جک جی۴ نیوفیس یا ایگل JAC J4 فیسلیفت به عنوان اولین محصول با نشان کرمان موتور معرفی شد. در این مراسم درباره طراحی، پیشرانه و نیز دیگر جزئیات این محصول اطلاعاتی داده شد.
بیتران – رضا نوروزی: کرمانموتور خودروسازی است که با تیراژی در حدود ۳۰ هزار دستگاه خودرو از سال ۱۳۷۳ تا به امروز فعالیت داشتهاست. اما این محصولات همیشه مونتاژی بوده و کرمانموتور چندسالی است که رویای ساخت برند مستقل و توسعه محصول بر مبنای آن را دارد. بنابراین یک سالی است که در راستای این رویا اندکی تلاش کرده و با یک فیسلیفت جزئی روی یک محصول چینی، کرمانموتور اولین محصول با نشان خود را معرفی کرد.
JAC J4 فیسلیفت، اولین محصول با نشان کرمانموتور
JAC J4 فیسلیفت، اولین محصول با نشان کرمانموتور است که با یک فیسلیفت مینور، قرار است به بازار بیاید. اما جک جی۴ پرفروشترین محصول کرمانموتور در ایران، چندسالی است که از سبد محصولات شرکت جک حذف شدهاست.
JAC J4 فیسلیفت برآیند ۵ پروپزال طراحیشده توسط حسین وفایی طراح ارشد شرکت کرمانموتور است. حسین وفایی، تغییرات بسیار کم در این محصول را به دلیل نوپایی شرکت در حوزه طراحی میداند. این تغییرات تنها به تغییر چراغهای جلو و عقب و سپرها در نمای بیرونی محدود شده و هیچ تغییر بزرگ دیگری وجود ندارد. در نمای داخلی جک جی۴ نیوفیس هم رودریها بدون تغییر جای عملگرها، بازطراحی شدهاند.
در این رویداد شرکت کرمانموتور شرکای تجاری ایتالیایی خود برای تولید قطعات جدید جک جی۴ نیوفیس را نیز معرفی کرد. این شرکتها در قالب طراحی خودرو و تامین قطعه قرار است با کرمانموتور همکاری کنند.
فرآیند طراحی جک جی۴ نیوفیس
جک جی۴ نیوفیس همانطور که گفتهشد، تنها در ارزانترین قطعات بدنه از لحاظ سرمایهگذاری مورد نیاز برای تولید، تغییر کردهاست. سایر قطعات این پلتفرم هم داخلیسازی شده و قرار است توسعه محصولات برند KMC روی این پلتفرم باشد. این خودرو با ۵ طرح اولیه که در قالب پروپزال ارائه شد، معرفی شد. اما تمام این ۵ طرح با همان محدوده قابل تغییر طراحی شدند و در نهایت تلفیقی از این ۵ طرح تایید و توسعه دادهشد.
همانطور که در تصاویر مشخص است همه طرحها با الهام از نام این محصول طراحی شدهاند. ایگل در انگلیسی به معنی عقاب است. اما در فارسی هم این اسم معنا دارد و به معنی “مانند ماه زیبا” است. در مجموع میتوان به این تغییرات رای مثبت داد. اما نکته اصلی ادامه این روند است که کرمانموتور بتواند به یک محصول بهروز برسد و تنها با یک فیسلیفت جزئی خود را خودروساز نخواند.
پیشرانه
ایگل در دو نسخه بنزینی و برقی در حال توسعه است که نسخه بنزینی هیچ تفاوتی با جک جی۴ ندارد. اما نسخه برقی با همکاری مپنا و شرکت زیر مجموعه آن، مکو در حال توسعه است. نسخه برقی این خودرو از یک موتور ۱۲۰ کیلووات ساعتی بهره میبرد که توانایی تولید ۲۵۸ نیوتونمتر گشتاور را دارد. این موتور در سیکل NEDC توانایی پیمایش حدود ۳۰۰ کیلومتر را دارد که پیمایش اصلا مناسبی نیست. این خودرو از یک پک باتری ۴۱ کیلوواتی با تکنولوژی Lithium-ion استفاده میکند که تکنولوژی جدیدی محسوب نمیشود.
گیربکس این خودرو تک دنده است و قابلیت شیبروی ۴۵ درجهای را تا ۲۰ ثانیه بیشتر ندارد. اما به طور مداوم میتواند تا شیب ۳۷ درجه را طی کند.
جک جی۴ از یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی چهارسیلندر استفاده میکند که ۱۰۳ اسببخار قدرت دارد. گشتاور این موتور نیز ۱۴۶ نیوتونمتر است و به کمک یک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود.
امکانات رفاهی
ایگل یا جک جی۴ فیس لیفت، امکاناتی کاملا مشابه جک جی۴ ارائه خواهد داد و هیچ برنامهای برای افزایش امکانات یا آپشنها در آن وجود ندارد. جک جی۴ لیست امکاناتی مشابه سایر رقبا در این کلاس خودرویی ارائه میدهد و تفاوت بسیار زیادی با آنها ندارد. اما این خودرو یکی از جذابترین آپشنها از دیدگاه مشتری ایرانی یعنی سانروف را ندارد. همچنین آپشنهایی همچون گرمکن صندلی یا مانتیور بزرگ هم در آن دیدهنمیشود.
بیشتر بخوانید:
اسکای ول خودرو برقی کرمان خودرو معرفی شد/ یک چینی ناشناخته اما گرانتر از تسلا!
جک جی۴ فیس لیفت چگونه طراحی شده؟ + زبان طراحی جدید کرمان موتور مشخص شد
طراحی دوم به خودرو اقتصادی میاد بقیه شون عین اسباب بازی میشن
هیاهوی بسیار برای هیچ
بعد از حدود ۳۰ سال سابقه فعالیت ، کرمان موتور
همچنان مونتاژگر لگن پاره های چلغوز چینی بوده
و تیراژ سالانه اش هم حدود ۳۰ هزار دستگاه
می باشد . این کرمان موتور هرگز تبدیل به یک
خودروساز مهم و واقعی نخواهد شد .
نمیدونم باید برای حال و روز کرمان موتور
بخندیم یا گریه کنیم .
فرایند طراحی نداره. یه چراغ و جلو پنجره عوض کردن که اونم ریدن
بهتر نبود دوزار خرج میکردن حداقل یه آدم درست حسابی میومد یه طرح جدید میداد نه یه نورچشمی سفارشی؟ بعد بخاطر همین دوتا چراغ صد میلیون میکشن روش..
افتضاحه
جک جی ۴ در حد خودش ماشین خیلی خوبیه و تغییرات ایجاد شده در مدل فیس لیفتش هم خوبه ، اما در آپشن سان روف رو که گفته شده مورد توجه ترین آپشن ایرانی هاست بنظرم مقصرش رسانه های درگیر خودرو هستند چون سانروف بیشتر بدرد اروپا میخوره که آفتاب کمی دارند و میخوان نهایت استفاده از آفتاب رو ببرن نه کشور ما که باید از آفتاب فرار کنیم و حتی زمستونا مون هم همیشه آفتابیه ، ایرانی ها متأسفانه تو این زمینه مثل بچه ها بیشتر دنبال چشم و هم چشمی هستند .
آقا رضایعزیز نظرت در مورد سانروف کمی غیرواقعیه.
بنده سانروف رو به خاطر تهویه مناسب هوا و عومآلودگی صوتی برای سرنشینان خودرو می پسندم.
چی میشه آقایون واردکننده خودرو از کشورهاییکه چندین سال در دنیا رتبه مناسب وبرتر را کسب کردند خودرو وارد کنند نه تنها از چین که رضایتمندی چندان به آن وجود ندارد
بسیار زشت وغیر تخصصی
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🥴
ارزش واقعیش یکسوم قیمت فعلیاست
پس انتخاب اسم سرکاری بود
با تغییر چراغ ها از این مردم بدبخت خدا میدونه چقدر میخان بگیرن
این پروژه از حالا شکست خورده است.
با سلام
یکی از مشکلاتی که در هنگام خرید خودرو j4 برایم مهم بود، ضعیت قرار گیری راننده در پشت فرمان این خودرو است. علاوه بر این که تمام تنظیمات صندلی دستی است که آزادی عملش هم اندک است، کف صندلی خیلی پایین است و راننده احساس می کند که بروی کف خودرو نشسته است. برای همین ترجیح دادم که از خرید خودرو صرفنظر کنم
فقط میشه گفت خدایا
تخصص مهندس های ایرانی در طراحی خودرو فقط تغییر در چراغ های جلو است و بس.
جی فور فقط کمی ضعف در طراحی جلو داشت و با کمی تغییر تبدیل به محصول جذابی میشد . متاسفانه با بیش طراحی و الهام گرفتن از تسلا که هیچ ربطی به این ماشین و پلتفرمش نداره گند زدن توش . ماشین کوچیکی که اجزای بزرگی داره و انگار توسط یه انیمشن ساز طراحی شده . اینهمه طراح ده پونزده ساله تو مدرسه ها هستن من نمیفهمم چطور ممکنه خودروساز های ما همیشه از طراح هایی استفاده کنن که از بچه مدرسه ای های ده ساله هم ضعیفتر عمل میکنن .
ای شما بیایید حقوق این نیروهای کرمان موتور که دارن کارمیکنن درست کنید باحقوق ۱۲ملیونی نمیشه زندگی کرد فقط بلدید اسم بزرگ کنید
حقوق کارگرها رو درست کنید ۱۲ملیون حقوقی نیست ک خرج زن بچمون بدیم اول گیردادید به نیوفیس بخوره تو سرتون یکخورده فکر نیروهاتون باشید