لاماری ایما بررسی شد / زیبای کم جان!

از دست ندهید

لاماری ایما برای اولین بار تحت فشار بررسی شد. این کراس اوور چینی بی نام و نشان اما خوش تیپ چقدر ارزش خرید دارد؟ در این تست واقعیت فنی این خودرو بالاخره مشخص شد.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: لاماری همان Forthing است و «فورتینگ» یکی از شرکت‌های تابعه دانگ فنگ است که در شهر Guangxi چین به خودروسازی مشغول است.

فیلم تست لاماری توسط بیت ران در یوتیوب

محصولاتی که Dongfeng Liuzhou Motor تولید می‌کند در بازار آمریکای لاتین به نام DFM یا DFLZ نیز به فروش می‌رسند. اما در ایران این نام از سوی آرین موتور به لاماری تغییر یافت. این خودرو زمانی که در نمایشگاه ۲۰۲۰ پکن رونمایی شد با کد SX5G شناخته می‌شد. از همین رو هنوز هم بسیاری از رسانه‌های خارجی این کراس اوور را با نام Forthing SX5G می‌شناسند.

اما آیا این خودرو همانی است که در کشور تبلیغش می‌کنند؟

لاماری
آزمایش رانندگی

با قرار گرفتن داخل خودرو و نشستن پشت فرمان، حس مدرنی را تجربه خواهید کرد. طراحی کابین خودرو مطابق با استانداردهای روز دنیا است. کنسول میانی بالا، کلاستر تمام دیجیتال و صندلی‌های گود رفته با ارگونومی خوب در مجموع یادآور کابین خودروهای روز و برند است. با توجه به دید ضعیف به اطراف به علت انحنای زیاد بدنه و ارتفاع کم شیشه‌ها و همچنین نبود دوربین ۳۶۰ درجه، با کمی استرس استارت دکمه‌ای را فشار می‌دهیم.

 

پیشرانه ۱/۵ لیتری چهار سیلندر توربو کد ۴A95TD با ۱۹۷ اسب بخار قدرت در دور ۵/۶۰۰ و گشتاور ۲۸۵ نیوتن‌متر با دسترسی در دورهای ۱/۵۰۰ تا ۴/۰۰۰ با لرزش و ارتعاشی قابل قبول روشن می‌شود.

سلکتور الکترونیکی تعویض دنده گیربکس هفت سرعته WDCT (دو کلاچه تر) را در حالت D قرار می‌دهیم و برای حرکت آماده می‌شویم.

تا اینجا همه چیز خوب است. در حال تجربه حس خوب قرار گرفتن در کابین یک خودروی مدرن با قدرت مناسب هستیم و حتی برای یک کورس خیابانی هم وسوسه می‌شویم.

 

پدال گاز را می‌فشاریم و اینجا نقطه پایان حس خوب ما است! خودرو با تاخیر زیاد و عجیب پدال گاز شروع به حرکت می‌کند. هر چند شتاب گیری بعد گذر از تاخیر پدال گاز در شروع حرکت تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نسبتا مناسب است اما همین اتفاق هم آنقدر با صدای ناله های شدید پیشرانه ۱.۵ لیتری نحیف و تحت فشار این خودرو اتفاق می‌افتد که شما بیشتر حس شکنجه کردن را دارید تا شتاب گیری!

لاماری

تعویض دنده

گیربکس خودرو گیج و کلافه نشان می‌دهد. گیربکس به خوبی تشخیص نمی‌دهد که شما در لحظه به چه دنده و قدرتی نیاز دارید. هنگام فشردن پدال گاز همیشه معکوس نمی‌دهد و باید به او تذکر بدهید. قضیه هنگامی بدتر می‌شود که گیربکس پس از کمی فشار داغ می‌کند و به سختی توان شروع حرکت در سربالایی را دارد. این مورد با وجود اینکه در تبلیغات این خودرو گفته می‌شد گیربکس‌های دو کلاچه WET مشکل داغ کردن و شروع حرکت را ندارند، آزار دهنده‌تر می‌شود.

 

درباره عملکرد فنی این خودرو باید گفت تاخیر پدال گاز و ناله‌های مدام پیشرانه همراه همیشگی شما در حین رانندگی با لاماری هستند. شما هرگز قدرت ۱۹۷ اسب بخاری را زیر پای خود حس نمی‌کنید. گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه تر نیز تاخیر و عملکرد ضعیفی دارد و گوش به فرمان راننده نیست.

لاماری

هندلینگ و ترمز

اما هندلینگ خودرو چگونه است؟

باید اینجا هم شما را نا امید کنیم چرا که عقب خودرو هنگام مانورهای ناگهانی با وجود سامانه کنترل پایداری باز هم در می‌رود. حس لنگر انداختن وزن خودرو به طرفین هنگام مانور و نبود تعادل نیز از دیگر مشکلات هندلینگ این خودرو هستند.

اما عملکرد ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD در هر دو محور، قابل قبول‌ترین بخش فنی این خودرو هستند. ترمزها هنگام توقف ناگهانی با قدرت لازم و بدون انحراف، خودرو را متوقف می‌کنند.

لاماری

کابین و امکانات 

در نمای داخلی شما با یک مرسدس بنز چینی طرف هستید! دریچه‌های خروجی تهویه مطبوع کاملاً براساس مدل‌های مرسدس بنز طراحی شدند.

گذشته از این، نمایشگر یک پارچه و شمایل کنسول میانی کاملاً آشنا است و این سبک را پیش‌تر در محصولات بنز دیدیم. البته اگر قرار است بیش از دو میلیارد تومان وجه رایج مملکت بایت این خودرو پرداخت شود، بهتر است مالک آن کمی هم احساس مرسدس بنز سوار شدن کند!

لاماری

اما کیفیت کابین حتی در میان رقبای هموطنش هم پایین است. استفاده از پلاستیک خشک و فوم نرم اما بی کیفیت شما را یاد خودروهایی با کارکرد بالا خواهد انداخت.

لاماری ایما به امکاناتی مانند سیستم KEYLESS، کلاستر تمام دیجیتال، کروز کنترل تطبیقی، سنسور پارک عقب و جلو، TSC، ESC، کنترل حرکت در سربالایی، سانروف، شش کیسه هوا و … مجهز است.

لاماری

طراحی ظاهری

معمولاً ۲ یا ۳ ثانیه پس از اولین برخورد با یک خودرو جدید، یا از طراحی آن خوشمان می آید، یا آن را نمی پسندیم. در مورد لاماری ایما آرین موتور می‌توان گفت که با خودرویی عجیب و غریب رو به رو هستیم.

در جایگاه یک خودرو به روز، لاماری ایما از سبک طراحی روز در بخش جلو پیروی می‌کند. چراغ‌های جلو در درون سپر مخفی اند و به جای چراغ‌های اصلی دیت‌لایت‌ها مشاهده می‌شوند.

اما مشکل اینجاست که در هر بخش از خودرو، یک شکل از کپی کاری را می‌توان به وضوح دید. جلو پنجره بسیار بزرگ لاماری ایما یادآور گریل جلو مزراتی لوانته است. هر قدر در نمای جلو ایما خودرویی به شدت تهاجمی دیده می‌شود، این ویژگی در نمای کناری و عقب به شدت کم رنگ می شود. اگر به سبک طراحی چینی‌ها توجه کنیم، این روزها بسیاری از کراس اوورهای چینی چنین سبکی را برای طراحی چراغ‌های عقب و به طور کلی در این نما پیاده سازی می‌کنند. برای نمونه کافیست فقط نگاهی به نمای عقب بایک بیجینگ X7 که احتمالاً از سوی مکث موتور عرضه خواهد شد بیاندازیم!

جمع بندی

لاماری ایما به عنوان اولین محصول چینی شرکت آرین موتور، طراحی زیبا و امکانات مناسبی دارد. اما عملکرد فنی خودرو اصلا با تبلیغات صورت گرفته درباره آن مطابقت ندارد. این خودرو دارای هندلینگ ضعیف در مانورهای ناگهانی، قدرت و کشش کم پیشرانه و گیجی گیربکس است. در یک کلام این خودرو فقط در ظاهریات مناسب است. کاش شرکت وارد کننده با توجه به سابقه خوب در امر نمایندگی محصولات میتسوبیشی، به سراغ خودروی چینی بهتری می‌رفت.

بیشتر بخوانید:

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟




5 دیدگاه

  1. این دروغا چیه راجع به لاماری نوشتین؟!!

    تمام نکات منفی که در مورد این خودرو گفتین ۱۸۰ درجه با واقعیت مغایرت داره خصوصا هرآنچه در مورد موتور قوی میتسوبیشی، گیربکس هماهنگ و هندلینگ فوق العاده این خودرو گفتید!… لاماری علی رغم چینی بودن خودروی فوق العاده خوبیه

    • من هم حدودا از فروردین لاماری دارم ۳ تا مسافرت با مسافت زیاد رفتیم هم سرعتش وهم شتابش عالیه خیلی کم مصرفه وسیستم خنک کننده اش عالیه هیچ اذیتی هم نداشته تا حالا

  2. من که سوار شدم واقعا قدرت و گشتاور موتور را احساس نکردم ، کپ دریچه گاز در شروع حرکت را میتوان با ریمپ کاهش داد ، اما عملکرد گیربکس کاملا عادی و معمولی بود نه بد و نه خوب کاملا معمولی ، شروع حرکت در سربالایی خیلی با تاخیر و فشار و به نوعی جون کندن بود خخخخخ ، هندلینگ خودرو بد نیست و ترمز خوبی داره در کل اصلا انتظار قدرت به اندازه اعداد اعلامی را نداشته باشید

  3. درمورد طراحی واقعا عالیه و هیچ جایی برای حرف و حدیث باقی نمیذاره. ولی با این طراحی تهاجمی و اسپرت به یک موتور دوهزار توربو نیاز داشت.. نه این… من تو دور با شاهین لاماری رو گرفتم! اصلا فکرشم نمیکردم.. تمام تصوراتم درمورد لاماری عوض شد. نمیدونم چطوری شرکت آرین موتور توی کاتالوگ ۱۹۷ اسب قدرت نوشته؟! قدرتش دقیقاً درحد ی چینی ۱۵۰ اسبی مثل فیدلیتی هست نه بیشتر..

    • بیت ران اگه لامبورگینی هم تست کنه بازهم ایراد میگیره.ولی وقتی محصولات ایران خودرو تست میکنه فقط الکی تعریف میکنه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط