تارا ایران خودرو لادا پریورا روسیه خواهد شد اما به یک شرط

از دست ندهید

روس‌ها می‌گویند اگر تارا ایران خودرو به کشورشان برسد، شاید نسل بعدی لادا پریورا بر اساس آن تولید شود. حضور تارا ایران خودرو در بازار خودرو روسیه فعلاً در حد حدس و گمان است. اما صحبت‌های رسانه‌های روسیه درباره این خودرو شنیدنی است.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – روس‌ها از کیفیت محصولات ایرانی راضی نیستند. ایران خودرو در سالهای گذشته هم سعی داشت تا با محصولات خود در این بازار نظرها را جلب کند. اما موفق نشد.

حالا جنگ و تحریم در روسیه موجب شد تا ایران خودرویی ها فرصتی دوباره برای حضور در روسیه داشته باشند. رسانه‌های روسیه برای ورود خودروهای ایرانی شرط و شروط گذاشتند. اما چاره‌ای هم ندارند که محصولات ملی ما را به عنوان خودروهای جدید بپذیرند.

یکی از رسانه‌های روسیه موضوع حضور تارا ایران خودرو را به عنوان نسل جدید لادا پریورا بررسی کرد. این بررسی به منزله نهایی شدن و امضاء قرارداد بین ایران و روسیه نیست.

بلکه صرفاً یک طراح با جاگذاری لوگوهای LADA بر روی تارا تلاش کرد تا به روس‌ها نشان دهد که اگر تارا لادا شد، چه شکلی خواهد بود! اما برخی از رسانه‌های ایرانی با بهره‌گیری از این تصاویر تارا را به عنوان نسل بعدی پریورا معرفی کردند.

ورود محصولات ایران خودرو به بازار خودرو روسیه
تارا ایران خودرو / لادا پریورا احتمالی
تارا ایران خودرو / لادا پریورا احتمالی

به تازگی اخباری از حضور محصولات ایران خودرو در روسیه منتشر شد. تأکید می‌کنیم که هنوز هیچ قراردادی رسمی نشده و هیچ موردی عملاً از سوی طرف ایرانی یا روسی مطرح نشده است.

رسانه روسی که احتمال حضور تارا ایران خودرو در روسیه را می‌دهد باور دارد که این خودرو در بدو ورود به کشورشان دچار مشکل خواهد شد. چرا که محصولات ایران خودرو بر اساس شرایط آب و هوایی آنجا کارایی نخواهند داشت.

ضمن اینکه به گفته روس‌ها ایران خودرو محصول پرمیوم ندارد و صرفاً خودروهای مقرون به صرفه تولید می‌کند. آنها معتقداند که ایران خودرو باید در روسیه سایت تولیدی داشته باشد. چرا که در غیر این صورت قیمت محصولات این شرکت در روسیه بسیار بالا خواهد بود.

دولت روسیه هیچ کمکی به حضور محصولات ایران خودرو در کشورش نخواهد کرد. روس‌ها می‌گویند عوارض گمرکی و مالیات محصولات ایران خودرو هم اخذ خواهد شد. همین امر باعث شکست دوباره محصولات ایرانی در روسیه خواهد شد.

روس‌ها پیشنهاد می‌کنند که ایران خودرو یکی از سایت‌های خودرویی در روسیه را بخرد. خودروسازان بسیاری در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، خاک این کشور را ترک کردند.

به همین دلیل رسانه خودرویی روس پیشنهاد دارد که ایران خودرو برای مثال کارخانه فولکس واگن را بخرد. البته این احتمال هم وجود دارد که محصولات ایرانی در سایت خودرویی آوتوواز تولید شوند.

رسانه روس در ادامه نوشتار خود تأکید کرد که اگر محصولات ایران خودرو در AvtoVAZ تولید شوند، طرف ایرانی از عوارض واردات هم معاف خواهد شد. مضاف بر اینکه خطوط تولید خالی آوتوواز مجدداً بارگیری شده و اشتغال دوباره رونق خواهد گرفت.

شهرت ایران خودرو در روسیه
تارا ایران خودرو / لادا پریورا احتمالی
تارا ایران خودرو / لادا پریورا احتمالی

سایت روسی عنوان کرد که محصولات ایران خودرو در روسیه شهرت بدی دارند. افراد بسیار کمی در روسیه محصولات ایران خودرو را می‌شناسند.

رانندگانی هم که قبلاً تجربه رانندگی با محصولات ایران خودرو را داشتند، از کیفیت آنها ناراضی هستند. به همین دلیل اگر ایران خودرو قصد دارد در بازار روسیه ورود کند، باید با یک خودروساز روس وارد فاز همکاری شود.

از همین رو احتمال دارد محصولات ایران خودرو با نام و نشان دیگری در روسیه به فروش برسند. یکی از همین احتمالات، حضور تارا ایران خودرو به عنوان لادا پریورا در آن کشور است.

روس‌ها احتمال دادند که اگر این خودرو در سایت AvtoVAZ تولید شود، تارا ایران خودرو نسل بعدی لادا پریورا خواهد بود. البته چنین اتفاقی قبل از سال ۲۰۲۳ رخ نخواهد داد.

لادا پریورا خودرو بسیار پر فروشی در روسیه است. این خودرو بازار دست دوم بسیار خوبی هم در میان مردم روسیه دارد. به همین دلیل رسانه روس عنوان کرد که اگر مشارکت ایران خودرو با یکی از خودروسازان روس به نتیجه برسد، در مدت زمان کوتاهی تمامی هزینه‌ها به سود تبدیل خواهد شد. چرا که تقاضا برای نسل بعدی لادا پریورا هم بالا خواهد بود.

لادای ایرانی
تارا ایران خودرو / لادا پریورا احتمالی
تارا ایران خودرو / لادا پریورا احتمالی

مدت‌ها قبل خصوصاً در ابتدایی‌ترین ماه‌های تحریم صنعت خودرو ایران، گاهی صحبت از تولید و مونتاژ محصولات لادا در کشورمان بود. از آنجایی که همیشه «در روی یک پاشنه نمی‌چرخد»، حالا با تغییر اوضاع روسیه صحبت از مونتاژ خودروهای ایرانی به عنوان لادا در آن کشور هستیم.

روس‌ها معتقداند که اگر ایران خودرو تمایل به حضور در روسیه دارد، باید فوراً تولید محصولات خود را در آن کشور آغاز کند. البته شرط مهم این ماجرا آن است که محصولات ایران خودرو باید نام و نشان روسی داشته باشند.

تصور کنید که اگر لادا به ایران می‌آمد ما هم چنین شرطی را برای روس‌ها می‌گذاشتیم! احتمالاً مدل VESTA با نام «نازنین ناتاشا» در «صنایع خودروسازی داس و چکش» به تولید می‌رسید.

دلیل تغییر نام تارا ایران خودرو در روسیه آن است که روس‌ها با اعتماد بیشتری آن را به عنوان لادا پریورا جدید خریداری کنند. به همین علت روس‌ها احتمال دادند که نسل جدید لادا پریورا که بر اساس تارا ایران خودرو خواهد بود، تغییرات اندکی با نمونه ایرانی خواهد داشت.

موتورهای تارا ایران خودرو در بازار روسیه
تارا ایران خودرو / لادا پریورا احتمالی
تارا ایران خودرو / لادا پریورا احتمالی

Fedor Averiev خبرنگار روس احتمال می‌دهد که ایران خودرو و AvtoVAZ تصمیم به تولید موتور در سایت خودرویی Togliatti بگیرند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قطعاً روس‌ها با قیمت کمتری تارا ایران خودرو را به جای لادا پریورا جدید می‌خرند.

قوای محرکه محتمل برای بازار روسیه از سوی ایران خودرو موتور TU5 خواهد بود. روس‌ها اولین گزینه را برای تارا در کشورشان این موتور ۱۰۵ اسب بخاری می‌دانند که تنفس طبیعی است.

تارا ایران خودرو با مشخصات فعلی خود، در بازار روسیه ۵۸۲/۳۲۰/۰۰۰ تومان ارزش دارد. چنین قیمتی را روس‌ها اعلام کردند و این در حالی است که تارا دنده‌ای در بازار خودرو کشورمان ۴۵۰/۰۰۰/۰۰۰ خرید و فروش می‌شود.

روس‌ها باور دارند که اگر تارا در روسیه تولید شود، قیمت نهایی آن از یک میلیون روبل بالاتر نخواهد بود. بر اساس نرخ ارز ۵۰۲ تومانی روبل امروز، این رقم معادل ۵۰۲/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان است.

اگر پای تارا ایران خودرو به بازار خودرو روسیه باز شود، روس‌ها احتمال می‌دهند در نسخه‌های گران قیمت به قوای محرکه ۱/۸ لیتری ۱۲۲ اسب بخاری مجهز شود. البته این قوای محرکه ایرانی نخواهد بود و تارا صرفاً با موتوری ساخت AvtoVAZ روسیه در آن کشور به فروش خواهد رفت.

تارا ایران خودرو چه ارزشی برای بازار روسیه دارد؟
تارا ایران خودرو / لادا پریورا احتمالی
تارا ایران خودرو / لادا پریورا احتمالی

یکی از مهمترین مواردی که برای روس‌ها اهمیت دارد، پلتفرم تارا ایران خودرو است. از آنجایی که تارا بر روی پلتفرم PF1 پژو استوار شده به عقیده روس‌ها می‌تواند گزینه مناسبی برای نسل بعدی پریورا باشد.

چرا که به باور روس‌ها تعلیق‌های بسیار نرمی در این پلتفرم دیده می‌شود که می‌تواند سواری نرمتری از ب‌ام‌و سری ۵ داشته باشد. بماند که یکی از مشکلات بزرگ خودروهای داخلی ما مسئله سیستم تعلیق و فرسایش سریع آن است! البته روس‌ها قطعاً این موضوع را نمی‌دانند.

تارا ایران خودرو به محض ورود به بازار روسیه باید تغییر کند. رسانه روسی معتقد است تارا باید در روسیه بین ۱۷۰ تا ۱۷۵ میلیمتر ارتفاع از سطح زمین داشته باشد.

ضمن اینکه تجهیزاتی مانند گرمکن صندلی‌ها، گرمکن فرمان و آیینه‌های بیرونی هم آپشن‌های اجتناب ناپذیر این خودرو در آب و هوای روسیه خواهند بود.

به باور روس‌ها همکاری ایران خودرو با یکی از خودروسازان روسیه دو امتیاز مهم دارد. اول اینکه ایران خودرویی ها محصولاتی به روسیه می‌فرستند که مشتری بالقوه دارند.

دوم آنکه روس‌ها خطوط تولید ورشکسته خود را دوباره به کار می‌اندازند و با بومی‌سازی هزینه تولید را کاهش می‌دهند. رسانه روسی می‌گوید که اگر چنین اتفاقی رخ دهد برای اقتصاد هر دو کشور تحریم شده مفید خواهد بود.

آپشن‌های تارا در روسیه
تارا ایران خودرو / لادا پریورا احتمالی
تارا ایران خودرو / لادا پریورا احتمالی

تارا ایران خودرو با سطح آپشن‌های ایرانی که V3 نام دارد احتمالاً به روسیه خواهد رفت. رسانه روسیه در تکمیل گزارش خود عنوان کرد که تارا جدید در سال ۲۰۲۳ دیده خواهد شد.

پس اگر قرار باشد لادا پریورا جدیدی بر اساس تارا جدید در روسیه تولید شود اتفاقی است که در سال ۲۰۲۳ رخ خواهد داد. هنوز چیزی درباره تارا جدید در کشورمان شنیده نشده است. یا اطلاعات روس‌ها در این زمینه بیشتر از ما است، یا واقعاً با نسخه تازه‌ای از تارا در سال آینده میلادی رو به رو خواهیم شد.

بیشتر بخوانید:

خودرو TF21 ایران خودرو با چه موتورهایی عرضه و جایگزین چه محصولاتی می‌شود؟

FMC M4 فردا موتورز را پیش از اعلام شرایط فروش آن بشناسیم + مشخصات فنی

جک J4 برقی ایرانی قوی تر از نسخه چینی / بررسی مشخصات فنی

YP110 آریان خودرو نخستین خودرو داخلی با پلتفرم ایرانی / بررسی مشخصات فنی




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط