جئومتری C قدیمی با فرداموتورز به بازار می‌آید / همه‌ چیز درباره کراس‌اوور برقی جیلی

از دست ندهید

جیلی جئومتری C نخستین محصول EV شرکت فردا موتورز است که در جریان نمایشگاه خودرو تبریز رونمایی شد. این کراس‌اوور برقی با باتری‌های ۷۰ کیلووات ساعتی و در کامل‌ترین تیپ خود در ایران حضور دارد. اما همانند بسیاری از محصولات فردا موتورز که دیگر در چین تولید نمی‌شوند، این خودرو هم یک نمونه قدیمی در بازار خودرو آن کشور به شمار می‌رود. چرا که چینی‌ها اکنون می‌توانند نسخه فیس‌لیفت جیلی جئومتری C را با نام Geometry M6 خریداری کنند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – پیش از بررسی این کراس‌اوور برقی، باید بدانیم که Geometry زیر برند Geely است که صرفاً به تولید خودروهای الکتریکی مشغول است. جئومتری C هم به عنوان یکی از تولیدات این برند، در واقع دومین محصول تاریخ ۴ ساله Geometry است. جئومتری چهار محصول بر روی خطوط تولید خود دارد که C یکی از آنها به شمار می‌رود.

 

Geometry C اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. نسخه وارداتی از این خودرو هم با ظاهر اولیه جئومتری C که مربوط به همان دوران است به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید.

جئومتری C
جئومتری M6 – نسخه فیس‌لیفت جئومتری C

این کراس‌اوور برقی جیلی در حقیقت براساس شاسی Emgrand GS تولید شد و نسخه سدان آن هم جئومتری A نام دارد. نمی‌توان منکر دیزاین مینیمال و مدرن این خودرو در بخش خارجی و داخلی شد که یکی از نقط قوت آن است. اما سوال اینجاست که چرا فرداموتورز، نسخه به‌روز آن یعنی Geometry M6 را به ایران وارد نکرد؟

جئومتری C
نمای عقب جئومتری C

این خودرو را در بسیاری از بازارهای خودرو از جمله مصر، آفریقای جنوبی و اسرائیل می‌توان مشاهده کرد. حتی در آگوست ۲۰۲۲، Geometry C عنوان پرفروش‌ترین خودرو برقی اسرائیل را نیز بدست آورد. البته جئومتری C در هیچ زمانی حتی نزدیک به خودروهای پرفروش کلاس خود در بازار خودرو چین هم نبود.

 

آمار فروش جئومتری C در بازار خودرو چین
جئومتری C
آمار فروش شش ماهه اخیر جئومتری C در بازار خودرو چین

همانطور که در آمار شش ماهه اخیر قابل مشاهده است، وضعیت فروش جئومتری سی در بازار خودرو چین چیزی نزدیک به افتضاح است. جالب است بدانیم که این خودرو در حال حاضر، در رده ۱۹۲ کراس‌اوورهای کامپکت از منظر فروش قرار دارد. در طول بازه‌زمانی شش ماهه اخیر، جئومتری سی حتی به مرز فروش یک هزار دستگاه در ماه، نزدیک هم نشد.

اگر این پرسش وجود دارد که این آمار مربوط به جئومتری سی است و مگر جئومتری M6 در چین وجود ندارد؟ باید گفت که وضعیت فروش M6 نسبت به C به مراتب افتضاح‌تر است. نسخه فیس‌لیفت این خودرو (M6) در ماه گذشته فقط ۱۱ مشتری داشت و در آذر ماه هم تنها ۳۴ نفر برای خرید آن اقدام کردند. در نتیجه، می‌توان گفت که نسخه قبل از فیس‌لیفت (جئومتری سی) و بعد از فیس‌لیفت (جئومتری M6) به هیچ وجه خودروهای محبوبی در میان چینی‌ها نیستند.

حتی در میان محصولات برند Geometry، این خودرو فقط ۶.۶۵% از سهم فروش را در اختیار دارد. این در حالی است که مدل جئومتری E به تنهایی ۴۸.۵۵% از سهم فروش را در بین تولیدات این برند در دست دارد. جئومتری سی به دلیل فروش بسیار کم در بازار خودرو چین، فقط ۰.۰۹% از بازار کراس‌اوورهای کامپکت را در زمینه فروش در اختیار دارد.

مشخصات فنی جئومتری C فردا موتورز

جئومتری C

به بیان فردا موتورز، این شرکت قوی‌ترین نسخه جئومتری C را به بازار خودرو کشور عرضه خواهد کرد. این بدان معناست که با تیپ ۷۰ کیلووات ساعتی Geometry C در ایران روبرو خواهیم شد که می‌تواند ۲۰۴ اسب بخار نیرو در اختیار راننده قرار دهد.

گشتاور خروجی قوای محرکه موتور الکتریکی TZ180XY150 این تیپ هم به رقم ۳۱۰ نیوتن‌متر می‌رسد. باتری‌های این خودرو توسط برند مشهور CATL تولید می‌شود که در بازار خودرو چین آن را با نام Ningde era می‌شناسند. نیرو و گشتاور موتور الکتریکی این خودرو توسط گیربکس تک سرعته به محور جلو جئومتری سی منتقل می‌شود.

جئومتری C

جئومتری سی با اتکا به باتری‌های خود می‌تواند با یکبار سیکل کامل شارژ تا ۵۵۰ کیلومتر را پشت‌سر بگذارد که رقم بسیار خوبی است. رقم مصرف انرژی Geometry C هم در شرایط استاندارد ۱۴ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر اعلام شد.

نکته قابل توجه درباره باتری‌های این کراس‌اوور جئومتری آن است که پک انرژی این خودرو هم مجهز به گرمکن است و هم با استفاده از جریان آب می‌توان آنها را خنک کرد.

اگر شارژهای سریع در دسترس باشند، باتری این خود را می‌توان در ۳۸ دقیقه از ۳۰ تا ۸۰ درصد شارژ کرد. در نبود شارژرهای سریع اما باید ۱۱ ساعت منتظر شارژشدن باتری‌های جئومتری C از صفر تا ۱۰۰ درصد بمانید.

یکی از نکات مثبت این خودرو، قابلیت Discharge باتری‌ها است که به وسیله آن، می‌توان ادوات الکترونیکی را با بهره‌گیری از پورت خروجی باتری شارژ کرد. برند Geometry در بازار خودرو چین، پک باتری‌های این خودرو را ۸ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی کرده‌است.

جئومتری C در محور جلو مجهز به تعلیق مک‌فرسون مستقل است. در محور عقب اما از تعلیق تورشن بیم غیر مستقل استفاده شد که نسبت به نمونه‌های مولتی‌لینک سواری سفت‌تری را به همراه دارند.

امکانات رفاهی جئومتری C

هنوز مشخص نیست که فردا موتورز این خودرو الکتریکی را با چه سطح از امکانات و تجهیزات قرار است در کشورمان عرضه کند. اما از آنجایی که اعلام شد فول‌ترین نسخه آن به بازار می‌آید، بهتر است امکانات رفاهی این نسخه را بررسی کنیم.

جئومتری C در فول‌ترین تیپ خود در کشور چین با ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، رینگ‌های ۱۸ اینچی، ترمز پارک برقی، TPMS، هشدار بازبودن کمربندهی ایمنی ردیف اول، ایربگ‌های راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای به فروش می‌رسد.

این خودرو همچنین مجهز به سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، امکان انتخاب حالات رانندگی، امکان پارک اتوماتیک خودرو و پارک با ریموت، سامانه‌های کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری است.

علاوه بر این موارد، هشدار نقاط کور، رادار حرکت بین خطوط، هشدار خروج از خط، تابلوخوان علائم رانندگی و هشدار برخورد از جلو هم در زمینه امکانات دستیار راننده در جئومتری سی وجود دارند.

فضای داخلی جئومتری C

این خودرو با سانروف پانورامیک ثابت، روف رک آپشنال، ورود بدون کلید (برای همه درب‌ها)، استارت دکمه‌ای، دستگیره‌های درب مخفی، گریل اتوماتیک باز و بسته‌شو و صدای حرکتی در سرعت‌های کم (برای جلب توجه عابرین) به دست خریداران می‌رسد.

فرمان این خودرو چرمی است و تنظیم آن به صورت دستی انجام می‌شود. به غیر از این باید به دسته‌دنده الکترونیکی، نمایشگر ۵ اینچی پشت آمپر، HUD، شارژر بدون سیم تلفن همراه، تنظیم برقی صندلی‌های گرمکن‌دار ردیف جلو، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی، دستیار صوتی Hello Geometry، سیستم صوتی BOSE با ۹ اسپیکر، چراغ‌های LED، نورپردازی داخلی با ۷۲ رنگ، برف‌پاکن عقب، ایرکاندیشن دو نقطه‌ای اتوماتیک با خروجی تهویه ردیف دوم و فیلترهای تهویه و یونیزه داخل کابین در آن اشاره کرد.

فضای داخلی تیپ فیس لیفت جئومتری C

نکته جالب درباره فضای داخلی این خودرو آن است که جئومتری سی با دکمه‌های لمسی بسیاری بر روی کنسول میانی تولید می‌شد. پس از سال‌ها حضور در بازار، مشتریان از این دکمه‌ها (موجود در نمونه فردا موتورز) ناراضی بودند. چراکه وقتی نور آفتاب به آنها می‌خورد،دیدن آنها تقریباً غیر ممکن بود!

از همین رو، جئومتری در نسخه فیس لیفت (جئومتری M6) فضای داخلی این خودرو را به کلی تغییر داد. دکمه‌ای لمسی حذف شدند و تقریباً بیشتر تنظیمات این خودرو را حالا می‌توان با استفاده از نمایشگر مولتی مدیا آن انجام داد. اما نمونه وارداتی فردا موتورز با این داشبورد و دیزاین جدید وارد ایران نخواهد شد.

پاسخ به پرسش‌های متداول درباره جئومتری C

قیمت جیلی جئومتری C چقدر است؟
قیمت نسخه فول این خودرو در کشور چین، ۱۹۷ هزار و ۸۰۰ یوان است. براساس نرخ تبدیل ارز، این رقم حدوداً برابر با یک میلیارد و ۴۳۸ میلیون تومان خواهد بود. اگر فردا موتورز این نسخه از جئومتری سی را برای واردات به کشور انتخاب کرده باشد، باید منتظر قیمتی فراتر از دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در مبادی ورودی به کشور برای آن باشیم. از همین رو، این محصول فردا موتور ارزان قیمت نخواهد بود.

جئومتری C چه زمانی وارد بازار خودرو ایران می‌شود؟
به بیان مسئولین فردا موتورز، جئومتری C احتمالاً سال آینده وارد بازار خودرو کشور خواهد شد. این خودرو اکنون در حال گذراندن مراحل تست‌های قانونی است تا مجوزهای مربوطه برای واردات آن صادر شود. این بدان معناست که جئومتری C که حالا هم خودرویی قدیمی در بازار خودرو چین به شمار می‌رود، در زمان ورود به بازار ایران قدیمی‌تر هم خواهد شد. 

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

فروش ۱۲ خودروی وارداتی آغاز شد / جدول قیمت‌های قطعی و علی‌الحساب

دستورالعمل تنظیم‌ بازار خودرو توسط شورای رقابت اصلاح شد

جی ای سی امکو راسا موتور خاورمیانه به تهران رسید / تصاویر اختصاصی و مشخصات

نمایشگاه خودرو سئول به ۱۴۰۳ موکول شد




2 دیدگاه

  1. دم تون گرم که واقعیت رو میگین. خیلی از رسانه های بررسی خودرو بخاطر وابستگی مالی به شرکت های مونتاژ کار واقعیات خودرو ها رو نمیگن.

  2. دستگاه های دولتی خون مردم رو تو شیشه کردن. وارد کننده باید به هزارتا جا پول بده تا بتونه وارد کنه از یه طرفم تعرفه خیلی بالا باعث میشه خودروی وارداتی قیمت نجومی داشته باشه. اخع این چیه بالاتراز ۲ میلیارد قیمت بخوره‌. خودروی چینی بیشتراز ۲ میلیارد ارزش خرید نداره.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط