سیستم تعلیق تارا چه تفاوتی با دنا دارد؟ / کدام بهتر است؟

از دست ندهید

سیستم تعلیق تارا و دنا بر خلاف باور عموم، با هم تفاوت دارند. چرا هندلینگ و کیفیت سواری تارا بهتر از دنا است؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: هر چند سیستم تعلیق در معرض دید نیست اما نقشی اساسی در کیفیت سواری و هندلینگ خودرو دارد.

فیلم مقایسه سیستم تعلیق تارا و دنا در یوتیوب

خودروهای داخلی مانند پراید، پژو پارس، سمند، دنا و… سال‌ها است که از سیستم‌های تعلیق قدیمی در قسمت عقب استفاده می‌کنند.

 

در حالی که این نوع از سیستم‌های تعلیق دیگر در خودروهای سواری جدید کاربردی ندارند. اما سیستم تعلیق تارا متفاوت است و برای اولین بار در صنعت خودروی کشور شاهد استفاده از یک تعلیق نسبتا به روز هستیم.

اما سیستم تعلیق تارا از چه نوعی است و چه تفاوتی با تعلیق دنا دارد؟

ابتدا سیستم تعلیق قدیمی دنا را بررسی می‌کنیم.

 

سیستم تعلیق Torsion Bar (میله پیچشی)

سیستم تعلیق میله پیچشی که در سال ۱۹۱۹ ثبت اختراع شد، یک سیستم نیمه صلب است و در خودروهای سواری امروزی استفاده چندانی ندارد. این نوع تعلیق بیشتر در خودروهای آفرودی و پیکاپ‌ها استفاده می‌شود.

این سیستم از یک میله با آنتی رول بار تشکیل شده‌است که در دو سر آن بلبرینگ‌های موسوم به ژامبون به میله اصلی متصل شده‌اند.

این سیستم بسیار ساده است و میله وسط به کمک آنتی رول بار باید نیروهای پیچشی و وزن خودرو را تحمل کند. از طرف دیگر دو کمک فنر (بدون لول فنر) مورب هم وظیفه دفع ضربات جاده و در واقع کنترل بالا و پایین شدن خودرو را بر عهده دارند.

این سیستم هر چند ارزان است اما در مواجه با ناهمواری‌ها، تکان‌ها و نیروهای وارد شده‌به یک چرخ را به چرخ دیگر هم منتقل می‌کند و به این ترتیب تمام بدنه خودرو جابجا می‌شود. میله پیچشی نیز قابلیت ارتجاعی لازم برای دفع ضربات عمودی را ندارد.

 چرخ‌های عقب خودروهایی که از این نوع سیستم تعلیق استفاده می‌کنند، در مواجه با ناهمواری‌ها یا پیچ‌های تند، استقلال لازم را ندارند. نتیجه این نبود استقلال، بلند شدن تمام عقب خودرو و اصطلاحاً در رفتن آن است.

از طرف دیگر اتصالات پیچ و مهره‌ای دو سر میله پیچشی برای اتصال به چرخ‌ها، باعث ایجاد سر و صدای زیاد هنگام مواجه با ناهمواری‌های مسیر می‌شود.

از مزایای این سیستم می‌توان به قیمت پایین، قابلیت تنظیم ارتفاع با رگلاژ و قابل تعمیر بودن آن اشاره کرد. کوبش عقب خودرو، کاهش فرمان پذیری، وزن بالا و سر و صدای زیاد نیز از معایب این سیستم تعلیق هستند. تمامی محصولات داخلی به استثنای تارا از این نوع سیستم تعلیق بهره می‌برند.

سیستم تعلیق Twist Beam (تیر پیچشی)+ Coil Spring

سیستم تعلیق تارا

سیستم تعلیق تارا از نوع تیر پیچشی با لول فنر است که سبک‌تر، ساده‌تر، و انعطاف پذیرتر است. در این سیستم میله پیچشی جای خود را به یک تیر (دو سر گیر دار) با مقطع U شکل داده‌است و بلبرینگ‌های ژامبون نیز حذف شده‌اند. اتصالات این سیستم یکپارچه به صورت جوشی است.

در سیستم تعلیق تارا کمک فنرها از حالت مورب به حالت عمودی تغییر موقعیت داده‌اند و لول فنر هم به آن‌ها اضافه شده‌است.

از طرف دیگر آلیاژ استفاده شده در تیر وسط، قابلیت ارتجاعی (فنری) مناسبی دارد تا علاوه بر برگشت‌پذیری بهتر بعد از دفع نیروهای پیچشی، توان دفع ضربات عمودی را هم داشته باشد. کمک فنرها که حالا لول فنر هم به آن‌ها اضافه شده‌است، قابلیت بهتری در دفع ضربات عمودی دارند.

در نتیجه سیستم تعلیق تارا استقلال بهتری دارد و ضربات جاده را هم بهتر دفع می‌کند و سبک‌تر و بی سر و صدا تر هم هست.

این موارد باعث بهبود هندلینگ خودرو و همچنین کیفیت سواری خودرو می‌شوند. خودروهای تارا، پژو ۲۰۰۸ و سیتروین C3 مثال‌هایی از خودروهای دارای این نوع سیستم تعلیق هستند.

اما بزرگ‌ترین نقطه ضعف این سیستم اتصالات جوشی است که آن را غیر قابل تعمیر می‌کند و به عبارت دیگر در صورت بروز ایراد، این سیستم باید به کل تعویض شود.

جمع بندی

در مجموع باید گفت سیستم تعلیق تارا که از نوع تیر پیچشی است نسبت به تعلیق میله پیچشی دنا برتری مطلق دارد و ایران خودرو باید سیستم تعلیق قدیمی خود را کنار بگذارد.

علاوه بر این، سیستم تیر پیچشی هم دیگر جدید نیست و بسیاری از خودروسازان روز سال‌هاست که از تعلیق‌های چند اتصالی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بهمن رسپکت زیر تست پر فشار بیت ران چه کرد؟ / لات کوچه خالی!

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟

لاماری ایما بررسی شد / زیبای کم جان!




26 دیدگاه

  1. به نظر من این نوع سیستم تعلیق به درد جاده های ایران نمی خوره. با چهار تا چاله چوله نابود میشه قابل تعمیر هم نیست. در کشور ما از سواری به عنوان وانت هم استفاده میشه.قدرت باربریش هم کمه پس زیاد جوابگو نیست

  2. ایرانی انتقاد پذیر نیست..درضمن تو کشورما بار مالی. مهم تر از جان ما هست.چون ۹۰درصد فقر مطلق داریم.مثلان همین جلو بندی چون یه تیکه فردا تو بازار میگن ۲۰میلیون. ..حالا …..

  3. شاید یه کم برتری نسبت به دنا داشته باشه ولی به درد جاده های ایران نمیخوره و با شکستن یک قسمت باید کل سیستم عوض بشه با هزینه خیلی زیاد هر چند به درد ماشین گران قیمت میخوره که طرف خیلی براش مهم نیست ولی بدرد ماشین هایی مثل سمند و پژو و غیره از نظر گران بودن و قابل تعمیر نبودن مقرون به صرفه نیست دنا اتو و تارا اتو و دو هزارو هشت مقرون به صرفه هست از این سیستم جدید استفاده شود هر چند ما خیلی برتری خواستی از تارا نسبت به دنا ندیدیم هر دو رو امتحان کردم فقط تارا عقبش کوبش کمتری داشت

  4. ۸۰۰ تومن پول گرفتن ازم بعد تعلیق تارا بهتره !!!؟؟؟😡😡😡😡😡
    حداقل یه خروار پول میگیرید یه ماشین خوب بدین دست ملت اخه گرونترین ماشین تولبد داخل رو گرفتیم تعلیق ماشین ارزونتر بهتر ازاب دراومد

    • شاخدار جان نسبت قیمت کارخانه با بازار توی مقایست غلطه قیمت ۵۷۰ تومانی توقع بیشتری نداشته باش تازه من خودم دنا دارم والا آنچنانم نمیکوبه در حد این مملکت با این وضع جادش همین بسه بیخود ماشین مدل بالا بخریم بندازیم توی این خیابان هایی که موتوری و دیگر ماشینها ورودممنوع و عین اسب چشم بسته میرن؟!!! والا همین ماشینا ار لیاقت بی فرهنگای ایرانی خیلی بهتره

        • خیر تارا نسبت به دنا اشغال هست با موتور ضعیف و همخوانی نداشتن گیربکس با موتور و کلی ایراد اتاق و طراحی

  5. کاری به اینکه بیتران کارو زندگیش شده تبلیغ تارا ندرم . دقیقا سیستم تیر پیچشی رو پراید ۴۰ سال پیش هم سواره پس تکنولوژی مدرنی نیست.در کل به مراتب بهتر از میل پیچشی دنا و سمنده .و اینطور که شما میگین مشکلی از بابت جوش نداره تازه درصورت خرابی هزینه تعویض کل تیر پیچشی اندازه تعمیر دوتا بلبرینگ ژامبون نمیشه

  6. مطلبی رو متوجه نمیشم
    اشاره کردین خودروی پراید دارای میله پیچشی و فقط کمک فنر هست
    درحالیکه فنر لول مثل جلو در عقب هم داره
    توضیحش چیه آقای اسماعیلی؟
    بعلاوه،
    به هرکی از نرم نبودن فنربندی می ناله توصیه می کنم از فنربندی پنوماتیک (گازی) استفاده کنه

    • اگه تو ال ممد نشسته باشی میفهمی سیستم تعلیق که رو تارا هست جه اشغالی هست اصلا دائم بالا پایین میره اصلا ادم راحت نیست دریغ از اینکه بخوای بخوابی دیونت میکنه سرت رو به شیشه بغل میکوبه ولی شما تو سمند خیلی راحتی اینقدر که خوابت میگیره خود به خود

  7. من یک سال پول ریختم به خساب ایرانخودرو تارا بهم بده الان چندماه گذشته از زمان تحویلش خبری نیست از تحویل خودرو.پس بگو چرا بنده های خدا داشتن سیستم تعلیقش جوش میدادن.چقد ما ایرانیا ادمای نمک نشناسی هستیم خدا خیرتون بده بیشتر جوشش بدین. والله.حکایت ملت وپادشاه ودروازه است.

  8. جالب ما ایرانیا مردم خود تحقیری شدیم که یه جور کلاس میدونیم خود تحقیری را.
    انگارکل دنیا بهشت و کل ایران هم جهنمه.
    در دوسال اخیر داریم تغییرات مثبت را می بینیم.

  9. ایران خودرو بزرگترین مافیای کل کائنات هست که روابطش خارج از تصورات ماست اگر تمام کره زمین زیر و رو بشه ایران خودرو تکون نمیخوره

  10. با سلام و احترام به نظر کل دوستان عزیز مطلب اول اینکه توی این مقاله درباره سیستم تعلیق عقب ماشین صحبت شده و درباره تعلیق جلوی ماشین حرفی زده نشده.مطلب دوم که واقعا بعضی از مردم به خاطر کمتر هزینه کردن برای تعمیرات و استفاده های نادرست مثل باربری از ماشین حاضرن با جون خودشون هم بازی کنن و هر حقارت و تحقیری رو به جون بخرن.مطلب سوم دقیقا این سیستم تعلیق روی تندر نود ( عقب خودرو) هست درست میگن خیلی هم نرم اما کسانی که خیلی حساس هستن میتونن پنوماتیک رو امتحان کنن. نه بحث تبلیغات هست و نه چیز دیگه ای. لطفا برای خودتون ارزش قائل بشید ما تمدن خیلی با ارزش تری نسبت به کشورهای دیگه داریم یکم فکر کنیم چرا به این روز افتادیم. ماشین رو میخرید ازش کلی استفاده نادرست میکنید و در آخر با کلی ایراد آگهی میکنید که ماشینم حرف نداره

  11. واقعا خجالت آوره که یک سایت با اینهمه سابقه بیاد و به تعلیق ساده پرایدی بگه مدرن! چند دهه است که توی خودروسازی دنیا تعلیق مولتی لینک دارن استفاده میکنن… تعلیقای بادی با تنظیم ارتفاع… فرمانپذیری چرخهای عقب… تعلیقای الکترو مغناطیسی و غیره و غیره… شما خودت ده برابر بهتر از همه میدونی و با چشم خودت دیدی و روندی! حالا داری به این میگی مدرن‌؟ تبلیغ دیگه به چه قیمت

  12. واقعا چرا فکر میکنید با این اخبار میتونید به مردم بقبولونید که این از اون بهتره.هر دو ماشین به لحاظه هندلینگ شدیدا ضعیف هستند و هر دو به لحاظه ایمنی هم ضغیف هستند.هندلینگ درسته ارتباطه مستقیم به اکسل ماشین داره ولی در صورتی که اکسل واقعا کارامد باشه.اکسل برای هر چرخ بصورت مجزا باید کارشو انجام بده نه اینکه به واسطه یک لوله تانکی و یک سری اجزای دیگه جفت چرخها بهم متصل باشند.هر ارتعاش و ضربه درست مثل استرس بار به چرخ دیگه منتقل میشه و همین باعث پایین اومدن شدیده هندلینگ ماشین میشه.این مثلا سیستم اکسل اصلا مهندسی نیست و فقط برای پایین اوردن هزینه کارخونه و گرفتن پول بیشتر از مشتری هست.

  13. سلام کاری به سیستم تعلیق ندارم ولی فنر های عقب تارا خیلی نرم هستن با یه دست اگه صندوقو فشار بدی میره پایین ماشینی که بزرگترین صندوقو داره باید به فکر پر بودنش هم باشن بلاخره کسی که ماشین صندوق دار میگیره به فکر بار گذاشتن تو صندوقه
    من خودن تارا ۶دنده دستی دارم ۶۰ کیلو وسیله (دقیق ۶۰ کیلو وزن کردم) گذاشتم داخل صندوق پشت ماشین کامل خوابید رو مانع گیر میکنه کاش یا یکم بلند تر بود یه حداقل فنراش محکم تر بود
    ولی بر عکس فنر جلو خیلی محلمه و خشک

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط