چانگان ایدو برقی سایپا با پیمایش ۴۰۱ کیلومتری معرفی شد

از دست ندهید

چانگان ایدو برقی در فول‌ترین تیپ خود توسط گروه خودروسازی سایپا به بازار ارائه خواهد شد. این خودرو که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد، در بازار خودرو چین ۱۵۹ هزار و ۹۰۰ یوان (یک میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان) قیمت دارد. چانگان ایدو برقی قادر است با یکبار شارژ کامل ۴۰۱ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

بررسی محصولات ونوسیا با مدیرعامل مکث موتور را در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – چانگان ایدو خودرویی آشنا در بازار خودرو کشورمان است. علاقه‌مندان به خودرو می‌دانند که نسل اول این سدان چینی توسط سایپا در کشور مونتاژ می‌شد. هنوز هم پس از گذشت سال‌ها از حضور نسل اول این خودرو در ایران، قیمت نمونه‌های کارکرده آن در بازار بیش از ۶۰۰ میلیون تومان است.

نسل دوم این سدان چانگان هیچ‌گاه وارد بازار خودرو کشور نشد. اما حالا شاهد نمایش جدیدترین نسخه چانگان ایدو برقی (نسخه فیس لیفت) آن در نمایشگاه تحول صنعت خودرو هستیم.

این خودرو به بیان مسئولین سایپا قرار است به زودی به بازار ارائه شود. هنوز قیمت این سدان EV رسماً اعلام نشده‌است. اما با توجه به قیمت ۱۵۹ هزار و ۹۰۰ یوانی (یک میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان) آن باید عنوان کرد که رقم خرید آن کمتر از دو میلیارد تومان نخواهد بود.

 

ایدو برقی نسخه‌های ارزان قیمتی هم در بازار خودرو چین دارد. اما باتوجه به اطلاعاتی که سایپا در زمان رونمایی از آن اعلام کرد، گرانترین و فول‌ترین نسخه آن برای حضور در کشورمان انتخاب شده‌است.

چانگان ایدو برقی

برخلاف تصور، ایدو برقی حتی در نسخه فیس لیفت خود، خودرو موفقی در بحث فروش در بازار خودرو چین نیست. این سدان الکتریکی اکنون در جایگاه ۷۸ فروش در میان سدان‌های کامپکت چینی قرار دارد.

 

ذکر این نکته لازم است که نسخه بنزینی نسل دوم چانگان ایدو، یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های اقتصادی در کشور چین است. اما چینی‌ها خیلی تمایلی به خرید نسخه EV آن ندارند.

چانگان ایدو برقی

تصویر بالا، آمار فروش شش ماه اخیر این خودرو برقی را در کشور چین به نمایش می‌گذارد. همان‌طور که آمارها نشان می‌دهند، فروش این خودرو از ۳۰۳۰ دستگاه در خرداد ماه سال جاری، ناگهان با ریزشی ۷۷۵.۱۴ درصدی روبرو شد. به‌طوری‌که حتی در تیر ماه امسال فروشی ۳۲ دستگاهی در کل کشور چین ثبت کرد!

مشخصات فنی چانگان ایدو برقی سایپا

چانگان ایدو برقی

چانگان ایدو برقی از یک موتور برقی به قدرت ۱۲۰ کیلووات (۱۶۳ اسب بخار) استفاده می‌کند. این موتور برقی می‌تواند گشتاوری برابر با ۲۴۵ نیوتن‌متر توسط گیربکس تک سرعته به محور جلو این سدان الکتریکی ارسال کند.

چانگان شتاب رسمی این خودرو را ۱۰.۸ ثانیه اعلام کرد و مالک آن می‌تواند در نهایت سرعت ۱۴۵ کیلومتر در ساعت را با آن تجربه کند.

برخلاف اعلام سایپا در زمان رونمایی از این خودرو، باتری ایدو برقی توسط CATL تأمین نمی‌شود. بلکه مجموعه باتری ۴۷.۷۸ کیلووات ساعتی آن توسط برند Ningde era تولید می‌شود.

چانگان ایدو برقی

این مجموعه باتری برخلاف بسیاری از خودروهای برقی با گردش آب خنک نمی‌شود. در واقع هیچ سیستم خنک‌کننده‌ای برای مجموعه باتری این خودرو وجود ندارد. اما برای‌رساندن آن به دمای ایده‌آل، دارای گرمکن است.

ایدو برقی در ازای طی هر صد کیلومتر، ۱۳ کیلووات ساعت انرژی از باتری خود مصرف می‌کند. این خودرو با استفاده از ایستگاه‌های فست‌ شارژ در مدت زمان ۴۸ دقیقه از ۰ تا ۸۰ کاملاً شارژ می‌شود.

اما در نبود ایستگاه‌های فست شارژ می‌توان با شارژرهای خانگی هم باتری‌های آن را مملو از انرژی کرد. البته برای انجام اینکار ۸.۵ ساعت باید زمان صرف کرد.

مجموعه باتری این خودرو توسط چانگان ۶ سال یا ۶۰۰ هزار کیلومتر گارانتی شدند. خود ایدو برقی هم توسط این خودروساز چینی با گارانتی ۳ ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری به دست مشتریان می‌رسد.

مصاحبه اختصاصی وزیر صمت با بیت‌ران را در کانال یوتیوب بیت‌ران تماشا کنید:

چانگان ایدو برقی طول، عرض و ارتفاعی برابر با ۴۷۴۰×۱۸۲۰×۱۵۳۰ میلیمتر دارد و فاصله بین دو محور آن هم ۲۷۰۰ میلیمتر است. این خودرو فضای باری معادل ۴۱۰ لیتر در اختیار مالک خود قرار می‌دهد و وزن آن به ۱۶۱۵ کیلوگرم می‌رسد. ایدو برقی در دایره‌ای به قطر ۵.۶ متر می‌تواند دور بزند و فقط ۱۲ سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارد.

ذکر این نکته لازم است که چانگان ایدو برقی گرچه در نمونه فیس لیفت خود توسط سایپا رونمایی شد، اما این خودرو مدل ۲۰۲۳ نیست. چراکه مدل ۲۰۲۳ ایدو برقی با باتری ۴۴.۴۳ کیلووات ساعتی که توسط Ningde era تولید می‌شود در چین به فروش می‌رسد.

امکانات رفاهی چانگان ایدو برقی سایپا

چانگان ایدو برقی

چانگان ایدو برقی با رینگ‌های ۱۷ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، ترمز پارک اتوماتیک و سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی به دست مشتریان می‌رسد.

این خودرو برقی همچنین دارای استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، فرمان پلاستیکی با تنظیم دستی، لیور دنده الکترونیکی، تنظیم برقی صندلی راننده، تنظیم دستی صندلی شاگرد، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی (در مدل فول)، چراغ‌های LED، آیینه‌های برقی و تهویه مطبوع اتوماتیک است.

همانطور که مشاهده می‌شود، لیست امکانات رفاهی این خودرو چندان هم بلند نیست. از همین رو، باید دید در نهایت چه قیمتی برای این سدان اقتصادی الکتریکی از سوی سایپا اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

KMC X5 کرمان موتور قیمت گذاری شد

ونوسیا STAR MHEV ؛ کراس‌اوور هایبرید مکث موتور با این مشخصات رونمایی شد

دنا پلاس دستی EFP یک هفته دیگر به بازار می‌آید

چرا با خودروسازان چینی درجه یک مذاکره نمی‌کنیم؟ وزیر صمت پاسخ داد

علائم خرابی کویل خودرو چیست؟ / راهنمای تعمیرات کویل خودرو

نقص فنی محصولات چری در عربستان / فراخوان ۱۶۱۹۰ خودرو به دلیل خطر آتش‌سوزی




1 دیدگاه

  1. هر اشغالی رو ک هیچ کسی نمیخواد یا از رده خارج شده یا تست داده تو سطح شهر جوابش منفی شده همونو باید در اینجا باقیمت میلیاردی پیدا کرد… سال اول ۱۰۳۰دستگاه فروخته سال دوم ۳۲دستگاه ینی ترزده تو تولید .. بعد سای پا اونو آورده با قیمت بالای ۱ ملیارد تحویل ملت بده خدااا این ظلم نیس پس چیه اگه این ستم نیس پس چیه
    اونا تست کردن دیدن ارزش خرید نداره بعد اینا برای سود و از اونجایی ک ۲۵ سال مال برادر چین هستیم هراشغالی رو تحویلمون میدن

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط