دنا جوانان و تارا توربو مقایسه شدند/ کدام یک پیروز میدان است؟

از دست ندهید

دنا جوانان و تارا توربو در گرمای اهواز مقایسه شدند. هر دو خودرو به موتور جدید EFP توربو مجهز هستند و از گیربکس شش سرعته خودکار DAE استفاده می‌کنند. نتیجه این رقابت سنگین چیست؟

دنا جوانان و تارا توربو

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: نتیجه مقایسه دنا جوانان و تارا توربو چیست؟ قرار است این دو خودرو به زودی وارد بازار شوند. هر دو خودرو از پیشرانه جدید EFP توربو به قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتون‌متر و گیربکس شش سرعته خودکار DAE استفاده می‌کنند. دنا جوانان روی پلت‌فرم بهینه شده اما قدیمی پژو ۴۰۵ و تارا EFP روی جدیدترین پلت‌فرم ایران خودرو یعنی IKP1 توسعه یافته‌اند.

اما نتیجه مقایسه دنا جوانان و تارا توربو در پر فشار‌ترین شرایط ممکن یعنی گرمای وحشتناک اهواز و بنزین بسیار بی کیفیت چه بود؟

نبرد عشق و علم!

دنا جوانان و تارا توربو

تارا با وجود استفاده از پلت‌فرم جدید، وجود سیستم کنترل پایداری و بدنه ایمن، هرگز به محبوبیت دنا پلاس دست نیافت! علت آن هم مستقیما به  ظاهر نا هماهنگ و کابین نا متعارفش مربوط است. در واقع دنا پلاس طرفداران و حتی عاشقان بیشتری دارد و وقتی قرار باشد دنا جوانان و تارا توربو با یک موتور و گیربکس یکسان وارد رقابت شوند، سکوی هواداران تارا توربو خلوت‌تر از هواداران دنا جوانان است.

تارا در حال حاضر از پیشرانه TU5 پلاس بهره می برد که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. تارا اتومات معمولی در بخش کشش و توان ضعف دارد.

اما صدای زیاد دست و جیغ و هورای هواردان دنا جوانان چندان دوامی ندارد! چرا که مقایسه دنا جوانان و تارا توربو، خیلی زود بر ملا کرد که دنا جوانان قرار است در هر بار درگ، نه با فاصله یک خودرو بلکه با فاصله یک اتوبوس یا شاید هم بیشتر از تارا توربو عقب بیفتد!

این رقابت هر چند بار هم تکرار شود، باز هم تارا EFP با فاصله زیاد دنا جوانان را سلاخی می‌کند!

شاید وقت آن باشد که هواداران دنا جوانان با ناراحتی پیست رقابت را ترک کنند. چرا که هر چند دنا جوانان شتاب خوبی دارد اما این شتاب زمانی به چشم می‌آید که تارا توربویی وجود نداشته باشد! به هر حال رقابت عشق و علم چندان دوامی ندارد و تارا توربو مقتدرانه دنا جوانان را شکست می‌دهد.

اما علت باخت سنگین دنا جوانان در مقایسه دنا جوانان و تارا توربو چیست؟

وزن کمتر، خنک‌کاری بهتر، شتاب بیشتر!

باخت سنگین دنا جوانان در مقایسه تارا توربو، اهمیت سیستم خنک‌کاری خودرو را دو چندان گوشزد می‌کند! از آن گذشته وزن دنا جوانان حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم است در حالی که وزن تارا توربو حدود ۱۲۷۰ کیلوگرم است.

از طرف دیگر اگر به داخل جلو پنجره دنا نگاه کنید دو عدد پروانه فن بزرگ می‌بینید که خودشان سد راه ورود هوا به موتور هستند! بعد از فن‌ها، رادیاتور قرار دارد و پس از آن هم با فاصله کمی کاتالیزور اگزوز را داریم.

این چیدمان در تارا متفاوت است. رادیاتور در ابتدای مجموعه خنک‌کاری و با فاصله کمی از جلو پنجره قرار گرفته و مستقیما هوای بیرون را دریافت می‌کند. فن‌ها در پشت رادیاتور قرار دارند و پس از آن یک لایه آلومینیومی جهت حفاظت رادیاتور از گرمای کاتالیزور قرار گرفته است.

نتیجه این چیدمان این است که رادیاتور از یک سمت با هوای ورودی خنک می‌شود و از سمت دیگر هم فن‌ها در حال خنک کردن آن هستند. لایه محافظ نیز اجازه انتقال حرارت کاتالیزور به آن را نمی‌دهد. به همین علت آمپر آب در تارا توربو هرگز از محدوده وسط بالا نمی‌رود و از مشکل داغ کردن و افت شدید راندمان در دنا توربو خبری نیست.

موضوع خنک‌کاری آن قدر با اهمیت است که تارا توربو قادر به شکست دادن دنا پلاس توربو با موتور قدیمی اما گیربکس دنده‌ای هم هست!

برای اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع حتما گزارش جذاب تارا توربو آزمایش شد! / سریع‌ترین خودروی ایرانی چه بلایی سر دنا توربو آورد را بخوانید.

سخن پایانی

مقایسه دنا جوانان و تارا EFP و باخت دنا جوانان نشان داد که تنها تعویض موتور برای ارتقای یک خودرو کافی نیست! بلکه باید پلت فرم، سیستم خنک‌کاری و چیدمان زیر در موتور خودرو هم عوض شود تا با یک خودروی ارتقا یافته رو به رو باشیم.

دنا جوانان هر چند شتاب خوبی دارد اما فرمان‌پذیری ضعیف در سرعت‌های بالا، جرات استفاده از توان بالای پیشرانه را به راننده نمی‌دهد. پیشرانه جدید EFP یک گزینه مناسب برای تارا به شمار می‌رود که پلت‌فرم خوب و فرمان‌پذیری مناسبی دارد.

ویدیو تارا EFP دنا را به آتش کشید را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست‌ خورده‌چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران‌تر از مرسدس و ب‌ام‌و! / بحران آغاز شد




10 دیدگاه

  1. دقت کن اقای نگارنده دنا جوانان در حالت اتومات بود که از تارا عقب افتاد در واقع تارا روی حالت تیپ ترونیک جلو افتاد در ضمن موتور ای اف پی دنا جوانان به هیج وجح امپرش در دمای بالای اهواز از خط وسط بالا نیومد در تست های قبلی امتحانش رو پس داد پس دنا هرگز باخت نمیده

    • سلام
      من حاضرم با هر نوع دنا که دوست دارین با شما و با ماشین خودم که سورن ۹۸هست یه درگ شرطی بزارم ، اگه باختم ماشین و همون روز می‌بریم دفترخونه بنام شما میزنم ، شما هم اگه باختین هرچی کرمتون هست .

    • بعضی وقت ها افسوس میخورم که شما این همه زحمت می‌کشید به ایران خودرو ثابت کنین پلتفرم های قدیمی رو بیخیال بشه و از پلتفرم های جدید استفاده کنه اما مردم همون ۴۰۵ رو با چراغ و مانیتور جدید میخوان آنقدر تنوع خودرو تو کشور کم بوده مردم اینطوری شدن

    • ماشینی که هندلینگ نداشته باشه پلتفرمش قدیمی باشه موتورش تحت فشار گرما باشه به درد نمیخوره از همون اول هم ساخت دنا اشتباه بود از ۴۰۵ یه مدل خانوادگی ساخته بودند اسمش هم سمند بود و خودش رو ثابت کرد جا دار راحت خوش دوام و اینکه از این پلتفرم قدیمی خودرو اسپرت در نمیاد

  2. سردبیر محترم بیت ران
    علت عدم استقبال از تارا کیفیت پایین اتاق و رنگ بدنه آن هست وگرنه تارا بسیار زیباتر و خوش استایل تر از دنا میباشد

  3. ایرانخودرو قصدی برای ارتقای کیفیت بدنه و رنگ و متریال داخلی و البته کولر تارا نداره؟
    بنظرم تا این عیب و نقص ها رفع نشده نمیشه گفت خودروی کاملی ساختن و بیشتر باید گفت این خودروساز در حال کلاهبرداری است

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط