تارا توربو آزمایش شد! / سریع‌ترین خودروی ایرانی چه بلایی سر دنا توربو آورد؟

از دست ندهید

تارا توربو با پیشرانه جدید EFP توربو توسط تیم بیت ران تحت یک آزمایش بسیار پر فشار قرار گرفت. عملکرد تارا با بهترین پلت فرم و قوی ترین موتور داخلی چگونه است؟ این خودرو با دنا توربو دنده‌ای هم رقابت کرد که نتیجه آن باور کردنی نیست!

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: تارا توربو با پیشرانه جدید EFP برای اولین بار در گرمای وحشتناک اهواز و تحت فشار بسیار بالا بررسی شد. این خودرو در حال گذراندن برخی از تست‌های نهایی بود تا به زودی وارد بازار شود. صرف نظر از طراحی تارا، حالا با خودرویی طرف هستیم که از بهترین پلت فرم و قوی‌ترین موتور داخلی استفاده می‌کند.

پیشرانه ۱.۷L ارتقا یافته EF7 توربو با کد EFP حالا قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتون‌متر گشتاور است. این پیشرانه حدود ده اسب بخار قدرت و سی نیوتون‌متر گشتاور بیش‌تری نسبت به موتور EF7 توربو تولید می‌کند. تارا در نسخه فعلی از موتور TU5 پلاس استفاده می‌کند و بزرگ‌ترین ضعف آن توان و کشش پایین خودرو است. از طرف دیگر دنا پلاس توربو که از یک پیشرانه قوی استفاده می‌کند و شتاب خوبی دارد، هندلینگ مناسبی ندارد و جرات استفاده از توان بالایش را به راننده نمی‌دهد.

اما حالا که برای اولین بار قوی‌ترین موتور ایرانی روی بهترین پلت فرم داخلی نصب شد، نتیجه چیست؟

سریع و خوش دست!

تارا توربو

پیشرانه EFP توربو قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتون‌متر گشتاور است. این قوی‌ترین موتور تولیدی توسط ایران خودرو است.

این توان توسط گیربکس شش سرعته خودکار برند DAE به محور جلو تارا منتقل می‌شود. آزمایش را شروع می‌کنیم.

دسته دنده در حالت D قرار می‌گیرد و پدال گاز ناگهان فشرده می‌شود. نتیجه فعال شدن سیستم کنترل پایداری جهت کنترل خودرو هنگام شروع حرکت است! تاخیر پدال گاز کم و قابل قبول است و خودرو با کمی لغزش سریعا از زمین کنده می‌شود.

این حس در هیچ خودروی داخلی استاندارد دیگری قابل تجربه نیست و عملکرد خودرو مانند یک خودرو تقویت شده ایرانی است!

تارا توربو

به فشردن گاز در دمای پنجاه درجه اهواز ادامه می‌دهیم و هیچ خبری از افزایش دمای خودرو نیست. عقربه دور موتور سریع و بدون تعارف بالا می رود و دنده‌ها پشت سر هم و به نرمی تعویض می‌شوند.

واقعیت این است که با تارا توربو رسیدن از سرعت حدود چهل کیلومتر به ۱۴۰ کیلومتر، دیگر کار سخت و ترسناکی نیست.

پایداری خودرو نیز خوب است و راننده نگرانی خاصی جهت شتاب‌گیری توام با تغییر مسیر سریع ندارد. تلاش برای سر دادن عقب خودرو در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، بی فایده بود.

تارا توربو بهترین شتاب‌گیری و هندلینگ در میان خودروهای داخلی را دارد.

تفاوت سیستم خنک‌کاری (Cooling pack) تارا در مقایسه با دنا

اگر به داخل جلو پنجره دنا نگاه کنید دو عدد پروانه فن بزرگ می‌بینید که خودشان سد راه ورود هوا به موتور هستند! بعد از فن‌ها، رادیاتور قرار دارد و پس از آن هم با فاصله کمی کاتالیزور اگزوز را داریم.

 

این چیدمان در تارا متفاوت است. رادیاتور در ابتدای مجموعه خنک‌کاری و با فاصله کمی از جلو پنجره قرار گرفته و مستقیما هوای بیرون را دریافت می‌کند. فن‌ها در پشت رادیاتور قرار دارند و پس از آن یک لایه آلومینیومی جهت حفاظت رادیاتور از گرمای کاتالیزور قرار گرفته است.

نتیجه این چیدمان این است که رادیاتور از یک سمت با هوای ورودی خنک می‌شود و از سمت دیگر هم فن‌ها در حال خنک کردن آن هستند. لایه محافظ نیز اجازه انتقال حرارت کاتالیزور به آن را نمی‌دهد. به همین علت آمپر آب در تارا توربو هرگز از محدوده وسط بالا نمی‌رود و از مشکل داغ کردن و افت شدید راندمان در دنا توربو خبری نیست.

مسابقه تارا توربو با دنا توربو دنده‌ای!

تارا توربو

تارا توربو با وجود استفاده از گیربکس خودکار از دنا توربو دنده‌ای یک قربانی ساخت! این تست درگ سه مرتبه تکرار شد و هر مرتبه تارا توربو در یک چشم به هم زدن، دنا توربو را شکست داد.

پیشرانه جدید EFP و خنک‌کاری بهتر تارا، عوامل اصلی بردش در این رقابت بودند.

افت سریع توان دنا توربو به علت خنک‌کاری نا مناسب و توان کمتر موتور EF7 توربو نسبت به EFP،  از دنا توربو یک قربانی تمام عیار ساخت.

امکانات و قیمت

احتمالا تارا توربو مانند تارا V4 به امکاناتی مانند سانروف، اتولایت، دیلایت، کنترل پایداری، Kick سنسور صندوق عقب، گرم کن صندلی‌های جلو، گیربکس خودکار شش سرعته، مانیتور لمسی چند منظوره، دکمه‌های کنترلی فرمان و… مجهز خواهد شد.

تارا توربو احتمالا تا پایان سال وارد بازار می‌شود اما قیمتش هنوز مشخص نیست.

جمع بندی

اکنون می‌توان گفت که تارا توربو بهترین و سریع‌ترین خودرو داخلی در کشور است. البته اولین کراس اوور ایران خودرو با نام ریرا نیز از پیشرانه مشابهی بهره می‌برد اما به علت کلاس متفاوت با تارا مقایسه نشد.

تارا توربو شتاب، هندلینگ و امکانات مناسبی دارد. اما انتظار می‌رفت طراحی ظاهری و داخلی خودرو که هرگز مورد قبول جامعه قرار نگرفت، اصلاح می‌شد.

به هر حال امیدواریم این خودرو با کیفیت و قیمت مناسب به دست مشتریان برسد.

بیشتر بخوانید:

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست‌ خورده‌چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران‌تر از مرسدس و ب‌ام‌و! / بحران آغاز شد




12 دیدگاه

  1. تارا با موتور EFP واقعا بهترین خودرو داخلی هست که تا به حال تولید شده اگه روی کیفیت مونتاژ و قطعات دیت بیشتری بشه و مشکلات عدیده نداشته باشه میشه گفت حتی در برابر سدان های چینی نظیر جک J7 و ریسپکت و آریزو ۶ پرو حرفی برای گفتن خواهد داشت و حتی بهتر باشه البته اگه یه قیمت منطقی داشته باشه مثلا تا حدود ۵۵۰ گزینه خوبی هستش

  2. شما که اینطور بررسی های عالی و اختصاصی برای اولین بار در ایران انجام می‌دهید هم دنا جوانان ریرا تارا توربو، اون هم با واقع نگری و مثبت نگری ، مثل سایت های دیگه حال آدم آخرش بد نمیشه ،

    کمی تبلیغات کنید مردم بیشتر ببینند امیدوار بشند

  3. مرسی از زحماتتون. واقعا تست خوبی بود
    به تازگی شاهین هم با ESP وارد بازار شده؛ اگر یک تست از هندلینگش بگیرید تست جالبی خواهد بود؛ مقایسه هندلینگ دو خودروی ایرانی با دو پلتفرم جدید

    • عزیزم اخه پلتفرم شاهین جدیده
      مال تویوتایاریس ۱۴ تا ۱۵ سال پیشه
      این پلتفرم تارا مال ۸ سال پیشه
      بعد برا شاهین میگی پلتفرم جدید؟

  4. واقعا ممنون از بیتران بابت این تست های اختصاصی به نظرم ظاهر خودرو رو هم عوض نکنن و فقط یه گرافیک چراغ های جلو و عقب و جلو پنجره رو تغییر بدهند خوب میشه ظاهرش
    اصل تغییر رو باید داخل کابین انجام بدهند و کلا داشبورد رو از نو طراحی بکنن
    و با این کار شاهین از صفحه روزگار محو خواهد شد کما اینکه اگه فقط موتور رو هم عوض بکنن کافیه برای این کار …

  5. سلام و خسته نباشید به سایت بسیار عالی بیتران
    من سال ۹۸ از ایران خودرو ۲۰۷ گرفتم ولی همون روز اول که تحویل گرفتم فهمیدم این خودرو اصلا به درد من نمیخوره و ماشین تو سرعت ۱۵۰ کم مونده بود باد ببره و مثل یه بادکنک عمل میکرد و یه بار هم به یه شهری رفته بودم که هواش خیلی سردبود و اتفاقا بادی شدید، که خواستم از صندوق عقب کاپشنم و دربیارم که با باز کردن صندوق باد یکباره داخل کابین شد و کم مونده بود همون روز روی برادران رایت رو کم کنم و به اولین اختراع خودم که پرواز با ۲۰۷بود دست پیدا کنم ولی عوامل دست به دست هم داد و نتونستم این کار و به سرانجام برسونم .
    بعد از یکماه ماشینو فروختم و چون دنبال ماشینی بودم که راحت بتونم باهاش تا ۲۰۰تا رو برم بعد از کلی تحقیق و بررسی به سمند سورن توربو رسیدم که چون صفرش تولید نمیشد مجبور شدم سورن معمولی با تنفس طبیعی رو انتخاب کنم که تا الآنم دارمش و خیلی هم ازش راضی هستم به خاطر اینکه وقتی می‌خوام سرعت برم راحت تا ۲۰۰ و گاهی هم تا ۲۱۰ رو میره ،
    اخیرا شما تو سایت مقایسه دنا جوانان توربو با تارا توربو اتومات ۶سرعته با موتور EFP رو منتشر کردین که شدیداً محو این تارا شدم و می‌خوام رک و راست بهم بگین که با این تارا میتونم تا ۲۵۰ تا برم یا نه ، اگه نمیشه تا این سرعت و رفت یا اینکه نهایتا تا ۲۲۰ تا میره و این حدود ، همین ماشین خودم سورن خوبه ولی اگه میشه تا اون سرعت رو رفت لطفاً اطلاع بدین ، چون این جابجایی حداقل تا ۴۰۰تومن اضافه پرداخت و میطلبه.
    ممنون از زحماتی که میکشین.

  6. ممنون از زحماتتون عالی بود ، این ماشین هایی که هنوز بیرون نیومده رو چطور در اختیار دارید ، برام سوال شده بود مرسی

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط