آمار واردات خودرو منتشر شد / فقط ۲۸۰ دستگاه!

از دست ندهید

آمار واردات خودرو رسمی گمرک از ورود «تقریبا هیچ» خودرو به کشور حکایت دارد. طبق آمارهای اعلامی، در بازه زمانی ابتدای بهمن ۱۴۰۱ تا انتهای خرداد سال جاری، با وجود تمام وعده‌های سیاستگذار مبنی بر ورود ۲۰۰ هزار خودرو تا سه‌ ماه نخست امسال، تنها ۲۸۰ دستگاه وارد کشور شده‌است.

بیت‌ران – آمارهای رسمی از عدم اجماع و انگیزه سیاستگذار بر سرعت‌گیری ورود خودرو حکایت دارد. اواخر اسفند سال گذشته اولویت تحویل خودروی ۳۴ هزار متقاضی خارجی‌ها مشخص شد.

آمار واردات خودرو

گمرک ایران آمار خودروهای وارد‌ شده‌به کشور تا پایان بهار امسال را اعلام کرد. آماری که مهر تاییدی بر روند بسیار کند ورود خودروهای خارجی به کشور می‌زند.

طبق آمار اعلامی از سوی گمرک که بازه زمانی ابتدای بهمن ۱۴۰۱ تا انتهای خرداد ۱۴۰۲ را در بر می‌گیرد، تنها ۲۸۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده‌است. (منظور از واردات، ترخیص قطعی از گمرکات کشور است).

گمرک البته اعلام کرد ۷۶۸ دستگاه خودرو نیز در جریان طی کردن تشریفات ترخیص است. بنابراین در مجموع تعداد کل خودروهایی که پس از لغو ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت سال گذشته توسط شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، تا پایان خرداد به کشور آمده‌اند (مجموع خودروهای موجود در گمرک و ترخیص‌شده‌ها) هزار و ۴۸ دستگاه است.

۱۸ ماه از آزادسازی واردات خودرو گذشت

ورود لاک‌پشتی خودروهای خارجی به کشور در حالی است که حدودا ۱۸ ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات می‌گذرد. حتی آیین‌نامه مربوطه نیز در اوایل شهریور پارسال ابلاغ شد.

با توجه به بازه زمانی تقریبا ۱۱ماهه‌ای که از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد و همچنین نظر مساعد دولت و مجلس شورای اسلامی و حتی نهادی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این موضوع – واردات خودرو – انتظار می‌رفت در این مدت ده‌ها هزار خودروی خارجی مهمان کشور شود.

اتفاقا مسوولان سابق وزارت صمت نیز ارقام بسیار بزرگ‌تری را بابت واردات خودرو وعده داده بودند که آخرین آمار اعلامی نشان از خلف وعده صمتی‌ها دارد.

طبق وعده مسوولان پیشین وزارت صمت، قرار بود تا انتهای سال گذشته ۱۰۰هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. این وزارتخانه همچنین وعده داد که در سه ماه ابتدایی امسال هم ۱۰۰هزار دستگاه خودروی دیگر مهمان کشور خواهند شد.

بنابراین طبق وعده صمتی‌ها، تا پایان خرداد باید ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور می‌شد. اما تا به امروز تنها ۲۸۰ دستگاه از گمرک ترخیص شد و تعداد خودروهای در شرف ترخیص هم از ۷۶۸ دستگاه تجاوز نکرده‌است.

۳۴ هزار نفر در صف هستند!

این در حالی است که در‌ حال‌ حاضر حدود ۳۴ هزار نفر در انتظار تحویل گرفتن خودروی خارجی خود هستند و تا به امروز هیچ‌یک از آنها موفق به دریافت خودرو نشده‌اند.

این ۳۴ هزار نفر در اسفند سال گذشته در طرح اعلامی از سوی وزارت صمت شرکت کرده‌و برای خرید خودروی خارجی ثبت‌نام کردند.

اگر واردات قطعی خودرو را ملاک بگیریم، طبق آمار گمرک تا پایان خرداد تنها ۲۸۰ دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شده‌است. بنابراین به ازای تقریبا هر ۱۲۲ نفر متقاضیان در صف، تنها یک دستگاه خودرو وارد کشور شده‌است (البته تا پایان خرداد).

بنابراین اگر خودروهای موردنظر (۲۸۰ دستگاه ترخیصی) به دست مشتریان برسند، عملا کمتر از یک درصد متقاضیان موجود، خودروی خود را دریافت خواهند کرد. یعنی بیش از ۹۹ درصد دیگر فعلا بلاتکلیف خواهند ماند.

حتی اگر مجموع خودروهای وارد شده‌به گمرک و ترخیصی‌ها را نیز در نظر بگیریم، با توجه به آمار هزار و ۴۸ دستگاهی و ۳۴ هزار متقاضی چشم‌انتظار، به ازای هر ۳۳ نفر متقاضی در صف، فقط یک خودرو وارد شده‌است.

بنابراین با فرض اینکه این هزار و ۴۸ دستگاه خودرو به طور کامل از گمرک ترخیص و آماده تحویل باشند، تنها دست سه درصد از متقاضیان به خودروی خارجی می‌رسد. ۹۷درصد دیگر حالا حالاها باید منتظر بمانند.

پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد

این آمار و ارقام نشان می‌دهد پیش‌بینی بیشتر رسانه‌ها و کارشناسان در مورد محقق نشدن برنامه وزارت صمت مبنی بر واردات حجیم خودرو کاملا درست بوده‌است.

در این بین، بارها تاکید شد که برنامه واردات خودروی وزارت صمت به مثابه سنگ بزرگی است و علامت نزدن است. با‌ این‌حال مسوولان وزارت صمت این تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها را سیاه‌نمایی عنوان می‌کردند.

به‌هر‌حال طبق آنچه گمرک اعلام کرد، ورود خودرو به کشور حداقل تا پایان خرداد روندی لاک‌پشتی داشت و این موضوع نشان می‌دهد موانع زیادی بر سر راه واردات قرار دارد.

گفته‌می‌شود در‌حال‌حاضر اصلی‌ترین مانع واردات خودرو به کشور کمبود ارز است. موضوعی که از همان ابتدای آزادسازی واردات خودرو نیز با توجه به تحریم کشور و وجود چالش ارزی، قابل پیش‌بینی بود.

در کنار مساله ارز البته چالش‌های دیگری نیز ظاهرا وجود دارد. از جمله اینکه بیان می‌شود مخالفت‌هایی پشت پرده با شتاب‌گیری ورود خودروهای خارجی به کشور شکل گرفته‌است.

اگر قرار باشد روند بسیار کند واردات خودرو به کشور کماکان ادامه پیدا کند، بعید به نظر می‌رسد تا انتهای امسال تعداد خودروهای وارداتی حتی به ۱۰‌هزار دستگاه نیز برسد.

مگر اینکه سیاستگذار به هر شکل ممکن موانع و ناهمواری‌ها در مسیر ورود خودروهای خارجی را برداشته یا از حجمشان بکاهد. هدف سیاستگذار از واردات خودرو، تنظیم بازار بود. با‌این‌حال ورود لاک‌پشتی خودروها نمی‌تواند این برنامه را محقق کند.

ریز آمار واردات خودرو

اما طبق آنچه گمرک اعلام کرد، در بهار امسال ۲۴۱ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۶/۵ میلیون دلار به کشور وارد شده‌است. همچنین عمده خودروهای وارداتی شامل «آمبولانس» و خودروهای سواری با برند «ZOTYE»، «چانگان» و «بنز» بوده‌است.

وجود بنز در جمع خودروهای سواری وارداتی به کشور در حالی است که سقف قیمتی ۲۰ هزار دلاری برای ورود خودرو به کشور در نظر گرفته‌شده‌و باید دید آیا مدل وارداتی، این سقف را رعایت کرده‌است؟

اما در بازه زمانی ابتدای بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ تا ۳۱ خرداد‌ماه سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۴۶ دستگاه خودرو وارد کشور شد که در این بین، عمده خودروهای سواری وارد شده‌توسط «پارس خودرو» به تعداد ۹۰ دستگاه و ارزش ۹۶۶ هزار دلار بوده‌است.

بنابراین سهم پارس‌خودرو از واردات بهار امسال بالغ بر ۹۶/‌۱۷درصد از ارزش و ۵۹/‌۳۶ درصد از تعداد کل خودروهاست. شرکت‌های «پاکرو سبز قشم» و «مهندسی مانی مهر آب خاک» نیز پس از آن، به ترتیب در جایگاه‌های دوم و چهارم جدول واردات سواری قرار دارند.

۷۶۸ دستگاه خودرو در تشریفات ترخیص از گمرک هستند

همچنین از اول بهمن‌ماه ۱۴۰۱ تا ۳۱ خرداد‌ ماه ۱۴۰۲، براساس آخرین اطلاعات استخراج‌شده‌از سامانه آمار تجارت خارجی سازمان، ۷۶۸ دستگاه خودرو به ارزش ۵/۱۲ میلیون دلار به دلیل عدم دریافت مجوزهای ترخیص، عدم صدور کد رهگیری بانک یا عدم پرداخت حقوق ورودی در جریان انجام تشریفات ترخیص هستند.

از این تعداد خودرو بیشترین میزان به لحاظ ارزش، متعلق به «شرکت تجارت بین‌المللی و پشتیبانی کرمان‌خودرو» به تعداد ۳۰۰ دستگاه بوده.است. این خودروها سهمی بالغ بر ۴۸ درصد از ارزش و ۳۹ درصد از تعداد خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص را تشکیل می‌دهد.

پس از آن، «شرکت سایپا» با ۳۲۷ دستگاه خودرو و با سهم ۲۹ درصد از ارزش و ۴۳ درصد از تعداد و «بازرگانی کوشا خودرو نگین» با ۵۳ دستگاه خودرو، با سهم ۹درصد از ارزش و ۷درصد از تعداد، در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

عمده خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص طی مدت مورد بررسی نیز متعلق به گمرکات «شهید باهنر بندرعباس»، «غرب تهران» و «تهران امور واردات» به ترتیب با سهم‌های ۴۸، ۳۰ و ۷درصد از ارزش دلاری خودروها بوده‌است.

در آمار منتشره‌خودروهای وارداتی برخی بازیکنان تیم ملی فوتبال نیز به چشم می‌آید. آن هم در حالی که قیمت آنها بسیار بالاتر از سقف تعیین‌شده‌است.

به عنوان مثال، خودروی وارداتی توسط یکی از بازیکنان، بالغ بر ۱۱۵هزار دلار قیمت دارد که تقریبا شش برابر سقف تعیین‌شده‌است. عدم رعایت سقف قیمتی البته در مورد برخی از شرکت‌های واردکننده نیز صدق می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مرکز ملی رقابت مقابل دستور خودرویی رئیسی ایستاد

واردات خودروهای کارکرده به بن‌بست می‌رسد؟ / آغاز سنگ‌اندازی قطعه‌سازان

چانگان‌های وارداتی هفته آینده آماده‌تحویل هستند؟

خودرو ملی ترکیه هدیه اردوغان به بن‌سلمان / همه چیز درباره TOGG

پژو پارس بهینه ایران خودرو وارد فاز تولید آزمایشی شد / مشخصات فنی

مازراتی گریکاله ۳۰۰ اسب‌بخاری هیبریدی در ترکیه / از خرید خودرو تا تحویل

منبع: دنیای اقتصاد




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط