ری را برقی ایران خودرو رسماً معرفی شد / همه چیز درباره نسخه EV ری‌را

از دست ندهید

دقایقی پیش با افتتاح دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، ری را برقی ایران خودرو هم برای نخستین بار رسماً رونمایی شد. ایران خودرو قیمت این محصول را اعلام نکرد. اما قرار است در آینده این کراس اوور ۱۶۱ اسب بخاری را به بازار عرضه کند که با هر بار شارژ کامل، ۴۲۰ کیلومتر پیمایش خواهد داشت.

بررسی ری را برقی ایران خودرو را در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – مهر ماه امسال، مدیرعامل شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری‌های خودرو (جتکو)، از رونمایی ری را برقی ایران خودرو در آینده نزدیک خبر داد. وی گفت: پلتفرم دوگانه ری را برقی، اولین نمونه پلتفرم خودرو در کشور با قابلیت توسعه مبتنی بر قوای محرکه بنزینی و برقی‌سازی است.

 

حسن محمدقاسمی، بیان کرد که ایران خودرو علاوه بر دانش زیرسیستم‌ها و محصول خودروهای برقی، هم‌اکنون به عنوان اولین خودروساز، مالکیت کامل یک پلتفرم خودروی برقی را نیز در اختیار دارد.

ری را برقی ایران خودرو

فراموش نکنیم که گروه صنعتی ایران خودرو، پروژه تارا تمام برقی را در سال ۱۳۹۸ در شرکت جتکو استارت زد. این پروژه نخستین اقدام جدی در صنعت خودروسازی ایرانی برای رویکرد برقی‌سازی محصولات داخلی بود. این پروژه در سال ۱۴۰۱ پس از موفقیت در تست‌هایی که برای آن تعریف شد، به عنوان محصولی نیمه صنعتی معرفی شد.

موتورالکتریکی، واحد کنترل موتور (درایو)، گیربکس، مبدل توان، شارژکننده،واحد کنترل مرکزی خودرو (VCU)، پکیج باتری، سیستم مدیریت باتری (BMS) و سیستم مدیریت حرارت، مهم‌ترین زیرسیستم‌هایی بودند که بومی‌سازی دانش و فناوری آن در پروژه تارای الکتریکی محقق شد. همچنین در تمام مسیر پروژه سعی بر این بود که طراحی زیرسیستم‌ها مبتنی بر امکانات تولیدکنندگان داخلی صورت گیرد.

 

حال یک سال پس از معرفی تارا EV، ری را برقی ایران خودرو هم به معرض نمایش درآمد. اما این کراس اوور برقی ملی که هنوز نسخه بنزینی آن هم به دست مشتریان نرسیده، چه ویژگی‌هایی دارد؟

مشخصات فنی ری را برقی ایران خودرو
ری را برقی ایران خودرو
نمای داخلی ری را برقی ایران خودرو

اگر به یاد بیاوریم، تارا برقی با جانمایی باتری‌های ۴۵ کیلو وات-ساعتی می‌توانست به حدود ۳۵۰ کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی NEDC دست‌ پیدا می‌کند.ری را برقی اما هم از لحاظ ظرفیت باتری و هم از منظر پیمایش، خودرو بهتری از تارا EV خواهد بود.

براساس اعلام رسمی ایران خودرو، ری را برقی مجهز به باتری ۵۳ کیلووات ساعتی است که با آب خنک می‌شود. این کراس اوور برقی می‌تواند توان بیشینه ۱۲۰ کیلووات (۱۶۱ اسب بخار) تولید کند. اما این توان به هیچ عنوان برای همیشه قابل استفاده نیست.

چراکه ایران خودرو در زمان اعلام مشخصات فنی این خودرو بیان کرد که توان نامی موتور برقی آن، ۶۰ کیلووات (۸۰.۵ اسب بخار) است. گشتاور خروجی قوای محرکه برقی این خودرو هم ۱۵۰ نیوتن متر اعلام شد.

اما فرق توان نامی و توان بیشینه در این خودرو چیست؟ به طور خلاصه، توان بیشینه، قدرتی است که یک سیستم الکترونیکی توان استخراج آن را دارد. اما توان نامی قدرتی است که مجموعه فنی می‌تواند در شرایط قابل اطمینان به کارکرد خود ادامه دهد.

از همین رو، نمی‌توان گفت که توان موتور ری را برقی ایران‌خودرو همیشه ۶۰ کیلووات است. اما باید به این نکته توجه داشت که مدار فنی و الکترونیکی این کراس اوور برقی براساس این قدرت خروجی در شرایط ایده‌آل کار می‌کنند.

ایران خودرو اعلام کرد که شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو ۸.۸ ثانیه است. ری را برقی در نهایت هم می‌تواند به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد.

مدت زمان شارژ ری را برقی ایران خودرو

ری را برقی ایران خودرو

اگر شارژرهای سریع در دسترس باشند، ری را برقی می‌تواند در مدت زمان ۳۰ دقیقه ظرفیت باتری‌های خود را پر کند. اما بدون شارژرهای شارژ سریع، زمان شارژ باتری این خودرو به ۸ ساعت می‌رسد.

پکیج باتری این کراس اوور برقی را می‌توان با شارژر (کانکتور تایپ دو) CCS2 که بیشتر خودروهای برقی از آن استفاده می‌کنند، شارژ کرد.

ری را برقی ایران خودرو

نکته قابل توجه این است که ایران خودرو اعلام کرد باتری ری را برقی در شرایط آب و هوایی بین منفی ۲۰ درجه تا مثبت ۵۰ درجه سانتیگراد می‌تواند در شرایط ایده‌آل به کارکرد خود ادامه دهد.

پاسخ به پرسش‌های متداول درباره ری را برقی

ری را برقی ایران خودرو

آیا پلتفرم یا بن‌سازه ری را برقی ایران خودرو با ری را بنزینی متفاوت است؟

  • ایران خودرو در زمان رونمایی از این کراس اور الکتریکی اعلام کرد که ری را برقی از پلتفرم کاملاً مشابه با نسخه بنزینی این خودرو استفاده می‌کند. پیش‌تر، تارا EV هم به عنوان نخستین محصول برقی ایران خودرو براساس بن‌سازه تارا بنزینی شکل گرفته‌بود.

آیا قیمت این خودرو در زمان رونمایی از آن اعلام شد؟

  • هنوز قیمت نهایی این کراس اوور برقی اعلام نشده است. اما از آنجایی که خودروهای برقی گرانتر از خودروهایی هستند که با موتورهای درون سوز تولید می‌شوند، ری را برقی هم قطعاً با قیمتی گرانتر از نسخه بنزینی به بازار می‌آید.

امکانات رفاهی این خودرو شامل چه مواردی است؟

  • همانطور که از تصاویر این خودرو نیز کاملاً مشخص است، نسخه‌ پیش تولید ری را برقی در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، فاصله زیادی با نسخه تجاری دارد. به‌طوری‌که هنوز بسیاری از قطعات و تزئینات داخلی و بیرونی این خودرو برقی، تجاری‌سازی نشدند و صرفاً به‌صورت نمایشی در این خودرو قرار گرفتند. به همین دلیل، هنوز مشخص نیست که ری را برقی ایران خودرو با کدام سطح از تجهیزات رفاهی و ایمنی به بازار می‌آید.
کدام خودرو چینی را مردم دوست دارند؟ در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

قیمت کوییک GXL سایپا رسماً اعلام شد / همه چیز درباره تیپ GXL کوییک

ون آتین سی۲۳۰ شرکت آتین‌خودرو رسماً معرفی شد / بررسی فنی و کاربری‌ها

سامانه ملی گارانتی چیست؟ / ایران خودرو و سایپا به این سامانه متصل نشدند!

سومین دوره عرضه خودرو های وارداتی اعلام نتیجه شد




10 دیدگاه

  1. مگه نسخه بنزینی اومده که برقی بیاد حالا چندساله فقط تبلیغ میکنن خوبه اینا شرکت تویوتا رو ندارن وگرنه دنیا رو پاره میکردن…

    • ای دمت گرم … هنو برقی ۴ساله دارن فقط تبلیغ میکنن تو۱۰۰تانمیشگاه فقط نشون دادن هنو نیومده حالا خدا بداد برقیش برسه از سال ۹۸ تارا برقی تو تسته هنو نیومده جالب‌تر اینکه همه داستانم از چین میگیرن باز بعد ۴سال نتونستن حتی منتاژش کنن
      این با این همه ادعا واقعا دنیایی رو مچل کردن
      همیشه هم درحال ضرردادن هستن قشنگش اینکه حتی حاضرم نیستن بخصوصی واگذرارش کنن الان ۱۰ساله تو موقعیت واگذاری به خصوصی هستن(شما بودین این همه پول و سود مفت رو به دیگران میدادی)فسیل‌های ماقبل تاریخ با ۹۰ اسب سای پا قیمت بنز ۲۰۲۲ یا ۱۱۰ اسب ویرانخودرو قیمت پورش ۲۰۲۳ … اگه این دزدی نیست پس اسمش چیه
      جفت این فرغون سازها برای دولت هستن ن شخص
      دولتی ک همجوره دستش تا گردن توجیب ملته بعد فریاد اسلامی آزادی سر میده…بقولی وقتی کدخدای شهر گردو دزد باشه دیگه ولش کمی تفکرفقط

  2. ابن همه طراح و ماشین ساز نابغه داشتیم تو کشور همه رو دک کردن کثافتا رفتن ماشین با طراحی سر تا پا چینی تولید کردن

  3. اگه کشور اسلامی .حامی مستضعفینه . ماشینای مدل پاینو از رده خارج کنن جاش یه ماشین برقی بهشون بدن به صورت رایگان . ما هم دعایشون میکنیم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط