پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید تحت فشار بررسی شد/ خودرو با شتاب عالی اما…

از دست ندهید

پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید سقف فلزی، در گرمای شدید اهواز بررسی شد. این خودرو از پیشرانه TU5 پلاس و گیربکس شش سرعته DAE بهره می برد. این خودرو در واقع نسخه یک رنگ پژو ۲۰۷ دو رنگ (گوجه کبابی) اما با تفاوت در برنامه نویسی کامپیوتر خودرو است. عملکرد این خودرو چگونه است و آیا ارزش خرید دارد؟

پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: هر چند عملکرد پژو ۲۰۷ MC یا دو رنگ سقف شیشه‌ای خیلی بهتر از پژو ۲۰۷ اتومات قدیمی بود، اما این محصول فقط به علت رنگ‌آمیزی زشت و بی‌سلیقه تولید کننده، مورد اقبال عمومی جامعه واقع نشد. اما ظاهرا ایران خودو پس از به پایان رسیدن موجودی رنگ قرمز شرکت، تصمیم گرفت تا نسخه تک رنگ آن را هم تولید کند! پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید سقف فلزی هم از پیشرانه TU5 پلاس و گیربکس شش سرعته DAE استفاده می‌کند. این خودرو در بخش EMS (تجهیزات برق و الکترونیک) و نرم افزار ECU خودرو نیز تغییراتی داشته است.

عملکرد پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید در فشار بالا چگونه چگونه است؟

شتاب خوب

پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید

پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید از پیشرانه TU5 پلاس به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتون‌متر گشتاور استفاده می‌کند. تنها گیربکس شش سرعته خودکار AT حال حاضر ایران خودرو با برند DAE نیز وظیفه انتقال توان پیشرانه به چرخ‌های جلو را دارد. ایران خودرو در این خودرو از تجهیزات EMS جدید (کامپیوتر، سنسورها و…) جدیدی با برند یک شرکت چینی به نام AECS استفاده کرده است. نرم افزار ECU این خودرو نیز متعلق به همین شرکت چینی است. شتاب پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید از پژو ۲۰۷ دو رنگ هم بهتر شده است. به نظر می‌رسد عوامل بهبود شتاب خودرو، پکیج EMS جدید، برنامه ریزی مجدد کامپیوتر و کالیبراسیون این خودرو باشند.

 

پس از فشردن پدال گاز، خودرو با تاخیر کمی، راه می‌افتد و با فشار بیشتر روی پدال گاز، دنده‌ها در دور ۵۵۰۰ RPM (حالت عادی گیربکس) تعویض می‌شوند. شتاب‌گیری خودرو حتی در گرمای وحشتناک ۵۰ درجه اهواز و محدود شدن توان توسط کامپیوتر خودرو (به علت ایمن نگه داشتن موتور و گیربکس) باز هم خوب است. ضعف شتاب و کشش پژو ۲۰۷‌های قدیمی در این خودرو اصلا حس نمی‌شود. این خودرو در صورت قرار گرفتن روی حالت اسپرت گیربکس، دنده‌ها را در دور موتور ۵۸۰۰ RPM تعویض می‌کند. روی حالت تیپ ترونیک نیز دنده‌ها روی  RPM ۶۰۰۰  تعویض می‌شوند که جای خوشحالی دارد!

هندلینگ ضعیف

هر چند شتاب و کشش پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید راضی کننده است، اما خودرو هنگام مانورهای ناگهانی در سرعت‌های بالای ۶۰ کیلومتر اصلا پایدار نیست و عقب آن به راحتی در می‌رود.

البته لازم به ذکر است خودرو تحت بررسی به سیستم ESC (کنترل پایداری) مجهز نبود. مسلما خودرو با تجهیز به سامانه ESC، در مانورهای ناگهانی پایداری خیلی بهتری دارد. اما پلتفرم قدیمی خودرو باعث می‌شود سرنشینان خودرو همچنان استرس زیادی را در این شرایط تجربه کنند.

به هر حال وجود سامانه کنترل پایداری برای این خودرو کاملا ضروری به نظر می‌رسید. این مورد بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه جدید در نسخه‌های تحویلی به مشتریان، لحاظ می‌شود.

 

تعلیق خشک

باوجود کشش بهتر نسبت به نسخه های قبلی در پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید، اما این خودرو همچنان سواری خشک و همراه با کوبشی دارد. علت این موضوع استفاده از سیستم تعلیق قدیمی میل پیچشی در قسمت عقب و همینطور فنربندی ذاتا خشک این خودرو است.

بالا رفتن آمپر آب

شاید بتوان گفت مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ایراد پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید بالا رفتن بیش از حد دمای آب آن است. دمای آب این خودرو هنگام فشار آوردن به آن، تا نزدیکی محدوده قرمز (بحرانی) بالا می‌رفت. در این شرایط کولر خودرو نیز قطع می‌شد. این اتفاق در نسخه‌های قدیمی با گیربکس AL4 هرگز رخ نمی‌داد. اما علت چیست؟

واقعیت این است که هواخور قوای محرکه پژو ۲۰۷ برای دمای تولید شده توسط موتور و گیربکس جدید دیگر کافی به نظر نمی‌رسد. بخشی از خنک‌کاری گیربکس DAE این خودرو توسط آب رادیاتور موتورانجام می‌شود که خود به علت هواخور کم و خنک‌کاری ضعیف پیشرانه، بیش از حد داغ می‌شود. خنک‌کاری گیربکس نیز حالا مزید بر علت می‌شود و در نتیجه شما با راندن این خودرو تحت فشار، هرگز نگرانی نداشتن آب جوش برای درست کردن چای در سفر را نخواهید داشت.

جالب است بدانید نسخه دنده دستی همین محصول که توسط تیم بیت ران و در همین شرایط تست شد، هرگز مشکل بالا رفتن دمای آب را نداشت و راندمانش نیز بهتر از نسخه اتوماتیک بود.

فقط مناسب شهر!

با وجود بهبود عملکرد قوای فنی پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید و شتاب و کشش بهتر، اما این خودرو تنها مناسب ترددهای داخل شهر است. این خودرو در جاده‌های شهر اهواز تست شد و جالب است بدانید در این جاده‌ها هر چه قدر هم منتظر بمانید، هیچ کدام از نسخه‌های پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ یا پراید را نخواهید دید! چرا که تجربه راندن در دمای بالا و در مسافت‌های طولانی به ساکنان این شهر ثابت کرده است که خودروهای هاچ بک گزینه‌های مناسبی برای آنان نیستند.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید با قوای محرکه و برنامه نویسی جدید و نصب سامانه کنترل پایداری، اکنون یک گزینه مناسب برای سفرهای داخل شهری است. استفاده از این خودرو در جاده و سفرهای طولانی همچنان خسته کننده است.

بیشتر بخوانید:

ترمز تارا قوی‌تر است یا دنا پلاس؟/ نتیجه تست ترمز محصولات ایران خودرو

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست‌ خورده‌چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران‌تر از مرسدس و ب‌ام‌و! / بحران آغاز شد




1 دیدگاه

  1. برای هر خودرویی که پلتفرم قدیمی دارد نمیشه سامانه کنترل پایداری نصب کرد یا آپشن جدید اضافه کرد چون باید پلتفرم جدید باشد تا سامانه کنترل پایداری اینا درست و قشنگ کار کنه .

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط