موتور سه سیلندر جدید ایرانی ؛ تغییر در دقیقه نود

از دست ندهید

موتور سه سیلندر جدید ایرانی در نسخه تزریق مستقیم سوخت به مراحل تست موتور رسیده‌است اما آینده‌ی این موتور چیست؟ و جدیدترین موتورهای ایرانی چه هستند؟

بیت ران – امین آزاد: موتورهای احتراق داخلی شاید به پایان عمر خود نزدیک شده‌باشند. البته همچنان این موتورها حداقل تا دو دهه پیش رو، روی خودروهای هیبریدی زنده، خواهند بود آن هم بیشتر از نوع سه سیلندر. حالا ایران خودرو به عنوان پرچمدار موتورسازی در ایران، در دققیه نود به سراغ موتورهای سه سیلندر رفته است.

موتور سه سیلندر جدید ایرانی تست موتور ایران خودرو
تست موتور ایران خودرو
قوی‌ترین موتور ایرانی

قوی‌ترین موتور ایرانی با قدرت ۲۰۵ اسب بخار معرفی شده‌است. این موتور از نوع تزریق مستقیم سوخت است و قرار است در خودرو شاسی بلند ایران خودرو استفاده‌شود.

این موتور در اصل توسعه یافته موتور EF7 توربو است که به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز شده‌است.

با این روش جدید سوخت رسانی، قدرت موتور حدود ۵۵ اسب بخار افزایش داشته و با افزایش راندمان موتور، مصرف سوخت موتور هم کاهش پیدا داشته است. گشتاور این موتور به ۳۱۰ نیوتن متر رسیده.

در این موتور از پمپ فشار بالا برای تامین ۳۵۰ بار در سیستم انژکتور بهره‌می‌برند. ضریب تراکم موتور این خودرو از ۹.۵ در موتور توربو EF7 کنونی به ۱۰ رسیده‌است. البته همچنان از ضریب تراکم موتور تنفس طبیعی کمتر است.

موتور سه سیلندر ایران خودرو
بررسی نتایج تست موتور ایران خودرو

در این موتور از دو سیستم موازی زمان بندی متغیر سوپاپ استفاده‌شده، و موتور دارای پمپ روغن متغیر است.

سیستم خنک کن روغن این موتور نیز نسبت به مدل‌های قبلی توسعه پیدا کرده‌است. محفظه احتراق در این موتور تغییر کرده، و کف پیستون‌ها برای چرخش هوا منحنی شکل شده‌اند.

 

چالش موتور سه سیلندر جدید ایران خودرو

محسن اسدی مدیر طراحی سابق ایپکو (شرکت طراحی موتور ایران خودرو) درباره‌ی استفاده از این موتور به بیت ران گفته بود: « فعلا خودرویی برای این موتور در سبد محصولات ایران خودرو وجود ندارد و قرار است از این موتور در شاسی بلند آتی ایران خودرو استفاده‌شود.»

چالش این موتور نداشتن سیستم انتقال قدرت مناسب در شرکت ایران خودرو است؛ سیستمی که بتواند گشتاور ۳۱۰ نیوتن متری را پشتیبانی کند.

تامین سیستم سوخت رسانی این خودرو هم بسیار پیچیده‌است و همچنین برای کار کردن چنین موتوری با

مشخص نیست با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم در صنعت خودرو ایران، آیا این موتور به تولید انبوه‌خواهد رسید یا تنها در نمونه اولیه باقی خواهد ماند.

موتور سه سیلندر جدید

 شرکت‌های ایرانی در حال توسعه موتورهای سه سیلندر هستند. پیش از این نمونه‌های ضعیف این موتورها معرفی شده‌بودند. اما در نهایت نمونه قوی آن سال ۱۴۰۱ رونمایی شد.

موتور سه سیلندر پاشش مستقیم، به عنوان قوی‌ترین موتور سه سیلندر در خانواده موتور سه سیلندر بنزینی ایران خودرو در حاشیه دوازدهمین همایش موتورهای درون‌سوز و نفت معرفی شد.

موتور شاهین
نتایج تست موتور ایران خودرو

این موتور با کد ۳F3H نامگذاری شده‌است و با برخورداری از سامانه سوخت رسانی تزریق مستقیم مرکزی بنزین در محفظه احتراق خود و مجموعه پرخوران (توربوشارژ) قابلیت تولید بیشینه توان ۱۴۸ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را دارد و سطح آلایندگی این موتور، یورو شش است. این موتور قوی‌ترین موتور سه سیلندر ایرانی است.

ایران خودرو اعلام کرده‌است این موتور از سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ روی بسیاری از خودروهای تولیدی ایران‌خودرو، جایگزین قوای محرکه فعلی می‌شود.

چرا موتور سه سیلندر ایرانی؟ در فیلم زیر توضیحات کامل را تماشا کنید:

با این وجود بعید به نظر می‌رسد این اتفاق رخ دهد. چرا که ایران خودرو همچنان بسیاری از موتورهای قدیمی خود را تولید می‌کند و با وجود داشتن موتورهای مدرن‌تر به دلیل قیمت ارزان، به تولید موتورهای قدیمی خود ادامه می‌دهد.

البته بتازگی نسخه‌ای از تارا، خودرو جدید ایران خودرو با موتور سه سیلندر رونمایی شده‌است. هم اکنون در تارا از موتور توسعه یافته پژو ۲۰۶ استفاده‌می‌شود که قرار است در آینده، با موتور جدید سه سیلندر تولید شود.

ایران خودرو گفته است که خودروی مذکور در سبد محصولات آتی ایران‌خودرو از موتورهای مختلف خانواده موتور سه سیلندر همانند ۳F3L استفاده‌خواهد کرد.

 

موتور ۳F3L دومین موتور در خانواده موتور سه سیلندر به لحاظ عملکردی و اولین موتور معرفی شده، به بازار خواهد بود.

موتور سه سیلندر جدید با استفاده از مجموعه پاشش درگاهی بنزین و مجموعه پرخوران (توربوشارژ)، قابلیت تولید بیشینه توان ۱۲۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر و سطح آلایندگی یورو شش را دارد.

ایران خودرو اعلام کرده‌است خودرو تارا با قوای محرکه موتور سه سیلندر ۳F3L و جعبه دنده‌دستی MT6 یکی از محصولاتی است که قابل عرضه به بازار خواهد بود.

 

موتور جدید پژو پارس

پس از حدود سه دهه، موتور XU7 به روز رسانی شده‌است و موتور XU7 پلاس در واقع نمونه بهبود یافته موتور XU7 است. این موتور روی پژو پارس نصب شده‌است.

حدود سه دهه است که موتور XU7 در خط تولید ایران خودرو، روی محصولات مختلفی نصب می‌شود. در ابتدا پژو ۴۰۵ با این موتور وارد بازار شد. این موتور هم اکنون بسیار قدیمی و از تکنولوژی هشت سوپاپ بهره‌می‌برد با این وجود ایران خودرو اقدام به بهینه‌سازی آن کرده‌است.

رستم مهرزاد، مدیر پروژه‌ی انطباق موتور XU7 پلاس درباره‌ی این موتور به بیت ران گفته است: «موتور XU7 پلاس به لحاظ طراحی جدید منیفولد ورودی هوا و قالپاق سوپاپ ظاهر متفاوت نسبت به موتور مبنا دارد. همچنین بعضی از قطعات اصلی موتور نیز از نظر طراحی جدید هستند، مانند میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، سر سیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون در XU7P نسبت به XU7 متفاوت است. نوع شمع و تسمه مورد استفاده‌ی در این موتور نیز ارتقاء یافته و دارای عمر بالاتر هستند. همچنین استفاده از ریل گاز و انژکتور CNG برای هر سیلندر یکی دیگر از فناوری‌هایی هست که در مدل دوگانه سوز این موتور استفاده‌شده‌است.»

نتایج تست موتور ایران خودرو – عکس: موتور رانا پلاس سقف شیشه‌ای

 

همکاری مشترک ایران خودرو و سایپا برای خودرو و موتور

شرکت سایپا هم اکنون به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی موتور با مشکلات فراوانی روبرو شده‌است و خودرو شاهین سایپا با خرابی موتور روبرو است. موتور این خودرو توسعه یافته موتور پراید با تکنولوژی بسیار قدیمی چهل سال قبل است و تنها با توربو کمی تقویت شده‌است.

به دلیل مشکلات فراوان حالا سایپا قراردادی را با ایران خودرو امضا کرده‌است که از ایران خودرو موتور برای محصولات جدید خود بگیرد. از طرفی ایران خودرو و سایپا قرار است یک خودرو کوچک را با همکاری هم توسعه دهند. برخی رسانه‌های ایران این خودرو را جایگزین پراید عنوان کرده‌اند.

بابک رحمانی معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو به بیت ران گفته است: «این که می‌گویند این خودرو جایگزین پراید خواهد شد را ما عنوان نمی‌کنیم، تولید یک محصول کوچک اقتصادی توسط وزارت خانه با مشارکت ایران خودرو و سایپا شروع شده‌است که به تدریج اخبار آن منتشر خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

مهلت واریز وجه برای اولویت پاییز ۱۴۰۲ محصولات ایران‌خودرو اعلام شد

خودرو رهام دانشگاه فردوسی مشهد به مسابقات جهانی فرمولا SAE راه یافت

سهمیه بنزین تیر ماه خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها اعلام شد

قیمت جدید دناپلاس ایران‌ خودرو مشخص شد

شورای رقابت خودروسازان گران‌فروش را تهدید به برخورد قضایی کرد

۴۰ نفر برای خرید فراری Purosangue در ترکیه صف کشیدند

جتا VS7 ماموت خودرو در یک قدمی بازار / بررسی اشکودا کودیاک چینی

تارا EFP امسال به بازار می‌آید / افزایش ۴۷ اسب‌بخاری قدرت تارا ایران خودرو




11 دیدگاه

  1. این موتورهای سه سیلندر یه چیز مسخره س.قطعاتشون تو بازار گیر نمیاد،بنزین ایران به درد این موتورها نمیخوره،به علت راندمان بالاشون مطمئنا خیلی زود دچار خرابی وتعمیر میشن

    • حرف شما درسته ولی نمیشه به این سمت حرکت نکرد مثل این میمونه که بگی بخاطر عدم وجود باطری ساز و قطعات موتور برقی به سمت خودرو برقی نرید

    • اون زمانی که همه ماشنشون پیکان بود، قطعات سمند و پژو تو بازار گیر نمیومد، وقتی سمند و پژو اومد، قطعات یدکی شون هم تو بازار اومد.
      EF7 هم اون اوایل لوازم نداشت، اما الان لوازمش تو بازار پُره!
      ماشینش که بیاد، لوازمش هم میاد!!!
      ایراد های بنی اسرائیلی نگیرید.

  2. درود.خدایا دنیا رفته به ماشین برقی و الکتریکی و شاه آلیاژ باطری ها تیتانیوم شده…اینا هنوز موتور x۲۲proرو با توربو دارن تست میکنن تو ایران‌خودرو.توازن سیلندر موتور سه سیلندر اصلا بالانس نمیشه.فقط تو bmwتونستن این کار رو بکنن با چنتا خودروساز درجه یک مثل تویوتا…نمی‌دونم باید استفاده بشه که حداقل دید چی میشه.فقط مثلxu7نشه که فرانسوی ها کلاه گشادی گذاشتن….

  3. اینا تازه xup دارن تولید میکنن ۳ سیلندر کجا بود! هرچند که معلوم نیست چطوری ایرانخودرو همچین موتوری طراحی و تولید کرده و جای تعجب و سوال داره. هنوز که هنوزه دنا جوانان به بازار نیومده دنا توربو گازسوز هم نیومد اینا فقط سود فقط پول

  4. کاش حداقل با روغن ۳۰۵۰ سازگار میکردن
    روغن ۰۲۰ عین آبه بری خوزستان و آبادان موتور جام میکنه
    دوما خیلی هم گرونه ۰۲۰
    حالا اینجا یه دلیلی برای روغن آورد ولی چرای رویxu+ ۰۲۰ریختن!؟
    اگر پول تعویض روغن هارو جمع کنیم میشه یه موتور استوک اروپایی خرید

    • می خوان تارا رو از ۱۱۰-۱۱۵ فعلی کنن ۱۵۰ اسب؛ موتور ضعیف؟!

      تو قرن ۲۱ دیگه حجم پایین و سیلندر کم، به معنی موتور ضعیف نیست.

  5. سلام.جالب اینجاست که خودشون اعتراف کردن شاهین موتورش خرابی داره و به دردنخوره!میبینید چه راحت سر جماعتی که شاهین خریدن رو کلاه گذاشتن!
    نکته جالبش اینجاست که حضرات وقتی شاهین رو تولیدکردن تازه دربه در شدن که چه انجینی روش بذارن
    حالا هم که موتور۳سیلندرساختن تازه دربه در شدن باچه گیربکسی جفتش کنن و روی چه ماشینی سوار کنن.حاصل کارهاشون فقط اصراف سرمایه ملی و تمسخراست و بس

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط