موتور هشت سوپاپ XU7P بوده، و چندین نسل پیشرفته‌تر است.

 

اما مشکل بزرگ نبود هماهنگی مناسب این موتور با گیربکس سری BE پژو است. که در نسخ پنچ سرعته این مشکل حادتر هم می‌شود. در اصل باید برای این موتور یک گیربکس طراحی یا از نسخه شش سرعته در آن استفاده می‌شد.

سورن پلاس EF7 دارای قدرت ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۳ نیوتون‌متر گشتاور است.

 

سمند سورن پلاس به جای پژو پارس

داستانی که ایران خودرو برای توقف تولید پژو پارس مطرح می‌کند، به استانداردهای ۸۵ گانه باز می‌گردد. این شرکت ادعا می‌کند سورن پلاس می‌تواند این استانداردها را پاس کند.

جالب آنکه هر دو خودرو از پلت‌فرم مشابهی استفاده می‌کنند که در اصل همان پلت‌فرم توسعه یافته پژو ۴۰۵ است. از دیگر سو در نسخه XU7P دقیقا موتور و گیربکس هم یکی است.

در اصل می‌توان گفت هر دو خودرو از نظر تکنولوژی کاملا قدیمی هستند. پلت‌فرم پژو ۴۰۵ که در سورن و پارس استفاده می‌شود، سال‌ها پیش می‌باید بازنشسته می‌شد.

مهندسی بازار برای فروش سمند سورن پلاس
جالب است که قیمت پژو پارس در آخرین قیمت گذاری بیش از ۱۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از سورن پلاس بود و شاید این توقف تولید و اجبار خریداران به خرید سورن پلاس بیش از بحث استاندارد بحث قیمتی داشته باشد.

 

خنده‌دار این است که ایران خودرو برای پاس کردن تست تصادف عابر پیاده، یک برآمدگی را روی سپر سورن استفاده کرده‌است.
از جمله تغییرات مهم در سورن پلاس جدید۷ اضافه شدن سیستم کنترل پایداری است که شاید تا حدی وضعیت فرمان‌پذیری این خودرو را بهتر کند.

از نظر کیفیت تولید، بررسی خبرنگاران بیت ران نشان می‌دهد سمند سورن پلاس وضعیت چندان مناسبی از نظر کیفیت تولید و مواد استفاده شده در آن ندارد. شاید به‌دلیل قیمت و شرایط بازار، مصرف کننده ایرانی چاره‌ای جز خرید چنین خودرویی نداشته باشد. گویی بازار طوری مهندسی شده‌است که این خودرو رقیبی در بازار نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:

بررسی سهند بهترین خودرو سدان شهری ایران که کشته شد

سوپر اسپرت ایران خودرو تا شاسی بلند سایپا در یک نگاه

موتور شاهین ۱۵۰ اسب بخاری می‌آید؟ سایپا موتور خودرو می‌سازد

سورن پلاس توربو گازسوز چگونه متولد شد؟ / تراکم ۱۱.۷ در موتور EF7 خودرو

پلت فرم ری‌را چگونه متولد شد؟ / ویژگی‌های نسل جدید پلت‌فرم تارا + تصاویر اختصاصی

بهترین تایر ایرانی کدام است؟ / بررسی تخصصی ویژگی‌های تایرهای ایرانی جهت خرید

روش‌های کلاهبرداری فروش خودرو ؛ خودرو چپی و سوخته شما را خریدارند

روش‌های کلاهبرداری در خرید خودرو را بشناسید؛ جَک‌زنی چیست؟

مدیرعامل گروه بهمن تغییر کرد؛ محمدی میراث‌دار جریمه گرانفروشی بهمن کیست؟

با ۱۰۰ لیتر بنزین به کجا در ایران سفر کنیم؟

آخرین خبر درباره قیمت بنزین ، توزیع بنزین با کد ملی و کارت آزاد در جایگاه

مقایسه قیمت خودروهای چینی در ایران، امارات، ترکیه و البته چین

پیمان کارگر به دنبال کمک به صنعت خودرو ایران؛ راه‌های نجات چیست؟




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط