چانگان شنلان SL03 توسط گروه خودروسازی سایپا در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد. این خودرو برقی که محصول مشترک چانگان، CATL و هوآوی است میتواند با یکبار شارژ کامل تا ۱۲۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. هنوز مشخص نیست که این محصول الکتریکی چانگان چه زمانی توسط سایپا به بازار خودرو کشور ارائه میشود.
بررسی ریرا برقی را در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیتران – محمد فتحاللهی – چانگان شنلان SL03 خودرویی است که توسط برند زیر مجموعه چانگان یعنی Shenlan در چین تولید میشود. این خودرو را البته در بازارهای خارج از کشور چین با نام بینالمللی Deepal SL03 هم میشناسند.
چانگان شنلان SL03 خودرو ارزان قیمتی در بازار خودرو چین نیست. نسخهای که سایپا از این خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش گذاشت، ۱۵۶ هزار و ۹۰۰ یوان در چین قیمت دارد.
این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز معادل یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون تومان است. از همین رو، اگر گروه خودروسازی سایپا روزی آن را به بازار عرضه کند، قطعاً خودرویی اقتصادی نخواهد بود.
Shenlan SL03 تیپهای مختلفی در بازار خودرو چین دارد. از نسخههای تمام برقی تا هیدروژنی و extended range همگی در چین قابل خرید هستند.
نسخهای که در این نمایشگاه توسط گروه خودروسازی سایپا به نمایش درآمد، دارای موتور احتراق داخلی تنفس طبیعی است که صرفاً به عنوان یک ژنراتور مولد برق، باتریهای این خودرو را شارژ میکند.
ذکر این نکته لازم است که چانگان شنلان SL03، بیست و سومین سدان میدسایز برقی پرفروش در بازار خودرو چین است. این خودرو فقط در مهر ماه سال جاری، ۶۵۱۴ مشتری در چین داشت و یکی از خودروهای موفق برقی چینی بهشمار میرود.
مشخصات فنی چانگان شنلان SL03 سایپا
نسخهای که از شنلان SL03 توسط سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد، مجهز به موتور JL473QJ چانگان است. این موتور تنفس طبیعی MPi با حجمی برابر با ۱۴۸۰ سیسی میتواند ۹۵ اسب بخار قدرت تولید کند. اما این نیرو به چرخهای این خودرو برقی منتقل نمیشود.
شنلان SL03 در واقع نیروی خود را از یک موتور برقی ۱۶۰ کیلوواتی (۲۱۸ اسب بخار) تأمین میکند. این موتور برقی که در محور عقب آن قرار دارد، ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار میدهد. نیرو و گشتاور موتور این سدان برقی هم توسط گیربکس تک سرعته الکترونیکی به چرخهای عقب آن منتقل میشود.
باتری این خودرو را شرکت معتبر CATL چین تولید میکند. مجموعه باتری شنلان SL03 در دماهای پایین توسط گرمکن به شرایط ایدهآل میرسد و در آب و هوای گرم، با آب خنک میشود. بدین ترتیب همیشه راننده میتواند از نهایت توان موتور برقی آن استفاده کند.
باتری ۲۸.۳۹ کیلووات ساعتی این خودرو به تنهایی پیمایش بسیار زیادی ندارد. در واقع شما به عنوان مالک شنلان SL03 فقط ۱۶۵ کیلومتر را میتواند با ظرفیت پر باتری این خودرو پشت سر بگذارید.
کدام خودرو چینی را مردم دوست دارند؟ در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
اما اگر باک ۴۵ لیتری این خودرو مملو از بنزین باشد و موتور درون سوز به طور مداوم باتری آن را شارژ کند، آن وقت براساس استاندارد CLTC میتوانید تا ۱۲۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشید. مصرف انرژی در این سدان برقی هم در شرایط استاندارد، ۱۳.۱ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر است.
چانگان شنلان SL03 را میتوان هم به صورت شارژ سریع و هم توسط شارژرهای خانگی شارژ کرد. اگر ایستگاههای شارژ سریع در دسترس باشند، ظرفیت باتری این خودرو را میتوان از ۳۰ تا ۸۰ درصد در مدت زمان ۳۰ دقیقه شارژ کرد. البته اگر قصد شارژ وسایل برقی خود را دارید، میتوانید با پورت خروجی ۳.۳ کیلوواتی این خودرو، ادوات برقی خود را هم شارژ کنید!
طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با ۴۸۲۰×۱۸۹۰×۱۴۸۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم ۲۹۰۰ میلیمتر اعلام شد. شنلان SL03 وزنی برابر با ۱۷۶۰ کیلوگرم دارد که با وجود سرنشینان این رقم تا ۲۱۳۵ کیلوگرم هم افزایش میابد.
با این وجود، شتاب صفر تا صد کیلومتر رسمی این خودرو، ۷.۵ ثانیه است و سرنشینان آن میتواند در نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت را تجربه کنند. ذکر این نکته هم لازم است که برای شارژکردن باتریهای شنلان SL03، موتور درون سوز آن در هر صد کیلومتر ۴.۵ لیتر سوخت مصرف میکند.
همانطور که در تصاویر نیز قابل مشاهده است، چانگان شنلان SL03 سدانی فستبک است. ضریب آیرودینامیک این خودرو ۰.۲۳ Cd اعلام شد. با این وجود میتوان از فضای بار ۴۷۳ لیتری آن به راحتی استفاده کرد که رقمی متوسط در میان سدانها است.
شنلان SL03 در محور جلو از تعلیق مکفرسون استفاده میکند و در محور عقب هم بازوهای مولتیلینک مستقل به چشم میخورند. جالب است بدانیم که این خودرو با گارانتی ۱۰ ساله یا ۳۰۰ هزار کیلومتری به دست چینیها میرسد.
امکانات رفاهی چانگان شنلان SL03
نمونهای که گروه خودروسازی سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش گذاشت، دارای رینگهای ۱۹ اینچی بود. این نسخه به دلیل وجود پکیج باتری در زیر آن، بدون تایر زاپاس به دست مشتریان میرسد.
نسخه نمایشی سایپا در این نمایشگاه، دارای کاملترین سطح تجهیزات رفاهی چانگان سنلان SL03 نیست. بهطوریکه قابلیتهای پارک خودرو با ریموت، تعویض خط اتوماتیک، قابلیت خروج خودکار از پارکینگ، دستیار راننده در سرعتهای بالا، طی مسیر خروج اتوماتیک بهصورت حرکت رو به عقب، نمایشگر HD برای سامانه نویگیشن و قابلیت تشخیص چهره در این نسخه وجود ندارند.
اما امکاناتی از قبیل ترمزهای ABS و EBD، سامانههای کنترل پایداری و کشش، TPMS، ایربگهای سرنشینان جلو همراه با ایربگهای جانبی و پردهای، سنسورهای پارک جلو و عقب، هشدار بازشدن دربها، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، امکان انتخاب حالات رانندگی، ترمز پارک برقی و سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی در آن استاندارد هستند.
به غیر از این موارد میتوان به رادارهای نقاط کور، هشدار خروج از خط، نگهداری خودرو در میان خط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و عقب، ترمزهای فعال، چهار دوربین ۱۰ هزار پیکسلی در اطراف خودرو، دوربین ثبت وقایع، سانروف پانورامیک غیر بازشو، دربهای بدون چهارچوب، استارت دکمهای، ورود بدون کلید، دستگیرههای درب مخفی، صندوق عقب برقی با حافظه، نمایشگر ۱۰.۲ اینچی پشت آمپر، نمایشگر لمسی ۱۴.۶ اینچی کنسول میانی، شارژر بدون سیم تلفن با قدرت شارژ ۴۰ وات، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین کناری و گرمکن و سردکن صندلیهای ردیف اول اشاره کرد.
بررسی لاماری ایما هیبرید را در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
البته باید توجه داشت که امکاناتی مانند چیپ کوالکام اسنپدراگون ۸۱۵۵، سیستم Deepal OS، نویگیشن Google Map، حافظه ۱۲۸ گیگابایتی سیستم عامل خودرو و امکان WiFi هم در زمان خرید این مدل به دست مشتری میرسند.
چانگان شنلان SL03 همچنین توسط میکروفونهای داخلی خود امکان karaoke (همخوانی) را برای سرنشینان در زمان پخش موسیقی فراهم میکند.
به غیر از این باید به چراغهای LED این خودرو، نورپردازی داخلی با امکان انتخاب ۶۴ رنگ، سنسور باران، تهویه مطبوع دو نقطهای و خروجی تهویه برای سرنشینان عقب هم اشاره کرد.
پاسخ به پرسشهای متداول درباره چانگان شنلان SL03 سایپا
آیا این سدان برقی توسط سایپا به بازار ارائه خواهد شد؟
- در نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو هم خودروهای جدید بسیاری به نمایش درآمد. اما با گذشت یک سال هیچکدام از آنها به بازار خودرو کشور راه نیافتند. اما باتوجه به مشخصاتی که سایپا برای این خودرو اعلام کرد، میتوان نتیجه گرفت که مسئولان این خودروسازی، نسخه خاصی را برای بازار ایران انتخاب کردند که امکان عرضه آن وجود دارد. از همین رو، پیشبینی میشود که چانگان شنلان SL03 یکی از خودروهای وارداتی سایپا در ماههای آینده باشد.
آیا قیمت این خودرو مشخص شد؟
- به دلیل وضع قوانین مالیاتی بسیار برای خودروهای وارداتی و سودهای هنگفت خودروسازان، اگر این خودرو توسط سایپا به بازار عرضه شود، قیمتی کمتر از دو میلیارد تومان نخواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
ری را برقی ایران خودرو رسماً معرفی شد / همه چیز درباره نسخه EV ریرا
قیمت کوییک GXL سایپا رسماً اعلام شد / همه چیز درباره تیپ GXL کوییک
ون آتین سی۲۳۰ شرکت آتینخودرو رسماً معرفی شد / بررسی فنی و کاربریها
سامانه ملی گارانتی چیست؟ / ایران خودرو و سایپا به این سامانه متصل نشدند!
قیمت جهانی خودرو یک میلیارد و صد میلیون هستش، اگه سایپا تولید کنه میشه بالای دو میلیارد،
پرداخت حقوق کارگران از جیب مصرف کننده.
چقدر هم عالی، اسمش هم خودروسازیه:))