موتور ۳ سیلندر ایران خودرو در مسیر تولید / تارا هیبریدی در راه است

از دست ندهید

موتور ۳ سیلندر ایران خودرو از بهار ۱۴۰۳ وارد فاز تولید انبوه می‌شود. این موتور توربو می‌تواند ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند و از فناوری تزریق مستقیم سوخت استفاده می‌کند.

بیت‌ران – مدیر عامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) درباره موتور ۳ سیلندر ایران خودرو گفت: «این محصول پیشتاز خانواده موتور سه استوانه است و پس از آن نیز موتور تزریق مستقیم آن قرار دارد. این موتور طی هفته‌های آینده برای نخستین بار روشن خواهد شد تا توسعه احتراق آن آغاز شود.»

مهدی رجبعلی، با اشاره به برنامه‌های محصول محور ایپکو برای سال جاری، موتور تزریق مستقیم ایران خودرو را نخستین سری این موتور در کشور دانست. او با بیان اینکه پیش از این هیچ خودروساز داخلی مالکیت موتور با فناوری تزریق مستقیم سوخت را در کشور نداشت عنوان کرد: «توسعه این موتور از لحاظ فناوری یک گام مهم در صنعت قوای محرکه کشور است.»

وی اظهار کرد: «طرح قوای محرکه دورگه [هیبرید] نیز در دست توسعه است و تاییدیه‌های اولیه ایران‌ خودرو را دریافت کرد. بر همین اساس در حال حاضر مرحله اولیه طراحی محصول در دست اجرا قرار دارد.»

وی با اشاره به کاهش مصرف سوخت حدود ۴۰ درصدی قوای محرکه هیبرید، اظهار کرد: «این موتور قابلیت رانندگی بهتری نسبت به محصولات فعلی ایران خودرو دارد و می‌تواند استاندارد آلایندگی یورو شش را نیز پاس کند.»

تارا با موتور هیبریدی

به بیان وی، این محصول بر روی پلتفرم خودروی تارا در حال توسعه است. بر اساس زمان‌بندی درخواستی ایران خودرو، تا انتهای سال آینده به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ایپکو با اشاره به توسعه محصول XU7 در قالب موتور XUP، خاطرنشان کرد: «این محصول با هدف کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی و قابلیت رانندگی در دو نسخه بنزینی و گازسوز توسعه یافته است. در حال حاضر نسخه بنزینی بر روی محصول پارس و اخیرا نیز نسخه گازسوز آن بر روی خودروی وانت آریسان ۲ نصب شد.»

وی اشاره کرد مهم‌ترین نکته در خصوص این موتور به‌روز، کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی است. رجبعلی افزود: «این موتور نسبت به موتور پایه، کاهش مصرف سوخت حدود ۱.۵ لیتری دارد و از استاندارد آلایندگی یورو پنج برخوردار است. از منظر قابلیت رانندگی نیز به دلیل بهبود در گشتاور دور پایین، احساس رانندگی بهتری را نسبت به موتور مبنا ارائه می‌دهد.»

رجبعلی با اشاره به توسعه خانواده موتور ۳ سیلندر ایران خودرو، بیان کرد: «در حال حاضر اولین موتور از این خانواده محصول در مرحله اصلی طراحی قرار دارد. تاکنون بر روی موتورهای نمونه، آزمون‌های عملکردی و دوامی سطح تاییدیه طراحی انجام شده‌است.»

پس از یک فاصله زمانی از تولید این موتور، سایر موتورهای این خانواده محصول نیز وارد چرخه خواهد شد. رجبعلی در اینباره گفت: «نسخه‌های مختلف این موتور با جعبه دنده‌های مختلف بر روی هر سه پلتفرم اصلی ایران خودرو نصب خواهد شد.»

وی با بیان این که در انتظار تحویل قطعات محصول از سوی سازندگان هستیم، گفت: «به این ترتیب با اخذ تاییدیه طراحی سازندگان از قالب سازی و قطعه سازی، سایر مراحل توسعه را طی خواهیم کرد. نیمه دوم امسال این موتور آمادگی صنعتی سازی را دارد و به احتمال بسیار زیاد در اوایل خردادماه سال آینده عرضه خواهد شد.»

خانواده موتور ۳ سیلندر ایران خودرو

طرح موتور ۳ سیلندر ایران خودرو یک خانواده موتور را شامل می‌شود. این خانواده دارای موتور تنفس طبیعی ۱۳۰۰ سی‌سی، موتور توربو تزریق درگاهی ۱۳۰۰ سی‌سی، موتور توربو تزریق مستقیم ۱۳۰۰ سی‌سی و موتور دوگانه‌سوز ۱۳۰۰ سی‌سی است.

سطح فناوری و سوخت‌رسانی در این خانواده موتور متفاوت است. همچنین این موتورها می‌توانند حدود ۱۲۰ تا ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کنند.

رجبعلی افزود: «موتور کوچک این خانواده معادل  TU3 ایران خودرو است. قوی‌ترین و بزرگ‌ترین موتور این خانواده هم معادل EF7 توربو شارژ است. با این خانواده موتور، می توانیم معادل تمام موتورهای موجود را از منظر توان و گشتاور پوشش دهیم. هم چنین این موتور اکثر فناوری‌های روز دنیا را دارا است. با کمک این فناوری‌ها، مصرف سوخت کاهش یافت و پلتفرم ایران خودرو به سمت اعدادی کمتر از مصرف شش لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش می‌رود.»

از ابتدای سال ۱۴۰۴ هر چهار محصول این خانواده موتور ۳ سیلندر ایران خودرو وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد. برخی مذاکرات و توافقات اولیه برای عرضه این خانواده موتور به سایر خودروسازان کشور نیز صورت گرفت.

بیشتر بخوانید:

موتور خودرو چگونه تست می‌شود؟ / گزارش اختصاصی بیت‌ران از آزمایشگاه تست موتور ایپکو

قیمت زوتی DL5 پارس خودرو مشخص شد / DL5 یا چانگان CS35 پلاس؟

زوتی DL5 پارس خودرو رونمایی شد / همه چیز درباره کراس‌اوور اختصاصی پارس خودرو




11 دیدگاه

  1. پیشرانه های تیوان چی شد؟ بعد از اون همه سروصدا و تزریق پول وزارت نفت، یه دفعه در افق محو شد و هیچ خبری ازش نیست..! بیتران میشه یه خبری بدید؟

    • امشب یک مستند مفصل . جنجالی درباره موتور های تیوان توی صداسیما شبکه مستند پخش شد به نام نواوران ابر طرح. حتما ببینید.

  2. اینو دیگه کجای دلم بذارم ؟ موتور ۳ سیلندر دیگه چه صیغه ای ؟؟؟ تو چهار سیلندرش هم ماندیم چکار کنیم ……

      • خدا وکیلی فرق سیلندر و سوپاپ نمیدونی بعدش نظر میدی. اونی که شما فکر میکنی سوپاپ هست که داخل محفظه سیلندر قرار داره مجید دلبندم.بعدش اگر بنا باشه روی خودروی هیبریدی کار کنن موتور احتراقی کم حجم کار راه میندازن

  3. به نظر من اگه این موتور رو در پلتفرم های به روز ایران خودرو مثل تارا و ری را و تی اف ۲۱ قرار بدن و بعضی ها رو هم به صورت هیبریدی واقعا پیشرفته بزرگی در خصوص اینکه بعضی از دوستان میگن ۳ سیلندر ضعیفه و فلان و … الان تمامی خودروسازها در حال خرکت به سمت حرکت به سمت خودروهای کوچک و اقتصادی با توان مناسب و مصرف کم هستند.

    • با این وضع جاده های غیر استاندارد و فرهنگ رانندگی غلط هموطنان ما خودرو دو سیلندر ژیان برای داخل ایران مناسب است . سرعت بالای صد کیلومتر در ایران خطرناک است . بنظر من تنوع خودرو ها باید بیشتر شود . خودرو های دو در برای زوجهای جوان و مینی ون برای حمل و نقل داخل شهری لازم است .
      رعایت فاصله طولی از خودرو جلویی خیلی مهم است باید برای متخلفین جریمه درنظر گرفته شود . رانندگی در بین خطوط باید جدی گرفته شود .
      خلاصه اوضاع خیلی بی ریخته داداش .
      خودرو باید مصرفشان زیر ۵ لیتر باشد .
      موتور مخصوص گاز سوز باید طراحی شود
      دوگانه یک واژه نامانوس است .
      نمیشود خودرو هم انژکتور داشته باشد نازل سوخت پاش گازی . توان موتور در حالت گاز سوز بسیار پایین است .
      گشتاور موتور با ترتیب دنده ها جور نیست . خاک بر سر آن طراح ایرانخودرو
      .

  4. همانجور که در چین کمینترن یک برنامه اجباری برای کاهش تدریجی خودروهای فسیلی و کاهش مصرف سوخت اجرا کرد و الان موفق شده ،

    ما هم در ایران به یک یک سیستم برنامه ریز مقتدر نیاز داریم که با یک برنامه اجباری و ملزم کننده خودروساز ها را بسوی اصلاح تکنولوژی موتورهای داخلی در طی یک برنامه ببرند ،

    اگر این برنامه بصورت جدی اجرا شد ما ۵ سال دیگر کم کم شاهد افت و کاهش شیب مصرف خواهیم شد ، مگر نه همین مشکل شیب مصرف برق گاز در بنزین چند برابر ان خواهیم دید

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت موتور هوندا ۱۲۵ باز هم بالا رفت! کدام مدل‌ها گران شدند؟

قیمت موتور هوندا 125 به 100 میلیون تومان رسید. قیمت موتورسیکلت در بازار افزایش یافته‌است و قیمت انواع موتورسیکلت‌های...

پست‌های مرتبط