دنا پلاس توربو ۱۷۰ اسب بخاری به بازار می‌آید / بررسی موتور EFP ایران خودرو

از دست ندهید

موتور EFP قوی‌ترین قوای محرکه تولیدی در کشور خواهد بود. این موتور که قرار است به زودی توسط ایران خودرو رونمایی شود، برای نخستین بار در زیر درب موتور دنا پلاس توربو مشاهده خواهد شد.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – شمارش معکوس برای آغاز تولید قویترین موتور داخلی در ایران‌ خودرو آغاز شد. این خودروساز داخلی اعلام کرد که نسل جدید موتور خانواده EF با نام EFP به زودی رونمایی و به تولید انبوه خواهد رسید.

موتور EFP قدرتمندترین قوای محرکه حال حاضر صنعت خودرو ایران خواهد بود. این موتور قرار است برای اولین‌بار بر روی دنا پلاس توربو جدید که امکانات ایمنی و رفاهی بیش‌تری نسبت به نسخه پیشین دارد نصب شود.

فیلم موتور EFP در یوتیوب

ایکوپرس امروز این خبر را به‌طور رسمی اعلام کرد و عادل پیرمحمدی قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران خودرو در خصوص موتور جدید EFP گفت: «این موتور روی خودرو دنا پلاس توربوشارژ جدید نصب خواهد شد که تولید انبوه این خودرو هم‌زمان با تارا سال، در دهه فجر امسال آغاز می‌شود.»

او در ادامه بیان کرد: «موتور EFP با هدف بهبود کیفیت محصولات ایران خودرو در زمینه قوای محرکه، تولید محصولاتی رقابت‌پذیر با استاندارد روز، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و دست‌یابی به استانداردهای آلایندگی بالاتر از جمله یورو شش [تولید خواهد شد].» پیرمحمدی در این خبر اعلام کرد که گروه صنعتی ایران خودرو با توسعه خانواده پیشرانه EFP به این اهداف دست یافت.

فیلم تست دنا اسپرت در یوتیوب 

استفاده از قطعات جدید در موتور EFP

پیرمحمدی همچنین به وجود اشتراک نام که بین EFP و موتور نسل قبلی EF7 وجود دارد اشاره کرد. او گفت: «هیچ اشتراکی در بحث قطعات میان این دو موتور وجود ندارد. اکثر قطعات EF7P کاملا از لحاظ طراحی با موتور EF7 قدیمی متفاوت است. با وجود این تفاوت، EFP به نحوی طراحی شد که سرسیلندر و بلوک سیلندر آن روی خط تولید EF7 امکان تولید داشته باشد.»

او افزود: «قرار است این قوای محرکه روی خودرو دنا پلاس توربوشارژ جدید با امکانات رفاهی و ایمنی بیش‌تر نصب شود. بهینه‌سازی‌ها روی این پیشرانه موجب افزایش توان و گشتاور تولیدی موتور EFP نسبت به موتور EF7 توربو قدیمی شد.»

تفاوت‌های موتور EFP با EF7

پیرمحمدی در خصوص تفاوت‌های موتورهای EFP با موتور EF7 قدیمی گفت: «قطعات اصلی این قوای محرکه شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک کننده و… آن کاملا متفاوت است. این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) طراحی شد. با همکاری خوب زنجیره تامین، تولید انبوه این موتور آغاز شد.»

او افزود: «موتور EFP توربو دارای سیستم پیشرفته زمان‌بندی متغیر سوپاپ ها CVVT است. طراحی و تولید آن یک دستاورد بسیار بزرگ برای گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین صنعت خودرو کشور آن هم در زمان تحریم‌ها محسوب می‌شود.»

قدرت و گشتاور موتور EFP

بنا به بیان پیرمحمدی، موتور EFP در حال حاضر، قدرتمندترین قوای محرکه ایرانی است که بر روی خودروهای ایران خودرو نصب خواهد شد.

ایران خودرو با بهره‌گیری از این موتور به‌روز، پربازده و قدرتمند راهی ساده‌تر برای ورود به بازارهای صادراتی خواهد داشت. همچنین رقابت با خودروهای وارداتی هم رده هم برای این خودروساز داخلی آسان‌تر خواهد بود.

به بیان وی، پس از نصب موتور EFP روی خودرو دنا پلاس توربو جدید، ایران خودرو قصد استفاده از آن را بر روی محصولات دیگری هم دارد. پیرمحمدی اشاره کرد که این موتور قدرتمند و به‌روز را روی کراس اوور ری‌را هم خواهیم دید. لازم به ذکر است که ری‌را سال آینده وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.

EFP توربوشارژ چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپه است. این قوای محرکه قادر به تولید قدرتی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار است. حداکثر گشتاور EFP نیز ۲۴۰ نیوتن متر اعلام شد.

پیشرانه EF7 توربو قدیمی قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۱۵ نیوتن متر تولید می‌کند. بدین ترتیب موتور EF7 پلاس توربو حدود ۱۰ تا ۲۰ اسب بخار قدرت بالاتر و ۲۵ نیوتن متر گشتاور بیش‌تری تولید می‌کند.

بنا به بیان ایران خودرو، تمامی این دستاوردها در شرایطی حاصل شد که مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش یافت. این خودروساز داخلی مدعی است که دوام موتور EF7 پلاس (EFP) هم در نتیجه به‌روزرسانی‌های جدید افزایش یافت.

p;

بیشتر بخوانید:

جیپ اونجر به عنوان خودرو سال قاره اروپا در سال ۲۰۲۳ رسید

خودرو مردمی ترکیه در راه ایران / بررسی فیات تیپو پارسیان موتور

فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور در یک قدمی بازار خودرو / بررسی فنی و هزینه سرویس‌ها

کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ کوشا خودرو در انتظار ورود به بورس کالا / بررسی مشخصات فنی




5 دیدگاه

  1. مشکل اصلی دنا گیربکسشه
    ماشین از صدو ده بالا می‌ره صدای تانک میده
    والتماس ی دنده دیگه داره
    گیربکس پرایدو بزارن روش جواب میده
    بعدشم ک اتاقش صدا داره
    اصلا دنبال ایرادها نیستن
    همینی ک زایدی رو رفع ایراد کن
    تا حالا اصلا باز خورد گرفتین ک رفع ایراد کانیین
    هر وقت میری نمایندگی میگه همینه ک هست
    ماشین ایرانی خریدی

  2. دنا پلاس باید کلا اتاق و شاسیشو عوض کنن ایمن تر کنن با ۱۷۰ اسب حداقل یه اتاقی در حد سراتو الانترا میخواد .

  3. اونا عیبای دنا را برطرف کنن موتور ۱۷۰ اسب بخاری برای خودشون.. گیریم این موتورو هم گذاشتن. فک می کنید میان میگن بخاطر عیبای گفته شده موتور را قوی تر کردیم نه بابا.. اونا الان تو فکر اینن که با گذاشتن این موتور. دنا را یک میلیارد و خرده ای بفروشیم. از ما گفتن بود

  4. این صنعت خودرو ارزش هیچ دفاعی رو نداره ولی شما خوب بلدید ۱۶۱ اسب بخاری که ایرانخودرو اعلام کرده رو بکنید۱۷۰ اسب بخار و ۸۸ اسب بخاری که سایپا اعلام میکنه رو بگید همون موتور پرایده که ۷۲ اسب بخار هست.
    این انشا هایی که مینویسید جهت گیری خیلی واضحی داره و اصلا ارزش مطالعه نداره.
    باشد که این نقد سبب اصلاح امور شود.
    قبلا مخاطب بیشتری داشتید ولی الان . . .

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط