شاین مکس هیبریدی بررسی شد. این خودرو ۱۷۷ اسب بخاری قرار است توسط ایران خودرو عرضه شود. مشخصات فنی خودرو چیست و آیا ارزش خرید دارد؟
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: شاین مکس هیبریدی برای بررسی در اختیار رسانه ها قرار گرفت. این خودرو ۱۷۷ اسب بخاری محصول شرکت آئولوس است که خود زیر مجموعه ای از شرکت دانگ فنگ به شمار میرود. محصول H30 کراس این شرکت که آن هم توسط ایران خودرو عرضه شد، در حال تردد در کشور است. شاین مکس یک نسخه بنزینی با توان بیشتر هم دارد. امکانات نسخه هیبریدی از نسخه بنزینی کم تر اما همچنان قابل قبول است.
عملکرد اولین سدان چینی هیبریدی ایران خودرو چگونه است؟
مشخصات فنی
شاین مکس هیبریدی در معرفی ابتدایی خودرویی ۳۳۵ اسب بخاری و ۵۰۰ نیوتونمتری معرفی شد که اشتباه بود. ایران خودرو در وب سایت خود نیز مشخصات فنی صحیح را درج کرد. اما عجیب اینجاست که در قسمت عقب خودروی تست نوشته ۵۰۰T به معنای گشتاور ۵۰۰ نیوتونمتری چسبیدهاست.
اما چنین گشتاوری هرگز زیر پای ما حس نشد و زیر در موتور خودرو هم تنها یک پیشرانه بنزینی و یک پیشرانه بسیار کوچک الکتریکی قرار داشت.
نسخه هیبریدی شاین مکس ایران خودرو از موتور DFMC15TE1 به حجم ۱.۵ لیتر استفاده میکند. این موتور توربو با کمک یک موتور الکتریکی gateway میتواند ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور در اختیار راننده قرار دهد. مجموعه باتری این خودرو هیبریدی در چین ۸ سال گارانتی دارد.
زیر در موتور شاین مکس هیبریدی موتور بنزینی در کنار یک پَک قرار گرفتهاست. درون این پَک یک موتور کوچک الکتریکی به همراه ژنراتور و گیربکس E-CVT قرار دارد.
براساس اطلاعات رسمی، نسخه هیبریدی شاین مکس ایران خودرو، ۵.۲۴ لیتر در ازای هر صد کیلومتر سوخت مصرف میکند. حداکثر سرعت این خودرو نیز فقط ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.
خودرو در حالت درجا هیچگونه صدای ندارد چرا که تنها از موتور الکتریکی استفاده میکند. با فشردن پدال گاز یک صدای سوت مصنوعی از خودرو به گوش میرسد که تنها برای جلب توجه عابران پیاده است.
خودرو سه حالت انتقال نیرو دارد. در سرعتهای پایین (ترافیک و…) تنها موتور الکتریکی کار میکند. با افزایش سرعت و نیاز به توان بیشتر تنها موتور بنزینی وارد مدار میشود و علاوه بر شتابدهی به شارژ پکهای باتری هم میپردازد. با افزایش سرعت، موتور الکتریکی نیز وارد مدار میشود تا راننده به مجموع ۱۷۴ اسب بخار دست پیدا کند.
شتاب معمولی
با همه تفاسیر بالا اما شاین مکس هیبریدی شتاب معمولی دارد. حس شتابگیری و فرو رفتن در صندلی نسخه بنزینی در این خودرو حس نمیشود. البته توان کمتر و گیربکس CVT از دلایل این اتفاق هستند.
شتابگیری خودرو نسبتا روان، خطی و بیصدا است ولی لَختی شتابگیری به واسطه گیربکس CVT حس میشود. اما علت حذف موتور ۱۸۷ اسب بخاری نسخه بنزینی و اضافه کردن این همه تجهیزات الکترونیکی و دردسرهایش که در نهایت قدرت این نسخه هیبریدی را ۱۰ اسب بخار هم کمتر از نسخه بنزینی میکند، برای خبرنگار بیت ران اصلا مشخص نیست!
به هر روی به نظر میرسد که نسخه بنزینی شاین مکس انتخاب بهتری باشد.
سواری نرم، هندلینگ معمولی
تعلیق شاین مکس هیبریدی در قسمت جلو مانند سایر خودروها از نوع مک فرسون است. اما تعلیق عقب مولتی لینک آن در قسمت عقب باعث پدیدآمدن سواری نرم و بیصدا میشود. هر چند هندلینگ خودرو نسبتا خوب است اما انتظار ما از یک تعلیق مولتی لینک بیشتر بود.
در کل شاین مکس سواری نرم، بیصدا و قابل قبولی دارد. البته گذر زمان ثابت میکند که کابین خودرو و سیستم تعلیق، بعد از چند وقت به صدا میافتند؟
طراحی ظاهری و کابین
همانطور که در تصاویر میبینید شاین مکس هیبریدی هم سعی دارد مانند سایر هموطنانش از یک طراحی به روز بهره بگیرد. چراغهای کشیده زنون با سه لنز و یک جلو پنجره پلاستیکی یک تکه بزرگ، تلاش خوبی برای مدرن نشاندادن جلوی خودرو است. یک نوار سبز فسفری بالای جلو پنجره نیز نشان گَر تفاوت این خودرو با نسخه بنزینی است.
نمای کناری نیز حجیم است اما مشکل همیشگی نبود هماهنگی سایز تایر و بدنه خودروهای چینی، در این خودرو هم وجود دارد. شیب زیاد ستون C خودرو نیز آن را شبیه محصولات فست بک میکند. چراغهای یک تکه در قسمت عقب طراحی ساده اما مناسبی دارند و بسیار شبیه آریزو شش پرو هستند.
در مقایسه طراحی شاین مکس با رقبایش باید گفت که طراحی آن متناسبتر از آریزو شش پرو است اما به پای KMC J7 نمیرسد.
کابین شاین مکس هیبریدی مشکی رنگ است که هر چند به زیبایی و لوکس بودن رنگ سفید نسخه بنزینی نمی رسد اما برای کشور ما انتخاب بهتری است. طراحی کابین زیبا و مدرن و فرم غربیلک فرمان منحصر به فرد است. طراحی کابین شاین مکس تقریبا هم تراز رقبایش است اما استفاده از رنگ سفید باعث میشود تا لوکستر به نظر برسد.
امکانات رفاهی و ایمنی
سانروف برقی پانورامیک، صندلی برقی راننده با فن تهویه، ماساژور و خوشآمد گویی، مانیتور، تابلو خوان، رادار و… لیست امکانات مناسب شاین مکس بنزینی هستند.
شش کیسه هوا، ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ مجهز به ABS+EBD+EBA، کنترل پایداری، کنترل کشش و… نیز از امکانات ایمنی خودرو هستند.
اما ایران خودرو میگوید برخی از این امکانات در نسخه نهایی شاین مکس هیبریدی وجود ندارد و قیمت این خودرو نیز هنوز مشخص نیست.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیشتر بخوانید:
جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!
پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟
سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کرهای کارکرده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز
کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشنهای قطعی ریرا اعلام شد
تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنیاش با تارا معمولی چیست؟