هایما ۸ اس ایران خودرو بررسی شد. کراس اوور ۱۹۲ اسبی جدید ایران خودرو چه مشخصاتی دارد و آیا ارزش خرید دارد؟
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: هایما ۸ اس محصول جدید ایران خودرو برای بازار کشور است که البته بعد از فروش و رسیدنبه دست مصرفکنندگان در اختیار رسانهها قرار گرفت! این خودرو از لحاظ کلاس و توان رقبایی مانند لاماری ایما، تیگو ۸ پرو و فونیکس FX را پیش را روی خود دارد.
اما نکته عجیب قیمت کمتر کارخانه هایما در مقابل قیمت بیشتر کارخانه خودرویی مانند لاماری ایما است. این در حالی است که قیمت هایما ۸ اس در کشور مبدا یعنی چین، بیشتر از قیمت لاماری است! اما عملکرد فنی این خودرو چگونه است و آیا ارزش خرید دارد؟
شتاب خوب، موتور و گیربکس هماهنگ!
موتور هایما ۸ اس، یک پیشرانه ۱/۶ لیتری توربو GDI است. موتوری که حجم دقیق آن ۱۵۹۴ سی سی و با کد HMA GA16-YF شناخته میشود.
این موتور ۱۹۲ اسب بخار قدرت در ۵۰۰۰ دور در دقیقه نیرو دارد. میزان گشتاور خروجی آن به ۲۹۳ نیوتن متر میرسد که در دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ در دسترس است.
گیربکس خودرو نیز از نوع شش سرعته اتوماتیک AT است. شتاب و کشش خودرو راضیکننده است و از آن مهمتر هماهنگی مناسب موتور و گیربکس خودرو است.
چرا که این خودرو توسط مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو با شرایط بنزین و… کشور سازگار شد. اتفاقی که در اکثر چینیهای مونتاژی رخ نمیدهد. سواری خودرو به واسطه استفاده از سیستم تعلیق مولتی لینک در قسمت عقب مناسب است. اما هندلینگ خودرو ضعیفتر از انتظارمان بود.
عملکرد گیربکس خودرو نیز مناسب و روان بود. در مجموع میتوان گفت هایما ۸ اس خودرویی با شتاب مناسب، سواری نرم و هندلینگ معمولی است.
طراحی ظاهری و کابین
هایما ۸ اس در نمای جلو طراحی نسبتا جذاب و البته خشنی دارد. الگوی چراغهای دوبل کشیده و جلو پنجره متناسب جلوی این خودرو را زیبا کردهاست. اما بیرونزدن برخی از قسمتهای در موتور از بدنه خودرو، جزو ضعفهای آیرودینامیکی خودرو است.
نمای جانبی خودرو بسیار ساده است اما جزو معدود خودروهای چینی است که اندازه رینگ و تایر آن با سایز بدنه همخوانی دارد و همین ویژگی باعث اسپرتشدن این نما است.
نمای عقب خودرو نیز بسیار ساده و تخت است و تا لب سپر خوب است. اما کار چندانی روی نیمه پایینی بخش عقب خودرو نشدهاست و این بخش بیش از حد ساده است.
در کل باید گفت هایما ۸ اس طراحی ساده اما قابل قبولی دارد. هر چند زیبایی لاماری را ندارد اما حداقل کُپی نیست و هویت خود را دارد.
امکانات رفاهی و ایمنی
هایما ۸ اس به امکاناتی مانند سان روف برقی پانورامیک، شش کیسه هوا، صندلی برقی راننده و شاگرد با گرمکن، کیلس، مانیتور، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، کنترل پایداری و… است.
برای مشاهده امکانات کامل خودرو کلیک کنید.
قیمت مناسب!
قیمت هایما ۸ اس در چین حدود ۹۵۰ میلیون تومان است و این در حالی است که قیمت کارخانه این خودرو یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون تومان اعلام شد.
یعنی ایران خودرو حدود ۲۸ درصد سود روی آن کشیدهاست که البته بخشی از آن بابت هزینههای گمرکی، عوارض و…است. در مقابل خودرویی مانند لاماری ایما در چین حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد در حالی که قیمت کارخانه آن یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان است! و این یعنی ۷۵ درصد افزایش قیمت نسبت به مبدا.
اما این اتفاق چگونه رخ میدهد؟ دلیل اول این است که ایران خودرو و هایما شریک تجاری یکدیگر هستند و ایران خودرو قصد عرضه تعداد قابل توجهی هایما ۸ اس را دارد و اینها یعنی خرید با قیمت مناسبتر از مبدا. از سوی دیگر نیز مشخص میشود که قیمتگذاری محصولات چینی کاملاً سلیقهای صورت میگیرد.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیشتر بخوانید:
جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!
پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟
سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کرهای کارکرده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز
کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشنهای قطعی ریرا اعلام شد
تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنیاش با تارا معمولی چیست؟