شنیدهها حاکی از آن است که هفتهها پیش، هیأت عالی رتبه چانگان در ایران حضور داشتند و به همراه برخی سهامداران عربستانی، از بعضی از بنگاههای اقتصادی ایران بازدید کردند. در میان این بنگاههای اقتصادی علاوهبر گروه اقتصادی گلستان و گروه صنعتی صفا، نام بنرو و سایپا کاشان هم به چشم میخورد. گویا چینیها علاقه فراوانی به کارخانه ساوه سایپا پیدا کردند و این احتمال وجود دارد که چانگان سهام این گروه صنعتی را خریداری کند.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیتران – منابع غیر رسمی عنوان کردند به نظر میرسد چینیها در کنار سرمایهگذاران عربستانی به خرید سایپا کاشان ابراز علاقه کردند. در همین ارتباط، خبرهایی مبنی بر مذاکرات گروهی از مدیران صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان (PIF) با وزارت صمت به گوش میرسد. گویا عربستانیها و چینیها قصد دارند سایپا را به عنوان یکی از خودروسازان قدیمی در ایران خریداری کنند. گرچه در طول سالهای گذشته، رابطه عربستانیها و ایرانیها هیچگاه پایدار و مستمر نبود، اما به نظر میرسد سرمایهگذاری آنها در صنعت خودروسازی ایران، شرایط سیاسی منطقه را دچار دگرگونیهای بسیاری خواهد کرد.
دولت از ابتدا بر طبل واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور میکوبید. واگذاری سهام خودروسازان کشور به خارجیها با الگوبرداری از برخی کشورها، ایدهای بود در جهت رشد و ارتقای خودروسازی کشور. این ایده که مخالفان جدی در مجموعه خودروسازی و خارج از آن داشت در هیچ دولتی اجرا نشد. این در شرایطی است که حالا زمزمه واگذاری سهام برخی شرکتهای تابعه خودروسازان به دو شرکت چینی به گوش میرسد. این موضوع بیارتباط به بازدید وزیر از شرکتهای خودروسازی این کشور نیست.
چانگان خریدار اصلی گروه خودروسازی سایپا است؟
مراحل واگذاری سهام دو شرکت بزرگ خودروساز با توجه به فرآیند اعلامشده از سوی دولت، در شرایطی جریان دارد که شنیدهمیشود شرکتهای چینی از متقاضیان اصلی خرید سهام خودروسازان هستند.
بهگفته مسوولان صنعتی کشور، واگذاری سهام خودروسازان با توجه به یکی از فرامین هشتمادهای رئیسجمهور مبنی بر خصوصیسازی دو شرکت خودروساز به طور مرحلهای و قدم به قدم در حال انجام است.
با اینحال در لابهلای اخبار واگذاری، شنیدهمیشود که خودروسازان چینی هم برای خرید سهام شرکتهای تابعه تولیدکنندگان بزرگ خودرو ی کشور، پا پیش گذاشتهاند.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
طبق فرآیندی که برای خصوصیسازی دو شرکت خودروساز در نظر گرفتهشده، تعیینتکلیف سهامهای تودلی و همچنین واگذاری شرکتهای تابعه در دستور کار قرار دارد. این در شرایطی است که حالا به نظر میرسد شرکت سایپا برای واگذاری شرکت پارسخودرو و سایپا-سیتروئن پیشقدم شدهاست.
با توجه به تمایل فروش شرکتهای تابعه، طبق شنیدهها شرکت چانگان چینی برای خرید سهام پارسخودرو پیشقدم شدهاست. از طرفی دیگر دانگفنگ نیز خرید سهام شرکت سایپا – سیتروئن را در سر دارد.
هرچند خرید سهام پارس خودرو توسط شرکت چانگان چین از مدتها پیش نیز مطرح بود، اما به دلایلی که شرکت سایپا دخالتی در آن نداشت، این امر مسکوت ماند. حالا بحث خرید سهام این زیرمجموعه سایپا توسط چانگان بار دیگر به طور جدی مطرح شدهاست.
همکاری چانگان و سایپا
همکاری سایپا و چانگان به ابتدای دهه ۹۰ برمیگردد. حتی در سال ۹۳ توافقنامه همکاری بین دو گروه سایپا و چانگان با موضوع سرمایهگذاری مشترک، انتقال دانش فنی و تولید مشترک خودرو، با حضور غلامرضا شافعی رئیس هیات عامل وقت ایدرو و بین مدیران ارشد دو گروه امضا شد.
آخرین اخبار مربوط به حضور چانگان در سایپا نیز به اوایل آذرماه امسال برمیگردد. بهطوریکه در حاشیه مراسم تحویل اولین سری خودروی کراساوور DL۵ پارسخودرو، مدیرعامل سایپا با اشاره به آغاز همکاری مجدد چانگان و سایپا تاکید کردهبود که تولید تیپهای مختلف چانگان در دستور کار گروه سایپا قرار دارد.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بدین جهت خودروهای CS۵۵ پلاس در سایپا، چانگان CS۳۵ پلاس در شرکت پارسخودرو و CS۱۵ نیز در یکی از شرکتهای بن رو یا کاشان تولید و عرضه خواهند شد.
بدین ترتیب در شرایطی که فصل جدیدی از همکاری چانگان و سایپا کلید خورد، شنیدهمیشود شرکت چانگان در راستای واگذاری سهام شرکتهای زیرمجموعه خودروسازان بزرگ، به دنبال خرید سهام پارسخودرو است.
تلاش دانگفنگ برای خرید سایپا – سیتروئن
از سوی دیگر برخی اخبار حکایت از آن دارد که شریک تجاری ایران خودرو یعنی دانگفنگ نیز به دنبال خرید سهام شرکت سایپا – سیتروئن است.
همکاری دانگفنگ با دومین خودروساز بزرگ کشور، یعنی سایپا، به زمانی برمیگردد که سایپا دیزل در زمان تحریمها از همکاری با شرکت ولوو تراکس ناامید شدهبود. بنابراین شرکت چینی دانگفنگ توانست همکاری خود را با شرکت سایپا دیزل رقم بزند.
در حال حاضر نیز دانگفنگ با ایرانخودرو قرارداد همکاری و تولید محصول مشترک دارد. بهطوریکه در سفر اخیر وزیر صمت به کشور چین و بازدید وی از چندین کارخانه خودروسازی، تفاهمنامه همکاریهای استراتژیک گروه صنعتی ایرانخودرو و شرکت دانگفنگ به امضای مدیران عامل دو شرکت رسید.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
همچنین در جریان بازدید وزیر صمت از شرکت دانگفنگ چین، قرارداد عرضه خودروی برقی برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی کشور میان این شرکت و گروه صنعتی ایرانخودرو به امضا رسید. ظاهرا این قرارداد در مرحله اجرایی قرار گرفتهاست.
بر این اساس اگرچه شرکت دانگفنگ قرارداد همکاری دوجانبهای با ایرانخودرو دارد اما شنیدهمیشود قصد این شرکت چینی، حضوری پررنگتر در بازار خودروی ایران است. برای همین پیشنهادهایی مبنی بر خرید سهام سایپا – سیتروئن به شرکت سایپا دادهاست.
واگذاری سهام خودروسازان به چین؟
واگذاری سهام دو شرکت خودروساز کشور در شرایطی در یک دهه قبلی مطرح بود که در هر دولتی بهرغم وعدههای خصوصیسازی، واگذاریها عملا به کلاف سردرگمی تبدیل میشد. دولتها نیز تکلیفی برای آن روشن نمیکردند.
قیمتگذاری دستوری، شناسایی خریدار اصلح و سهامهای تودلی از مهمترین دلایل عدمواگذاری تاکنون بودهاست. هرچند بهگفته معاون وزیر صمت، با واگذاری قیمتها به هیاتمدیره شرکتها، قیمتگذاری خودرو تعیینتکلیف خواهد شد و سهامهای تودلی نیز وضعیت روشنی پیدا خواهند کرد. با اینحال، خریدار اصلح سهامها همیشه به معادله مجهولی تبدیل شدهاست.
بر این اساس هر زمانی که صحبت از خریدار سهام خودروسازان مطرح میشد، قطعهسازان در صف اول خرید قرار میگرفتند. بدین ترتیب یکی از گزینههای بالقوه خرید سهام خودروسازان همیشه قطعهسازان بود. ولی این گزینه هیچگاه مطلوب دولت نبود. چراکه برخی مقامات دولتی و دستاندرکاران صنعت خودرو تاکید دارند که با این نوع واگذاری خطر انحصار در صنعت خودرو تشدید میشود.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
در واقع در صورت عملیشدن این سناریو، قطعهسازان هم فروشنده و هم خریدار خواهند بود. دراین صورت بازار انحصارزده خودروی ایران دچار انحصار مضاعفی خواهد شد. همین امر منجر به آن شد که بهرغم طرح واگذاری سهام خودروسازیها به قطعهسازان، دولتها راضی به چنین واگذاریای نشوند.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و دستاندرکاران صنعت خودرو، واگذاری سهام به خودروسازان خارجی میتواند به ارتقا و رشد صنعت خودروی کشور کمک و بازار را رقابتی کند. تجربه و الگویی که در بسیاری از کشورهای دیگر موفق عمل کرد و حتی خودروسازی ورشکسته را سودآور کرد.
موضوع واگذاری سهام پارس خودرو
بدین ترتیب اواخر سال قبل که موضوع واگذاری سهام پارسخودرو مطرح بود، قطعهسازان به عنوان یک گزینه بالقوه خرید پارسخودرو مطرح شدند.
از سوی دیگر در دوره برجام نیز پای رنو برای خرید سهام پارسخودرو پیش کشیدهشد. شرکت فرانسوی که تمایل زیادی به حضور مستقل در ایران داشت اما سنگاندازی خودروسازان و ذینفعان مانع از این نوع حضور شد.
درسال ۹۴ ناصر آقامحمدی، مدیرعامل وقت شرکت پارسخودرو، در همایش اقتصادی ایران و اروپا در وین گفتهبود که شرکت خودروسازی رنو در حال مذاکره برای خرید کمتر از نصف سهام پارسخودرو است.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
در همین زمینه والاستریت ژورنال نیز به نقل از منابع خود گزارش داد که مدیران رنو از مدتها پیش منتظر رفع تحریمهای ایران برای سرمایهگذاری بیشتر در پارسخودرو بودهاند.
بدین ترتیب به نظر میرسد هرگاه شرکت سایپا قصد فروش شرکت پارسخودرو را داشت، به نوعی تیرش به سنگ خورد و موفق به واگذاری سهام نشد.
اما حالا با توجه به فرامین هشتگانه خودرویی رئیسجمهور و جدیت دولت در این زمینه، ظاهرا فروش سهام پارسخودرو به یک شرکت چینی به واقعیت نزدیک شدهاست. اگرچه فروش سهام به خارجیها، چه فرانسوی باشد و چه چینی، همیشه مخالفان خود را داشت.
سفر به چین
برخی منابع آگاه تاکید دارند که بازدید عباس علیآبادی وزیر صمت از شرکت دانگفنگ و دیگر خودروسازیهای چین بیارتباط با خرید سهام تولیدکنندگان این کشور نبود.
از سوی دیگر حضور محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور، در چین و عقد قرارداد برای عرضه و تولید ۱۰۰هزار خودروی برقی نیز میتواند به نوعی تاییدی باشد بر خرید سهام خودروسازان توسط چینیها.
مسوولان دولتی هر نوع تفاهمنامه یا توافق با چینیها را در راستای سند جامع همکاری ۲۵ساله ایران و چین عنوان کردند. بااینحال در سفرهای اخیر و دیدوبازدیدها از خودروسازان چین پیغام روشنی از حضور فعالانه صنعتگران این کشور در ایران دارند.
اینکه عنوان میشود قرار است خودروی برقی در کشور تولید و عرضه شود، به طور حتم با تکیه بر توان داخلی خودروسازی کشور نمیتوان چنین وعدهای داد. اما این وعده میتواند با حضور مستقیم چینیها در بازار خودروی ایران تحقق پیدا کند.
از سوی دیگر خرید سایپا سیتروئن (متعلق به شرکت سایپا) توسط شرکت دانگفنگ نیز بهظاهر در جریان است. این شرکت نیز خواستار حضوری همچون حضور خودروسازی چری در ایران است.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیشتر بخوانید:
قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو برای دی ماه ۱۴۰۲ اعلام شد
پلیس ترکیه خودروهای لوکس قاچاقچی مشهور ترک را تصاحب کرد
فیلم فراری مایکل مان اکران شد / معرفی فیلم و خلاصه داستان