ری را ایران خودرو با اسم جدیدی به بازار می‌آید / ماجرای تغییر نام خودروهای جدید

از دست ندهید

ری را نام کراس اوور جدید ایران خودرو است که کاملاً براساس نسل دوم پژو ۲۰۰۸ توسعه یافت. منابع آگاه به بیت‌ران اعلام کردند که نام ری را (یا ریرا) در این کراس اوور تغییر خواهد کرد و ایران خودرو قرار است این خودرو را با نام جدیدی به بازار عرضه کند.

نمای عقب ری را ایران خودرو

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: خرداد ماه ۱۴۰۱ بود که خطیبی مدیر عامل وقت ایران خودرو اعلام کرد پروژه K125 این گروه صنعتی از این پس ری را نام دارد. ری را ایران خودرو اکنون در مرحله تولید آزمایشی است.

اما هنوز مشخص نیست نام نهایی آن در بازار خودرو کشورمان چه خواهد بود. ولی چرا نام ری را برای این کراس اوور اصطلاحاً ملی انتخاب شد؟

معنای نام ری را 

ری را ایران خودرو

ری‌را در زبان مازندرانی معانی بسیاری دارد. اما آنطور که ایران خودرو اعلام کرد، ری‌را در این زبان نام پرنده‌ای کوچک‌تر از گنجشک و بسیار تیزپرواز است. بنابراین می‌توان آن را نمادی از زندگی، سرسبزی، زیبایی و سرعت به شمار آورد.

علاوه‌بر این، خطیبی همچنین عنوان کرد که بخش زیادی از این کراس اوور در سایت ایران خودرو مازنداران تولید خواهد شد. پس بهتر بود این خودرو به نامی مشهور شود که ریشه در فرهنگ و ادبیات زادگاه خود یعنی خطه شمالی کشورمان داشت.

ایران خودرو قرار است خط رنگ و پرس بدنه ری‌ را را در مازندران تکمیل و راه‌اندازی کند. آنطور که سال قبل در زمان رونمایی از این خودرو بیان شد، نام پارسی ریرا که روی این کراس اوور قرار دارد هم نام یکی از آثار ماندگار نیما یوشیج است.

ری را ایران خودرو

از جهتی دیگر، پس از محصولاتی مانند دنا، رانا و تارا؛ ری‌را چهارمین محصول این خودروساز بود که حداقل هم خوانی آوایی با سایر سبد تولیدات ایران خودرو داشت. هنوز مشخص نیست که نام جدید کراس اوور ری را چه خواهد بود. اما نام آن هر چه باشد، قطعاً ری را نخواهد بود.

مشخصات فنی احتمالی کراس اوور ری را

ری را ایران خودرو

در حال حاضر تولید آزمایشی این کراس اوور ایران خودرو آغاز شد. این خودرو براساس اطلاعات منابع آگاه مجهز به موتور TC7 پلاس ایران خودرو خواهد بود.

این موتور توربو با حجم دقیق ۱۶۴۵ سی‌سی رقمی بین ۱۶۰ تا ۱۶۳ اسب بخار قدرت در اختیار راننده قرار می‌دهد. حداکثر گشتاور آن نیز ۲۴۵ نیوتن‌متر اعلام شد. توان و گشتاور موتور TC7 پلاس ایران خودرو نیز توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک به محور جلو ری‌را منتقل خواهد شد.

ایران خودرو ری را

ایران خودرو ری را در زمان ورود به بازار آپشن‌های بسیاری خواهد داشت. از جمله آنها می‌توان به سقف پانورامیک، سنسور نور و باران، ایربگ‌های شش گانه، کلاستر دیجیتالی، شارژر بدون سیم تلفن، نمایشگر لمسی، استارت دکمه‌ای، سنسور فشار باد، رادار نقاط کور و خطی، چراغ‌های LED جلو و عقب، آیینه‌های هوشمند، دوربین ۳۶۰ و… اشاره کرد.

تغییر نام سدان سایپا از رهام به شاهین

پیش از ورود شاهین به بازار خودرو کشور از سوی سایپا، تبلیغات این خودرو را با نام رهام مشاهده می‌کردیم. در زمان رونمایی از این خودرو اعلام شد که رهام نامی کاملاً پارسی است.

این نام به بیان مدیران وقت سایپا در فرهنگ لغت دهخدا به معنای پرنده آزاد و رها است. از همین رو سایپا تصمیم گرفت تا این سدان جدید را به نام رهام در بازار عرضه کند.

سایپا اعلام کردنام رهام نام یک پرنده بومی نواحی مرکزی کشور است که به سختی می‌توان آن را شکار کرد. همین عامل هم نشان می‌دهد محصول جدید این گروه خودروسازی تا چه اندازه در نقشه استراتژیک این شرکت وضعیتی حیاتی دارد.

تغییر مدیریت در ساختار سایپا از یک سو و برملاشدن یک حقیقت موجب شد این سدان سایپا با نام شاهین به دست متقاضیان برسد. اما حقیقت ماجرا چه بود؟

قاسم جهرودی (مدیر عامل اسبق سایپا) در حال رونمایی از خودرویی (رهام – شاهین) که به نام فرزندش نام‌گذاری شد.

رهام در واقع نام فرزند مدیر عامل وقت سایپا بود. در زمان نام‌گذاری این سدان سایپا، بسیاری با این اسم مخالف بودند اما در نهایت نام رهام تصویب و اعلام شد.

البته در جریان بازداشت‌های گسترده به منظور برخورد با فساد در صنعت خودرو در شهریور ماه ۱۳۹۸، اخباری مبنی بر بازداشت قاسم جهرودی (مدیر عامل اسبق سایپا) هم منتشر شد.

پس از این آبروریزی در گروه خودروسازی سایپا، سید جواد سلیمانی مدیر عامل بعدی سایپا اعلام کرد نام این خودرو شاهین خواهد بود. چرا که سایپا در طراحی محصول جدید خود از شاهین ایرانی الهام گرفت.

از مینیاتور به تیبا

مشابه اتفاقاتی که برای رهام افتاد و برای ری را ایران خودرو هم رخ خواهد داد، پیش‌تر برای تیبا سایپا هم تکرار شد. این سدان قرار بود ابتدا با نام مینیاتور به دست مشتریان برسد.

اما فروردین ماه ۱۳۸۹ پس از بازدید مقامات از نمایشگاه دستاوردهای صنعت خودرو، اعلام شد که باید نام مینیاتور از محصول S81 سایپا برداشته شود.

سایپا بلافاصله در راستای اجرای این دستور، فراخوان‌هایی گسنرده برای نام‌گذاری این محصول در رسانه‌ها داد. این گروه خودروسازی در آن سال اعلام کرد که نام‌های پیشنهادی برای این محصول باید باید ایرانی، کوتاه،‌ روان، تک‌واژه و برگرفته از ویژگیی‌های زبانی، اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی کشورمان باشد. ضمن اینکه این نام جدید نباید در زبان‌های دیگر، معنایی غیر متعارف بدهد.

جالب اینجا بود که نام مینیاتور برای این خودرو با املای غلط miniator در تصاویر تبلیغاتی و رونمایی‌ها مشاهده می‌شد. در صورتی که براساس ریشه فرانسوی این نام، باید کلمه miniature برای این سدان سایپا استفاده می‌شد.

در راستای تغییر نام مینیاتور بیش از ۹۰ هزار نام پیشنهادی به شرکت سایپا ارائه شد. پس از بررسی توسط کمیته تغییر نام تیبا برای این محصول انتخاب شد. نام «تیبا» هم در لغت نامه دهخدا آهو معنی شد.

بیشتر بخوانید:

ممنوعیت واردات خودرو سواری بالای ۴۰ هزار دلار ابطال شد

قیمت کوئیک و شاهین در روسیه و ونزوئلا چقدر است؟

پژو ۲۰۷ دستی پاناروما به‌همراه ۵ محصول ایران‌ خودرو، دیگر تولید نمی‌شوند

ب‌ام‌و XM در تلاش برای رکوردشکنی پیست Pikes Peak ناکام ماند

تویوتا C-HR جدید با ۲۲۳ اسب‌بخار قدرت معرفی شد / بررسی خودرو خاص تویوتا




37 دیدگاه

  1. من در اون زمان در فراخوان سایپا برای نامگزاری مینیاتور شرکت کردم اسم پیشنهادی من تیبا نبود ولی سایپا به من پیام داد که اسم پیشنهادی شما قشنگ بوده و به زودی جایزه ای برای شما می‌فرستیم و هرگز نفرستاد

    • ای بی پولی!
      خدایا شکرت!
      بی پولی هم قشنگه!
      استاد دانشگاه شدیم، باز هم بی خانمان هستیم. یه سمند داریم شکر خدا،
      ولی باز هم خدایا شکرت. سلامت هستیم و تو رو داریم.
      همش قشنگ تر از همه این ماشینهای پر زرق و برق هستند.

  2. چرا از گذشته سایپا برای آینده ایرانخودرو تخمین زدین در حالیکه گذشته ایرانخودرو در دسترس بود. حضور ذهن ندارم که جز تغییر نام پرشیا به پارس، برای رانا، دنا و تارا هم سابقه تغییرنام وجود داشته یا این شرکت به ثبات تصمیم گیری نسبی رسیده.

    • شرکتهای ایرانخودرو و سایپا امکانات فنی تولید خودرو در حد هیوندای و کیا رو دارن و از لحاظ مهندسان فنی طراحی تا اجرا توی کشور زیاد داریم ولی چرا مثل عقب مونده های مونگل داریم فرغون رو بقیمت بنز میدیم به ملت ؟؟؟؟؟؟
      اینکه عده ای ادم مغرور احمق مدیریت کلان رو دست گرفتن و چون شعور درک مدیریت علمی رو ندارن هر کسی بخواد خوب کار کنه ریشه کنش میکنن
      اگر همین الان مدیریت کلان تغییر کنه تا ۵ سال دیگه ما با بنز و بی ام و رقابت میکنیم ولی این روانیهای بیشعور اجازه نمیدن مثل گوه خشک شده چسبیدن جلو مسیر پیشرفت مملکت

  3. واقعا این دولت و خودرو سازان وابسته به دولت فکر کرده اند که با خیمه شب بازی اسم گذاری روی خودروهای بی‌کیفیت و بسیار گران تر از حد معقول خودروهای تولید داخل می‌توانند مردم را دوباره فریب دهند و یک خودروی بی کیفیت را به ۱۰ برابر قیمت واقعی آن بفروش برسانند!!!!!!؟
    بخدا که راه چاره فقط در شش ماه تحریم نخریدن خودروی داخلی از خودرو سازها می باشد، تایشان ورشکسته شده و مجبور به تغییر سیاست بدهند و اصولا باید از زیر چتر دولت بیرون بیایند

  4. عوض کردن نام این خودرو مثل عوض کردن نام پژو پرشیا می‌باشد که کار جالبی نیست اما خب چه میشه کرد که ایران خودرویی ها به بلوغ عقلی نرسیده
    از جمله اینکه این خودرو در مازندران بابل تولید شود این نام نام خوبیه

  5. ری را در زبان مازنی معنی بسیار خوبی دارد از جمله اینکه کراس‌اور ایران خودرو قرار است در مازندران تولید شود این اسم میتواند اسم خوبی برای این خودرو باشد

    • خودتو پاره کردی ۶بار پیام گذاشتی .خوب حالامازندرانی هستی مثلا تحفه هستی.اخه ری را هم شد اسم برا ماشین.بسیار کار خوبی میکنند که اسمش زا تغییر میدند

  6. سلام
    خدمت مدیر و مدیران عزیز که اینقدر حساسیت و غیرت در نامگذاری ملی و وطنی خودرو وطنی بخرج میدهید
    ظمن قدر دانی دلم میخواد بگم
    ای کاش همین اندازه از تعصب و غیرت را برای من و دیگر هموطنهایت که توان مالی چندانی نداریم خرج کنید تا من و امثال کنه هموطنهایت بتوانیم با توان مالی کمتر از داشتن خودروهایی با کیفیت و در خور شأن یک ایرانی بهرمند شویم
    ای کاش مدیرانی داشتیم که بجای دغدغه داشتن رنگ و لعاب و تبلیغ بهتر برای ثروت بیشتر بفکر کیفیت وسطح زندگی هموطن خود می‌بودند
    کاش می‌دانستند
    که این مردم ایران هستند که نام و آوازه ایران را ساخته و می‌سازند به فکر معاش و فرهنگ و سلامتی مردمانتان باشید و مثل اجدادتان ایران را بلند آوازه و متمدن کنید

  7. ریرا ب این خاطر عوض شد چون همنام دختر بچه فوت شده در هواپیمای اوکراینی بنام ریرا اسماعیلیون بود در صورتی ک خودرو ملی همنام این عزیز میبود،گویی ب نام ایشون و برای زنده نگه داشتن نام این قربانی،نامگذاری انجام گرفته…ک با توجه ب فعالیت پدرش در اونور اب داستانها میشد نع!؟

  8. بنام خدا.خانه از پای بست ویران است . سیاست سرکار گذاشتن مردم و درگیر کردن عملی و ذهنی درجهت جلوگیری از تفکر عمیق و تعقل دلخوش به این مقدار نباشید.یاحق

  9. به نقل قول جناب ایشان توجه فرمایید((پس بهتر بود این خودرو به نامی مشهور شود که ریشه در فرهنگ و ادبیات زادگاه خود یعنی خطه شمالی کشورمان داشت.))همچین فرموده اند زادگاه!گویی محل تولید خودرو بوده است!توصیه میشود ساقیشان را عوض فرمایند!اساسا در سرتاسره خاکه ایرانه عزیزمان چیزی تولید(ونه مونتاژ یا واردات)نمی شود که بخواهد زادگاه داشته باشد!!حتی کنجاله و خوراکه دام و طیورمان از چین یا امثالهم وارد میشود!بدیهی است حتی نفتمان را میدهیم و به شکل دیگری دوباره میخریم و وارد میکنیم…!!!

  10. ایران وطن من

    بنازید وببینید به ایران زمین
    اینهمه چرت درباره وطنمان ایران نگید
    بااین حال ‌ که خودم ماشین ندارم ولی طرفدار ماشین وطنی هستم

    همه جای دنیا ماشین چرت هم تولید میکنن

  11. ممنون که این نام رو عوض میکنید،همانطور که قبلا هم چند جا به این نام اعتراض کردم در منطقه آذربایجان از تبریز تا ملکان و مراغه حرف (ر) بصورت (ی)تلفظ می شود،هنوز مردم منطقه به پژو روا (پژو یوا) می گویند،حال با تلفظ نام خودرو ری را چه کنند،الله و اعلم.

  12. حتما ۲۰۶ با تویوتا لند کروز یکی هست

    پس ریرا هم با نیسان جی تی ار

    چرت پرت اخه تو ماشین ایرانی رو به ژاپنی ها ترجیح میدی

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط