استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران‌خودرو

از دست ندهید

مدیر عامل ایپکو با اعلام قدرت مورد نیاز SUV شهری ایران‌خودرو ، به مذاکرات ایران خودرو و سایپا اشاره کرد و از همکاری این دو شرکت در زمینه‌ی موتور خبر داد و گفت که استفاده از موتور EF4 در خودروها یکی از گزینه های همکاری این دو شرکت خواهد بود.

بیت ران – با وجود مزیت های موتور EF4 نسبت به سایر موتورها، اما هنوز در هیچ یک از محصولات ایران خودرو از این موتور استفاده نمی شود.

در این‌باره “مهدی رجبعلی”، مدیرعامل ایپکو به پرسش‌های بیت ران پاسخ داد.

بیت ران: چرا نسخه‌ی توربو شده و یا نسخه‌ی تنفس طبیعی موتور EF4 روی هیچ خودرویی استفاده نمی شود؟

رجبعلی: “البته چندی پیش از نسخه‌ی طبیعی موتور EF4 در رانا استفاده شد. ولی در آن زمان ایران خودرو ترجیح داد که از موتور TU5 و بعد هم نسل ارتقا یافته‌ی آن در رانا استفاده کند.

واقعیت این است که در هدف اولیه‌ی طراحی خانواده‌ی EF، قرار بود طراحی به گونه‌ای باشد که دو موتور ۱۷۰۰ سی سی برای ایران خودرو و دو موتور برای سایپا باشد.

در آن زمان ایران خودرو، محصولاتی بزرگتر از لحاظ ابعادی و سایپا خودروهای کوچک تولید می‌کرد.علاوه براین نسخه‌ی تنفس طبیعی و هم نسخه‌ی توربو شارژ این موتور ۱۴۰۰ سی سی ابتدا برای سایپا در نظر گرفته شده بود که کارهای توسعه‌ی نسخه‌ی تنفس طبیعی آن جلو رفت ولی نسخه‌ی توربو شارژ آن به دلیل مشخص نشدن خودروی هدف متوقف شد.

پس از مدتی ما برای پلتفرم کلاس B ایران خودرو این کار را جلو بردیم، ولی متاسفانه آن هم به نتیجه نرسید.”

آیا موتور EF4 ، استفاده می‌شود؟
بیت ران: در حال حاضر حرکت ایران خودرو به سمت استفاده از موتورهای سه سیلندر است. تکلیف موتور EF4 چه خواهد شد؟

رجبعلی: “این موتور GDI نیست ولی با توجه به پتانسیلی که دارد کاهش حجم برای آن بهتر اتفاق می‌افتاد و می توانست به یک موتور GDI  تبدیل شود که این اتفاق نیفتاد. با توجه به اینکه اکنون به سمت موتور سه استوانه‌ای رفته‌ایم تقریبا موتور EF4 در شرایط بازنشستگی قرار گرفته است.”

استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران‌خودرو
استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران‌خودرو
آیا ایران خودرو و سایپا روی بخش موتور به تفاهم می‌رسند؟ 
بیت ران:  در حال حاضر این موتور ۱۲۹ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن بر متر گشتاور دارد که بر همین اساس موتور بسیار بهتری نسبت به موتور فعلی شاهین است. چرا سایپا از این موتور روی شاهین استفاده نمی‌کند؟

رجبعلی: “ما در حد فنی روی این موتور مذاکراتی نیز با سایپا داشته‌ایم. چرا که اقتصاد این اقدام نیز برای آنها مطرح بود و حتی یک ارزیابی اولیه از این موتور روی خودروهای‌شان انجام دادند که نتایج آن مثبت بود. ولی در ادامه این مذاکرات اقتصادی با ایران خودرو ادامه پیدا نکرد.

در حال حاضر ما باز هم امیدواریم که مذاکرات در این زمینه آغاز شود. با توجه به تفاهم هر دو شرکت، اعلام شده که می‌خواهند در زمینه‌ی موتور همکاری داشته باشند که اگر این اتفاق بیفتد به طور قطع موتور EF4 یکی از گزینه‌های مورد استفاده در این همکاری مشترک خواهد بود.

البته معلوم نیست که این اقدام به هدف تولید می‌رسد یا خیر. چرا که مباحث اقتصادی در این زمینه بسیار اهمیت دارند.”

موتور +TU5 استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا / SUV شهری ایران‌خودرو
عکس: موتور +TU5
برتری موتور EF4 بر موتور TU5 پلاس
بیت ران: موتور EF4 از جهت توان گشتاور و مصرف سوخت از موتور TU5 پلاس، موتور بسیار بهتری است. چرا ایران خودرو از این موتور در تارا و ۲۰۷ استفاده نکرد و چرا سایپا قصد استفاده از موتور TU5 را دارد؟  در حالیکه می‌تواند با استفاده از موتور EF4 محصول متفاوت و بهتری را در اختیار مصرف کننده قرار دهد؟

رجبعلی: “در این زمینه یک بحث، تعداد تامین تولید بود. چرا که ما پلتفرم‌های متفاوتی در ایران خودرو داشته و خودروهایی در کلاس B و C تولید می‌کنیم که اگر می‌خواستیم همه را به خانواده‌ی EF اختصاص دهیم، منطقی نبود.”

موتور سه سیلندر ایران خودرو
عکس: موتور سه سیلندر ایران خودرو
موتورهای سه استوانه ای جایگزین موتورهای قبلی می شوند؟
بیت ران: در حال حاضر می‌توان از موتور تاریخ گذشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی XUT در TU و از موتورهای EF  در خودروهای گران قیمت تر استفاده کرد. چرا این اقدام صورت نمی گیرد؟

رجبعلی: “بازنشسته کردن یک موتور در این حد ساده نیست! البته در حال حاضر ایکس یو با ایکس یو پلاس جایگزین شده است و ما به سمت نسل جدید موتورهای سه استوانه‌ای در حرکت هستیم و جایگزین کردن موتور EF7 با موتورهای دیگر در تعارض با موتور سه استوانه ای قرار می گیرد. البته این موتور از جهت اهداف گشتاوری شانه به شانه‌ی موتور میانی سه استوانه‌ای است.”

بیت ران: اگر در این موتور تزریق مستقیم داشته باشید، از نسخه‌ی سه استوانه‌ای یا سه سیلندر قوی‌تر و بهینه‌تر خواهد بود. چرا اینکار را نمی‌کنید؟

رجبعلی: “به دلیل اینکه پلتفرم‌هایی که اکنون تعریف می‌کنیم محدود به گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌بر متر هستند، که اگر به این موتور تزریق مستقیم صورت گیرد، گشتاور آن به ۲۸۰ تا ۲۹۰ نیوتن بر متر می‌رسد.

در این صورت تصور می‌شود ما به مشتری هزینه‌ی خودروی با گشتاور موتوری ۲۹۰ نیوتن متر را تحمیل کرده‌ایم، ولی در عمل خودرویی با گشتاور موتور ۲۴۰ نیوتن بر متر خواهد داشت.”

بیت ران: چرا این محدودیت گشتاور در محصولات شما وجود دارد؟

رجبعلی: جعبه دنده‌های این خودروها با این سیستم انتقال قدرت طراحی شده است.

موتور ایران خودرو ایپکو
استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران‌خودرو
خودروهای اقتصادی محدود به گشتاور ۲۴۰ نیوتن بر متر 
بیت ران: آیا می‌توانید برای نسخه‌های اسپرت، این گشتاور موتور را توسعه دهید تا گشتاور بیشتری را تحمل کند؟

رجبعلی: همه‌ی خودروهای اقتصادی کلاس B و C به گشتاور ۲۴۰ نیوتن بر متر محدود هستند، که در این زمینه باید پلتفرم آن در ایران خودرو تغییر کند.

بیت ران: در حال حاضر روی موتور EF7 توربو سیستم تزریق مستقیم سوخت قرار داده‌اید که گشتاور آن ۳۱۰ نیوتن متر است. قرار است چه اتفاقی برای آن موتور بیفتد؟

رجبعلی: “هنوز تعیین تکلیف آن در مجموعه‌ی ایران خودرو صورت نگرفته است، ولی در راهبرد ایران خودرو و مطالعات بازار، دوستان ما به یک SUV شهری فکر می کنند که برای آن یک موتور ۲۰۰ نیوتن متری ضعیف است و روی SUV معمولا گشتاور بالای ۲۶۰ تا ۲۷۰ نیوتن متر حداقل است.”

استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران‌خودرو
استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران‌خودرو
بیت ران: آیا می‌شود با این پلتفرم ها موتوری بالای ۳۰۰ نیوتن متر داشته باشیم؟

رجبعلی: “واقعیت این است که موتور تزریق مستقیم EF7 هنوز تست کامل نشده است. البته شبیه سازی‌های آن کامل شده است.

هدف ما این بوده که به ایران خودرو بگوییم اگر روزی خواستند SUV داشته باشند، ما می توانیم از این خانواده‌، موتوری به آن بدهیم تا بتواند ۳۰۰ نیوتن متر مورد نظر را دریافت کند.”

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم: فاطمه باجلانی

بیشتر بخوانید:

موتور TU5 ، EF7 و TU5پلاس بررسی شد؛ کدام موتور خودرو بهتر است؟

میراژ هاچ‌بک و سدان گزینه‌های جدید بازار خودرو ایران / بررسی مشخصات فنی

راین R3 خودروسازی راین ۱۳۱ میلیون تومان گرانتر از ۲۰۷ مولتی‌کالر ایران‌ خودرو

تست و بررسی پژو پارس موتور جدید ؛ موتور XUP زیر فشار

هایما ۸S ایران‌خودرو رکورد فروش چین را در ایران خواهد شکست؟

سرنوشت موتور تیوان چه شده است؟

واردات خودرو به مناطق آزاد دچار مشکل شد/ درخواست مناطق آزاد

قیمت موتورسیکلت به ثبات رسید؛ کدام مدل ۱۲ میلیون تومان ارزان شده است؟

کدام خودروها می توانند وارد بازار ایران شوند؟ + فهرست مدل و قیمت

تارا ایران خودرو لادا پریورا روسیه خواهد شد اما به یک شرط

خودرو TF21 ایران خودرو با چه موتورهایی عرضه و جایگزین چه محصولاتی می‌شود؟




3 دیدگاه

  1. رسما چرت و پرت گفت، یعنی بودجه مملکت رو از بین بردن و چندین سال وقت و هزینه جون مردم صرف شده که یه موتور طراحی بشه اونوقت بدون هیچ استفاده ای باید بره تو موزه، خیلی جالبه، اینجا نشون میده که هیچ برنامه ای ندارن….چطور ممکنه موتوری از همه موتورهای تولیدی تو ایران بهتر باشه از همه لحاظ اونوقت یه ماشین ندارین که روش سوارش کنید!!!؟؟؟ پس چرا طراحی و تولید کردین با کلی هزینه بعد انتظار دارین تو سه سال دویار ورشکسته نشین🤔 خوب چرا موقعی که اینو طراحی و ساختین براش یه گیربکس جدید طراحی نکردین، همه میدونن وقتی موتوری طراحی و ساخته میشه در کنارش یه گیربکس هم طراحی میکنن که با هم هماهنگ باشه…..🤔 من اصلا حرفای اینو نمیفهمم… مغزم داره تاب بر میداره🤬😤

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط