ون هایما ۷x بررسی شد / آیا به سرنوشت هم کلاس‌هایش دچار می‌شود؟

از دست ندهید

ون هایما ۷X خودرویی در کلاس MPV یا چند منظوره است. معمولا خودروهای این کلاس موفق به فروش در بازار کشور ما نمی‌شوند. آیا این محصول هایما در کشور ما موفق می‌شود؟

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: ون هایما ۷X خودرویی در کلاس MPV یا چند منظوره است. کلاس‌هایی مانند استیشن و مینی ون در ایران با اقبال مواجه نشدند.

شاید به علت این که چهره عجیبی دارند و یا شاید چندان با کلاس و لوکس نظر نمی‌رسند! اما مینی ون‌ها بسیار کاربردی هستند. یکی از بهترین گزینه‌ها برای خانواده‌هایی که فرزندان زیادی دارند و اهل سفر هستند همین کلاس است. حالت مکعبی طراحی مینی ون‌ها، فضایی حتی بهتر از کراس اوورها را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. اما در کشور ما قضیه متفاوت است.

مشخصات فنی ون هایما ۷x ایران خودرو چیست و آیا شانسی برای فروش دارد؟

 

شتاب خوب، تعلیق خشک

موتور ون هایما ۷x، یک پیشرانه ۱/۶ لیتری توربو GDI است. موتوری که حجم دقیق آن ۱۵۹۴ سی سی و با کد HMA GA16-YF شناخته می‌شود.

این موتور ۱۹۲ اسب بخار قدرت در ۵۰۰۰ دور در دقیقه نیرو دارد. میزان گشتاور خروجی آن به ۲۹۳ نیوتن‌متر می‌‌رسد که در دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ در دسترس است. گیربکس خودرو نیز از نوع شش سرعته اتوماتیک AT است. این قوای محرکه عینا روی هایما ۸s هم وجود دارد.

شتاب هایما ۷x خوب است و عملکرد گیربکس نیز نسبتاً مناسب است. اما فنربندی خودرو بسیار خشک است. یکی از دلایل این خشکی این است که فنربندی خودرو را برای وزن زیاد در نظر گرفتند و با سوارشدن مسافران وضعیت بهتر می‌شود.

این مینی ون هفت نفره است، اما در صورت بازبودن صندلی‌های ردیف سوم، فضای چندانی در صندوق عقب خودرو باقی نمی‌ماند. صندلی‌های ردیف دوم نیز دو نفره است. علت آن هم یکی سوار و پیاده‌شدن راحت سرنشینان ردیف سوم و دیگری نشیمن و پُشتی بهتر برای سرنشینان این ردیف است.

هندلینگ

اما سواری ون هایما ۷x کمی عجیب است. به علت فاصله محوری زیاد چرخ‌های این خودرو (۲۸۶۰ میلی‌متر) به نظر می‌رسد وسط خودرو هنگام سواری شکم می‌دهد! یعنی سر و ته خودرو در یک راستا هستند اما وسط خودرو تمایل به حرکت در جهت دیگری دارد. البته این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد و به علت توزین وزن نا مناسب اتفاق می‌افتد.

ون هایما 7x

در مجموع شتاب خودرو راضی‌کننده است اما پیشرانه خودرو در صورت تکمیل ظرفیت و قرارگرفتن در مسیرهای کوهستانی، با ماهیت خودرو سازگاری ندارد. این مینی ون بیشتر برای کارهای تشریفاتی، سرویس فرودگاه، هتل و در مجموع برای سفرهای داخل شهری مناسب است.

تنها رقیب این خودرو در کشور سوبا M4 فردا موتورز است که مشخصات فنی مشابهی دارد اما گیربکس هفت سرعته دو کلاچه دارد که به نظر می‌رسد گیربکس شش سرعته AT هایما برای کشور ما گزینه بهتری باشد.

امکانات رفاهی و ایمنی

ون هایما ۷x امکانات قابل قبولی دارد. شش کیسه هوا، سانروف پانورامیک، مانیتور، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ردیف دوم، سیستم کنترل پایداری و کشش و… مجهز است.

برای مشاهده لیست کامل امکانات خودرو کلیک کنید.

سگمنت MPV در ایران

چندین خودرو مانند ون هایما ۷x پیش‌تر شانس خود را در این کلاس آزموده بودند. در زمان آزاد‌بودن واردات خودرو به کشور، کیا کارنز یکی از همین دست خودروها بود.

کارنز در بازار ایران به موفقیت قابل توجهی دست نیافت. اما با گذشت زمان هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. برای مثال کافیست بدانیم نمونه‌های ۲۰۱۶ این خودرو با کارکردهای نزدیک به صد هزار کیلومتر در رنج قیمتی ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند.

مرسدس بنز کلاس B و ب‌ام‌و سری ۲ اکتیوتورر هم در این بازار برای مدتی حضور داشتند. البته این کلاس خودرویی بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان، در ایران طرفداران بسیاری ندارد.

برای نمونه کشور ترکیه را می‌توان قلمرو MPVها قلمداد کرد. در بازار ترکیه یک خودروساز یک شرط اساسی برای موفقیت دارد. آن هم ارائه محصولی در رده MPVها است.

تجربه ثابت کرد که برخی از کلاس‌های خودرویی مانند ون‌ها، مینی ون‌ها، استیشن‌ها و… در نهایت مورد اقبال مصرف کنندگان قرار نمی گیرند و در نهایت توسط سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف خریداری می‌شوند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط