ساخت موتور هیدروژنی در ایپکو / چه موتوری با سوخت هیدروژن مطابقت دارد؟

از دست ندهید

مدیر عامل مرکز تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو با اعلام خبر شروع فاز مطالعاتی ساخت موتورهای هیدروژنی در ایپکو ، درباره آینده موتور خوردو و اینکه چه موتوری با سوخت هیدروژن مطابقت دارد، توضیح داد.

بیت ران – شرایط اقتصادی کشور و به تبع آن نوسان قیمت‌ها، اعلام آیین‌نامه‌ی واردات خودرو و مسائلی از این دست، باعث شده تا همواره بازار خودروی کشور و آینده‌ی این صنعت مورد توجه اقشار مختلف مردم به عنوان مصرف کنندگان این محصول قرار گیرد.

از این رو “مهدی رجبعلی”،  مدیر عامل ایپکو، درباره‌ی آینده‌ی موتور صنعت خودرو و همچنین وضعیت تولید موتورهیدروژنی به بیت ران توضیحاتی داد که در ادامه می خوانید.

بیت ران: در حالی که شما به دنبال توسعه‌ی موتورهای سه سیلندر هستید، خیلی‌ها معتقدند که ایران خودرو باید روی توسعه‌ی خودروهای برقی و هیبریدی کار کند. به نظر شما آینده‌ی خودروهای کشور متعلق به چه موتورهایی است؟ و فکر می کنید آینده‌ی صنعت خودرو به کدام سمت می رود؟

رجبعلی: آینده‌ی خودروها در همه‌ی اقلیم‌ها یکی نیست و به طور مثال خودروهای ترند در آمریکا و ژاپن کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. اما با توجه به وجود زیرساخت‌های گاز طبیعی در کشور، ما معتقدیم باید این بخش پررنگ‌تر دیده شود و تولید موتورهایی با راندمان بالاتر و مشکلات کمتر، در گاز طبیعی توسعه پیدا کند.

از طرفی باید روی پلتفرم‌ها نیز با گاز طبیعی کار بهتری انجام دهیم و به طور مثال باید مخزن گاز را در جایی قرار دهیم که فضای کمتری را اشغال کند. ضمن اینکه باید از مخازن سبک‌تر استفاده کرد که همه‌ی اینها در کوتاه مدت قابل انجام است.

درباره موتورهای ایپکو بیشتر بدانید:

استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران‌خودرو
تست و بررسی پژو پارس موتور جدید ؛ موتور XUP زیر فشار
تست خودرو دنا توربو اسپرت ؛ یک تست وحشتناک تا سر حد مرگ
قوی‌ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه سیلندر تارا چگونه است؟
خودرو TF21 ایران خودرو با چه موتورهایی عرضه و جایگزین چه محصولاتی می‌شود؟
بیت ران: نقش موتورهای دو رگه یا هیدورژنی در آینده‌ این صنعت را چگونه تصور می کنید؟

در بلند مدت موتورهای دو رگه یا هیبریدی می تواند جایگاه خود را باز کند؛ چرا که در کشور زیر ساخت برق وجود ندارد و نه تنها در شبکه‌ی توزیع برق، بلکه در زیر ساخت توسعه‌ای اجزای خودروی برقی نیز مشکل داریم که یکی از مهمترین اجزای آن باطری است و البته منابع طبیعی آن را نیز نداریم.

خودروهای سنگین و نیمه سنگین هیدروژنی می‌شوند؟

البته با توجه به چیزی که ما رصد می کنیم موتورهای هیدروژنی به خصوص در خودروهای سنگین و نیمه سنگین جایگاه بیشتری پیدا خواهند کرد. هر چند که در حال حاضر نیز هیدروژن جایگاه بسیار بالاتری پیدا کرده است و به همین دلیل، ما نیز در ایپکو کار روی هیدروژن را شروع کرده ایم.

بیت ران: شما در “ایپکو” چه فعالیت‌هایی را در زمینه‌ی سوخت هیدروژن شروع کرده‌اید؟

رجبعلی: ما کار روی موتوری که بتواند با سوخت هیدروژن تطبیق داشته باشد را شروع کرده ایم. البته هنوز در فاز مطالعاتی هستیم و حتی نمونه‌ی نیمه صنعتی هم نداریم. ولی امیدواریم برای دو سال آینده نمونه نیمه صنعتی آن محصول را معرفی کنیم که این کار برای بازار ایران بسیار مناسب است.

بیت ران: منابع تامین گاز هیدروژن برای این گروه از موتورها را پیش بینی کرده اید؟

رجبعلی: یکی از مهمترین منابع تامین هیدروژن در دنیا گاز طبیعی است و با توجه به اینکه در کشور ما زیر ساخت سوخت CNG وجود دارد و زیر ساخت این گاز بسیار به زیر ساخت هیدروژن نزدیک است، بنابراین می توانیم در این زمینه سرمایه گذاری بهتری داشته باشیم. البته مشارکت‌هایی هم با شرکت نفت داشته‌ایم تا بتوانیم هیدروژن خاکستری را که از گاز طبیعی استخراج می‌شود را ایجاد کنیم.

موتور هیدروژنی ایپکو سوخت هیدروژن
آغاز فاز مطالعاتی ساخت موتور هیدروژنی در ایپکو
چه کسی متولی ایمنی سوخت‌های هیدروژنی می‌شود؟
بیت ران: ذخیره‌ی سوخت هیدروژن دشوار و ذخیره‌ی آن در دمای منفی ۲۰۰ درجه‌ی سانتی گراد و در فشار بسیار بالا قابل انجام است. در این زمینه چه راهکاری دارید؟

رجبعلی: از آنجایی که بحث ایمنی و ذخیره‌سازی سوخت‌های هیدروژنی بسیار مشکل است، ما به عنوان ایپکو در این بخش وارد نشده‌ایم و در حال همکاری با وزارت نفت و وزارت نیرو هستیم، تا آنها این مسوولیت را بپذیرند. چرا که تامین انرژی به عهده‌ی این دو بخش است و ما بعد از آزاد شدن از مخزن روی اتفاقات این سوخت در موتور کار می‌کنیم.

البته ایمنی و ذخیره‌سازی هیدروژن صورت مساله است. ولی با توجه به نزدیکی زیرساخت‌های گاز طبیعی CNG و گاز مایع LNG که صادرات آن در کشور صورت می گیرد و مکانیزم آن کاملا شبیه به مکانیزم هیدروژن است، چنانچه زیرساختش آماده شود از آن می توان برای هیدروژن هم استفاده کرد.

در حال حاضر بالا بودن CO2 یکی از چالش‌های بزرگ خودروسازها در پدیده‌ی گرمایش زمین است و از آنجایی که هیدروژن سوخت کم کربن بوده و میزان CO2 در آن صفر است، با استفاده از این سوخت در خودروها کمک بسیار زیادی در رفع این چالش می‌شود.

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم: فاطمه باجلانی

بیشتر بخوانید:

استفاده از موتور EF4 / همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران‌خودرو

سمند LX و تفاوت‌های آن با سمند SE / بررسی خانواده سمند ایران خودرو

تارا EV رسماً از سوی ایران خودرو رونمایی شد / مشخصات فنی تارا برقی

تارا ایران خودرو لادا پریورا روسیه خواهد شد اما به یک شرط

مان eTruck با پیمایش ۸۰۰ کیلومتری به بازار می‌آید / همه چیز درباره کامیون برقی مان

مرسدس بنز eActros LongHaul کامیون ۸۰۰ اسب‌بخاری برقی با ۵۰۰ کیلومتر پیمایش




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط