خودروهای ۶۰۰ میلیونی بازار را بشناسید/ گزینه جذابی هست؟

از دست ندهید

خودروهای ۶۰۰ میلیونی بازار را بشناسید، با مزایا و معایب آن‌ها آشنا شوید و بعد خرید کنید. در محدوده قیمتی ۶۰۰ میلیون تومان خودروهای ایرانی و چینی در دسترس هستند. اما کدام یک ارزش خرید دارند؟

 

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: ایرانی صفر یا چینی کارکرده؟ شاید این مهم‌ترین سوال پیش آمده هنگام خرید خودروهای ۶۰۰ میلیونی بازار باشد. در محدوده قیمتی ۶۰۰ میلیون تومان برخی خودروهای ایرانی صفر کیلومتر، خودروهای مونتاژی کارکرده و بعضی از خودروهای چینی کارکرده قابل خرید هستند.

جالب است بدانید هیچ گزینه صفر کیلومتر غیر ایرانی در این لیست قرار نمی‌گیرد!

اما کدام یک از خودروهای ۶۰۰ میلیونی بازار ارزش خرید دارد؟

MG3 مدل ۲۰۱۵ با کارکرد حدودی ۲۰۰ هزار کیلومتر

خودروهای ۶۰۰ میلیونی

یکی از جذاب‌ترین هاچ بک‌های بازار کشور است که به علت واردات محدود و خدمات ضعیف، چندان مورد توجه قرار نگرفت.

پیشرانه ۱.۵L چهار سیلندر تنفس طبیعی آن قادر به تولید توان ۱۰۶ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتون‌متر است. گیربکس خودرو پنج سرعته نیمه اتوماتیک (AMT) با حالت اسپرت و برفی است. وزن خودرو نیز ۱۱۶۵ کیلوگرم است.

مشخصات فنی این هاچ بک روی کاغذ جذاب است اما نا آشنایی با گیربکس‌های نیمه اتوماتیک برای رانندگان ایرانی، باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای این خودرو شد.

در گیربکس‌های نیمه اتوماتیک فرآیند کلاچ‌گیری و تعویض دنده، خودکار انجام می‌شود و نیازی به دخالت راننده نیست. مشکل اصلی گیربکس‌های نیمه اتوماتیک، سر و صدای زیاد است. همچنین اتلاف توان این نوع از گیربکس‌ها از گیربکس‌های خودکار AT هم بیش‌تر است!

سانروف، کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر، سنسور نور و باران، دی لایت و دکمه‌های کنترلی روی فرمان از امکانات این خودرو هستند که برای این کلاس قابل قبولند.

طراحی اسپرت، هندلینگ خوب، امکانات مناسب و شتاب خوب از مزایای این خودرو به شمار می‌روند. در مقابل اما گیربکس پر درد سر، سواری خشک، خدمات ضعیف و بازار دست دوم نا مناسب از معایب این خودرو هستند.

رنو ساندرو دنده‌ای مدل ۱۳۹۶ با کارکرد حدودی ۱۵۰ هزار کیلومتر

خودروهای ۶۰۰ میلیونی

شاید بتوان رنو را تویوتای اروپایی هم نامید! هر چند محصولات اقتصادی این برند امکانات زیادی ندارند اما دوام بالایی دارند. رنو ساندور یکی از همین محصولات است که روی پلت فرم تندر ۹۰ توسعه یافت. فاصله محوری ساندرو حدود دو سانتی‌متر کمتر از تندر ۹۰ است و این موضوع باعث بهبود هندلینگ این خودرو شده است.

پیشرانه با دوام چهار سیلندر ۱.۶L با کد K4M قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتون‌متر گشتاور است. گیربکس خودرو نیز پنج سرعته دستی با کد JHQ است که بهینه شده نسخه قبلی با کد JH3 است. برنامه نویسی ECU خودرو نیز تغییر کرده است. وزن این خودرو ۱۱۰۰ کیلوگرم است که عدد مناسبی است.

هندلینگ و سواری ساندور نسبت به تندر ۹۰ اندکی بهتر است و به علت ارتقای گیربکس، شاهد شتاب‌گیری روان‌تر و بهتری هستیم.

مه شکن جلو و عقب و شیشه بالابرهای برقی تنها امکانات این خودرو هستند! حتی ترمز عقب‌های این خودرو هم از نوع کاسه‌ای است.

شتاب وسواری مناسب، کیفیت ساخت بالا، موتور و گیربکس با دوام و کم استهلاک و خدمات پس از فروش مناسب از مزایای ساندرو هستند. در مقابل اما طراحی ظاهری و داخلی قدیمی و کمبود شدید امکانات از معایب این خودرو هستند.

هر چند این خودرو طراحی قدیمی و امکانات کمی دارد اما به جرات می توان گفت بیشترین ارزش خرید در لیست خودروهای ۶۰۰ میلیونی بازار را دارد!

پژو ۲۰۷ دنده صفر هیدرولیک

خودروهای ۶۰۰ میلیونی

جذاب‌ترین هاچ بک صفر در بین خودروهای ۶۰۰ میلیونی بازار پژو ۲۰۷ سقف فلزی با فرمان هیدرولیک است.

نیروی پیشرانه TU5 1.6L چهارسیلندر این خودرو به قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتون‌متر توسط گیربکس پنج سرعته دستی BE به چرخ‌های جلو منقل می‌شود. وزن این خودرو ۱۰۵۴ کیلوگرم است.

هر چند این خودرو بعد از ایرانیزه شدن، افت کیفی محسوسی را تجربه کرد اما هنوز هم خودروی اسپرت و چالاکی است.

طراحی اسپرت و جوان پسند، شتاب و چالاکی مناسب، هندلینگ قابل قبول، ریشه فرانسوی و بازار مناسب از مزایای این خودرو هستند.

سواری خشک، فضای کم ردیف عقب و تکراری بودن خودرو هم از معایب پژو ۲۰۷ است.

رنو مگان ۱۶۰۰ سی سی دنده مونتاژ با کارکرد حدودی ۲۵۰ هزار کیلومتر

خودروهای ۶۰۰ میلیونی

با این که سال‌ها از عمرش می‌گذرد اما مدرن‌ترین سدان لیست خودروهای ۶۰۰ میلیونی بازار است.

تولید این خودرو از سال ۱۳۸۷ در پارس خودرو آغاز و تا سال ۱۳۹۱ ادامه یافت. این خودرو از پیشرانه ۱.۶L چهار سیلندر K4M 812 استفاده می‌کند که شاتون و میل لنگ آن با پیشرانه‌های تندر ۹۰ متفاوت است. این پیشرانه قادر به تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتون‌متر گشتاور است. گیربکس خودرو نیز از نوع پنج سرعته دستی است.

رنو مگان یکی از ایمن‌ترین و فرمان پذیرترین سدان‌های موجود در بازار کشور است. نسخه دنده‌ای این خودرو مجهز به استارت دکمه‌ای، فرمان برقی و اتولایت است.

طراحی اسپرت، کیفیت ساخت بالا، شتاب، هندلینگ و سواری مناسب، فضای عالی داخل کابین و ایمنی خوب بدنه از مزایای این خودرو هستند. در مقابل نیز امکانات کم و هزینه بالای برخی از قطعات یدکی از معایب این خودرو هستند.

به هر حال یافتن یک نمونه سالم رنو مگان برای خرید، بزرگ‌ترین چالش پیش روی خریدار است!

دنا پلاس مدل ۱۴۰۰ با کارکرد حدودی ۲۵ هزار کیلومتر

بدون شک جذاب‌ترین سدان ایرانی قابل خرید در بین خودروهای ۶۰۰ میلیونی بازار دنا پلاس معمولی است.

این خودرو مجهز به پیشرانه EF7 به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتون‌متر است. ظاهر این خودرو به نسبت دنا معمولی بهتر شده اما هنوز هم ایراداتی دارد.

این خودرو مجهز به دی لایت، صندلی‌های برقی ردیف جلو، مانیتور لمسی و رهیاب، دکمه‌های کنترلی، آینه‌های جانبی جمع شو برقی و… است.

طراحی اسپرت، امکانات مناسب، شتاب راضی کننده و بازار مناسب از مزایای خودرو هستند. در مقابل عایق‌بندی ضعیف کابین، ایرادات کیفی و مونتاژی و فضای کم داخلی از معایب دنا پلاس دنده‌ای هستند.

پژو پارس TU5 صفر

این نسخه از پژو پارس با بهره گیری از پیشرانه TU5 به محبوبیت خوبی دست یافت و یکی از سدان‌های صفر قابل خرید در بین خودروهای ۶۰۰ میلیونی بازار است.

نیروی پیشرانه TU5 1.6L چهارسیلندر این خودرو به قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتون‌متر توسط گیربکس پنج سرعته دستی BE به چرخ‌های جلو منقل می‌شود. وزن این خودرو ۱۰۵۴ کیلوگرم است.

هر چند راننده دیگر نگران واشر زدن موتور XU7 نیست اما مصرف سوخت خودرو حدود بیست درصد از پژو ۲۰۷ که از همین پیشرانه بهره می برد، بیشتر است.

شتاب راضی کننده، فضای داخلی خوب، فراوانی خدمات و قطعات یدکی و بازار دست دوم خوب از مزایای پژو پارس TU5 هستند. در مقابل طراحی بسیار قدیمی و کسل کننده، امکانات کم، مصرف سوخت بالا و ایمنی کم بدنه نیز از معایب این خودرو هستند.

شاهین G صفر

زیباترین و متناسب‌ترین خودرو داخلی در لیست خودروهای ۶۰۰ میلیونی بازار است. اگر سایپا به جای پیشرانه هشت سوپاپ توربو تیبا به قدرت ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتون‌متر گشتاور، از یک پیشرانه قوی و اصولی استفاده می‌کرد، بهترین خودروی داخلی را تولید کرده بود!

شاهین سایپا به امکاناتی مانند کی‌لس، سانروف، کنترل حرکت در سر بالایی، مانیتور لمسی، سنسور فشار باد تایر، دی‌لایت و اتولایت مجهز است.

بزرگ‌ترین ضعف این خودرو پیشرانه توربو غیر اصولی آن است که بیش از حد تحت فشار قرار می‌گیرد و کارایی لازم را ندارد.

طراحی جذاب داخلی و خارجی، امکانات مناسب، فضای خوب داخل کابین، تعویض دنده‌های خوب و سواری نرم و بی صدا از مزایای این خودرو هستند. در مقابل نیز پیشرانه کم بازده، ایرادات دیسک و صفحه کلاچ، ایرادات متعدد فنی و کیفی، کیفیت پایین داخل کابین و سر خوردن عقب خودرو در پیچ‌های تند از معایبش هستند.

لازم به ذکر است سایپا قصد دارد از یک پیشرانه شانزده سوپاپ (ME16) که کاملا مشابه پیشرانه TU5 پلاس است، روی این خودرو استفاده کند.

همچنین نسخه‌های جدید این خودرو به سیستم کنترل پایداری و گیربکس اتوماتیک هم مجهز می‌شوند.

جک J5 اتوماتیک مدل ۱۳۹۶ با کارکرد حدودی ۱۵۰ هزار کیلومتر

شاید یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین سدان‌های چینی در لیست خودروهای ۶۰۰ میلیونی بازار جک J5 اتوماتیک باشد.

پیشرانه ۱.۸L چهار سیلندر اتمسفر آن قادر به تولید توانی معادل ۱۴۱ اسب بخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتون‌متر است که وظیفه انتقال این توان به عهده گیربکس چهار سرعته اتوماتیک است.

این خودرو مجهز به امکاناتی مانند سانروف، اتولایت، سنسور فشار باد تایر و… است.

شتاب و سواری خوب و طراحی مناسب ظاهری و داخلی از مزایای این خودرو هستند. در مقابل اما مصرف سوخت بالا، گیربکس قدیمی پر صدا، استهلاک بالای جلوبندی، دسته موتورها و خدمات ضعیف از معایب جک J5 هستند.

آریو اتوماتیک مدل  ۱۳۹۶ با کارکرد حدودی ۱۰۰ هزار کیلومتر

سایپا آریو در واقع نسخه ایرانی شده زوتی Z300 چینی است. زوتی نیز خود نمونه چینی تویوتا آلیون ۲۰۰۸ است! آریو در سه نسخه ۱.۵L دنده، ۱.۶L دنده و ۱.۶L اتوماتیک در کشور ما عرضه شد. نسخه ۱.۶L اتوماتیک این خودرو در لیست خودروهای ۶۰۰ میلیونی ما قرار می گیرد.

هر سه نسخه در طراحی هیچ تفاوتی با هم ندارند. زوتی Z300 یکی از محصولات خوب چینی در ایران بود که عرضه کم و خدمات ضعیف نگذاشتند تا به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

به هر حال سایپا در سال ۱۳۹۴ این خودرو را با نام آریو راهی بازار کرد. آریو به پیشرانه ۱.۶L به قدرت ۱۱۲ اسب بخار و ۱۵۱ نیوتون‌متر گشتاور مجهز است که این توان توسط گیربکس چهار سرعته خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. وزن این خودرو ۱۳۰۰ کیلوگرم است که برای توان پیشرانه بیش از حد سنگین است.

سواری نرم و راحت، فضای خوب داخلی و طراحی معقول از مزایای این خودرو هستند. در مقابل نیز شتاب و کشش ضعیف، مصرف سوخت بالا، وزن زیاد، کمبود امکانات و خدمات ضعیف از معایب آریو هستند.

جیلی امگرند EC7 دنده ای مدل ۲۰۱۳ با کارکرد حدودی ۲۵۰ هزار کیلومتر

خودروهای ۶۰۰ میلیونی

با کیفیت‌ترین محصول چینی در بین خودروهای ۶۰۰ میلیونی بازار جیلی سدان EC7 است. کیفیت این خودرو مشابه هیوندایی است و یکی از موفق ترین محصولات جیلی به شمار می‌رود.

این خودرو از یک پیشرانه ۱.۸L تنفس طبیعی به قدرت ۱۳۷ اسب بخار و ۱۷۲ نیوتون‌متر گشتاور استفاده می‌کند. گیربکس این خودرو از نوع پنج سرعته دستی است.

بزرگترین مشکل این خودرو کمبود قطعات یدکی و ضعف خدمات پس از فروش است. با این وجود لوازم یدکی و خدمات آن بهتر از خودروهای جدید چینی است!

این خودرو مجهز به امکانات مناسبی مانند سانروف، اتو لایت، سنسور عقب، سنسور باد تایر، صندلی‌های چرمی، شش ایربگ، صندلی برقی راننده، مانیتور ۶.۵ اینچی، دکمه‌های کنترلی فرمان، ایزوفیکس و .. است.

شتاب و کشش خوب، سواری و هندلینگ مناسب، امکانات کافی، فضای خوب کابین و استهلاک پایین از مزایای این خودرو هستند. در مقابل نیز قطعات یدکی گران و کمیاب، خدمات پس از فروش ضعیف و بازار دست دوم نا مناسب از معایب این خودرو هستند.

واقعیت درباره محصولات جیلی این است که مالکان نمونه‌های سالم آن معمولا قصد فروش ندارند مگر در صورتی که آن را با قیمت بالایی بخرید!

بیشتر بخوانید:

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست‌ خورده‌چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران‌تر از مرسدس و ب‌ام‌و! / بحران آغاز شد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط