خودروهای ۸۰۰ میلیونی بازار را بشناسید / خارجی کارکرده یا ایرانی صفر؟

از دست ندهید

خودروهای ۸۰۰ میلیونی بازار را بشناسید، مزایا و معایبشان را بدانید و بعد خرید کنید. در محدوده قیمتی ۸۰۰ میلیون تومان خودروهای خارجی و ایرانی موجود هستند. اما کدام یک ارزش خرید دارند؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: می‌توان خودروهای ۸۰۰ میلیونی بازار را متنوع‌ترین گروه خودرویی در کشور دانست. محصولات کره‌ای، ژاپنی، چینی، ایرانی و حتی اروپایی هم در این لیست هستند. اما تمام آن‌ها ارزش خرید دارند؟ جواب مسلما خیر است.

برخی از این محصولات تصادفی، تمام رنگ، موتور تعویض یا با کارکردهای بسیار بالا هستند. هر چند این خودروها زیبا و پر آپشن هستند اما آن قدر مستهلک شده‌اند که اصلا مناسب مصرف کننده نیستند. در مقابل خودروهای دیگری هم هستند که معمولا از نظرها دور بودند اما شاید حالا ارزش خرید داشته باشند.

https://www.aparat.com/v/DVeAN

ضمنا برخی از خودروهای ایرانی صفر کیلومتر اتوماتیک هم در این لیست قرار می‌گیرند که شاید همه از مشکلات مختلف آن‌ها با خبر باشیم. شاید گیج کننده ترین سوال در انتخاب خودروهای ۸۰۰ میلیونی بازار این باشد که خودروی ایرانی صفر بخریم یا خارجی کارکرده؟

خواندن ادامه این گزارش به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

کیا سراتو ۲۰۰۸ با کارکرد حدودی ۲۵۰ هزار کیلومتر

خودروهای 800 میلیونی

می‌توان گفت تنها خودروی ارزشمند کیا در بین خودروهای ۸۰۰ میلیونی بازار کیا سراتو ۲۰۰۸ است.

نیروی پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر اتمسفر به قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۱۸۶ نیوتون متر توسط گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

این خودرو ظاهر زیبایی دارد و نمونه فول وارداتی آن امکاناتی مانند سانروف، اتولایت، چنجر شش تایی و تهویه اتومات را دارد. اما مانند سایر هموطنان هم سن خودش کنترل پایداری و کروز کنترل ندارد. آوانته نسخه هیوندایی این خودرو است که امکاناتی کمتر اما سواری نرم‌تری دارد.

شتاب و کشش این خودرو مناسب است اما سواری آن از برادرش یعنی هیوندایی آوانته خشک‌تر است.

اما بزرگ‌ترین ضعف سراتو ۲۰۰۸ گیربکس پر سر و صدای چهار سرعته آن است که باعث هدر رفت بخشی از توان خودرو می‌شود. از آن گذشته نفوذ صدای پیشرانه به داخل اتاق هم زیاد است که بخشی از این صدا به علت گیربکس اتوماتیک است.

این خودرو استهلاک مناسبی دارد و قطعات یدکی‌اش هم نسبتا در دسترس است. هر چند این خودرو هرگز محبوبیت هیوندایی آوانته را پیدا نکرد اما در صورت یافتن نسخه سالم و کم کارکرد هنوز هم ارزش خرید دارد.

این خودرو فقط در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ وارد کشور شد و نسبت به آوانته که هفت سال وارد و مونتاژ شد تعداد بسیار کمتری دارد. به علت اشتراک فنی با آوانته مشکلی از لحاظ قطعات یدکی نخواهید داشت. اما ممکن است برای تهیه قطعات تزیینی و بدنه بیش از حد به زحمت بیفتید.

هیوندایی آوانته ۱۳۹۰ با کارکرد حدودی ۲۵۰ هزار کیلومتر

خودروهای 800 میلیونی

به جرات می‌توان گفت هیوندایی آوانته یا همان الانترا XD با کیفیت‌ترین محصول هیوندایی در کشور است.

نیروی پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر اتمسفر به قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۱۸۶ نیوتون‌متر توسط گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

کیفیت ساخت این خودرو آن قدر بالاست که هر مالکی راضی به فروش آن نیست! کیفیت این خودرو چیزی شبیه تویوتا کرولا است.

سواری نرم، هماهنگی خوب موتور و گیربکس، شتاب و کشش مناسب، کیفیت عالی کابین و هندلینگ خوب از مزایای این خودرو هستند. اما در مقابل نفوذ بیش از حد صدای موتور به کابین، راندمان پایین گیربکس، روکش بسیار بد صندلی‌ها، کمبود شدید امکانات و طراحی ضعیف کابین از معایب این خودرو هستند.

این خودرو تقریبا هیچ امکاناتی ندارد و حتی تهویه مطبوع آن هم دستی است. اما آن قدر با کیفیت و خوش رکاب است که یکی از گزینه‌های خوب در بین خودروهای ۸۰۰ میلیونی بازار است.

این خودرو از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ در بازار کشور وارد و مونتاژ شد و هم اکنون تعداد قابل توجهی از آن در حال تردد در کشور است. از همین رو تهیه قطعات یدکی آن کار سختی نیست و از بابت تعمیرات نیز جای نگرانی وجود ندارد.

شاید بزرگ‌ترین مشکل برای این خودرو آن است که بعید است مالک یک نمونه سالم آن قصد فروشش را داشته باشد. با این وجود اگر یک نمونه بدون تصادف اما با کارکرد بالا را هم یافتید ارزش خرید، تعمیر و استفاده را دارد!

رنو مگان اتومات با کارکرد حدودی ۲۵۰ هزار کیلومتر

خودروهای 800 میلیونی

بدون شک جذاب‌ترین محصول رنو در میان خودروهای ۸۰۰ میلیونی بازار رنو مگان ۲۰۰۰ اتومات است.

وقتی برای اولین بار سوار این خودرو می‌شوید افسوس می‌خورید که چرا نسل‌های جدید این خودرو وارد کشور نشدند. این خودرو از سال  ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۲ در کشور حضور داست که نمونه‌های اولیه آن وارداتی بود و سپس توسط پارس خودرو مونتاژ شد.

نیروی پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی مگان به قدرت ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور ۱۹۱ نیوتون‌متر توسط گیربکس چهار سرعته AT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. گیربکس این خودرو نیز مانند سایر گیربکس‌های چهار سرعته، پر صدا و کم بازده است.

هماهنگی موتور و گیربکس خودرو عالی است. اما استهلاک گیربکس بیش از حد بالا است و در واقع جزو پر هزینه ترین گیربکس‌های بازار به شمار می‌رود.

طراحی بیرونی و کابین جذاب و متفاوت، سواری نرم و هندلینگ خوب، قدرت و کشش مناسب، ایمنی عالی بدنه، کیفیت ساخت مناسب

فضای خوب کابین و عملکرد عالی فرمان برقی از مزایای این خودرو هستند.

در مقابل اما هزینه نگهداری بالا و پیچیدگی‌های فنی – الکترونیکی، کمبود امکانات و استهلاک و هزینه بالای گیربکس از معایب این خودرو هستند.

در نهایت توصیه می‌شود اگر دنبال خودرویی با کیفیت سواری و هندلینگ متفاوت نسبت به محصولات کره‌ای و ژاپنی هستید و کمی هم پول اضافه برای تعمیرات دارید، به دنبال یک نمونه سالم و کم کارکرد برای خرید باشید.

جیلی امگرند EC7 مدل ۲۰۱۳ با کارکرد حدودی ۲۵۰ هزار کیلومتر

خودروهای 800 میلیونی

با کیفیت‌ترین چینی در بین خودروهای ۸۰۰ میلیونی بازار جیلی سدان EC7 است. کیفیت این خودرو مشابه هیوندایی است و یکی از موفق ترین محصولات جیلی به شمار می‌رود.

این خودرو از یک پیشرانه ۱.۸L تنفس طبیعی به قدرت ۱۳۷ اسب بخار و ۱۷۲ نیوتون‌متر گشتاور استفاده می‌کند. هر چند گیربکس این خودرو از نوع CVT با شبیه ساز شش سرعته است اما عملکرد واقعا خوبی دارد و می‌تواند الگویی برای سایر خودروهای چینی CVT جدید در کشور باشد!

بزرگترین مشکل این خودرو کمبود قطعات یدکی و ضعف خدمات پس از فروش است. با این وجود لوازم یدکی و خدمات آن بهتر از خودروهای جدید چینی است!

این خودرو مجهز به امکانات مناسبی مانند سانروف، اتو لایت، سنسور عقب، سنسور باد تایر، صندلی‌های چرمی، شش ایربگ، صندلی برقی راننده، مانیتور ۶.۵ اینچی، دکمه‌های کنترلی فرمان، ایزوفیکس و .. است.

شتاب و کشش خوب، سواری و هندلینگ مناسب، امکانات کافی، فضای خوب کابین و استهلاک پایین از مزایای این خودرو هستند. در مقابل نیز قطعات یدکی گران و کمیاب، خدمات پس از فروش ضعیف و بازار دست دوم نا مناسب از معایب این خودرو هستند.

واقعیت درباره محصولات جیلی این است که مالکان نمونه‌های سالم آن معمولا قصد فروش ندارند مگر در صورتی که آن را با قیمت بالایی بخرید!

این خودرو به صورت هاچ بک هم وارد کشور شد و با صرف بودجه ۸۰۰ میلیونی می‌توانید نسخه‌های سالم و کم کارکرد هر دو مدل را خریداری کنید.

تارا اتومات صفر

تارا اتوماتیک V4 / تارا V4 تارای سال ایران خودرو موتور TU5P موتور EFP دنا جوانان

یکی از معدود گزینه‌های صفر کیلومتر لیست خودروهای ۸۰۰ میلیونی بازار تارا اتومات است.

پیشرانه EC5 این خودرو به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتون‌متر گشتاور در ترکیب با گیربکس شش سرعته AT شتاب و کشش کاملا معمولی برای این خودرو را فرهم می‌کنند.

به دلیل استفاده از پلت فرم جدید IKP1 کیفیت سواری، هندلینگ و ایمنی بدنه این خودرو بهترین در محصولات داخلی است.

این خودرو مجهز به امکاناتی از قبیل سیستم کنترل پایداری، فرمان برقی، تهویه مطبوع دیجیتال، سانروف و دی لایت است.

این خودرو پس از ورود به بازار مالکش را با مشکلاتی مانند سفت شدن فرمان، روشن شدن پیاپی چراغ چک، خرابی کاتالیزور، درزهای زیاد بدنه و… مواجه کرد که به مرور و در نسخه‌های جدید بهتر شدند.

سواری نرم، هندلینگ خوب، امکانات مناسب، فضای داخلی خوب، ایمنی بالای بدنه و رینگ های فابریک شانزده اینچی از مزایای تارا اتومات هستند. اما در مقابل شتاب و کشش ضعیف، طراحی نامناسب ظاهری به خصوص در قسمت چراغ‌های عقب، مشکلات نرم افزاری و کیفیت پایین مونتاژ از معایب این خودرو هستند.

به طور کلی شما در یک خودروی ایرانی هرگز هماهنگی و گوش به فرمان بودن خودروهای پانزده سال پیش کره‌ای و ژاپنی را هم پیدا نمی‌کنید. البته آزار دهنده‌ترین مشکلات خودروهای ایرانی مربوط به نرم افزار و قطعات الکترونیکی است.

اگر حوصله انجام فراخوان‌های مختلف و مراجعه مکرر به نمایندگی برای رفع ایرادهای خودروهای صفر ایرانی را دارید، تارا بهترین گزینه داخلی در این محدوده قیمتی است!

دنا اتومات صفر

دنا ایران خودرو پرفروش ترین خودرو در کشور جمهوری آذربایجان

می‌توان گفت دنا اتومات جذاب‌ترین طراحی ظاهری در میان خودروهای ایرانی را دارد. اما در مقابل بدترین فضاسازی داخلی را هم دارد. به طوری که با ابعادی بزرگتر از تارا حدود ۲۵ درصد فضای کمتری دارد!

شاید جذاب‌ترین نکته دنا پیشرانه EFT TC آن با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتون‌متر باشد. این توان توسط گیربکس شش سرعته AT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

اما به علت طراحی قدیمی و چیدمان سیستم خنک کاری این خودرو، پیشرانه به شدت به دمای هوا حساس است و در صورت رانندگی در هوای گرم یا بستن گاز به خودرو، دچار افت شدیدی می‌شود و کولر خودرو نیز از کار می‌افتد.

مصرف سوخت خودرو نیز بالاست و مصرف هجده لیتر در صد کیلومتر نیز گزارش شده‌است!

دیگر مشکل این خودرو پلت فرم و سیستم تعلیق قدیمی آن است که هر چند با اصلاحاتی بهتر از پارس و سمند شده‌است اما همچنان در سرعت های بالای ۱۳۰ کیلومتر و پیچ های تند ناپایدار است.

این خودرو به امکاناتی مانند سانروف، مانیتور لمسی، تهویه مطبوع دیجیتال، حالت اسپرت و برفی گیربکس، دی لایت، اتولایت، سنسور نور و باران (نسخه های جدید) و سیستم کنترل پایداری (نسخه های جدید) مجهز است.

کشش و شتاب خوب در هوای سرد، تعویض دنده‌های نرم و بی صدا، و طراحی ظاهری و کابین خوب از مزایای دنا اتومات هستند. در مقابل اما افت شدید توان در هوای گرم، مصرف سوخت بالا، سواری خشک و ناپایدار و فضاسازی افتضاح کابین از معایب این خودرو هستند.

اگر به دنبال خرید این خودرو هستید شاید بهتر باشد صبر کنید تا نسخه دنا جوانان با موتور قوی‌تر EFP و اصلاح سیستم خنک‌کاری را تهیه کنید.

پژو ۲۰۷ اتومات شش سرعته
موتور پژو ۲۰۷ اتواتیک سقف شیشه‌ای / ایران خودرو
پژو ۲۰۷ اتواتیک سقف شیشه‌ای

تنها گزینه هاچ بک اتوماتیک صفر در بین خودروهای ۸۰۰ میلیونی بازار پژو  ۲۰۷ اتوماتیک با گیربکس شش سرعته AT است. نسخه‌های دو رنگ این خودرو معروف به گوجه کبابی حسابی توی ذوق می‌زد و متاسفانه تنها در همین رنگ عرضه می‌شد!

اما حالا نسخه تک رنگ سقف شیشه‌ای این خودرو نیز به بازار عرضه شد.

این خودرو از پیشرانه تیوفایو پلاس (EC5) به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتون متر استفاده می‌کند. گیربکس شش سرعته خودکار AT نیز نیرو را به چرخ‌های جلو منقل می‌کند.

هر چند این پیشرانه و گیربکس روی تارا هم نصب شده است اما  ۲۰۷ به علت وزن پایین (هزار کیلوگرمی) با این پیشرانه و گیربکس چالاک شده است.

شتاب و کشش خوب

شتاب و کشش خودرو به علت قدرت و گشتاور بیشتر پیشرانه EC5، اضافه شدن VVT و گیربکس شش سرعته جدید، خیلی بهتر از نسخه های قدیمی با موتور TU5 و گیربکس خنگ و پر استهلاک چهار سرعته AL4 است.

خودرو در شروع حرکت و سربالایی‌ها کشش خوبی دارد و استفاده از دنده یک، دو و سه در حالت ترونیک هیجان انگیز است و حس فرو رفتن در صندلی را به راننده القا می‌کند!

اما خودرو در سرعت‌های بالا مانند قدیم ناپایدار است و همچنان جرات گاز دادن را به راننده نمی‌دهد.

این خودرو به سقف پانوراما، تهویه دیجیتال، مانیتور با اندورید کار پلی، حالت اسپرت و برفی گیربکس و دی لایت مجهز است. نسخه‌های جدید این خودرو به اتولایت، سنسور باران و کنترل پایداری هم مجهزند که البته هنوز به بازار نیامده‌اند.

شتاب و کشش خوب، عملکرد مناسب گیربکس اتومات، امکانات نسبتا مناسب و طراحی اسپرت از مزایای این خودرو هستند. در مقابل نبود سیستم کنترل پایداری، سواری خشک و فضای کم داخلی از معایب خودرو هستند.

میتسوبیشی میراژ ۲۰۱۷ با کارکرد حدودی ۷۰ هزار کیلومتر

میتسوبیشی میراژ

تنها هاچ بک اتومات کم کارکرد و نسبتا جدید ژاپنی قابل دسترس در بین خودروهای ۸۰۰ میلیونی بازار میتسوبیشی میراژ است.

پیشرانه سه سیلندر ۱.۲L اتمسفر به قدرت ۷۹ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰ نیوتون‌متر در ترکیب با گیربکس CVT این خودرو ۹۴۰ کیلوگرمی را به کند‌ترین هاچ بک بازار کشور و حتی شاید جهان تبدیل کرده است!

شتاب و کشش خودرو واقعا ضعیف است و هدف از تولید این خودرو توسط شرکت معظم میتسوبیشی مشخص نیست. این خودرو در سر بالایی‌ها به طرز خطرناکی ضعیف است و در کفی‌ها هم فقط حرکت می‌کند.

البته شاید راندن این خودرو در کشورهای تخت و شلوغ عادی باشد اما در کشور کوهستانی و سربالایی ما اصلا این طور نیست چرا که حس جا ماندن از یک پراید هاچ بک مسلما خوشایند نیست!

این خودرو مجهز به فرمان برقی، کی لس، ایربگ‌های پرده‌ای و دیلایت است. بازار دست دوم این خودرو نیز بسیار ضعیف است.

طراحی بامزه، برند معتبر، ابعاد جمع و جور، کیفیت مناسب ساخت و اتوماتیک بودن از مزایای این خودرو هستند. در مقابل شتاب بسیار ضعیف، فضای کم داخلی، امکانات کم و بازار دست دوم نا مناسب هم از معایب این خودرو هستند.

اگر قصد خرید این خودرو را دارید شاید بهتر است بیشتر فکر کنید!

بیشتر بخوانید:

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست‌ خورده‌چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران‌تر از مرسدس و ب‌ام‌و! / بحران آغاز شد

بهمن رسپکت زیر تست پر فشار بیت ران چه کرد؟ / لات کوچه خالی!

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

ارزبرترین ها در صنعت خودرو اعلام شدند؛ گران فروش‌ها هم هستند

براساس اعلام گمرک ایران ارزبرترین ها در صنعت خودرو که در رتبه‌های بالای جدول قرار دارند هم اعلام شدند....

پست‌های مرتبط