آریزو ۵ برقی سایپا سدانی است که با نشان تجاری Sinogold Junxing (骏行) قرار است به فروش برسد. این خودرو که هیچ تفاوتی با چـری آریزو ۵ برقی مدیران خودرو ندارد، قرار است صرفاً با کاربری تاکسی توسط سایپا به فروش برسد.
بررسی ری را برقی را در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیتران – محمد فتحاللهی – آریزو ۵ برقی جدیدترین محصول سایپا است که اکنون دیگر در چین حضور ندارد. این سدان الکتریکی با یکبار شارژ قادر است پیمایش ۴۰۱ کیلومتری در اختیار مالک خود قرار دهد.
ظاهراً گروه خودروسازی سایپا برنامه فروش آریزو ۵ برقی را در سامانه یکپارچه ندارد. بلکه این محصول جهت تحویل به ناوگان تاکسیرانی عرضه خواهد شد. نسخهای که در کشورمان توسط سایپا به بازار میآید کاملاً مشابه نسخه برزیلی این خودرو است.
آریزو۵ برقی خودرو جدیدی در بازار چین و کشورهای هدف نیست. این خودرو برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و در بازار داخلی چین به فروش رسید. آریزو۵ برقی تا اوایل سال ۲۰۱۹ با همان شمایل قبلی در چین قابل خرید بود. اما بدهی بالا زیر مجموعه چری یعنی Sinogold موجب شد این خودرو با نام Junxing (骏行) بهفروش برسد تا به نوعی برای این برند سودآور باشد.
البته پیش از ریبج این خودرو، آریزو ۵ برقی یک فیسلیفت جزئی را تجربه کرد. بطوری که نمای جلوپنجره و سپرهای این خودرو تغییر کرد تا شباهت بیشتری به خودروهای الکتریکی پیدا کند. یعنی آریزو ۵ برقی در بازار داخلی چین حتی دیگر Chery هم نیست و با نشانی دیگر توسط متقاضیان آن قابل خرید است.
اما این خودرو در بسیاری از کشورهای هدف Chery مانند ایران با نشان Chery بهفروش خواهند رسید. چرا که این خودرو اکنون در لاینآپ چری نیست و تولید آن هم در سال ۲۰۱۹ متوقف شد.
نسخهای که از این خودرو در بازار کشورمان خواهیم دید، نمونه فیسلیفت آریزو ۵ برقی است. با این تفاوت که برخی قطعات آن چه در نمای بیرونی و چه در تریم داخلی شبیه به نسخههای اولیه آریزو ۵ است. برای مثال سپر عقب نمونه ایرانی مشابه آریزو ۵های معمولی است و رینگهای آن کاملاً با امویام X22 یکسان هستند.
مشخصات فنی سینوگلد آریزو ۵ برقی سایپا
آریزو ۵ برقی سایپا از یک موتور برقی ۱۰۰ کیلوواتی بهرهمند است. قدرت این قوای محرکه الکتریکی که معادل ۱۳۴ اسب بخار (۱۲۲PS) تماماً توسط گیربکس اتوماتیک تک سرعته به محور جلو منتقل میشود.
نکته مهم درباره آریزو ۵ برقی سایپا این است که این خودرو با مشخصاتی در کشورمان مشاهده خواهد شد که روزگاری در چین توسط چری تولید میشد.
این در حالی است که پس از ریبج شدن آریزو ۵ برقی و تبدیل این خودرو به Jun Xing، مشخصات فنی آن هم تغییر و بهبود یافت. بطوری که چینیها اکنون این خودرو را میتوانند با موتور ۱۲۰ کیلوواتی (۱۶۳ اسب بخار) خریداری کنند. اما گشتاور نمونه ریبج این خودرو هنوز همان ۲۵۰ نیوتنمتر است.
باتریهای لیتیومی سهگانه آریزو ۵ برقی در نسخه ایرانی ۴۸/۱۶ کیلووات ساعت حجم دارند. اما نسخه Jun Xing این خودرو از باتریهای ۱۵۲ کیلووات ساعتی استفاده میکند که توسط برند زیر مجموعه خود یعنی Jiewei (جتور) تولید میشود.
آریزو ۵ برقی سایپا با مشخصاتی که سایپا آن را در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی کرد، ۷ تا ۹ ساعت طول میکشد تا باتریهای آن به حداکثر ظرفیت شارژ خود برسند. البته اگر ایستگاه شارژ سریع در دسترس قرار داشته باشد، زمان شارژ باتریها به ۳۰ دقیقه کاهش پیدا میکنند.
آریزو ۵ برقی سایپا خودرو سریعی در ترافیک شهری نیست. بهطوریکه شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر آن ۶ ثانیه اعلام شد. حداکثر سرعت این سدان الکتریکی هم ۱۳۰ کیلومتر در ساعت است.
امکانات رفاهی آریزو ۵ برقی سایپا
این سدان برقی با امکاناتی از قبیل کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی، سامانههای کنترل کشش و پایداری، اتولایت، TPMS، نمایشگر پشت فرمان ۷ اینچی، مانیتور ۹ اینچی، اتوهلد، ترمزهای ABS و EBD، ایربگ راننده و سرنشین کناری و… به بازار میآید.
همانطور که عنوان شد، سینوگلد آریزو ۵ برقی سایپا کاملاً برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی وارد کشور خواهد شد. از همین رو نباید انتظار آپشنها و امکانات رفاهی فوقالعادهای در این خودرو برقی را داشته باشیم.
کدام خودرو چینی را مردم دوست دارند؟ در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیشتر بخوانید:
چانگان شنلان SL03 سایپا با ۱۲۰۰ کیلومتر پیمایش به تهران رسید
ری را برقی ایران خودرو رسماً معرفی شد / همه چیز درباره نسخه EV ریرا
قیمت کوییک GXL سایپا رسماً اعلام شد / همه چیز درباره تیپ GXL کوییک
ون آتین سی۲۳۰ شرکت آتینخودرو رسماً معرفی شد / بررسی فنی و کاربریها
سامانه ملی گارانتی چیست؟ / ایران خودرو و سایپا به این سامانه متصل نشدند!