موتور خودرو چگونه تست می‌شود؟ / گزارش اختصاصی بیت‌ران از آزمایشگاه تست موتور ایپکو

از دست ندهید

موتور خودرو چگونه تست می‌شود؟ اگر با آزمایشگاه تست موتور ایپکو آشنا باشید، احتمالا اولین سوالی که برایتان پیش آمده‌است، تست موتورهای محصولات درحال تولید ایران‌خودرو است. ولی مگر موتوری که در حال تولید انبوه است هم نیاز به تست دارد؟! برای پاسخ این سوال با گزارش اختصاصی بیت‌ران همراه باشید.

استند تست موتور / تست موتور ایپکو
استند تست موتور / تست موتور ایپکو

بیت ران – رضا نوروزی: شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور خودرو با نام مخفف ایپکو یکی از شرکت‌های زیر مجموعه ایران‌ خودرو است و همان طور که از اسم آن پیداست، وظیفه تحقیق و توسعه روی پیشرانه‌های جدید را برعهده دارد.

در این شرکت بخشی با نام آزمایشگاه تست موتور وجود دارد که تمام تست‌های لازم در فرایند تحقیق طراح و تولید موتور در آن انجام می‌شود.

دلایل تست موتور

موتورها در آزمایشگاه تست موتور به چند دلیل و در چند حالت مورد تست قرار می‌گیرند. در آزمایشگاه تست موتور ایپکو ۱۲ اتاق تست موتور دارد که هر کدام از این اتاق‌ها برای تست‌های خاصی تجهیز شده‌اند و آزمایش‌های مخصوصی در آن‌ها انجام می‌گیرد.

یکی از این اتاق‌های تست، مخصوص تست موتورهای تولیدی خط تولید است که روزانه و به صورت تصادفی (رندم) از خط انتخاب می‌شوند و برای بررسی پارامترهای خروجی‌ و کیفیت قطعات مورد تست قرار می‌گیرند.

بخش دیگری از تست‌ها در آزمایشگاه موتور ایپکو برای بررسی قطعاتی که از تامین‌کنندگان جدیدی تامین می‌شود، انجام می‌گیرد. تمام قطعات موتور برای استفاده در خط تولید باید به طور کامل تحت تست‌های لازم قرار گیرند.

همچنین هر قطعه تولیدی که از چند تامین‌کننده مختلف تامین می‌شود، باید به صورت مجزا مورد تست شود. گاهی نیز اگر قطعه‌ای به هر دلیلی مورد بازنگری و تغییر در طراحی قرار گیرد، نیاز به تست‌های مختلفی است که این تست‌ها بعضا تا چند هزار ساعت زمان می‌برد.

استند تست موتور / تست موتور ایپکو
استند تست موتور / تست موتور ایپکو

اما مهم‌ترین دلیل وجود آزمایشگاه تست موتور ایپکو در فرایند تحقیق، توسعه و طراحی معنا پیدا می‌کند. مهم‌ترین پروژه‌های چند سال اخیر ایپکو، توسعه و تولید موتورهای XU7p، EFP NA ،EFP TC و خانواده موتور سه سیلندر در چهار واریانت است.

موتور XU7p در حال حاضر بر روی پارس و آریسان ۲ در حال حاضر مورد بهره‌برداری است. همچنین موتور EFP TC نیز قرار است با دنای جوانان پا به خیابان‌ها بگذارد. موتور EFP NA که موتور تنفس طبیعی نسل جدید خانواده موتور EF است هم به مرور قرار است جایگزین نسل قبلی خود شود.

خانواده موتور سه سیلند ایران‌ خودرو نیز در دو حجم ۱ و ۱.۳ لیتری در بازه توانی ۷۰ تا ۱۵۰ اسب‌بخاری در حال توسعه هستند. در طراحی این موتورها از تکنولوژی های روز استفاده شده که در صورت نهایی شدن هرچه سریع‌تر فرایند طراحی و توسعه و تولید این موتورها می‌توان گفت برای اولین بار در ایران موتوری با تکنولوژی روز در حال تولید است.

معرفی قوی‌ترین موتور سه سیلندر ایرانی:

آزمایش Deep Thermal Shock
استند تست موتور / تست موتور ایپکو
استند تست موتور / تست موتور ایپکو

یکی از آزمایشاتی که در فرایند طراحی و صحه‌گذاری موتور انجام می‌شود، آزمون شوک یا ضربه حرارتی عمیق (Deep Thermal Shock) است.

این آزمون مشخصا برای تست کیفیت و آب‌بندی واشر سرسیلندر در آزمایشگاه تست موتور ایپکو انجام می‌گیرد. شرایط این تست به صورت است که موتور به صورت کامل تا دمای منفی ۲۵ درجه سانتیگراد سرد می‌شود.

سپس موتور استارت شده و بلافاصله تا ۵۵۰۰ دوربردقیقه با زاویه دریچه گاز ۹۸ درصد باز تا نیم ساعت تحت فشار و فول لود تحت تست قرار می‌گیرد.

این تست توانایی واشر سرسیلندر برای آب‌بندی فاصله بین بلوک سیلندر و سرسیلندر را مورد بررسی قرار می‌دهد. با تغییر دما فلزات متفاوت تغییر حجم متفاوتی دارند.

همچنین هندسه قطعه نیز در میزان تغییر حجم قطعه موثر است. لذا در بازه دمایی کارکرد قطعات موتور به خصوص بلوک و سرسیلندر، آب‌بندی و تغییرات تنش بسیار حائز اهمیت است.

این آزمایش شبیه شرایطی است که شما خودرو را در زمستانی بسیار سخت (دمای منفی ۲۵ درجه سانتیگراد) روشن کرده و با ۵ سرنشین در یک جاده سربالایی با شیب تند که کاملا مستقیم است، تخت گاز نیم ساعت رانندگی کنید. این فشار مرگ‌بارترین حالتی است که می‌تواند برای یک خودرو روی دهد.

قوی‌ترین موتور ایرانی زیر تست شوک حرارتی عمیق:

سایر فعالیت های آزمایشگاه موتور ایپکو
استند تست موتور / تست موتور ایپکو
استند تست موتور / تست موتور ایپکو

گاهی برخی شرکت‌های قطعه ساز برای تحقیق و توسعه و یا تولید قطعاتی برای خودروسازان کوچکتر نیاز به تست قطعات دارند که در این صورت از آزمایشگاه موتور ایپکو استفاده می‌کنند.

واردکنندگان خودرو نیز برای اخذ استانداردهای لازم جهت واردات خودرو نیاز به انجام برخی تست‌ها دارند که این آزمایشات امکان انجام در این آزمایشگاه دارند.

استند تست موتور / تست موتور ایپکو
استند تست موتور / تست موتور ایپکو

در آزمایشگاه تست موتور ایپکو دو واحد آزمایشگاهی دیگر نیز وجود دارد. آزمایشگاه اندازه‌گیری دقیق (CMM) که تمام قطعات قبل از تست در این واحد با دقت ۲ میکرون با نقشه کنترل می‌شوند.

آزمایشگاه دیگر نیز آزمایشگاه مواد و متالوژی است که برای بررسی ساختار مواد قطعات تولیدشده و آنالیز متریال استفاده می‌شود.

با قویترین موتور ایرانی آشنا شوید:

بیشتر بخوانید:

موتور سه سیلندر جدید ایرانی ؛ تغییر در دقیقه نود

موتور سه سیلندر ایپکو روی تارا ایران خودرو + مشخصات فنی موتور

ساخت موتور هیدروژنی در ایپکو / چه موتوری با سوخت هیدروژن مطابقت دارد؟

سورن پلاس XU7 پلاس در خط تولید + تست موتور خودرو جدید ایران خودرو




5 دیدگاه

  1. خداایی از حق نگذریم موتوراایی که تولید میشه دوام بالایی داره ولی کاشکی ماشینا با همون کیفیت ۱۰ تا ۱۲ سال پیش کولید میشد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط